[TV]Optimaal genieten van LCD tv

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ik heb me tot voor kort nog niet erg verdiept in technieken die bij TV's komen kijken.
Ik vond het nodig om mijn gratis ziekenhuis tv'tje maar eens eindelijk te vervangen voor een mooie lcd tv: Samsung lw26a33w.

Nu hebben wij nog gewoon televisie via de kabel. Het signaal is goed, beter dan bijvoorbeeld in de binnenstad bij ons. Maar ik vind het beeld op de lcd tv nog niet optimaal, omdat er toch zeer lichte storing is, zodat het beeld minder scherp is.

Het is moeilijk om dit in een foto vast te leggen, maar hier wat voorbeeldjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.computer-tuning.nl/images/tv4.JPG
Waas om het logo heen

Nog wat andere plaatjes:
Plaatje 1
Plaatje 2
Plaatje 3

Nu ben ik van plan over te stappen naar Digitale Televisie (Kpn, UPC, of Digitenne). Maar ik weet eigelijk niet zeker of daardoor het beeld mooier wordt. Digitale televisie wordt lijkt me in een bepaalde resolutie aangevoerd. Het komt digitaal de encoder binnen , maar dan!

Het kan dan via een scart kabel naar mn tv gaan, zodat het niet 100% digitaal meer gaat. Volgens mij zijn er namelijk weinig encoders die via DVI beeld kunnen leveren aan de televisie.
Maar ook al gaat het via scart, dan het ik waarschijnlijk geen last van de lichte ruis, en is mijn beeld waarschijnlijk ook scherp.

Is digitale TV de beste keus voor een (hdtv) lcd scherm of heeft het weinig nut?

[ Voor 12% gewijzigd door Tutti-frutti op 17-01-2005 20:05 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:28
Dat lijkt op reflecties op de kabel (volgens plaatje 3 iig).
Ik zou even de bekabeling en terminators nakijken.

[ Voor 12% gewijzigd door FatalError op 17-01-2005 19:56 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
FatalError schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:55:
Dat lijkt op reflecties op de kabel.
Ik zou even de bekabeling en terminators nakijken.
Ik zou hem beneden eens direct aansluiten met een nieuwe coax kabel.

[ Voor 6% gewijzigd door Tutti-frutti op 17-01-2005 19:56 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Tutti-frutti schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:56:
[...]

Ik zou hem beneden eens direct aansluiten met een nieuwe coax kabel.
Het maakt niet uit. De waas die je bijvoorbeeld om het logo ziet is trouwens ook niet constant. Dit zou toch met digitale televisie volledig weg moeten zijn ?

4015Wp west (Dordrecht)

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 07:16

Nik

Zie het als compressie artifacts... Iets wat je nu dus ook ziet, maar zeg nu zelf, zit jij zo dicht bij het scherm dat dit opvalt? Pak eens een gewone TV, die heeft ook last van waas.

Oplichtende randjes tussen twee kleuren worden vaak veroorzaakt door een te aggressief "scherpte" filter. Voor TV's met Pixel Plus (Philips) lijken hier last van te hebben.

Oplossing: speel eens met de instellingen van je TV, gaat zeker helpen :)

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
proller schreef op maandag 17 januari 2005 @ 20:18:
Zie het als compressie artifacts... Iets wat je nu dus ook ziet, maar zeg nu zelf, zit jij zo dicht bij het scherm dat dit opvalt? Pak eens een gewone TV, die heeft ook last van waas.

Oplichtende randjes tussen twee kleuren worden vaak veroorzaakt door een te aggressief "scherpte" filter. Voor TV's met Pixel Plus (Philips) lijken hier last van te hebben.

Oplossing: speel eens met de instellingen van je TV, gaat zeker helpen :)
Helaas niet :|

Beneden hebben we ene tv met pixel plus, dan zie je het niet, op lcd is het veel duidelijker. En nee ik zit niet zo dicht op m'n scherm, maar zie het wel. Het ligt zeker te weten aan het signaal dat aangevoerd wordt, een DVD ziet er namelijk wel goed uit :).

Verder heb ik al genoeg met al mn settings gekloot, maar niets heeft invloed op de ruis van het beeld.

4015Wp west (Dordrecht)

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:25

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
DTV via de kabel is over het algemeen vergelijkbaar met dvd kwaliteit (8000-9000 kbps) (maar dan zonder het 5.1 geluid :) ) iig wel bij Multikabel (heb ik zelf)...,
digitenne en KPN zijn (tenopzichte van elkaar) precies hetzelfde (kwa kwaliteit) en hebben MPEG-4 (divx/xvid bitrate á 1000kpbs) compressie met meer artifacts dus, en overall lagere kwaliteit
ik denk dat op een tft zeker weten voordeel zal zijn met digitale tv..

Home Assistant Configuratie V&A

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
BiG-GuY schreef op maandag 17 januari 2005 @ 22:34:
DTV via de kabel is over het algemeen vergelijkbaar met dvd kwaliteit (8000-9000 kbps) (maar dan zonder het 5.1 geluid :) ) iig wel bij Multikabel (heb ik zelf)...,
digitenne en KPN zijn (tenopzichte van elkaar) precies hetzelfde (kwa kwaliteit) en hebben MPEG-4 (divx/xvid bitrate á 1000kpbs) compressie met meer artifacts dus, en overall lagere kwaliteit
Ik kan dus het beste digitale TV van UPC nemen (via de kabel), of is het kwaliteitverschil op een 1280x768 scherm niet zichtbaar ? Ik kan op die site van upc trouwens helemaal niet vinden of er meerdere decoders in huis kunnen staan voor die prijs van 14,95.

4015Wp west (Dordrecht)

• Industrial_Life
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
UPC digital, 1 box= 1 tuner. Verschil is zeer goed te merken, zeker op zo"n mooi scherm :)

UPC Digital is de bitrate van een kanaal tussen de 4 en 5 mb/s i.t.t. Digitenne of Casema Digitaal die het met de helft doen.

-

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-02 19:26
Das dus net zo goed als een dvd rip of eigenlijk nog slechter, neem niet aan dat ze een 2-pass encode doen bij het uitzenden en dvd-rips hebben vaak een iets hogere bitrate. Weet nu niet of ik digitale tv wil hebben :S

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Industrial_Life schreef op maandag 17 januari 2005 @ 22:49:
UPC digital, 1 box= 1 tuner. Verschil is zeer goed te merken, zeker op zo"n mooi scherm :)

UPC Digital is de bitrate van een kanaal tussen de 4 en 5 mb/s i.t.t. Digitenne of Casema Digitaal die het met de helft doen.
Je kan dus voor 14,95 per maand maar op 1 tv digitale tv kijken :( ? Het staat echt nergens op die site van hun |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Tutti-frutti op 17-01-2005 22:52 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Mpeg2 bedoel je, met een minimum van uit m'n hoofd 1.4 mbit/s. Blijft huilen op een grote tv.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 23:00 . Reden: bits en bytes, blijft irri ;) ]

Verwijderd

Die waas om logo's en andere kleurige scherpe randen heb ik hier ook als ik lowres composiet bronnen (zoals videorecorder, analoge kabeltv, Atari 2600 etc.) op de TV bekijk. Bij gebruik van highres RGB/component bronnen (DVD, PC, PS2 etc) is het haarscherp.
Het is ook nogal logisch, want composiet heeft een behoorlijk lagere bandbreedte en slechte kleur-/contrast-scheiding tov RGB/component.

Op de andere foto was ook wat ghosting te zien. Dit komt oa. door signaalreflectie en slechte kabels. Veel mensen hebben een behoorlijk brakke kabelinstallatie (rare plaatsing van splitters, slechte kabels, plastic connectors etc) en denken dat dan op te lossen met het bijplaatsen van budgetversterkers van de bouwhandel, maar in dit soort gevallen is voorkomen beter als genezen.

http://www.kyes.com/antenna/interference/tvibook.html
http://www.abc.net.au/reception/tv/tv_interference.htm
http://www.selfhelpandmore.com/interference/tv/tvshowall.htm
https://www.aca.gov.au/ra...er_tv_radio/tv_index.html
http://www.tv-cards.com/messageboard/viewtopic.php?t=5428

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 23:22 ]

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 23:14:
Die waas om logo's en andere kleurige scherpe randen heb ik hier ook als ik lowres composiet bronnen (zoals videorecorder, analoge kabeltv, Atari 2600 etc.) op de TV bekijk. Bij gebruik van highres RGB/component bronnen (DVD, PC, PS2 etc) is het haarscherp.
Het is ook nogal logisch, want composiet heeft een behoorlijk lagere bandbreedte en slechte kleur-/contrast-scheiding tov RGB/component.
Oké, duidelijk :)

Ik ga denk ik maar even bij een digitenne dealer kijken hoe dat beeld eruit ziet. Aan de getallen te zien zou het nog niet top zijn. Maar aan getallen heb ik toch niet zo veel, eerst maar even zien heo het op een lcd tv eruit ziet. Het probleem van waas zou wel weg zijn, maar ik heb ook geen zin in blokjes enzo :)
Op de andere foto was ook wat ghosting te zien
Is geen ghosting, maar de sluiterstijd van mn cam gok ik ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Tutti-frutti op 17-01-2005 23:26 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• MarZ_E
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-02 11:16
Neem aub GEEN Digitenne (of KPN, KNP == Digitenne zonder mogelijkheid van C+) !!!! We hebben het hier in de winkel geprobeerd om dit op een LCD mooi werkend te krijgen maar de kwaliteit is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Je krijgt nog meer last van veel last van waas of artifacts dan je nu al heb. We hebben het geprobeerd op dioverse modellen van een 15"tft-tje (Samsung) tot een 32" Philips (9956 o.i.d).

Op een of ander manier blijft het signaal te zwak, niet genoeg bandbreedte, o.i.d

Helaas zitten we met de winkel in een Casema gebied, waarbij de decoders tot ongeveer half februari uitverkocht zijn dus daar kan ik je (nog) geen resultaten over geven. UPC behoord nog niet tot de mogelijkheden..... Als er andere mensden zijn die goede ideen heeft hoor ik ze graag. Ook wij demo-en met een DVD-tje omdat het er ander niet uitziet :P

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
MarZ_E schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:40:
Neem aub GEEN Digitenne (of KPN, KNP == Digitenne zonder mogelijkheid van C+) !!!! We hebben het hier in de winkel geprobeerd om dit op een LCD mooi werkend te krijgen maar de kwaliteit is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Je krijgt nog meer last van veel last van waas of artifacts dan je nu al heb. We hebben het geprobeerd op dioverse modellen van een 15"tft-tje (Samsung) tot een 32" Philips (9956 o.i.d).

Op een of ander manier blijft het signaal te zwak, niet genoeg bandbreedte, o.i.d

Helaas zitten we met de winkel in een Casema gebied, waarbij de decoders tot ongeveer half februari uitverkocht zijn dus daar kan ik je (nog) geen resultaten over geven. UPC behoord nog niet tot de mogelijkheden..... Als er andere mensden zijn die goede ideen heeft hoor ik ze graag. Ook wij demo-en met een DVD-tje omdat het er ander niet uitziet :P
Dat is wel slecht dan ja. Het zou misschien slecht bereik kunnen zijn, maar het zou ook gewoon de kwaliteit van digitenne kunnen zijn. Ik ga daarom maar op koopavond kijken hoe slecht het beeld dan hier in dordrecht is van digitenne. Lijkt me iig wel dat een digitenne dealer het beeld kan laten zien ;)

4015Wp west (Dordrecht)

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:25

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bij mij in Zwanenburg bij de winkel Nuis (Euramco Electronics) hebben ze Digitale TV van Multikabel als show zeg maar, ze verkopen ook Digitenne, maar voor alle mensen die bij ons in het dorp wonen raden ze toch multikabel aan, ten eerste hogere kwaliteit, ten tweede groter zenderaanbod. ze hebben als show op n 17" TFT TV scherm, met je neus erop is t nog scherp :D, en op een 30" (oid) plasma Philips tv, en van n afstandje is t goed te zien, want zo'n plasma heeft zoiezo niet zo mooi beeld van dichtbij :)...

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 18-01-2005 21:58 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ik heb vandaag gekeken naar de kwaliteit van digitenne, nou dan hou ik nog liever kabel ;). Ik zit nu te twijfelen tussen UPC Digital of schotel. Het liefst ga ik gewoon voor schotel, moet er alleen iemand voor ompraten die een schotel niet zo leuk vind staan :(.

Maar misschien weet iemand de volgende vragen over UPC digital te beantwoorden.. want de informatie op de site van upc is zooo schaars :X

-Is upc digital standalone... In andere woorden, ben je wel of niet verplicht een normaal kabel abonnement te hebben op UPC kabel (30 euro per maand wordt me iets te veel ;) ).

- Hoe zit het met meerdere televisies op UPC digital aansluiten. Kan ik gewoon bij iedere TV een decoder zetten, zonder dat ik daar een ander abbonement voor hoef te nemen ? En waar zijn die decoders te krijgen :?

4015Wp west (Dordrecht)

Pagina: 1