[nieuwe ATi driver] wat een rommel weer...

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ATi heeft gister, de 17e, een nieuwe linuxdriver gereleased. Ik heb een ATi M10 mobile 9600 in m'n laptop zitten, dus dat klonk goed; ik wist dat de oude drivers slechte APM support hadden (lees: doetniet) dus zat ik nog op de software OGL drivers die X kent.

Ik draai debian, en heb dus het rpm-pakketje dat ATi aanbiedt eerst omgezet naar een .deb. Hierna deze geinstalleerd, geconfigureerd, module moest ik nog even iets in de .c aanpassen omdat het geheel anders niet echt wilde insmodden (iets van pci_find in pci_get of andersom omzetten oid), maar goed, dat is in principe niet spannend. En toen kwam het spannende moment: x-windows opstarten. En de driver draait als een tierelier.

Maarrrr... toen dacht ik van: laat ik eens de standby proberen. Een simpele echo 3 >> /proc/acpi/sleep [enter] toverde mijn lieve laptopje in slaap. Echter toen ik hem weer uit zijn slaap wekte, stierf het geheel af zodra X-windows weer naar boven kwam. De desktop zag er distorted uit (zoals altijd na een powerup vanuit S3 eigenlijk) maar er gebeurde verder niks; hele systeem was dood.

Ik baal ervan dat het ATi weer is gelukt met drivers op de proppen te komen die gewoon ruk zijn. Ik heb echt geen spannende hardware ofzo, en het werkt allemaal prima. Tot je wilt standby'en; iets wat in deze energieconsumerende maatschappij meer en meer gaat voorkomen. En waar ik nog meer van baal is dat ik niet eens door de module te unloaden en m'n oude X-config terug te zetten weer met de softwaredriver kan werken; dan is m'n scherm ook zwaar borked omdat de driver overal libjes heeft zitten vervangen. En wat zegt ATi voor het verwijderen van de driver? Jah, moet je rpm -e gebruiken. Leuk, op debian! 'contact your system vendor'. Ik heb zelfs apt-get opdracht gegeven om een bepaald bestand (een openGL libraryfile, /usr/X11R6/lib/libGL.so.1.2) over te schrijven omdat ie dat zo graag wilde... daarvan ben ik nu dus het origineel kwijt en kan nu dus niet eens zonder de ATi driver werken. En dus geen standby.

Weet er iemand hoe ik dit gedoe kan oplossen? Zijn er mensen die wel dingen als suspend to ram (s3) met de ATi driver aan de praat hebben? Of iemand die dat libje voor me heeft, voor xfree 4.3.0.1 op een 2.6.10 kernel?

* HunterPro baalt nu alweer gruwelijk dat ie zoveel tijd in deze driver heeft gestoken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:13

lonkhuijzen

100% ADH

Volgens mij zijn er maar 2 voordelen tegenover de oude drivers en dat is support voor X.org en AMD64.

Voor de rest is de driver nog gewoon prut vergeleken met Nvidia's.

Hier trouwens ook een M10 9600 en idd werkt Sleep ook nog niet.

Hier trouwens de file, hij is van een paar dagen geleden toen er nog XFree 4.3 opstond
http://www.co-lo.org/libGL.so.1.2

[ Voor 22% gewijzigd door lonkhuijzen op 18-01-2005 05:33 ]

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:29

BoAC

Memento mori

Volgens mij vind X zelf het uberhaupt niet fijn om in standbij te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkools24
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05-2021
BoAC schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 06:52:
Volgens mij vind X zelf het uberhaupt niet fijn om in standbij te gaan :)
Nee klopt ik denk niet dat je daar ATI alleen de schuld van kan geven.
Ik ben al erg blij dat ze eindelijk X.org ondersteunen, dat is al heel wat.
Die standby functies kunnen me gestolen worden, dat werkt onder Windows niet en onder Linux is het niet anders.

Waar het mij om gaat is dat dri nu eindelijk werkt zonder gebruik te maken van die mesadrivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 07:38

FCA

De nieuwe drivers zijn een kleine stap in de goede richting, maar ze zijn er nog lang niet.
En blij kan ik niet zijn met de nieuwe drivers, ze zijn gewoon een half jaar te laat.
Om over het gebrek aan performance maar te zwijgen.

Verandert z'n sig te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-03 22:06

KingRichard

former Duke of Gloucester

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
ik krijg de drivers niet eens meer gedeinstalleerd... :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-03 22:06

KingRichard

former Duke of Gloucester

offtopic:
HunterPro = prutz0r :o
Nu even serieus: ik gebruik SuSE nu al meer dan een jaar als mijn hoofd-OS en ik voel me nog steeds erg vaak een GNU/Linux-n00b. Ik heb, net als HunterPro, geprobeerd de drivers van de ATI-site te installeren en bij mij werkte het helemaal niet, net als bij de vorige versies.
Gelukkig is SuSE behoorlijk snel met het leveren van haar eigen RPM's die altijd werken, met een redelijk eenvoudige installatieprocedure. Ze zijn alleen nogal moeilijk te vinden sinds de SuSE-site is geïntegreerd met die van Novell. Nou weet ik niet of de mensen bij Debian ook hun eigen pakketjes in elkaar sleutelen, maar dat zou in ieder geval een oplossing zijn.
Het zou veel beter zijn als er één driver zou zijn die voor alle distro's werkte, maar helaas is dat niet zo. Waarom? Geen idee (Linux-n00b, weet je wel).

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
normaal wordt er een package geleverd met compileerbare meuk, oftewel de volledige broncode van het pakketje wat je wilt hebben. Je krijgt een tarball (tar.gz), die pak je uit, je configure't 'm, make't 'm en make install't 'm. Klaar, module gebakken, modproben, mogelijk je X-config aanpassen en/of wat files vervangen (al dan niet automatisch middels een install.sh) en gaan met die banaan.

Echter ATi heeft in haar driver meerdere delen zitten die ze onder een NDA in licentie hebben; ze mogen niets van de broncode lekken. Dat betekent dat ze de driver als binary distribueren, en voor de distributie van binaries is het redhat package systeem best handig. Vooral omdat er voor praktisch elke distro omzetters voor zijn. Onder Debian kan ik een RPM bijvoorbeeld middels alien --to-deb bron.rpm [enter] naar een .deb omvormen. Dan had ik nog het probleem dat de module niet goed compileert onder 2.6.10, en ik dus even een klein stukje source in de module-broncode (wat dan weer wel opensource is, maar goed, dat was dan alleen de AGP GART module) aanpassen, en daarna compileerde en werkte alles.

Echter waar ik nu mee zit is dat als ik m'n oude XFree-config terugzet, die libGL.so.1.2 terugzet, de module unload en middels apt-get de package fglrx remove, mijn x-windows nog steeds niet functioneert. Resultaat is een compleet distorted beeld waarin tekst soms wel goed wordt opgebouwd maar vaak niet, en het staat vol met horizontale strepen. Ik krijg 'm dus niet goed weg, en daar baal ik best stevig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkools24
Hmmm ik wil hem net gaan testen op Ubuntu maar als ik al die verhalen al hoor.
Ik heb dagen zitten zweten om die oude fglrx driver aan de praat te krijgen op X.org 6.81 om er vervolgens achter te komen dat het nooit zou gaan werken.

Ik ga toch weer een poging wagen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:38

houthakker

Poehé

Nou ik krijg de driver wel geinstalleerd onder ubuntu, maar je moet vooral niets van de ATI site downloaden en al helemaal niet met alien converten, want de hele package manager gaat over de zijk. Gewoon hoary als pakket brond ingeven, daar staat de driver al bij. Helaas heb ik nog steeds (#@#%()*&#%_&@# DRI-indirect en ik krijg 3D acceleratie niet aan de praat.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Ik heb vanavond eens ff zitten prutsen en heb de drivers zonder grote problemen werkend gekregen (ATi M10 en Gentoo). Heb net een potje UT2k4 geprobeerd en moet zeggen dat ik helemaal niet ontevreden ben. Alles lijkt naar behoren te werken, zelfs een wide screen resolutie schopt de boel niet in de war. Als ze nu de windows branch gaan bijhouden wat betreft releases en ze persen er nog iets meer performance uit dan krijg ik weer een beetje hoop in ATi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bij mij op Gentoo met een RV280 werkt het ook prima. glxgears is wat langzamer dan met de driver van xorg (1400vs2200), in spelletjes is er niet echt een merkbaar prestatieverschil. Duidelijk is dat de ATI-drivers minder afbeeldingsfouten produceren. Celestia en bijvoorbeeld AntSpotlight geven mooier beeld, waarbij celestia wel duidelijk langzamer is. Met de ATI drivers werken de fonts bij bijvoorbeeld csmash en scorched3d nu ook, en ook de opengl-modus van pingus wekt nu naar behoren.

Alleen krijg ik heel af en toe last van lockups van X, muis reageert nog, toetsenbord niet meer. Ssh en acpid werken dan nog wel gelukkig.

[ Voor 30% gewijzigd door begintmeta op 19-01-2005 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen problemen gehad met de nieuwe ATI drivers (Gentoo, Radeon 9600). Helaas worden de composite extensies van X.org 6.8 nog niet hardwarematig ondersteund :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froggie

froggie

Kwaaak

Die HW ondersteuning komt nog (volgens de ATi mannen in de chat met Rage3D). We zullen gewoon moeten afwachten wat er de komende maanden gebeurd met de drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
schopp*

ik weet nog steeds niet waarom X-windows niet meer zonder ATi wil functioneren... weet iemand waar ik dit soort problemen in kan vinden en hoe ik het oplos? Misschien configjes backuppen en heel KDE eraf mikken samen met x-windows, alle dirs die daarbij horen trashen en opnieuw installeren (en dan maar bidden dat het wel werkt :))?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
HunterPro, ik kan ook niet zo 123 zeggen warom je zo'n problemen hebt, ik kan zonder problemen door modules en drivers te wisselen kiezen tussen de xorg en de ATI driver, al naar gelang mijn behoefte.

Als je niet meer weet wat je hebt gedaan is het moeilijk om het op te lossen. Maar ik ervan uit dat je precies het omgekeerde hebt gedaan als tijdens de installatie van de ATI-drivers, en dat je systeem dus weer in dezelfde staat is als daarvoor. Als dat zo is zou ik aan een hardwareprobleem denken.

Omdat ik dat toch onwaarschijnlijk acht, denk ik dat ergens nog iets moet zijn achtergebleven. Deinstalleren is dan misschien de simpelste oplossing.

edit:
Celestia is langzaam vanwege http://bugs.gentoo.org/show_bug.cgi?id=78937

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 21-01-2005 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froggie

froggie

Kwaaak

Wat als je Xorg ff opnieuw apt-get (nieuw ww?). Dikke kans dat dan datgene wat voor problemen zorgt overschreven wordt en je na wat rommelen in je xorg.conf gewoon weer up and running bent.

Btw weet je zeker dat de kernel module van de ATi drivers niet meer geladen wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
ik draai xwindows; heet dat tegenwoordig Xorg? :P

Ik weet zeker dat ik de module heb geunload; dat doe ik namelijk zelf met rmmod fglrx [enter]. Een lsmod vertelt mij dan dat ie echt uit staat.

Het kan niet anders dan dat bij die apt-get --force-overwrite er ook andere files zijn overschreven dan dat ene libje... eens kijken hoe ik dat weer recht zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
  • Laatst online: 03-09 12:51
Als je in XF86Config-4 bij Driver in plaats van fglrx "radeon" neerzet (en je setup verder niet nog verziekt is door allerlei libs uit je ATi-rpm) kun je X gebruiken, "radeon" is de Open Source driver, deze ondersteunt PowerManagement, heeft alleen geen 3d support voor ~v/a de radeon 9200. De kernelmodule die je dan wilt laad je met modprobe radeon (indien geconfigureerd, CONFIG_DRM_RADEON).

Je kunt het jezelf trouwens wat makkelijker maken door de rpm door middel van "alien" om te zetten naar een debje, wat je met dpkg kunt (de)installeren.
mkools24 schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:08:
> Volgens mij vind X zelf het uberhaupt niet fijn om in standbij te gaan
[...] Nee klopt ik denk niet dat je daar ATI alleen de schuld van kan geven.
Het is dus puur een driverprobleem, sommige drivers hebben code ingebouwd slaaptoestanden (vooral het wakkerworden) kan handlen (radeon.ko, intel??.ko, nvidia.ko ?) andere hebben dat nie (ATi).
Ik ben al erg blij dat ze eindelijk X.org ondersteunen, dat is al heel wat.
Die standby functies kunnen me gestolen worden, dat werkt onder Windows niet en onder Linux is het niet anders.
Wanneer heb je dat voor't laatst getest? (Ok, met de ATi binaries werkt het niet, maar er zijn alternatieven.) Voor een mobiele computer is suspend-to-(disk|ram) trouwens wel erg handig, ik zou het enorm missen.
offtopic:
Heeft iemand eigenlijk suspend-to-ram/S3 en suspend-to-disk/S4 met de nvidia binaries werken? Ik las dat eraan gewerkt werd, maar ben over de status nu nog onzeker.

[ Voor 7% gewijzigd door sebas op 21-01-2005 04:41 ]

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
sebas schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 04:37:
Als je in XF86Config-4 bij Driver in plaats van fglrx "radeon" neerzet (en je setup verder niet nog verziekt is door allerlei libs uit je ATi-rpm) kun je X gebruiken, "radeon" is de Open Source driver, deze ondersteunt PowerManagement, heeft alleen geen 3d support voor ~v/a de radeon 9200. De kernelmodule die je dan wilt laad je met modprobe radeon (indien geconfigureerd, CONFIG_DRM_RADEON).
dat was ook mijn idee, maar dat werkt dus niet :) (heb de oude configfile gebackupped zodat ik zou kunnen swappen tussen beiden was mijn idee)
Je kunt het jezelf trouwens wat makkelijker maken door de rpm door middel van "alien" om te zetten naar een debje, wat je met dpkg kunt (de)installeren.
dat idee had ik ook, ware het niet dat het ding gedwongen bepaalde libs heeft moeten overschrijven. En die backupt dpkg dan niet om later retour te doen.

Ik hoorde van Sphere op IRC dat er in de mailinglist acpi-devel drivers circuleren die zowel ATi hardwarematige OpenGL ondersteunen als S3... maar daar ga ik morgen naar kijken. Ben nu net klaar met configgen van 2 mailservers (waarbij bij eentje de interne switch in het rack brak lijkt te zijn en dus nu ff overmacht is, en ik qmail niet zover krijg op het externe IP te luisteren middels een ander tcpserver configdingetje) en ben er erg brak van, moet kwart over 7 er weer uit zijn namelijk :)

[ Voor 4% gewijzigd door HunterPro op 21-01-2005 05:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkools24
De drivers werken prima onder Ubuntu, maar ze ondersteunen geen DRI als je Composite aanzet, dus Composite is baggertraag :(

Iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:38

houthakker

Poehé

composite, als in tvout? Staat dat standaard aan?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
  • Laatst online: 03-09 12:51
Nee, eerder de XComposite extension. Dat is trouwens nogal experimentele code en je hebt er niet zo veel aan aangezien de meeste apps er toch nog niets mee doen.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Pagina: 1