Wlan op oude notebook

Pagina: 1
Acties:

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-05 10:28
Ik heb hier een oude notebook over (ik denk echt al iets van 7 jaar oud). CPU: IDT WinChip C6, 200mhz :? MMX ondersteund.
32MB EDO ram.
WIndows 98 SE

Ik probeer hier nu een US Robotics Turbo PC Card op aan de praat te krijgen. De door USR opgegeven minimum systeem vereisten is 64mb intern geheugen.

Installeren van de drivers ging zonder fouten. Als ik de kaart in een PCMCIA slot (32bit) plug wordt deze ook herkend door windows en het lampje op de wlan adapter gaat branden. Verder komt het helaas niet. Als ik het USR utillities icoontje in de systray klik komt het scherm heel even naar voren met de melding 'could not load driver'.

Weet iemand enige manier om dit toch aan de praat te krijgen of moet ik het opgeven en is er met 32mb gewoon niets meer te beginnen? Ik zou zelf niet weten in welke richting ik evt. zou kunnen zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door Polster op 20-01-2005 21:28 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Is het niet mogelijk geheugen bij te prikken? EDO moet toch vrij simpel voor een euro te vinden zijn tegenwoordig...

Hier stond een dode link.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:41
strandbal schreef op maandag 17 januari 2005 @ 17:21:
Is het niet mogelijk geheugen bij te prikken? EDO moet toch vrij simpel voor een euro te vinden zijn tegenwoordig...
EDO wel ja, alleen hebben die oudere laptops vaak niet echt een standaard soort geheugen.

Ik had WLAN werkend op een ouwe pentium 133 laptop, een HP omnibook. Dat was dan wel een 11Mbit PCMCIA kaartje. Zoiezo kijken naar 16/32bits PCMCIA problemen, en daarnaast is mijn ervaring dat een hoop 54Mbit dingen geeneens meer Win9x drivers hebben.

• Polster
Ik kwam er ook niet helemaal uit met het specifieke geheugen. En eigenlijk wil ik er verder ook geen geld meer in steken. Ik vroeg me alleen af of het te doen is met wat ik hier over heb.

Het PCMCIA slot is 32bits dus daar zou het niet aan moeten liggen. En de drivers voor deze 54Mbit kaart zouden op Win98 SE moeten kunnen werken.

• Polster
One last try.....

Verwijderd

Ondersteund je laptop wel Cardbus voor PCMCIA?

Anders kun je het denk ik wel schudden.

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
zouden moeten kunnen werken is je probleem denk ik.

ze moeten werken.. niet "eventueel misschien wellicht per ongeluk" ;)

Maar heb je verder geen diagnostische tools? opstart logs? waar gaat het fout? drivers misschien verkeerd geinstalleerd? hardware wordt herkend? als dat zo is -> proberen drivers te updaten?

zoek op google naar driver hacks? waarbij de inf file is aangepast van een andere "driver" die wel werkt met dezelfde chipset bijv.?

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:21
Ik heb de oude notebook van mijn vrouw een Compaq 1590DT
( P166MMX,80Mb intern,Win98SE) ook wireless online gekregen
met een Sitecom PCMCIA WL-011 card absolutly NO problem.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 14:59

Mentalist

[avdD]

Dat noem jij oud? :P

Ik heb een IBM Thinkpad 750C (486 op 33Mhz) wireless gemaakt, dát is oud ;). Overigens had ik dat gedaan met een Netgear MA401 kaartje. Dat kon zelfs nog met W95 Gold werken, maar dan deed de encryptie het niet, dus ik moest upgraden naar W95 B.

IDT heeft een poos terug inderdaad processors gemaakt, er is meer dan Intel en AMD onder de horizon ;) (ik heb zelfs nog een IDT C6 225Mhz desktopprocessor :P). IDT is ondertussen echter overgenomen door Via. Niks raars dus, die " :? " is niet nodig ;). Verder heb je waarschijnlijk inderdaad gewoon cardbus sloten, en 98SE, dus dat "oud" valt zelfs nog wel mee, relatief gezien ;).

Als de gestelde 64MB écht nodig is zou je wel eens een probleem kunnen hebben. Je kan met ctrl+alt+del zoveel mogelijk processen die je niet écht nodig hebt (ofwel : laat explorer en systray en alles van de wireless kaart staan) afsluiten, en dan nogmaals proberen.

Voor geheugen kan je waarschijnlijk (zoek de manual van je laptop op..) gewoon op zoek naar EDO-SODIMM, hoeft niet duur te zijn afaik :).

Verder.. Is de driver wel (goed) geïnstalleerd? Plug de kaart in je laptop, en kijk bij apparaatbeheer, staat de kaart daar wel? Geen uitroeptekens?

Sowieso : welk merk/type is de laptop? Is toch wel handig om te weten ;)

En ik bedenk me net dat dit topic hier niet echt thuishoort, move dus :

Overige Hardware -> Network Troubleshooting

[ Voor 12% gewijzigd door Mentalist op 20-01-2005 04:11 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Polster
Ok bedankt voor alle pointers. Helaas is het nog niet gelukt.

Even wat extra info:

De driver ondersteund Win98 SE
Windows herkent USRobotics Wireless G adapter (maar geeft wel een uitroepteken bij systeembeheer. Code 10: apparaat niet aanwezig, defect of verkeerde drivers)
De drivers lijken goed te installeren (tot 3x toe opnieuw gedaan zonder fouten)
Notebook is een Topline 8000 (Mitac 5033)
Cardbus wordt ondersteund

Alles lijkt goed te gaan. Ik zie het icoontje van de USR utillity in de taakbaar. Het lampje van de WLAN kaart brandt. Windows ziet dat er een USR kaart in het PCI slot zit.

Als ik echter dubbelklik op het USR icoontje schiet het scherm even omhoog en kan ik nog net is de 'status-regel' Driver could not load lezen.

Het zal dus wel aan het geheugen liggen. Wat ik echter vreemd vind is dat het icoontje van USR wel gewoon wordt weergegeven en dat ik het USR window ook voor een hele korte tijd kan zien. Ik krijg niet een of andere Windows error. Er laad dus wel wat in.

Het heeft niet geholpen maar heb ook het virluele geheugen vergroot. Zijn er misschien mogelijkheden om meer geheugen aan dit apparaat toe te wijzen?

[ Voor 4% gewijzigd door Polster op 20-01-2005 21:27 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 14:59

Mentalist

[avdD]

Dit hoeft helemaal niks met geheugen te maken te hebben.
Polster schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 20:47:
Windows herkent USRobotics Wireless G adapter (maar geeft wel een uitroepteken bij systeembeheer)
Mooi, stapje dichterbij de oplossing! Maar wat heeft Windows er dan verder over te zeggen? De driver is niet (goed) geïnstalleerd of er is een conflict oid, dat is duidelijk, maar nu moet je de errorcode/melding er ook bijgeven, anders weten we nog niet veel.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Polster
I know....wilde het er nog even bij editten maar notebook freezed nu helemaal. Weet niet wat er veranderd is want heb dat ding er al zovaak in geplugd. Ff laten afkoelen maar.

• Polster
W3ird_N3rd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 20:55:
Dit hoeft helemaal niks met geheugen te maken te hebben.

[...]

Mooi, stapje dichterbij de oplossing! Maar wat heeft Windows er dan verder over te zeggen? De driver is niet (goed) geïnstalleerd of er is een conflict oid, dat is duidelijk, maar nu moet je de errorcode/melding er ook bijgeven, anders weten we nog niet veel.
Code 10: Hardware niet aanwezig, werkt niet goed, geen goede drivers aanwezig blabla.

Er wordt geen hardware conflict weergegeven en IRQ kan ik niet wijzigen.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Heeft het ding al USB poorten? Anders kun je misschien als je er echt niet meer uitkomt zo'n 11mbit USB wireless stickie proberen...

Hier stond een dode link.

Pagina: 1