[Mandrake 10.1] USB-disk mount probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JTW
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik heb een probleem met m'n linux bakje..
Als OS gebruik ik Mandrake 10.1, de community release..
Het probleem is als volgt:
Ik plug een USB-Hdd in(laptop hdd in usb2.0 behuizing), waarna er keurig een "Hard Disk" link op de desktop komt te staan.
Als ik daar echter op klik verschijnt de error:

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sda1, or too many mounted file systems

Zoals je zult begrijpen wil ik graag van het probleem af.

Overigens heb ik na de eerste keer iets met root->konsole gedaan en nu krijg ik steeds als ik met de gewone user probeer te mounten de error: "mount: only root can do this". Dit is met su: login makkelijk te verhelpen, maar het zou ook wel fijn zijn als ik het ook met de gewone user kan benaderen.

Ik ben wel een linux-n00b, dus de weinige topics/sites die ik vond op GoT/Google leverden mij niet veel zinnige informatie.

Kan iemand een wanhopige linux-leek helpen ? :)

[ Voor 3% gewijzigd door JTW op 17-01-2005 19:35 ]

• Ti_Uhl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09-2012
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hdb1, or too many mounted file systems
Dit wil zeggen dat je die schijf probeerd te mounten met een verkeerd file system type.
Hier kan je op verschillende manieren te wete komen hoe deze schijf moet mounten.

code:
1
cfdisk /dev/sdX

hiermee kan je kijken welke partities er op de schijf aanwezig zijn. en kom je vervolgens te weten hoe je de schijf moet mounten.
Als je niet weet welke devicename je schijf heeft probeer dan eens te kijken in dmesg als je de schijf hebt aangesloten. Er zou namelijk op het einde moeten staan welke device nodes hij heeft aangemaakt voor je schijf ( waarschijnlijk iets zoals sdX waar X word vervangen door een letter )

Waarschijnlijk is deze usb harde schijf geformateerd met fat of ntfs. Let er wel op dat als je ntfs op die schijf hebt staan je geen write support hebt onder linux. Je kan er dan enkel van lezen.

• JTW
Ti_Uhl schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:34:
[...]

Dit wil zeggen dat je die schijf probeerd te mounten met een verkeerd file system type.
Hier kan je op verschillende manieren te wete komen hoe deze schijf moet mounten.

code:
1
cfdisk /dev/sdX

hiermee kan je kijken welke partities er op de schijf aanwezig zijn. en kom je vervolgens te weten hoe je de schijf moet mounten.
Als je niet weet welke devicename je schijf heeft probeer dan eens te kijken in dmesg als je de schijf hebt aangesloten. Er zou namelijk op het einde moeten staan welke device nodes hij heeft aangemaakt voor je schijf ( waarschijnlijk iets zoals sdX waar X word vervangen door een letter )

Waarschijnlijk is deze usb harde schijf geformateerd met fat of ntfs. Let er wel op dat als je ntfs op die schijf hebt staan je geen write support hebt onder linux. Je kan er dan enkel van lezen.
wow, sorry, ik heb de quote overgenomen van een site, maar bij mij stond er /dev/sda1

• Ti_Uhl
doe dan eens een
code:
1
cfdisk /dev/sda

dan kan je te weten komen welke partities erop staan en wat voor type ze zijn.

• JTW
Ti_Uhl schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:57:
doe dan eens een
code:
1
cfdisk /dev/sda

dan kan je te weten komen welke partities erop staan en wat voor type ze zijn.
En opgelost :)
Met cfdisk zag ik dat het ntfs was(wist ik al, maar nu wist ik dat het niet aan de verbinding oid lag) en dat gecombineerd met jouw opmerking "ntfs = readonly" besloot ik de schijf in windows naar fat32 te formateren en de data er opnieuw op te zetten.
Plug into linux bak et voila...

Beetje vaag dat ntfs niet standaard ondersteund wordt, maarja, dat wordt het door windows 98 ook niet :p
Dit was wel een beetje een lompe oplossing, maar zolang het werkt zal ik niet zeuren.

Bedankt iig :)

• Ti_Uhl
Linux heeft nog nooit ntfs ondersteund ( althans write support ), waarom weet ik niet juist, zal wel iets te maken hebben met patenten. Dit is de originele uitleg ervoor ( staat in de kernel config )
CONFIG_NTFS_RW:
This enables the partial, but safe, write support in the NTFS driver.
The only supported operation is overwriting existing files, without
changing the file length. No file or directory creation, deletion or renaming is possible. Note only non-resident files can be written to so you may find that some very small files (<500 bytes or so) cannot be written to.

While we cannot guarantee that it will not damage any data, we have so far not received a single report where the driver would have damaged someones data so we assume it is perfectly safe to use.

Note: While write support is safe in this version (a rewrite from scratch of the NTFS support), it should be noted that the old NTFS write support, included in Linux 2.5.10 and before (since 1997), is not safe. This is currently useful with TopologiLinux.
TopologiLinux is run on top of any DOS/Microsoft Windows system without partitioning your hard disk. Unlike other Linux distributions TopologiLinux does not ; need its own partition. For more information see <http://topologi-linux.sourceforge.net/>
It is perfectly safe to say N here.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-02 14:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik heb hetzelfde probleem als de TS. Op zich zou ik ook de harde schijf in de USB-drive om kunnen zetten naar FAT32, maar gegeven dat Linux de overige NTFS-drives (vast) wel goed kan lezen (schrijven heb ik nog niet geprobeerd), vind ik het eigenlijk een beetje knutselen aan de symptomen (Kurieren am Symptom) en niet echt een oplossing.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
NTFS kun je prima lezen. NTFS support aanzetten in je kernel en klaar. Write support is er gewoon _niet_. Ja het is er, maar je wilt het zeker niet gebruiken. Dus het is er niet.

Wil je spannend doen dan multipartitioneer je 'm, doe je een stukje Fat32 met daarop een applicatie als MacOpener, en het andere stuk partitioneer je als HFS+. Dit kan bestanden aan groter dan 4 gig, en is met MacOpener gewoon te lezen onder windows. Ook een mac kan er dan direct mee werken.

Overigens wordt m'n ipod wel herkend zodra ik 'm inplug, maar hij krijgt geen device toegewezen... zal wel ergens iets vergeten zijn dus :)

[ Voor 14% gewijzigd door HunterPro op 25-01-2005 02:28 ]

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

NTFS writen is wel mogelijk onder Linux natuurlijk, maar niet met de kernel drivers :)

Er zijn gratis drivers te vinden met google bijv:
http://www.google.nl/sear...+linux+driver&btnG=Search
En de commerciele varianten die erg goed schijnen te werken:
http://www.sharewareorder...wnload-download-38260.htm

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-02 14:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

HunterPro schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 02:26:
NTFS kun je prima lezen. NTFS support aanzetten in je kernel en klaar. Write support is er gewoon _niet_. Ja het is er, maar je wilt het zeker niet gebruiken. Dus het is er niet.
Als je nog even goed leest, zul je merken dat het lezen van NTFS op zich geen probleem is. Het probleem doet zich pas voor bij het aansluiten (via USB) van een externe harddisk met NTFS.
Wil je spannend doen dan multipartitioneer je 'm, doe je een stukje Fat32 met daarop een applicatie als MacOpener, en het andere stuk partitioneer je als HFS+. Dit kan bestanden aan groter dan 4 gig, en is met MacOpener gewoon te lezen onder windows. Ook een mac kan er dan direct mee werken.
Heel erg interessant voor wie daarin is geïnteresseerd, maar voor zover ik kan zien heeft dit totaal geen relevantie voor het huidige probleem.
Overigens wordt m'n ipod wel herkend zodra ik 'm inplug, maar hij krijgt geen device toegewezen... zal wel ergens iets vergeten zijn dus :)
Ik stel voor dat je hiervoor een eigen topic opent.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Pagina: 1