Plaatje tekstherkenning

Pagina: 1
Acties:

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:08
Hoi,

Ben op zoek naar software dat het volgende kan:
Ik heb een plaatje (.gif) met een stukje tekst erin. Kan ik deze tekst ook laten omzetten naar een .txt bestandje of iets dergelijks met een of ander programma?

De tekst die in het plaatje staat is niet lang kan het wel over typen das het punt niet maar als het automatisch kan :Y) . Heb gezocht via google en got search maar kon niks vinden dat mij helpt. Ik weet wel dat er scanner's zijn met tekstherkenning maar programma's :?

Alvast bedankt,

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-08 22:26

FlyEragon

Alien Monkeys

OCR software heet dat geloof ik, zat bij mn scanner om van gescande plaatjes de text eruit te vissen.

Verwijderd

Een scanner met tekstherkenning is niet meer dan een scanner met een los tekstherken programma er bij. Zelf heb ik dat ook ooit gehad, ben alleen even de naam van het programma kwijt.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Er zijn zat programma's die zoiets kunnen. OCR (Optical Character Recognition) heet dit. Elk programma om teksten in te scnanen heeft ook een functie om een zelf afbeelding op te geven om te OCR'en.

Zelf heb ik zo goed als geen ervaring in het gebruik van zulke programma's en kan ik er je dus niet echt een aanraden.

Readiris en finereader zijn alvast 2 programma's die het kunnen!

[ Voor 18% gewijzigd door the_stickie op 17-01-2005 19:29 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:38

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat heet idd OCR software, en bij veel, zo niet alle, scanners zit er een freeware/trialversie van bij. Alleen, uit ervaring weet ik dat je bij korte teksten beter zelf kunt typen, want die software maakt vaak zoveel fouten dat je daarna de hele tekst moet nalopen om te corrigeren. Hoe dit bij de betaalde versies zit weet ik niet, dat heb ik nooit geprobeerd.

[edit]: ik heb dan wel alleen ervaring met de gratis versies, de betaalde licensies zijn stukken beter.

@ Remus: Scansoft OmniPage Pro is idd goede software. Ik had bij een 300 dpi scanner, lang lang geleden, eens een trial versie daarvan. Ik ga die eens proberen met mijn nieuwere scanner, kijken of de licentie zijn geld waard is.

[ Voor 45% gewijzigd door DrivinUCrazy op 17-01-2005 19:34 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
In mijn ervaring is Scansoft OmniPage Pro een goed OCR pakket, maar dit pakket is niet goedkoop in aanschaf (NB: het is goedkoper om een scanner met (willekeurige) software te kopen en vervolgens de upgrade versie van OmniPage pro dan de losse licentie).
De fouten in het OCR-proces zijn voornamelijk afhankelijk van de resolutie (bij voorkeur wil je 600 DPI of hoger), het lettertype en de hoeveelheid ruis in het plaatje.

[ Voor 26% gewijzigd door Remus op 17-01-2005 19:30 ]

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:08
Tnx voor de reply's als ik zoek op OCR software dan is er veel te vinden

Readiris ben ik nu de demo van aan het downloaden... Zijn er geen freeware programma's? Ik heb al even gezocht en kwam verschillende pagina's tegen met OCR software maar de goedkoopste was $21

EDIT: Readiris doet wat ik graag wil, alleen het resultaat is niet echt super te noemen. In het plaatje zelf staan geen frutsels (lijntjes, plaatjes, etc.) achter de tekst

[ Voor 27% gewijzigd door Westereen op 17-01-2005 19:45 ]

Pagina: 1