volgorde name resolution aanpassen

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 15:01
Hier op m'n werk hebben we een DNS server die al jaren niet meer aangepast is, er zitten nog maar een paar machines in waarvan de naam overeenkomt met het IP adres dat de machines nu hebben ... Nogal vervelend als je via DameWare remote over een machine wil nemen ... 4 op de 10 keer kom je bij een verkeerde machine uit...

Ik zou graag hebben dat de name resolution op m'n 2000 machine hier in m'n domein eerst via WINS probeert te resolven, en dan pas via de DNS server ...

Nu had ik hier al een paar pagina's over gevonden :

http://support.microsoft.com/kb/167640/EN-US/
http://www.windowsnetwork...tionOrderControlKeys.html
http://support.microsoft.com/kb/139270/EN-US/
http://www.speedguide.net/read_articles.php?id=1130

Heb die dingen allemaal geprobeerd (met de nodige reboots ertussen) maar zonder resultaat, hij resolved nog steeds eerst via de DNS, en dus niet via WINS (omdat hij kan resolven via de DNS)

Zoeken op google naar "change name resolution windows" levert niet veel werkbare resultaten op ...

Weet er iemand waar dat je dat dus aanpast dat ie eerst via WINS en dan pas de DNS probeert te resolven?
'k betwijfel wel of dat er iemand een werkende oplossing heeft :D

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-05 16:10

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat hebben WINS en DNS hier nu mee te maken ?
WINS = local netbios namen (server01)
DNS = FQDN (machine.domain.net)

Probeer je wel op de juiste manier je PC op te roepen qua naam ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:34
shaidar schreef op maandag 17 januari 2005 @ 15:07:
Hier op m'n werk hebben we een DNS server die al jaren niet meer aangepast is, er zitten nog maar een paar machines in waarvan de naam overeenkomt met het IP adres dat de machines nu hebben ... Nogal vervelend als je via DameWare remote over een machine wil nemen ... 4 op de 10 keer kom je bij een verkeerde machine uit...

Ik zou graag hebben dat de name resolution op m'n 2000 machine hier in m'n domein eerst via WINS probeert te resolven, en dan pas via de DNS server ...

Nu had ik hier al een paar pagina's over gevonden :

http://support.microsoft.com/kb/167640/EN-US/
http://www.windowsnetwork...tionOrderControlKeys.html
http://support.microsoft.com/kb/139270/EN-US/
http://www.speedguide.net/read_articles.php?id=1130

Heb die dingen allemaal geprobeerd (met de nodige reboots ertussen) maar zonder resultaat, hij resolved nog steeds eerst via de DNS, en dus niet via WINS (omdat hij kan resolven via de DNS)

Zoeken op google naar "change name resolution windows" levert niet veel werkbare resultaten op ...

Weet er iemand waar dat je dat dus aanpast dat ie eerst via WINS en dan pas de DNS probeert te resolven?
'k betwijfel wel of dat er iemand een werkende oplossing heeft :D
Kan niet. NetBIOS resolution doet eerst NetBIOS, dan DNS, maar DNS-based applicaties doen het andersom, eerst DNS dan NetBIOS.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Shaidar
Een voorbeeld:

Er is een machine in ons netwerk dat dpc-pc-78 noemt, en als IP adres 10.192.2.146 heeft.
Er is een andere machine die auto-pc-04 noemt, en die als IP adres 10.192.2.148 heeft.

Als ik alle settings op hun default waarde laat staan, en ik ping dpc-pc-78 krijg ik een reply van het IP adres 10.192.2.148, het foutieve dus! Dit adres is namelijk het adres van die auto-pc-04.

Als ik nu in m'n settings van m'n netwerkkaart DHCP laat aanstaan voor het IP adres, maar ik specifieer manueel een IP adres voor DNS (bijvoorbeeld 10.192.254.253 - dat dus niet in gebruik is in ons netwerk), en ik ping dpc-pc-78 terug, krijg ik mooi antwoord van IP 10.192.2.146.

De normale volgorde van name resolution is, hosts file, DNS, WINS .
Aangezien dat er dus helemaal niks van DNS server op ip 10.192.254.253 draait, gebruikt hij dus WINS, en krijgen we een correct resultaat!

Als ik deze config van DNS server zo laat staan op m'n machine, kan hij wel alleen windows machines resolven, en laar nu net de proxy server een linux machine zijn ... m.a.w. met DNS server 10.192.254.253 kan ik wel pingen, en machines remote overnemen, maar niet surfen ... :)
(tenzij ik hem specifieer in de hosts file, maar ik heb schrik dat er nog wel een paar andere dingen niet gaan werken ... en heb geen zin om om de 2minuten de hosts file aan te passen...)

Maar ja, ik begin ook te vermoeden dat ik deze volgorde niet kan veranderen ...

[ Voor 20% gewijzigd door Shaidar op 17-01-2005 16:13 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

shaidar schreef op maandag 17 januari 2005 @ 16:11:
[..]
De normale volgorde van name resolution is, hosts file, DNS, WINS .
Heb je daar ook een link van ? Want of ik ben helemaal van het padje, of ik heb het jaren verkeerd geleerd :?

• Shaidar
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;172218

quote:

Host name resolution generally uses the following sequence:

1. The client checks to see if the name queried is its own.
2. The client then searches a local Hosts file, a list of IP address and names stored on the local computer.
3. Domain Name System (DNS) servers are queried.
4. If the name is still not resolved, NetBIOS name resolution sequence is used as a backup. This order can be changed by configuring the NetBIOS node type of the client.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ja, als allerlaatste redmiddel, daar DNS en Netbios totaal niet hetzelfde zijn ;)
Kun je niet her en der wat in de DNS dan wel WINS zetten ?

• Shaidar
Mmm ... ik heb geen toegang tot de DNS server, en er is geen centrale WINS server ... de DNS server wordt beheerd door een andere equipe die niet happig is dat een helpdesker hun wat gaat vertellen dat ze iets moeten aanpassen :)

Maar dus ... ik zoek dus een mogelijkheid eerst via NetBIOS (of wins ofzo) en daarna pas via DNS te resolven ... Niemand zo'n ideetje?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

LMHOSTS file ?

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 16:25

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

ALs je op je Netwerk een DHCP Server gebruikt, zet daar dan een optie WINS/NBT Node Type (optie 046) op de juiste waarde. Met deze Node Type geef je aan welke Name Resolution manier je moet gaan gebruiken. Zoek effe bij Microsoft op Node Type (knowledge base) en je vindt meer dan genoeg info wat je daar precies moet configgen.

Nu heb jij echter 1 probleem, en dat is dat Windows 2000 en hoger Clients als Name Resultion via Name Server altijd als eerste een DNS Server proberen (omdat AD nu eenmaal van DNS gebruik maakt en in W2K en up WINS overbodig is geworden).

Dit los je op door je DNS Server(s) op Windows te draaien, automatische DNS registratie aan te zetten en aldus de Clients zelf de DNS laten updaten. DIt werkt zelfs voor Static Hosts mits ze W2K of hoger zijn.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Shaidar
Bedankt allemaal,

1) lmhosts of hosts is niet echt van toepassing, we praten hier over 1000+ pc's
2) we gebruiken hier nog geen AD ... NT4 DC en 2K workstations ... (don't ask :( )

Ik zal eens opzoeken wat ik juist moet vragen aan de mensen die die dhcp server beheren ...

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:34
Nog één keer: hostname resolution maakt op een MS systeem *altijd* eerst gebruik van, jawel, hostnameresolution (name cache, hosts file, DNS) en daarna van NetBIOS name resolution.

Met het genoemde NBNS nodetype (0x46) verander je alleen de configuratie van de NetBIOS name resolution.

Een applicatie die gebruik maakt van NetBIOS name resolution, zoals ping.exe, zal daarom altijd eerst de hosts-file en DNS gebruiken.

En als laatste: wanneer er zulke bagger in een netwerk zat, dan zou ik daar eens een rapportje over schrijven...

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• garage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-04-2023
Niet dat ik er enig verstand van heb, en als ik te erg blaat kan dat gewoon worden gezegd, maar moeten dit soort zaken niet worden opgelost door het probleem aan te pakken ipv een workaround te zoeken?

Kortom moet de DNS niet gewoon kloppend en in orde gemaakt worden?

Koop een taart en ga het vieren!

• Shaidar
Garage schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 08:18:
Niet dat ik er enig verstand van heb, en als ik te erg blaat kan dat gewoon worden gezegd, maar moeten dit soort zaken niet worden opgelost door het probleem aan te pakken ipv een workaround te zoeken?

Kortom moet de DNS niet gewoon kloppend en in orde gemaakt worden?
Je hebt 10000% gelijk, maar zo is het nu eenmaal niet bij bedrijven, althans toch niet hier in dit bedrijf ...

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik zou een Windows server voorzien van DNS service en daar een WINS record op aanmaken.
Dan gaat de DNS server aan de WINS server(s) vragen om IP-adressen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Garage schrijft precies wat ik dacht. Zou me niet verbazen als het probleem is ontstaan omdat eoa beheerder ooit geen zin het een probleem op te lossen en maar een workaround heeft bedacht.

met 1000+ clients mag je toch wel iets van professionaliteit verwachten. Wat jij dus moet doen is naar jouw verantwoordelijk manager stappen en heel hard roepen dat de DNS een zooitje is en dat het een bedreiging is voor de huidige en toekomstige bedrijfsvoering (woord dat het altijd goed doet bij management: continuïteit.
Jouw manager mag het dan lekker gaan escaleren bij de verantwoordelijke voor DNS, of hij geeft jouw mandaat om dat te gaan doen.

Als je nu gaat kloten met hostfiles e.d. loopt er binnenkort een andere beheerder zich af te vragen waarom de clients zo gek resolven...

Niet van de ene houtje-touwtje naar de volgende.

suc6!

• garage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-04-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:48:
Garage schrijft precies wat ik dacht. Zou me niet verbazen als het probleem is ontstaan omdat eoa beheerder ooit geen zin het een probleem op te lossen en maar een workaround heeft bedacht.

met 1000+ clients mag je toch wel iets van professionaliteit verwachten. Wat jij dus moet doen is naar jouw verantwoordelijk manager stappen en heel hard roepen dat de DNS een zooitje is en dat het een bedreiging is voor de huidige en toekomstige bedrijfsvoering (woord dat het altijd goed doet bij management: continuïteit.
Jouw manager mag het dan lekker gaan escaleren bij de verantwoordelijke voor DNS, of hij geeft jouw mandaat om dat te gaan doen.

Als je nu gaat kloten met hostfiles e.d. loopt er binnenkort een andere beheerder zich af te vragen waarom de clients zo gek resolven...

Niet van de ene houtje-touwtje naar de volgende.

suc6!
Je brengt het beter onder woorden dan ik, maar je bedoelt dan wel weer precies hetzelfde. Je kan je er eventueel nog in verdiepen hoe deze situatie is onstaan en dat gebruiken om dezelfde situatie in de toekomst te voorkomen.

Dit heeft eigenlijk weinig met techniek en des te meer met organiseren te maken.

Koop een taart en ga het vieren!

Pagina: 1