XP blijft herstarten na stroomuitval

Pagina: 1
Acties:

• .ini
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02-2024
Het volgende deed zich voor:

Ik heb hier twee compu's staan. Voor de stekkerdoos zit een spanningsfilter (een zekering om spanningspieken tegen te gaan). Toen ik beide monitoren tegelijk uit slaapstand haalde knalde deze zekering en viel alles uit. Dus, nieuwe zekering er in en opnieuw opstarten maar. Nu doet de ene PC het wel, maar de andere (nieuwere) doet het niet.

Deze PC start op en boot normaal. Wanneer windows (XP pro) wordt geladen komt hij tot het scherm met het XP logo en voortgangsindicator (balkje). Dan wordt het beeld zwart en herstart de PC. Opstarten met "Last known good configuration", Safe mode en Safe mode met netwerk geeft allemaal hetzelfde probleem.

Ik heb Memtest-86 v3.2 gerund om te kijken of het aan mijn geheugen ligt, maar deze geeft geen problemen aan. Ik heb een image van het systeem die ik eventueel kan terugzetten. Maar er staat helaas data op die schijf, die ik liever niet verlies.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn, en wat raden jullie me aan?

Bij voorbaat dank.

spex

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Boot van de XP cd, druk op R. Je komt dan in de recovery console. Tik daar: chkdsk c: /P (wijzig c: in een eventuele andere partitie waar windows op staat) en daarna: exit. Met wat geluk boot windows dan weer :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• coolhand
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-11-2021

coolhand

Nikon D-50, Sigma 18-200 DC me

Ik heb een keer ongeveer hetzelfde gehad en toen waren er een paar condensatoren in mij voeding twee x zo dik geworden. Een nieuwe voeding erin en alles draaide weer.

Nikon D-50, Sigma 18-200 DC met B/W polarizer en U/V filter, Sigma 24-70, tokina 70-210, soligor 1:6.3 f=400mm

Verwijderd

Dit zie ik zo vaak gebeuren bij stroom uitval in combinatie met de NTFS systeem, daarom gebruik ik nooit NTFS voor me belangrijke partitie's.

• .ini
Ok, ik ga eens kijken wat ik met de Recovery Console kan. Heb ik alleen totaal geen ervaring mee. Ik laat jullie weten hoe het afloopt!

spex

• .ini
Hmm... de windows XP CD is bezig in te laden (waaronder de Generic USB HUB driver), dan op gegeven moment zegt 'ie "Setup is starting Windows", en dan krijg ik een BSOD (dus nog voordat ik R kan kiezen in 'n menu). Het BSOD geeft nu tot drie keer toe de foutmelding: PAGE_FAULT_IN NONPAGED_AREA, STOP 0x00000050 in usbhub.sys.

Ik heb een cardreader en een tweetal USB uitgangen op de achterzijde. Moet ik iets uit het mobo trekken?? Of moet ik iets uitzetten in de BIOS??

[ Voor 8% gewijzigd door .ini op 17-01-2005 20:46 ]

spex

• .ini
Heb inmiddels ook het volgende geprobeerd:

In BIOS uit te zetten LAN en GigaLAN (geïntegreerde netwerkkaart)

En dat helpt niet.

help?? :?

[ Voor 89% gewijzigd door .ini op 17-01-2005 21:32 ]

spex

• .ini
Ok ik heb nu in de BIOS "Onchip USB" disabled, waardoor ook "USB KB/Storage Support" en "USB Mouse Support" uitgaan (greyed). Ik krijg nu geen BSOD meer en kan de chkdsk c: /p doen. Deze vindt dan inderdaad fouten op de C. Ik weet alleen niet of met het vinden de boel ook wordt gerepareerd.

Na herstart in de BIOS de "Onchip USB" weer aangezet en dan herhalen zich de problemen, zowel bij normaal starten, als bij opstarten vanaf de XP CDrom. 8)7

spex

Verwijderd

Probeer de HD op je andere PC aan te sluiten, de belangrijke data te kopieëren en Windows opnieuw te installeren. Hopelijk is de HD zelf niet kapot.

Als je dan toch gaat formatteren, maak ten minste 2 partities. Op 1 van de twee kun je Windows en al je programma's zetten, en op de tweede kun je regelmatig backups plaatsen van al je belangrijke bestanden. Ik heb er ook de installatiebestanden van mijn meest gebruike programma's opstaan. Na een herinstallatie van Windows heb je het binnen no-time weer allemaal lopen. Handig als zoals nu blijkbaar de Windows installatie niet meer werkt, maar er verder niets mis is met de harde schijf zelf (hoop ik voor je iig).

• .ini
Als ik die "OnChip USB" optie uitzet in de BIOS kan ik ook opstarten naar het systeem op C:, althans in ieder geval naar Safe Mode (Normaal heb ik niet geprobeerd). Ik heb vandaar mijn data gebackuped. Dus dat is nu geen probleem meer. Ik heb een image van het systeem die ik nu kan terugzetten, maar ik ben toch benieuwd of ik het niet gerepareerd kan krijgen.

Mijn ene HD is inderdaad mijn systeem C:, een WD Raptor 75 GB (ongepartitioneerd) en mijn andere is een Maxtor 200 GB, in drie primaire partities verdeeld. Alles is NTFS.

spex

• .ini
OPLOSSING!

Ik heb de Cardreader uit het mobo getrokken en opgestart met optie "OnChip USB" aan in de BIOS (zoals normaal het geval was). Het systeem startte toen gewoon op. Vervolgens uitgedaan en cardreader teruggeplugd en vervolgens weer opgestart. Windows startte normaal op, Cardreader doet het. Ergo: probleem verholpen.

Min of meer zelf uitgekomen, maar wel hartstikke bedankt voor jullie hulp!

spex

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11
.ini schreef op maandag 17 januari 2005 @ 22:56:
OPLOSSING!

Ik heb de Cardreader uit het mobo getrokken en opgestart met optie "OnChip USB" aan in de BIOS (zoals normaal het geval was). Het systeem startte toen gewoon op. Vervolgens uitgedaan en cardreader teruggeplugd en vervolgens weer opgestart. Windows startte normaal op, Cardreader doet het. Ergo: probleem verholpen.

Min of meer zelf uitgekomen, maar wel hartstikke bedankt voor jullie hulp!
Vaag hoor. Ik herinner me nog het gezeur toen ik Windows op m'n nieuwe moederboard wou installeren. Ook hangen. Bleek ook de cardreader te zijn.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Pagina: 1