[ubuntu]forcedeth module toevoegen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Ik ben eens gaan klooien met Ubuntu, maar tot nu toe zijn mijn ervaringen nog niet zo heel erg bevredigend. Op mijn gentoo-bak heb ik alles meteen aan de praat (kernel bouwen is niet zo moeilijk). Maar met Ubuntu krijg ik de forcedeth module niet geladen. Er wordt een eth0 gevonden, maar deze krijgt geen IP-adres. lsmod geeft ook geen forcedeth weer. sudo insmod forcedeth werkt niet, net zomin als sudo modprobe forcedeth. Hoe krijg ik dan die module geinstalleerd?
Een make menuconfig werkt niet omdat ncurses niet geinstalleerd is, maar als ik zoek dan is alles met ncurses geinstalleerd :S

Sorry voor de ontzettende n00b-vraag, maar ik kom er gewoon echt niet uit... :S

[ Voor 10% gewijzigd door Paultje3181 op 18-01-2005 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Paultje3181 schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 00:34:
Ik ben eens gaan klooien met Ubuntu, maar tot nu toe zijn mijn ervaringen nog niet zo heel erg bevredigend. Op mijn gentoo-bak heb ik alles meteen aan de praat (kernel bouwen is niet zo moeilijk). Maar met Ubuntu krijg ik de forcedeth module niet geladen. Er wordt een eth0 gevonden, maar deze krijgt geen IP-adres. lsmod geeft ook geen forcedeth weer. sudo insmod forcedeth werkt niet, net zomin als sudo modprobe forcedeth. Hoe krijg ik dan die module geinstalleerd?
Krijg je foutmeldingen van modprobe/insmod? Komen er meldingen in je logs (/var/log/kernlog of /var/log/messages of check met het commando 'dmesg').
Een make menuconfig werkt niet omdat ncurses niet geinstalleerd is, maar als ik zoek dan is alles met ncurses geinstalleerd :S
Waarschijnlijk heb je 't ncurses-dev pakketje niet geinstalleerd staan. Bij Gentoo heb je de headers etc sowieso staan omdat je 't zelf gecompileerd hebt. Bij Ubuntu (debian based als ik me niet vergis) kun je ervoor kiezen om alleen de binaries en shared libs te installeren. Dat scheelt je schijfruimte als je toch geen ncurses programma's gaat compileren.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Nu online
Ow, sorry. Ik krijg gewoon de foutmelding dat deze module niet bestaat... Vandaar dat ik dus in de kernel wilde kijken om hem aan te zetten, maar dat kan dus niet doordat ik ncurses-dev mis. Maar alles met ncurses is dus geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ti_Uhl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09-2012
installeer dan gewoon ncurses-dev ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Nu online
apt-get install ncurses-dev of ncurses-devel werken niet (pakket bestaat niet) en die kun je dus ook niet installeren.

Maar bij de expert-installatie vind ie wel gewoon meteen de forcedeth module en die gebruikt hij ook (volgens mij) Maar waarom zet ie hem dan niet gewoon erbij nadat je gereboot hebt? Ik snap er echt weinig van. :S

Oke, nu snap ik er helemaal niks meer van. Net Mandrake geinstalleerd, maar deze doet exact hetzelfde... Met het verschil dat forcedeth wel geladen wordt, maar hij krijgt gewoon alleen een 192 IP, terwijl hij gewoon op dhcp staat er alles. Gentoo schijnt een van de moeilijkere distro's te zijn, maar het lijkt toch echt dat het daar wel gewoon goed mee gaat....

[ Voor 36% gewijzigd door Paultje3181 op 18-01-2005 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Nu online
Oke, ik heb internet aan de praat gekregen door het IP vast in te voeren. Het probleem ligt dus bij mijn dhcp client. DHCP3. Ik heb de man pages al doorgespit, maar ik kan niet vinden waarom hij ineens alles override als ik dhcp weer aanzet. /etc/network/interfaces heeft gewoon auto eth0 erin staan en iface eth0 inet dhcp (als dhcp dus aanstaat) Dus dat zou volgens mij moeten kloppen. In /etc/resolv.conf staat dan alleen nameserver 192.blabla (en dit moet dus 145.blabla zijn)

Waar kan ik ergens aangeven wat het IP van de dhcp-server is? Want die lijkt ie gewoon niet te kunnen vinden... Hopelijk dat we nu verder komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 17:23
Standaard, als je DHCP gebruikt tenminste, stelt ie geen 192.x.x.x adres in als de DHCP-server niet werkt of zo. Zitten er niet perongeluk 2 DHCP-servers op je netwerk? Dat 145.x.x.x adres, moet dat van je provider afkomen ofzo? Want als dat niet zo is, dan is er sowieso iets mis met je netwerkconfiguratie, want 145.x.x.x is geen ip adres wat is gereserveert voor prive-gebruik, zoals bijvoorbeeld de 192.168.x.x of de 10.x.x.x reeksen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Nu online
die 145-IP krijgen wij hier inderdaad van onze provider (is de universiteit 100 MBit) En voor zover ik weet is er ook geen 2e dhcp-server (tenzij ik er zelf 1 heb? Maar dat lijkt me niet, dat Ubuntu standaard een dhcp-server installeert... (ik heb gewoon de standaard installatie gedaan)

Zou ik dat evt. kunnen checken of dat misschien toch het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Nu online
Een subtiel kickje mijnerzeids :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Nu online
Oke, ik heb het gevonden dankzij een ander topic over Ubuntu en netwerkkaarten. Blijkbaar moet je nog een apt-get install resolvconf doen voordat je dhcp werkt :S Beetje vaag, maar ja. Ik heb het even op dhcp gezet en ja hoor, het werkt :D En daar ging het natuurlijk allemaal om...
Pagina: 1