Toon posts:

[2000] Terminal server licensing*

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
Hier heb ik gezocht:

http://www.google.nl/sear...rminal+license+server&lr=

http://gathering.tweakers...FILTERS%5D=&select_forum=

maar er niet echt wijs aan geworden.. Ik heb ECHT gezocht en me best gedaan

Ik wil een Terminal License Server (windows 2000) gaan opzetten, maar nu zit ik hiermee:
Three product licenses are associated with Terminal Services in Windows 2000.

Windows 2000 Server is required for hosting Terminal Services sessions.
A Windows 2000 CAL or a BackOffice® CAL is required to access Windows 2000 Terminal Services and other basic network/application services in the Windows 2000 operating system.
A Windows 2000 Terminal Services CAL, a Windows 2000 Professional license or a Windows XP Professional license is required to run applications on a Windows 2000 Server via Terminal Services.
Heb ik echt die onderste 2 ook nodig?

Dit is de situatie:
Terminal Server Win2k --> 6 a in de toekomst 8 of 10 Thin Clients. ik schat zo'n 12 licenties voor zekerheid ofzo)

Maar heb ik nou niet maar 1 van die onderste 2 nodig ofzo?
Ik heb flink gegoogled en zo, maar ik snap het niet helemaal. Kan iemand mij helpen/dit uitleggen?

Alvast bedankt

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Waarom zet je er geen 2000/xp workstations neer scheelt je weer TS calls omdat die ingebouwd zijn voor Terminal Server 2000. Bij Terminal Server 2003 moet je die wel aanschaffen btw.

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 08:36:
Waarom zet je er geen 2000/xp workstations neer scheelt je weer TS calls omdat die ingebouwd zijn voor Terminal Server 2000. Bij Terminal Server 2003 moet je die wel aanschaffen btw.
omdat we dan net zo goed die 10 Thin Clients kunnen gaan weggooien :P

nee ff zonder gekheid; Er staan nu laptops, maar die moeten weg.
Gewone PC's nemen in die ruimte teveel ruimte in beslag, En TC's zijn al aanwezig.

Maar welke moet ik nou hebben dan?

iig bedankt voor je tip

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-02 11:19
De meeste TC hebben ook een call in hun systeem zitten. Als je ze al hebt even leverancier bellen om te vragen of dit het egval is. Anders moet je een terminal server license call hebben voor tc en elke pc met win9X.

Je kan overigens 90 dagen testen. Zo kun je ook zien of je TC een call in zich heeft of niet.

• SOCO_cola
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-02-2024
Je kunt toch ook met de remote desktop versie die in iedere windows xp zit de boel overnemen??

Nintendo SWITCH! FTW

Verwijderd

Topicstarter
dennismaus schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 08:43:

Je kan overigens 90 dagen testen. Zo kun je ook zien of je TC een call in zich heeft of niet.
mja, maar het is dus dat ik over anderhalve week hier weg ben... wil niet op me geweten hebben dat ze over x dagen (10 nog over ofzo :p) ineens geen gebruik meer kunnen maken van TS

Maar waar kan je dat precies zien, of die TC een call hebben?

ff voor handigheid: TC = Compaq T1010
offtopic:
ik kijk ondertussen ff op de compaq (hp) site of ik daar kan vinden of ze al CAL hebben

Verwijderd

Topicstarter
SOCO_cola schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 08:46:
Je kunt toch ook met de remote desktop versie die in iedere windows xp zit de boel overnemen??
juist ja... 10 verschillende gebruikers die 1 pc over nemen :S tuurlijk

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

SOCO_cola schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 08:46:
Misschien eerst documentatie over Terminal Server(s) in Application mode lezen voordat je nodeloos commentaar gaat geven :)

Remote Desktop is alleen op Windows Server 2003 en Windows XP. Windows Server 2000 kent enkel Terminal Server in Administration of Application mode. In Administration mode krijg je een aangepaste desktop.... nou ja je krijgt veel minder resources tot je beschikking omdat het voor beheer van de server bedoelt is en in Application mode krijg je alle resources tot je beschikking (moet je goed tunen dus) maar heb je wel Terminal Server Client Access Licenses nodig.

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 08:59:
[...]

Misschien eerst documentatie over Terminal Server(s) in Application mode lezen voordat je nodeloos commentaar gaat geven :)

Remote Desktop is alleen op Windows Server 2003 en Windows XP. Windows Server 2000 kent enkel Terminal Server in Administration of Application mode. In Administration mode krijg je een aangepaste desktop.... nou ja je krijgt veel minder resources tot je beschikking omdat het voor beheer van de server bedoelt is en in Application mode krijg je alle resources tot je beschikking (moet je goed tunen dus) maar heb je wel Terminal Server Client Access Licenses nodig.
klopt als een bus, Heb zelfs 50/50 gedaan, de ene helft van de gebruikers heeft zo een compleet andere desktop en startbalk enzo dan de andere helft. Maar ja ik wil wel weten hoe ik ze moet gaan licensen, anders is het over een aantal dagen "dag dag eigen desktop"

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 16:09
Even een kleine titel edit, licentie's moet je inderdaad kopen. Er draait toch Win Ce op die dozen?

Verwijderd

Topicstarter
leon1e schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 09:15:
Even een kleine titel edit, licentie's moet je inderdaad kopen. Er draait toch Win Ce op die dozen?
Dankje :)
Ja dat klopt, Microsoft Windows CE 2.12 welteverstaan.
(mja hij is niet hoger meer te upgraden helaas)

Maar hoe en welke licenties moet ik dan precies hebben?
edit:
welke van die 2 onderste uit mijn starttopic

Die windows 2000 licentie (voor de server zelf) is er al,

Op de hp site heb ik overigens geen bevestiging van aanwezige CAL's kunnen vinden. Helaas

[ Voor 117% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 09:39 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:35
Zoals je al gelezen hebt, je moet zowel een Win2k Server CAL hebben, om überhaupt een verbinding met de server te mogen maken.

Daarbij moet je voor elke TC een TSCAL hebben; alleen XPpro en 2kPro hebben een ingebouwde TSCAL, maar aangezien je TC niet één die twee OS-en draait, moet je een TSCAL kopen voor elke TC.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
StevenK schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 11:16:
Zoals je al gelezen hebt, je moet zowel een Win2k Server CAL hebben, om überhaupt een verbinding met de server te mogen maken.

Daarbij moet je voor elke TC een TSCAL hebben; alleen XPpro en 2kPro hebben een ingebouwde TSCAL, maar aangezien je TC niet één die twee OS-en draait, moet je een TSCAL kopen voor elke TC.
Dankjewel :) nu kom ik er hopelijk verder wel mee uit :)
:> kus aan iedereen :9

offtopic:
VERY VERY offtopic: jammer d'r reageert niemand op mijn kusje haha ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 11:52 ]

• leon1e
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 11:36:
[...]

Dankjewel :) nu kom ik er hopelijk verder wel mee uit :)
:> kus aan iedereen :9

offtopic:
VERY VERY offtopic: jammer d'r reageert niemand op mijn kusje haha ;)
Mjah, je cu2 is niet zo vriendelijk ;) (Tweede foto)

[ Voor 3% gewijzigd door leon1e op 18-01-2005 19:47 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Je had natuurlijk ook "gewoon" even bij Microsoft op de site kunnen kijken.
Als het ergens ook maar enigzins uitelegd zou moeten staan is het daar wel.

Maar goed, Remote administration mode is niet iets wat je wil voor gebruikers.

Denk heel goed aan het tunen van je applicaties en het goed zetten van rechten.
(Standaard kladblok is bruikbaar om al de nodige rottigheid uitte halen.)

Hou rekening met slecht geprogrammeerde dos applicaties, die kunnen soms 100 % cpu belasting veroorzaken door alleen maar te kijken of er userinput plaatsvindt. (Tame anyone)

Kijk eens op de fora van Thethin.net, daar staat heel veel info.

Succes.

Abort, Retry, Quake ???

• leon1e
aZuL2001 schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 19:58:
Je had natuurlijk ook "gewoon" even bij Microsoft op de site kunnen kijken.
Als het ergens ook maar enigzins uitelegd zou moeten staan is het daar wel.

Maar goed, Remote administration mode is niet iets wat je wil voor gebruikers.

Denk heel goed aan het tunen van je applicaties en het goed zetten van rechten.
(Standaard kladblok is bruikbaar om al de nodige rottigheid uitte halen.)

Hou rekening met slecht geprogrammeerde dos applicaties, die kunnen soms 100 % cpu belasting veroorzaken door alleen maar te kijken of er userinput plaatsvindt. (Tame anyone)

Kijk eens op de fora van Thethin.net, daar staat heel veel info.

Succes.
Wat heeft het tunen met de startpost te maken?

• aZuL2001
leon1e schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:19:
[...]
Wat heeft het tunen met de startpost te maken?
Vooruit lopen op de volgende post. })

Maar had ook achterwege kunnen blijven. True.

Abort, Retry, Quake ???

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

StevenK schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 11:16:
En volgens mij heb je ook nog een client cal nodig, om uberhaupt gebruikt te mogen maken van je servers :)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:35
elevator schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 01:21:
[...]

En volgens mij heb je ook nog een client cal nodig, om uberhaupt gebruikt te mogen maken van je servers :)
Nee, da's lekker: m'n halve post quoten en dan een opmerking eronder waarin je hetzelfde zegt wat ik in het niet-gequote deel zei :(

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
aZuL2001 schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 22:11:
[...]

Vooruit lopen op de volgende post. })

Maar had ook achterwege kunnen blijven. True.
volgende post.. hmz.. meestal als ik zeg "bedankt of dankjewel" betekend dat ik het antwoord heb gekregen waar ik naar zocht.. :p

had op microsoft al gezocht, maar daar kwam ik toen niet echt lekker wijs aan uit (spijt me zeer, maar mijn engels is redelijk brak :D )
edit:

kzal maar netjes zijn en hier geen nieuwe post voor openen;
maareh, Zou het veel kwaad kunnen om :
- Terminal Server
- Active Directory
- Terminal License Server

op 1 server te zetten?
Zou dat te experimenteel zijn (dus beter op een andere win2k server license server in te stellen), of kan het geen kwaad, het op 1 server te hebben?
AD en TS werken wel samen iig, maar zou het nog werken als ik die license server erbij gooi?
Helaas kan ik het niet uitproberen, omdat, als ik 2x license server zou moeten activeren, het wel heel veel geld zou gaan kosten :9

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2005 09:33 ]

• aZuL2001
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 08:57:
had op microsoft al gezocht, maar daar kwam ik toen niet echt lekker wijs aan uit (spijt me zeer, maar mijn engels is redelijk brak :D )
microsoft.nl ? ;)
- Terminal Server
- Active Directory

op 1 server te zetten?
Zou dat te experimenteel zijn (dus beter op een andere win2k server license server in te stellen), of kan het geen kwaad, het op 1 server te hebben?
AD en TS werken wel samen iig, maar zou het nog werken als ik die license server erbij gooi?
Helaas kan ik het niet uitproberen, omdat, als ik 2x license server zou moeten activeren, het wel heel veel geld zou gaan kosten :9
  • Je hebt maar één license server nodig
  • De kans is vrij groot dat er meerdere users tegelijk op je TS aan het werk (gaan) zijn. Ik zou het dus niet op allemaal op één server draaien. Voor testen is het een optie, maar produktie zou ik het niet doen.
  • Printen kan ook veel belasting veroorzaken, dus aparte printserver is ook aan te raden (afhankelijk van hoevaak er wat geprint wordt

[ Voor 3% gewijzigd door aZuL2001 op 19-01-2005 10:22 ]

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 08:57:
[...]
- Terminal Server
- Active Directory

op 1 server te zetten?
Ik zou NOOIT een terminalserver op een domaincontroller zetten. DC's zijn cruciaal voor het functioneren van je netwerk, en op dezelfde server ook nog je users laten werken, is de goden vezoeken. Als 1 applicatie niet goed met een multi-user omgeving om kan gaan en je hele OS onderuit trekt, wil je niet dat je domein daarvan afhankelijk is. Los van het beveiligingsrisico om users op een DC in te laten loggen.

Als je krap in je machines zit, zou ik zowiezo TS op een andere machine als een DC zetten. De licencing maakt niet veel uit op welke je die zet. Om je DC wat verder te hardenen zou je hem op je TS kunnen zetten, anderzijds om de performance van je TS te maximaliseren kun je hem op je DC zetten. Ik denk dat ik persoonlijk voor het eerste zou gaan, maar het is een persoonlijke keuze en afhankelijk van de situatie.

Maar ik zeg het nog 1 keer: geen TS op je DC.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 10:40:
[...]

Ik zou NOOIT een terminalserver op een domaincontroller zetten. DC's zijn cruciaal voor het functioneren van je netwerk, en op dezelfde server ook nog je users laten werken, is de goden vezoeken. Als 1 applicatie niet goed met een multi-user omgeving om kan gaan en je hele OS onderuit trekt, wil je niet dat je domein daarvan afhankelijk is. Los van het beveiligingsrisico om users op een DC in te laten loggen.

Als je krap in je machines zit, zou ik zowiezo TS op een andere machine als een DC zetten. De licencing maakt niet veel uit op welke je die zet. Om je DC wat verder te hardenen zou je hem op je TS kunnen zetten, anderzijds om de performance van je TS te maximaliseren kun je hem op je DC zetten. Ik denk dat ik persoonlijk voor het eerste zou gaan, maar het is een persoonlijke keuze en afhankelijk van de situatie.

Maar ik zeg het nog 1 keer: geen TS op je DC.

Voordat je gaat beginnen met het installeren van de Terminal Server en de Active Directory, moet je altijd eerst de Active Directory installeren, en dan pas de Terminal Server. Als dit in omgekeerde volgorde wordt gedaan, dan werkt het namelijk niet

het kan wel werken.. maar je moet het goed doen. :Y)

Maar goed ik had het over max 10 (of in toekomst 12) TC's die er onder komen te hangen.
eerst 6 of 8 ofzo.

Dus dat moest dan weer niet zo'n groot probleem zijn?

@aZuL2001 --> heb net ff gekeken op microsoft.nl, en gezocht.. maar ik kwam gezellig uit op de engelstalige pagina 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2005 10:48 ]

• leon1e
Tuurlijk kan dat, kun je ook prima met de search vinden.

[ Voor 64% gewijzigd door leon1e op 19-01-2005 10:57 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.