Toon posts:

[SQL ACCESS] iif functie inside aggregate functies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig om me weer in te werken in Access SQL. Op zich niet zo heel moeilijk. Alleen nu moet ik bestaande queries aan gaan passen en stuit ik op een probleem welke ik zo makkelijk en duidelijk mogelijk probeer te omschrijven:

Er is momenteel een query waar van een aantal leveranciers wordt bekeken welke de laagste inkoopprijs heeft voor een bepaald produkt. Alleen er is 1 leverancier waarbij er bovenop die inkoopkosten een bepaald bedrag komt waardoor de uiteindelijke inkoopprijs van die leverancier hoger komt te liggen dan dus in de tabel gespecificeerd.

Nu vraag ik me af of in Access het volgende mogelijk is:

code:
1
2
3
4
5
... hele zooi van query...

SELECT min ( iif ( [b]het betreft leevrancier waar bedrag bij opmoet[/b], inkoopprijs + 9.45, inkoopprijs))

... hele zooi van query...

Als het dus de leverancier betreft wordt er bij de inkoopprijs 9.45 opgeteld, zo niet dan blijft de inkoopprijs hetzelfde (andere leverancier dus)

Mijn vraag is: is het mogelijk om dus de iif functie in een aggregate functie zoals MIN te gebruiken?

En als dit niet kan, hoe is dit dan het beste op te lossen?

Verwijderd

Ik weet dat Access het geen probleem vindt om iif's in queries te gebruiken, alleen in een aggregate functie zou ik het niet weten wat als eerste gedaan wordt (de MIN of de iif). Probeer het anders gewoon zou ik zeggen. :)

Andere dirty oplossing is om dit in twee queries op te splitsen. Query 1 bepaalt met de iif de verkoopprijs, en met query 2 roep je query 1 aan (als soort van temp recordsset) met de aggregate functie.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 17:19 ]