Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Muis Glowpad op maandag MODDAG

Pagina: 1
Acties:
  • 64 views sinds 30-01-2008

• hovingtim
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-06-2023
Jaja het is maandag kortom mod-dag. Ik heb vakantie en niets te doen kortom we gaan eens creatief doen. Een glowpad gemaakt en het resultaat is zeer naar mijn zin. Laat me even weten wat je er van vindt.

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/hovingtim/HoutPlexi.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/hovingtim/Resultaat.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/hovingtim/Ledglowmousepad.JPG

De HOW TO is hier te downloaden (doel opslaan als)
http://www.redrival.com/dent/Glowpad/Glowpad_how_to.doc

MVG Tim Hoving

(hopelijk de plaatjes nu wel werkend)

[ Voor 12% gewijzigd door hovingtim op 17-01-2005 23:39 ]

Save Water Drink Beer

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 21:49

DoD Cerberus

blabla!

je plaatjes werken niet

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:06

_Ernst_

Mark It Zero!

- zorg dat je pics het doen
- is 1 topic niet genoeg? Glowpad voor de muis

Last.fm

• hovingtim
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-06-2023
hoppelijk nu wel werkend en sorry voor de dubbele toptic maar wist niet goed waar ik hem eerst moest plaatsen

Save Water Drink Beer

• Gnuitenjong
  • Laatst online: 04-06-2023

Gnuitenjong

Check:www.lowlands .oma-g.com!

Ik vind hem cool, ga hem ook wel eens proberen :D, maar mss is het meer iets voor het "Kleine mods" topic?

[CM] Flightcase Mod

• _Ernst_
  • Laatst online: 22:06

_Ernst_

Mark It Zero!

Kleine opmerking over de berekening die je hebt gedaan voor de weestand
De USB poort levert standaar 5 volt. Het maximaal wat het ledje kan hebben is 4,2 volt. Meerspanning veroorzaakt verkleuringen van het ledje en heeft doorbranden tot gevolg. Je moet dus 5,0v - 4,2v = 0,8 volt kwijtraken. Dit kan het makkelijkst door een weerstand. Het ledje vraagt op vol vermogen 20mA. 0.8v*20mA = 16 ohm. Het beste is een weerstandje van 20 ohm aan te schaffen omdat de USB poort niet altijd 5,0 volt volledig geeft. Weerstandjes zijn klein en makkelijk mooi weg te werken in de kabel.
De formule om weerstand te bereken is R = U/I, en niet U * I
Dus je hebt nu een weestand met een te lage waarde wat niet bevordelijk zal zijn voor de levensduur van de LED. Een betere keus zou zijn: (5,0-4,2) / 0,02 = 40 ohm :)

Verder had hij idd misschien beter in het grote kleine mod topic gepast.

Last.fm

Verwijderd

Je plaatjes doen het niet (deeplinking not allowed), dubbeltopic, voor dergelijke kleine mods/topicstarts is specifiek [rml][ CM] Het "Post hier je kleine mods" topic - Deel 9[/rml] bedoeld en een led-calculator vindt je oa hier: http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html :)

Overigens kun je de tekst ook beter gewoon posten ipv in een documentje, dat leest wat makkelijker ;)
Glowpad voor de Muis!!

Moeilijkheid graad: Laag/Gemiddeld

Benodigdheden:

- Ledje blauw (of andere kleur naar keuze) 8000mcd
- Triplex 4mm
- Plexiglas 2mm
- Usb plug
- Draad
- Bizon plastic hardlijm
- Epoxy lijm
- Polijstmachine
- Autowax
- Fijn schuurpapier (600)
- Dosis verstand

Bijkomende benodigdheden:

- Figuurzaag
- Vijlen
- Boormachine + boor 5mm
- Werkbank
- Een vrije nutteloze dag

Inleiding:
Het is een saaie maandagochtend in mijn nutteloze vakantie van school. Ik verveel me. Wat ga je doen……een glowpad maken. De keuze is gemaakt dus.

Triplex & Plexiglas:
Om te beginnen teken je, je oude muismat over op een stuk triplex en op een stuk plexiglas. Nadat je het triplex hebt afgetekend begin je met zagen. Let er wel op dat je dit altijd buiten de lijnen doen want het overtollige kan je altijd nog weg vijlen. Zaag het gedeelte uit met een figuurzaag of met een decoupeerzaag. Het beste vindt ik is een figuurzaag omdat dit makkelijk te behandelen is en zeer fijnzagend is. Teken met een watervaste stift (een cd marker ofzo) de originele muismat af op het stukje plexiglas. Ook dit gedeelte weer uitzagen met een figuurzaag. Plexiglas is niet mogelijk om uit te zagen met een decoupeerzaag omdat dit veelte grof is en het plexiglas zou scheuren. Tip: Zaag het plexiglas gedeelte rustig uit. Te snel zagen kan lijden tot scheuren van het plexiglas of het breken van het figuurzaagje.

Wanneer je beide delen netjes hebt uitgezaagd wordt het tijd om het bij te werken. Schuur het houten gedeelte aan beide kanten mooi op met schuurpapier 600. Hierdoor wordt het mooi glad en egaal. Neem ook de randen mee. Hoe gladder hoe mooier het resultaat. LET OP: schuur het plexiglas niet want dit krijg je niet mooi het plexiglas wordt gepolijst met de polijstmachine. Je kan eventueel wel de randen van het plexiglas gladschuren. De randen zullen dan mooi egaal oplichten wanneer er licht doorheen gestuurd wordt. Wanneer alles is bijgewerkt hebt wordt het tijd om de 2 delen aan elkaar te lijmen. Maak het hout goed schoon en zaagsel vrij. Zodat er onder het plexiglas niets meer te zien is. Lijm nu de 2 delen op elkaar. Hiervoor gebruikte ik: Bison Hard Plastic Lijm. Dit blijft mooi plakken op het plexiglas en hout. Gebruik geen superlijm omdat dit te bros is. Een alternatief voor de Bison is epoxylijm alleen het nadeel daarvan is dat het een beetje prijzig is. Maak een mooie gelijkmatige lijmlijn evenwijdig aan de houtenrand. Hoe gelijkmatiger hoe mooier want als dit is opgedroogd is het resultaat mooier omdat er het licht op de lijm mooi diffuseerd.

Nu wordt het tijd om het gat van het Ledje er in te boren. Het Ledje is 5mm kortom een 5 mm boortje moet het doen. Tip: Boor het gaatje eerst eventjes voor met een 3 mm boortje zodat je boortje niet wegloopt en dus beschadig je ook het plexiglas niet. Pak nu weer de Bison hard plastic lijm en vul het gat op waar het Ledje inzit.

Het voordeel van de Bison hard plasticlijm is dat het doorzichtig blijft als het is opgedroogd waardoor je een mooi resultaat krijgt. Neem de tijd om de lijm te laten uitdrogen. Dit duurt ongeveer een uurtje. Tip: Zet niet de föhn op de lijm want als het warm wordt droogt het niet mooi op. Mix nu de epoxlylijm doorelkaar (lijm+harder) voeg dit nu over het gedeelte wat nog niet is opgedroogd. Laat dit ook rustig opdrogen. Dit duurt ook ongeveer een uurtje voordat het stevig is. Het epoxy gedeelte blijft flexibel voor ongeveer 24 uur daarna is het zodanig hard dat het niet meer te bewerken is.

Afwerking:
Nu wordt het tijd om het plexiglas wat is gelijmd op te polijsten met de polijstmachine. Als polijstmiddel gebruik ik Sonax autowax. Hier zit een fijne korrel in en krijg je naar mijn mening een mooi resultaat mee. Een ander voordeel is dat het plexiglas erg mooi glad wordt en helder waardoor je muis lekker glijdt en goed reageert.

Wax het plexiglas gedeelte redelijk dik in en begin met polijsten. Houd dit vol totdat alle wax is verdwenen. Dit duurt ongeveer zon 10 minuten.

Elektronica:
In principe is de elektronica te simpel voor woorden.

De eigenschappen van het Ledje:
5mm Blauw 8000mcd

Kleur: Blauw
Lens kleur: Water Clear
Kijkhoek: 30 Graden
Sterkte bij 20mA: 8000 mcd
Doorlaatspanning: 3.5 - 4.2 Volt
Maximum stroom: 20mA
Golflengte: 470nm

De USB poort levert standaar 5 volt. Het maximaal wat het ledje kan hebben is 4,2 volt. Meerspanning veroorzaakt verkleuringen van het ledje en heeft doorbranden tot gevolg. Je moet dus 5,0v - 4,2v = 0,8 volt kwijtraken. Dit kan het makkelijkst door een weerstand. Het ledje vraagt op vol vermogen 20mA. 0.8v*20mA = 16 ohm. Het beste is een weerstandje van 20 ohm aan te schaffen omdat de USB poort niet altijd 5,0 volt volledig geeft. Weerstandjes zijn klein en makkelijk mooi weg te werken in de kabel.

USB-Pinout:

Mating face of USB
type A female

PIN# SIGNAL PIN# SIGNAL
1 +5 3 +Data
2 -Data 4 GND
Hieruit deze pinout blijkt dat pin 1 de +5 volt is en pin 4 de gnd (oftewel de -) is. Soldeer dus de – van de led (het korte pootje) aan pin 4 en de + (het lange pootje) aan de pin 1. Maak eventueel nog een dimmer met mooie print potmeter van 100ohm. Wanneer je dit doet werk het geheel dan even mooi weg ik een klein kastje.
Resultaten:

Persoonlijk vindt ik het mooiste resultaat wanneer ik de originele muismat er weer opplaats en dus een mooie neongloed onder de muismat krijg. Ook zonder de originele muismat reageert de muis zeer netjes en heeft het een mooi resultaat.

Gemaakt door Tim Hoving op 17-01-05
In dat laatste geval zou een los topic wel wat handiger zijn als in het kleine mods topic :)

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 00:14 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.