Toon posts:

DNS probleem in windows domein

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een dualboot windows XP en slackware laptop.

Als ik met windows XP (zoals het hoord) inlog op het netwerk gaat alles goed.
Als ik met slackware op het netwerk ga, dan krijg ik gewoon een ipadress van de DHCP server en de DNS servers staan ook goed in de resolv.conf.
Mijn HOSTNAME = workstationname.domain

Maar ik krijg het niet voor elkaar om op hostnames te pingen met slackware.
Met windows gaat het gewoon goed: ping workstationname

maar met slackware heb ik al verschillende dingen geprobeerd:
ping workstationname
ping workstationname.domein

Is iemand bekend met dit probleem, of ping ik gewoon op de verkeerde hostnames ?

Verwijderd

Probeer eerst eens nslookup. Dan zie je gauw genoeg of naamresolutie werkt of niet. Krijg je een nslookup-prompt met een melding als:

Default Server: ns1.kabelfoon.nl
Address: 62.45.45.44

>

Dan is er iets anders aan de hand. Krijg je deze prompt niet, dan gaat er iets fout met de naamresolutie.

Kortom probeer te tekkelen waar het fout gaat.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Slackware doet uit zichzelf geen resolven via netbios, windows doet dat wel. Dit staat dus helemaal los van dns (op dit moment dan). Wat je kunt doen is een eigen zone maken, met de hostnames van je machines erin, of uitvogelen hoe je de resolver kunt vertellen dat je via netbiosnames wil resolven.

Verwijderd

@blaataap: hij krijgt van de DHCP server blijkbaar adressen mee waar DNS servers te vinden zijn (hence resolv.conf is gevuld), als er geen DNS servers zouden zijn, wat me stug lijkt, want Windows 2000/2003 baseren zich voornamelijk op DNS en niet op WINS, zou zijn resolv.conf leeg blijven.

Of de DHCP server is verkeerd geconfigureerd, en een Windows XP machine heeft als laatste strohalm WINS. 8)7

Check trouwens in /etc/nsswitch.conf of er voor het resolven van hosts naast "files" ook "dns" staat. Dus:

code:
1
hosts:    files dns

Zoiets.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 17:42 ]

Verwijderd

Heb je controle over de DNS en DHCP servers? Zo ja, dan kun je DHCP zo configureren dat hij je DNS updated met netBIOS names, zie hier. Dat is wel cool, dan wordt een netbiosname als \\mijnhost automatisch in je domain opgenomen als mijnhost.mijndomein.

Zo niet, dan is het waarschijnlijk het eenvoudigste om WINS te activeren op je slackware machine (in smb.conf).

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik weet niet wat voor dns-server hij krijgt van de dhcp-server, als dat de nameserver van zn isp is, heeft die geen enkele weet van de lokale machines. Windows gebruikt wel de informatie van netbiosnamen als je een hostname opvraagt en de nameserver weet van niks, vandaar dat het dan wel werkt. Dan hoeft er nog helemaal niks fout geconfigureerd te zijn.

Verwijderd

Schiet me ineens te binnen, wat de TS misschien bedoelt is dat wanneer hij zijn Slackware doosje aan het netwerk hangt een andere machine hem niet kan pingen op hostnaam? Als dat het geval is moet je je dhcpdc wijs maken dat deze zich registreert bij de DDNS van Windows.

Is dat het probleem?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 17:55:
Als dat het geval is moet je je dhcpdc wijs maken dat deze zich registreert bij de DDNS van Windows.
Tenzij het een 2003 Server omgeving is met een AD integrated zone waar alleen secure updates toegestaan zijn.
Niet-domain members (maar ook "legacy OS" als win98 en slack in dit geval) mogen dan geen update maken in de zone.

Maar dat is het ook niet want dan moet je nog steeds een andere bak op fqdn kunnen pingen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers.

bedankt voor de reacties.
ik heb weer eens wat zitten proberen.

de nslookup gaf me niks
de nsswitch.conf - hosts files dns - was goed

als ik nu met slackware aan het netwerk sta kan ik geen hostnamen pingen..... maar een XP machine aan het netwerk kan mijn slackware ook niet pingen, maar wel op ip adress, dus zou ik op de een of andere manier de DNS server wijs moeten maken dat ik er ben.
Ik heb gezien dat op de XP machines maken gebruik van WINS Servers. Waarschijnlijk zit daar ergens de fout.

ga ff uitzoeken of ik iets met de smb.conf en WINS kan zoals Mietje al zei.

Verwijderd

Gezien het feit dat bovenstaande niet werkt zou ik me daarop concentreren. Doe een nslookup op Windows en kijk wat je Default server is. Heb je daar óók geen Default server dan heb je simpelweg niet de beschikking over DNS als naamresolutiemechanisme (en gebruikt Windows dus inderdaad WINS). krijg je op Windows wèl een Default server te zien, onthou dan het ip-adres. Doe vervolgens een nslookup op Linux, en vul daar als server het ip-adres in wat je in Windows zonet te zien kreeg. Probeer daarna een host te resolven.

Je hebt trouwens 2 probleempjes he? Jij kunt vanaf de Slackware-bak totaal niets resolven, en anderen kunnen vanaf andere machine jou machinenaam niet resolven (wat misschien opgelost kan worden door een dynamische DNS update te forceren).

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben weer ff wat verder wezen prutsen,
nu heb ik op de een of andere manier wel een dns:
als ik de proxy server ping op hostname gaat het goed, en krijg ik het juiste ip adress te zien.

maar als ik nu een pc (XP) op hostname will pingen werkt het nog niet, nou ben ik met nmap een pc wezen scannen, en kreeg er een hele rare naam te zien van de pc!
in de naam kon ik iets van domein of domein server halen :P

en als ik op DIE naam ping krijg ik ook het juiste ip adress van de pc. Maar een XP machine kan gewoon op de naam pingen zoals die in de Active Directory staat, maar Slackware niet. Het gaat dus wel goed als ik op die rare naam ping, (Waar ik geen logica uit ken halen 8)7 )

is er iemand bekend met dit probleem.

B.T.W. nslookup gaf nu idd een resultaat :)
Pagina: 1