Toon posts:

geen speaker inputs meer vrij

Pagina: 1
Acties:
  • 298 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey ik heb een 5.1 surround speakers gekocht en een tvkaart.
Ik heb een interne geluidskaart (realtek '97) waarvan ik de drie "gaatjes" heb gebruikt om de subwoofer op aan te sluiten. Maar mijn tvkaart heeft ook een pluginnetje nodig. Hoe kan ik dit oplossen? Via een interne AUX aansluiting kan ik de tvkaart niet aansluiten want ik heb net een mail gehad van soltek dat er voor mijn moederbord zo geen aansluiting is.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik neem even aan dat het speaker setje goed aangesloten is en werkt zoals het hoort?

In dat geval houd het toch wel redelijk snel op en heb je volgens mij nog maar 4 keuzes:
1. Geen geluid aansluiten van je TV kaart, alleen kijkt dat wel heel erg stil TV. :+
2. De line-in van je geluidskaart toch weer als line in instellen en daar je TV kaart op aansluiten. Dan doet alleen je 5.1 speaker setje het niet helemaal meer.
3. Trek de audio kabel van je CD speler van het moederbord af (als die er zit) en sluit daar je TV kaart op aan. Dan doet alleen audio van de CD speler het niet. (kies dan voor digitaal afspelen)
Je TV volume word vanaf nu via het CD volume geregeld.
4. Een andere geluidskaart kopen, die wel genoeg aansluitingen heeft.

Als je optie 4 doet heb je meteen een betere geluidskaart ook...

Alles kan stuk.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

enneh is een splittertje geen oplossing?

Wise enough to play the fool

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

nope,
realtek heeft 3 aansluitingen, waarvan 1 een gedeelde in/output (dacht ik)
Dus als je 5.1 hebt, dan heb je geen input :)

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:22

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 07:29:
Hey ik heb een 5.1 surround speakers gekocht en een tvkaart.
Ik heb een interne geluidskaart (realtek '97) waarvan ik de drie "gaatjes" heb gebruikt om de subwoofer op aan te sluiten. Maar mijn tvkaart heeft ook een pluginnetje nodig. Hoe kan ik dit oplossen? Via een interne AUX aansluiting kan ik de tvkaart niet aansluiten want ik heb net een mail gehad van soltek dat er voor mijn moederbord zo geen aansluiting is.
Aansluiten van een subwoofer doe je (in het algemeen) niet op een line in van je geluidskaart (ik ga er van uit dat er een line in op je geluidskaart zit...?). Heb je alle drie de gaatjes nodig voor je subwoofer ?

Kan je een overzicht maken van de aangesloten apparatuur per gaatje ?

Mmmm, J2Pc geeft het antwoord al. Nieuwe geluidskaart even halen, dus.

[ Voor 6% gewijzigd door lier op 18-01-2005 10:21 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:10

voodooless

Sound is no voodoo!

Of een splitter zoals Teacher zegt. Zo kun je de TV kaart op de front speakertjes van de set aansluiten.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
deepspace schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:25:
Of een splitter zoals Teacher zegt. Zo kun je de TV kaart op de front speakertjes van de set aansluiten.
Ik zal even eea verduidelijken.

Er zitten op dat moederbord 3 aansluitingen, maar deze 3 aansluitingen hebben 5 functies. Dit houdt dus in dat er 2 aansluitingen zijn met een dubbele functie, waar je softwarematig tussen kan schakelen. Heb je dus een 5.1 set, mis je dus de line-in, omdat je die al gebruikt voor je center/sub of rear kanaal.

Er is dus inderdaad geen enkele mogelijkheid dit te veranderen, omdat ook een splittertje niet zou werken.

Andere geluidskaart is inderdaad de enige oplossing

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

splitter werkt prima :)

Gewoon op de uitgang van de fronts zetten. en dan het TV-signaal erop prikken, en ook het kabeltje naar de subwoofer.

zo dus:

code:
1
2
3
4
5
                  /---- TV-kaart
                 /
Front out MB  ---
                 \
                  \---- Subwoofer

Zo kunnen zowel het TV signaal, als het reguliere PC geluid van de font kanalen bij de subwoofer komen :) I.p.v splitten voeg je gewoon het signaal samen ;)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Of koop gewoon voor een tientje een sweex kaartje, ben je van het gezeik af... Niet veel duurder dan een splitter...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

deepspace schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 11:01:

Gewoon op de uitgang van de fronts zetten. en dan het TV-signaal erop prikken, en ook het kabeltje naar de subwoofer.

zo dus:

code:
1
2
3
4
5
                  /---- TV-kaart
                 /
Front out MB  ---
                 \
                  \---- Subwoofer

Zo kunnen zowel het TV signaal, als het reguliere PC geluid van de font kanalen bij de subwoofer komen :) I.p.v splitten voeg je gewoon het signaal samen ;)
dat bedoel ik idd; of zie ik iets over het hoofd?
* teacher is geen echte harde waren held...

Wise enough to play the fool

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

deepspace schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 11:01:

zo dus:

code:
1
2
3
4
5
                  /---- TV-kaart
                 /
Front out MB  ---
                 \
                  \---- Subwoofer

Zou idd kunnen werken, maar door de lage impedantie van de front out en tv-kaart out, heb je kans dat je front speakers een stuk zachter gaan dan de rest.

Een dergelijke oplossing is lelijk en nog eens enigszins link ook als je de splitter achterop je computer doet. Het is al van dat iele materiaal. 1 verkeerde beweging en je helpt je moederbord naar de haaien.

Voor de TS: Ik zou toch echt een ander geluidskaartje kopen.
OF: dus die audio lijn van je CD speler gebruiken.

Alles kan stuk.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

remco_k schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:31:
[...]

Zou idd kunnen werken, maar door de lage impedantie van de front out en tv-kaart out, heb je kans dat je front speakers een stuk zachter gaan dan de rest.

Een dergelijke oplossing is lelijk en nog eens enigszins link ook als je de splitter achterop je computer doet. Het is al van dat iele materiaal. 1 verkeerde beweging en je helpt je moederbord naar de haaien.
Klopt, het is een crappy oplossing, maar het werkt wel en is kost maar een paar cent (of niks als je zo'n splitter ergns liggen hebt..) ;)

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
Als ik de TS goed begrijp moet hij software-matig wisselen tussen geluid van connector naar subwoofer en van tv-kaart naar connector.
De connector werkt echter OF als uitgang OF als ingang. Door het gebruik van een splitter wordt het subwoofer geluid ook naar de tv-kaart gestuurd (in de verkeerde richting!). Ik weet niet of die dat leuk gaat vinden. Verder moet je steeds wisselen afhankelijk van wat je gebruiken wilt.

Een goedkope geluidskaart met gescheiden in en uitvoer-connectoren lijkt me dan ook veiliger. Kan hij ook nog eens zijn subwoofer-geluid bij de TV gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door ritsjoena op 18-01-2005 13:43 ]

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-02 14:37

E-Vix

Nu met sneeuw!

Normaalgesproken sluit je de TV kaart aan op de line in van je geluidskaart, en dan zit er weer een aparte line in op de TV kaart. Deze kun je ook andersom gebruiken.
Steek in de front uitgang van je geluidskaart het doorluskabeltje, en steek deze in de line in van je TV kaart. Op de Line Out van de TV kaart sluit je nu je front speakers aan.
Ik heb dit zo wel eens eerder gedaan en het werkt perfect.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:09

Super_ik

haklust!

je kunt gewoon intern de tvkaart aansluiten op een interne line-in van je geluidskaart
elke tv kaart heeft hiervoor een connector intern (4pinnen) en op elke geluidskaart zit wel 1 of meerdere interne line-ins, meestal gebruikt voor cd-rom spelers enzo. heb je geen kabeltjes buitenom, en geen splitters nodig.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat zit op dat moederbord dus niet, dat heeft ie al hierboven gezegd...
Pagina: 1