Wat voor geheugen is dit?

Pagina: 1
Acties:

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:17
** afbeelding removed, probleem namelijk opgelost **

Wat voor geheugen is dit? Volgens de computerzaak waar ik het heb gekocht is het VData DDR333 geheugen.

Als ik echter de FAQ erop nasla kom ik op ECC DDR-SDRAM. Klopt het dat dit ECC geheugen is?

[ Voor 24% gewijzigd door Spixo op 19-01-2005 20:50 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Nee is geen ECC.

ECC heeft 9 chips B)
Deze maar 8 :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Spixo
Atlas schreef op maandag 17 januari 2005 @ 16:24:
Nee is geen ECC.

ECC heeft 9 chips B)
Deze maar 8 :)
Je moet het maar weten ;)

Nog een vraagje, dit geheugen is brak, mijn hele pc draait instabiel. Memtest geeft ~3100 errors. Nu moest ik het van de winkel testen met Windiag, deze geeft 0 errors.

Wat denken jullie? Ik kan ze maar niet overtuigen van memtest :/

• Kogando
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07-2025

Kogando

Humordenaar

Er zit toch een stickertje op, of vertrouw je dat niet?

Citeerde hij de halve wereldbevolking..

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Cheapo standaard DDR333 :)

Wat betreft je MemTest: als je de mogelijkheid hebt, stop de stick ff in een andere computer (niet samen met andere sticks) en draai daar ook ff een MemTest :)

[ Voor 76% gewijzigd door roelio op 17-01-2005 16:28 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Spixo
Kogando schreef op maandag 17 januari 2005 @ 16:26:
Er zit toch een stickertje op, of vertrouw je dat niet?
Mwah, ik hoopte dat het ECC was (op een ander bankje "mist" namelijk een chippie in het midden) zodat ik het kon retourneren onder het mom van verkeerd bankje oid...

Verwijderd

Let wel: draai MemTest 86+, klassiek memtest heeft nogal wat moeite met modernere geheugencontrollers.

Verder is het 512MB PC2700, met CAS2.5, dat zal de SPD ook doorgeven, maar draai hem ander voor de zekerheid geforceert op CAS2.5.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ricardo87 schreef op maandag 17 januari 2005 @ 16:23:
Als ik echter de FAQ erop nasla kom ik op ECC DDR-SDRAM.
Het intrigeert me hoe je tot deze conclusie kwam. Kun je me vertellen waar je dit in de FAQ hebt gevonden en welke denkwijze je hebt aangehouden? :)

• Spixo
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 16:33:
Let wel: draai MemTest 86+, klassiek memtest heeft nogal wat moeite met modernere geheugencontrollers.

Verder is het 512MB PC2700, met CAS2.5, dat zal de SPD ook doorgeven, maar draai hem ander voor de zekerheid geforceert op CAS2.5.
Hij is getest met deze versie (zie linksboven):

** afbeelding removed, probleem namelijk opgelost **

Warning, groot plaatje!

[ Voor 8% gewijzigd door Spixo op 19-01-2005 20:50 ]

• Spixo
BalusC schreef op maandag 17 januari 2005 @ 16:36:
[...]
Het intrigeert me hoe je tot deze conclusie kwam. Kun je me vertellen waar je dit in de FAQ hebt gevonden en welke denkwijze je hebt aangehouden? :)
Ik ben dom geweest en heb nooit het aantal chippies getest. Ik keek naar het volgende plaatje:

http://faq.tweakers.net/pmg/dimm-keys.gif

Daaruit dacht ik als je in het midden een chippie "mist" => non-ECC en anders wel ECC. Aangezien ik hier nog een ander bankje heb met een "missend" chippie dacht ik dat mijn redenatie klopte ;)

Verwijderd

Die zal voldoen, hij herkent je chipset, de KT400, hoewel dat een chipset is waar ik ook liever m'n handen niet aan brand (lees: ritueel verbranden, die krengen!). Test de DIMM ook nog eens op een ander bord, een nForce 2 bordje, of Athlon 64 dingetje ofzo.

• Spixo
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 16:40:
Die zal voldoen, hij herkent je chipset, de KT400, hoewel dat een chipset is waar ik ook liever m'n handen niet aan brand (lees: ritueel verbranden, die krengen!). Test de DIMM ook nog eens op een ander bord, een nForce 2 bordje, of Athlon 64 dingetje ofzo.
Ik had een een bankje geheugen uit een andere pc gehaald en die in het moederboard gezet. Dat draait inmiddels al ruim 2 dagen retestabiel.

Ik denk dus toch dat dat de oorzaak was. Ik had namelijk al de hardeschijf, videokaart, opticals en PCI kaartjes e.d. uitgewisseld cq vervangen.

Mijn andere pc slikt alleen DDR266

Check trouwens ook dit draadje:
PC valt terug naar desktop tijdens spellen

[ Voor 7% gewijzigd door Spixo op 17-01-2005 16:43 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ricardo87 schreef op maandag 17 januari 2005 @ 16:39:
[...]

Ik ben dom geweest en heb nooit het aantal chippies getest. Ik keek naar het volgende plaatje:

http://faq.tweakers.net/pmg/dimm-keys.gif

Daaruit dacht ik als je in het midden een chippie "mist" => non-ECC en anders wel ECC. Aangezien ik hier nog een ander bankje heb met een "missend" chippie dacht ik dat mijn redenatie klopte ;)
Ahh OK. Gelukkig, ik dacht even dat mijn FAQ onduidelijk danwel inconsistent was :P

• Spixo
Hier trouwens de reply van de computerzaak. Wat denken jullie daarvan?
Memtest heeft de vervelende gewoonte zgn. "gemaskeerde geheugencellen"
(dwz. geheugencellen die tijdens de fabrikagetest defect zijn gebleken
en als zodanig gemaskeerd én ahw. vervangen door aanwezige extra
geheugencellen) toch te weergeven als defecten. De logica hierachter is
technisch gecompliceerd en wordt door bijv. Windiag wel meegenomen in de
test. Vandaar het verschil tussen de diverse testen.

• ReddishRat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:51
Heb jij toevallig dat geheugen bij PC Top gehaald? :/

Verwijderd

Ik vind dat nogal onzin. Memtest 86 kun je behoorlijk instellen (CPU cache meenemen of niet), en hoewel ik weet dat d'r mislukte onderdelen van chips zijn, is het heus niet zo dat Memtest86 die meeneemt.

Verwijderd

dwz. geheugencellen die tijdens de fabrikagetest defect zijn gebleken
en als zodanig gemaskeerd én ahw. vervangen door aanwezige extra
geheugencellen
Eerst worden de chips los gechecked, daarna worden de goede chips gebruikt om de stripjes te fabriceren. Na fabrikatie wordt er nogmaals getest en pas als het 100% klopt gaat een stripje de fabriek uit.
Een bit per datalijn, het is echt niet zo dat er 'reservebitjes' te verdelen zijn...

Volgens mij is de shop in de bonen met Flash, hard-/floppy-/Zip-disken en OS-memorymanagement etc.
Pagina: 1