Probleem met dualbooten: windowspartitie start niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Themis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-02-2021
Ik heb net Fedora geinstalleerd. De automatische partitionering werkte helaas niet dus heb ik zelf de partities maar gemaakt. Fedora geinstalleerd, en werkt prima. Maar nu start windows niet meer op.

Volgens Linux ziet mijn schijf er nu zo uit:

Apparaat Begin Eind Grootte Type
sda1 2 7421 58204 Uitgebreid
___sda5 2 7421 58204 NTFS
7422 7422 <1 vrije ruimte
sda2 7422 12396 39025 fat32
sda3 12397 13416 8001 ext3
sda4 13417 13677 2047 linux-swap
13678 14946 9954 vrije ruimte

Grub weigert om windows XP te starten.
In grub.conf staat bij de optie windows: rootnoverify (hd0,0) en chainloader +1 (? zegt mij niets...). Ik heb ook geprobeerd (hd0,4) maar zonder succes.
Ik voel een lichte paniek opkomen, heeft er iemand een oplossing? Hoe start ik XP weer op?

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025
Aangezien je bijna in paniek raakt, neem ik aan dat je windows installatie belangrijker is dan je linux-installatie..
Ik zou proberen met de WindowsXP CD je systeem op te starten.
En daar de recovery console te kiezen.
Vanuit daar kan je fixmbr en fixboot draaien.

Als alles nog goed is zou je nu je Windows op moeten kunnen starten.
Is dit het geval kan je als je je linux boot, nog eens een poging wagen om grub opnieuw
te installeren.

Actions speak louder than words

Verwijderd

Of een boot cd draaien met allemaal partition tools erop, dit heeft mij een keer geholpen een opeens 'verloren' partitie terug te krijgen. Link: http://www.ultimatebootcd.com/.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Probeer eens bij de Windows optie (hd0,4).

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Themis
sebas schreef op maandag 17 januari 2005 @ 15:04:
Probeer eens bij de Windows optie (hd0,4).
Dat heb ik al geprobeerd, maar werkt helaas niet.

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Post je grub.conf eens. Ik weet niets van grub (gebruik zelf LILO) en ik gebruik LILO ook niet om te dualbooten (gebruik Bootmagic van Powerquest), dus ik weet ook niet of ik kan helpen. Maar ik denk dat we iets meer kunnen zien als je die grub.conf ff post. Start Fedora wel normaal op ??? Kan je met Fedora de inhoud van je NTFS partitie zien?? Staat daar alles nog op? Geeft Grub nog een melding als je Windows XP probeert te booten ??

• McCloud
Kwam net een grafisch tooltje tegen om je grub.conf mee te editen. Misschien zitten daar ook wat checks op die controleren of alles wel goed is ingesteld (weet ik niet zeker, maar misschien is het zo). Misschien is het een optie om hiermee te proberen om je grub.conf goed in te stellen: http://grubconf.sourceforge.net/

• Themis
Dit is mijn grub.conf:

# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE: You do not have a /boot partition. This means that
# all kernel and initrd paths are relative to /, eg.
# root (hd0,2)
# kernel /boot/vmlinuz-version ro root=/dev/sda3
# initrd /boot/initrd-version.img
# boot=/dev/sda
default=2
timeout=5
splashimage=(hd0,2)/boot/grub/spalsh.xpm.gz
hiddenmenu
title Fedora Core (2.6.9-1.667smp)
root (hd0,2)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.9-1.667smp ro root=LABEL=/rhgb quiet
initrd /boot/initrd-2.6.9-1.667smp.img
title Fedora Core-up (2.6.9-1.667)
root (hd0,2)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.9-1.667 ro root=LABEL=/rhgb quiet
initrd /boot/initrd-2.6.9-1.667.img
title Windows
rootnoverify (hd0,0)
chainloader +1

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 21:06
Hmz, vrij frappant, ik heb net vandaag hetzelfde probleem. Aan grub lijkt het niet te liggen, linux deed het nog gewoon. (Ik had Debian Testing geinstalleerd)
Fixboot, Fixmbr, fdisk /mbr geprobeerd, ms knowledge base nageslagen, leverde niets op behalve de melding:

Missing operating system.

Verder geprutst, extended en logische partities verwijderd (die ik gemaakt had met me laatste linux install), nog meer geprutst, en kwam uiteindelijk uit bij de melding:

Invalid partition table.

Hierna wilde ook de repair console van de winxp installer em niet meer vinden. Zitten prutsen met fdisk vanaf een win98 diskette, en knoppix, maar alles leverde niets op.

Tenslotte met testdisk [cgsecurity.org] wel de zooi aant opzoeken, en vond de juiste partitie weer terug, helaas begreep ik de interface verkeerd waardoor mijn wijzigingen niet werden opgeslagen en testdisk weer aan het zoeken is nu.
Update: Inmiddels is ie klaar, met analyze vind ie nog niet voldoende, dus nu opnieuw search! aan het doen, die nog een tikkeltje dieper zoekt.

In elk geval, testdisk kan je vanaf een bootdiskette draaien, maar zit ook bij Knoppix (en vast ook vele andere live-cd's). Testdisk moet als het goed is de partitie tabel weer kunnen repareren.

Ik zal het laten weten als ik succesvol ben.
(Bij mij gaat het btw om een fat32 partitie.)

[ Voor 12% gewijzigd door Jesse op 17-01-2005 17:22 ]

• McCloud
Nog ff een vraagje, is die NTFS partitie (in die extended partitie) wel actief?? Als dat niet zo is dan heb je een probleem want dan kan GRUB dat ding nooit vinden.

Hier is een stukje uit een GRUB manual, staat iets in over het hiden en unhiden van partities, misschien werkt dat. (dus proberen om je Windows XP partitie te unhiden).

http://www.gnu.org/softwa...tml_node/DOS-Windows.html

• nick_vh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-04-2025
Het eerste wat ik zou doen moest er belangrijke data op het systeem staan is naar een vriend lopen, die harde schijf als 2de (slave schijf) instellen en alle data kopieren die belangrijk is. Daarna kan je proberen te recoveren. (uit ervaring ook hoor ;-) )

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 21:06
In mijn geval was dus heel de schijf niet meer te lezen, omdat de partitie tabel stuk was. Met testdisk heb ik die inmiddels enigszins kunnen repareren, en nu zit ik vanuit knoppix mijn data te backuppen naar een andere pc, om zodadelijk eerst even een reeks nulletjes naar deze schijf te gaan schrijven.

Bij de TS is het volgens mij nog niet zover gekomen, en in zijn geval zou ik vanwege de ervaring die ik vandaag opgedaan heb beginnen met de data op de schijf ergens veilig te stellen.
Juist wat nickske_V zegt zegmaar.

Verwijderd

Gaat 't om Fedora Core 2? Daar zit idd een bug in die je partitietabel vernachelt waardoor Windows niet meer op wil starten. Ik weet niet of het ook in FC3 zit. Zie http://lwn.net/Articles/86835/ voor beschrijving van het probleem en hoe je het oplost (ik heb er zelf geen ervaring mee gelukkig maar het ziet er degelijk uit).

• Themis
Ik ben nu bezig met die Ultimate Boot CD, hoop dat ik daar iets verder mee kom. Ik heb het nog niet aangedurfd om die reparatiefuncties van windows er op los te laten, dat wordt de laatste optie die ik ga proberen.
Het gaat trouwens om Fedora Core 3 final. Ik denk niet dat het een bug is. Volgens mij heb ik grub op de MBR geplaatst, ik las net ergens dat je dat nooit moest doen... Komen ze mooi op tijd mee ;)
Iedereen bedankt voor de hulp, verdere tips blijven welkom!

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
maakt geen zak uit hoor of grub nou wel of niet op je MBR staat.
bij mij staat ie ook op de MBR en boot alles lievelijk.

heb je wat McCloud iets eerder zei al geprobeerd?

Verwijderd

Heb het probleem ook al voorgehad met fedora core 2 en ubuntu. Na veel zoeken had ik de niet zo voor de hand liggende oplossing gevonden, nl. in de bios setup zoeken naar de hard disk access mode van je schijf en deze van automatisch naar LBA veranderen.
Zou iets te maken hebben met een verschil in toegang verkrijgen tot harde schijf tussen grub/linux en windows...

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

ik weet het niet zeker, maar grub kon toch niet zo goed tegen spelfouten in de config?

mss moet je die regel eens weghalen. ;)

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
Normaal heb je ook nog iets als makeactive als optie, maar aangezien windows op een extended partitie staat...

Zelf pleur ik het liefst dit soort dingen dus gewoon in een primary partitie:
- hda1: 6GB Windows XP
- hda2: extended partition
- hda5: 6GB / linux
- hda6: 512MB swap
- hda3: unpartitioned

Dat is de indeling van de 20GB disk die in mijn laptop zit, die hda3 komt ooit nog eens FreeBSD op als ik daar zin in heb.

Windows heb ik zelf het liefst op een primary partitie, kan er zo weinig mogelijk mis gaan.

Verwijderd

_JGC_ schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 00:19:
Normaal heb je ook nog iets als makeactive als optie, maar aangezien windows op een extended partitie staat...

Zelf pleur ik het liefst dit soort dingen dus gewoon in een primary partitie:
- hda1: 6GB Windows XP
- hda2: extended partition
- hda5: 6GB / linux
- hda6: 512MB swap
- hda3: unpartitioned

Dat is de indeling van de 20GB disk die in mijn laptop zit, die hda3 komt ooit nog eens FreeBSD op als ik daar zin in heb.

Windows heb ik zelf het liefst op een primary partitie, kan er zo weinig mogelijk mis gaan.
Lijkt me verstandig.
Tevens maak ik de partitie indelingen liever in Windows met behulp van PartitionMagic zodat ik bij een eventuele Linux-install enkel de plaats van de / en de Swap aan hoef te geven. Kwestie van risico-vermijding.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 00:23:
[...]

Lijkt me verstandig.
Tevens maak ik de partitie indelingen liever in Windows met behulp van PartitionMagic zodat ik bij een eventuele Linux-install enkel de plaats van de / en de Swap aan hoef te geven. Kwestie van risico-vermijding.
Partition magic vind ik persoonlijk een ramptool. Zelf heb ik gewoon met de windows setup de 1e partitie 6GB gemaakt, vervolgens in linux de rest erachteraan gezet.

Ik weet niet wat die fedora setup verder doet, maar als ik eenmaal een partitie gemaakt heb met de windows setup, blijf ik hier ook vanaf. Ik ga niet klooien met tools als fips en parted om dat ding wat heen en weer te schuiven of kleiner te maken, veel te link. Ik gebruik onder linux vrijwel altijd cfdisk om partities aan te maken.

Verwijderd

Ik meen gelezen te hebben dat het om Core 3 gaat (maar kan dat niet terug vinden). Als het echter om Core 2 gaat is het een bekend probleem en voor Core 3 kun je er eventueel een oplossing in vinden.
Mogelijke oplossing: http://lwn.net/Articles/86835/
Google resultaten: http://www.google.com/sea...indows&btnG=Google+Search

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-02 08:54
Fedore staat erom bekend om je hele partitie tabel te verneuken zodat Windows XP niet meer opstart. Oplossing:

Al je documenten backuppen naar een 2e hardeschijf/dvd's. een goede format geven (geen quick) en dan windows xp opnieuw installeren... Alles goedzetten en dan iig een ghost image van je hd maken met Symantec Ghost, dan kan je het altijd terug zetten. En als je Linux gebruikt om te experimenteren kan je ook gewoon VMware gebruiken :)

• Themis
psyBSD schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 00:08:
ik weet het niet zeker, maar grub kon toch niet zo goed tegen spelfouten in de config?

mss moet je die regel eens weghalen. ;)
Ik heb gister dat hele bestand over zitten tikken vandaar..

Uiteindelijk is het me niet gelukt om met de tools van "the ultimate boot cd" weer op te starten van mijn NTFS partitie. Met behulp van de reparatieconsole van XP is het uiteindelijk toch gelukt om de MBR te repareren: en XP start weer op!

Bedankt voor alle hulp _/-\o_
Pagina: 1