Radiant schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 09:10:
Je map is zowiezo door iedereen te benaderen omdat de webserver op 1 user account draait (op linux is dat nobody). Wat je natuurlijk kan doen is gewoon die map chownen naar jou account en daarna chmodden zodat hij alleen te lezen is door de webserver, niet te beschrijven.
Goed alternatief is misschien dat je een MySQL database gebruikt, ligt eraan wat voor data je er precies in wilt zetten..
Je hebt wel bijna gelijk. Php draait onder apache en als php een bestand aanmaakt dan is het bestand dus van apache. Chmodden heeft dan geen zin omdat iemand anders ook via php (en dus user apache) dit zo kan benaderen. Alleen als je jezelf afsluit dus (000 bijv) werkt het, maar dan kan je er zelf ook niet meer bij.
Mysql is wel een optie voor sommige dingen, maar ik wil ook een aantal script schrijven. Je kan het wel omzeilen door alle php code uit de db te halen en dan te evallen, maar dat is hem ook niet.
Chown zou eigenlijk wezen wat ik zoek. Het nadeel is dat de eigenaar dan root zou moeten zijn...
Of heb ik het daar mis?
Hoe ik het nu zie zijn er 2 mogelijkheden:
chown als root zijnde
via ftp
Iemand nog een opmerking of tip wat beter werkt?