Toon posts:

FPS drops met v-sync aan ...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb een vreemd probleem. Als ik de optie "sync every frame" in Call of Duty aanzet, dan heb ik enorme FPS drops als ik in de buurt van bosjes ben. Mijn FPS dropt dan van 60 (TFT monitor, 60 hz) naar 30 :? Als ik die optie uitzet, heb ik wel iets last van een wat lagere FPS, maar deze blijft dan toch nog minimaal 80 oid ....

Specs staan op:
http://specs.tweak.to/10196

Kwam in 3D Mark '05 op ruim 6600 punten, mn systeem moet het makkelijk aankunnen.

Call of Duty draai ik op:
1280 x 1024
Alle settings zo hoog mogelijk
AA en AF uit ....

Drivers: ForceWare 71.40 (van guru3d.com) Met andere drivers heb ik hetzelfde probleem.

Iemand tips? En nee, ik laat v-sync niet gewoon uit, want het geeft toch een beter beeld als het aan staat, zeker op een TFT monitor ....

All_Star

• Hom3r
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-10-2025
gewoon lekker uitlaten staat dat v-sync.

• immad
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-01 21:25
Ik had het in Spellforce met een GF 4 MX 440. Als ik V-Sync uitzette, ging m'n fps met zo'n 30% omhoog. Waarom? Geen idee :S

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:38

jotheman

Was like that when I got here!

V-sync limiteert het aantal beeldjes dat weergegeven wordt per seconden (dus effectief je FPS). D'r was een reden voor maar ik kom er zo gauw even niet meer op. Als je V-sync uitzet heb je dus (kans op) meer beelden per seconde waardoor je FPS op zou kunnen lopen. Het heeft niets te maken met de kwaliteit van het beeld, dus je kunt het gewoon uitzetten.

I see dead pixels...

• Hom3r
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-10-2025
jotheman schreef op maandag 17 januari 2005 @ 15:44:
V-sync limiteert het aantal beeldjes dat weergegeven wordt per seconden (dus effectief je FPS). D'r was een reden voor maar ik kom er zo gauw even niet meer op. Als je V-sync uitzet heb je dus (kans op) meer beelden per seconde waardoor je FPS op zou kunnen lopen. Het heeft niets te maken met de kwaliteit van het beeld, dus je kunt het gewoon uitzetten.
Volgens mij was het als je v-sync uit heb staan draaid hij wel meer Fps maar is er kans op fouten, en als hij uit staat loopt hij op zeker !

• Paul
  • Laatst online: 21:57
Het heeft juist wel te maken met beeldkwaliteit, zeker bij langzame monitoren, omdat er nu gewacht wordt op de v-sync :) Zou je niet wachten dan kan de onderste helft van het beeld iets totaal anders weergeven dan de bovenste helft. Dit wordt tearing genoemd.

Om dit nu tegen te gaan wordt er dus gewacht op die v-sync, waardoor je nooit meer FPS kunt halen dan je refreshrate :)

Dat is ook de reden dat je zonder die optie meer FPS kunt halen. Als je videokaart snel genoeg is om meer beeldjes per seconde uit te rekenen dan dat je monitor het beeld ververst, dan gaat je FPS omhoog als je de optie uitzet.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Vsync is een soort van snelheidsbegrenzer & synchronisator: het synchroniseert de max FPS met de refreshrate van je monitor. 60Hz = 60 beelden per seconden over de kabel, en daar houd hij zich dan aan. Meer beelden per seconden = image tearing.

Vsync doet niet aan halve frames, en 2 frames in een (200FPS op een 100Hz scherm is 2 frames over elkaar) kan ook niet, dus wat doet Vsync, als de computer het niet trekt? Halveren. Kan hij 60FPS niet aan: door 2 = 30FPS. Haalt hij dát niet, 20FPS, 15FPS, en zo maar verder. (daarom nooit een priemgetal als refreshrate nemen :D).

Waar mijn gedachten dus naar uitgaan, is dat er iets in je systeem het vertraagt. Sure, je haalt een nette 3dmark score, maar 3dmark zegt ongeveer net zo veel als een ei proefen, en vervolgens zeggen dat rookworst lekker is. M'n eerste gedachte komt uit dat SLI niet goed werkt met Call Of Duty, forceer het eens in de nVidia drivers in plaats van het automatisch te laten gaan. Waarschijnlijk staat COD niet in z'n bekende games lijst.

Ik ken heel CoD niet, maar het zou ook kunnen dat er iets met die game niet helemaal lekker is, ik noem bijvoorbeeld: is het een EA game? Die zijn nogal... crap... geprogrammeert over het algemeen. Wat voor engine is het.

Verder raad ik Vsync aan natuurlijk ontzettend aan, image tearing ZUIGT gewoon, vsync is véél mooier!

• Paul
  • Laatst online: 21:57
vsync en halveren zou ik een brakke implementatie vinden :P
Dan zou hij dus het volgende doen:
Je kaart staat als als een gek het volgende beeldje uit te rekenen, en zodra hij klaar is dit naar je videogeheugen te dumpen roept hij eerst "wacht op de v-sync" aan. Als het uitrekenen van dat beeldje dus net iets langer duurt dan 1 schermopbouw dan wordt het inderdaad gehalveerd.

Logischer (fps-wijs gezien ;)) zou ik zegen dat hij staat te rekenen, en iedere keer dat je v-sync, euh, verloopt :? (als de monitor / het signaal klaar is met het opbouwen van je beeld :P) dan wordt het laatste complete beeldje genomen om op het scerm te zetten.

Als een frame dan nog steeds iets langer nodig heeft om uitgerekend te worden dan heb je maar 1 op 2 keer dat een frame dubbel wordt weergegeven, waardoor je op 45 uitkomt?

Hmm, waarom zie ik dan in (bijvoorbeeld) UT altijd FPS-getalletjes tot achter de komma?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Leuk verhaal over dat halveren, maar mijn computer trekt het dus wel .. als v-sync uit is, dropt ie namelijk niet tot onder de 60 ..... En ik vind het beeld met v-sync aan duidelijk mooier, dan zonder .... Maarja, wat te doen? SLI heb ik al goed ingesteld ...

Verwijderd

Waarschijnlijk staat COD niet in z'n bekende games lijst.

Wat voor engine is het.
voor wat deze reply nog waard is...
cod staat wel bekend in de game lijst van nvidia.
de engine is de Quake3 engine.

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Bekend probleem, lock je fps.

com_maxfps 60

Je kan ook proberen triple buffering te enablen, helpt ook vaak. (rivatuner oid)

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Pagina: 1