Toon posts:

HD (des)activeren via externe schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben op zoek naar een hardware oplossing om via externe switchen HD' s te kunnen aan- en uitschakelen als de pc uitstaat. Deze oplossing zou dus uit een paar schakelaars bestaan die de stroombaan naar de HD' en al dan niet onderbreken.
Zo zou ik willen voorkomen dat er bv vijf schijven staan te draaien als ik meestal maar met één ervan werk en de andere slechts af en toe eens gebruik.

Een search leverde meestal resultaten ivm software oplossingen op of het aanpassen van biosinstellingen, maar dat zoek ik dus niet. Ook oplossingen om meerdere os' en naast elkaar te draaien en bootloaders zijn geen optie.

Ook het dj' en met een verwisselbare HD rack zie ik niet zitten.

Heeft er dus iemand weet van een kant-en-klare oplossing hiervoor of zal ik zelf op zoek moeten gaan naar schakelaars en een soldeerbout?

Mvg

Robby

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Je kunt natuurlijk de +5 en +12 onderbreken met een schakelaar... dan ben je klaar.

Denk alleen niet dat het gezond is die schakelaar om te zetten als je PC aanstaat.....

Wellicht is er een mogelijkheid om met een schakeling iets te bouwen dat je een HD alleen kan aan/uitzetten als de PC uit staat

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

4 HDD's schakelen aan 1 IDE channel al gezien?
en in de search en met google is onder 'HDD switch' en 'harddisk switchbox' toch ook wel wat te vinden? (zij het helaas niet zoveel)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:39
Spyro_the_Dragon schreef op maandag 17 januari 2005 @ 12:18:
Je kunt natuurlijk de +5 en +12 onderbreken met een schakelaar... dan ben je klaar.

Denk alleen niet dat het gezond is die schakelaar om te zetten als je PC aanstaat.....

Wellicht is er een mogelijkheid om met een schakeling iets te bouwen dat je een HD alleen kan aan/uitzetten als de PC uit staat
Ik heb bovenstaande ooit eens geprobeerd met twee schijven in een oud Pentium 1 systeem, daar werkte het niet; de PC startte gewoon helemaal niet meer op. Blijkbaar trekt je schijf de IDE-poort gewoon helemaal dicht op het moment dat er geen power op de schijf staat...

Flickr

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:00

heuveltje

KoelkastFilosoof

je kunt geen hd aan en uitzetten terwijl de pc aanstaat.
(tenzij je voor hotswappable brackets gaat. maar die zijn $$$$)

maar waarom moet dit met hardware ?
hier is toch gewoon een powersave mode voor ?

My bad, verkeerd gelezen

[ Voor 29% gewijzigd door heuveltje op 17-01-2005 13:45 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:04
Doe de schijven in een externe usb2.0 behuizing. Dan kun je ze gewoon lekker in en uit schakelen wanneer je wilt.

Of kijk hier een onderaan bij de vantec producten:
http://shop.informatique....in/iqshop.xgi?M=ART&G=030

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Postman
  • Laatst online: 07-03 19:39
heuveltje schreef op maandag 17 januari 2005 @ 13:27:
je kunt geen hd aan en uitzetten terwijl de pc aanstaat.
TS wil dit ook niet doen, hij wil een HD kunnen 'in-/uitschakelen' als de PC uit staat. Hij wil dus eigenlijk de pc kunnen starten met alleen schijf 1 van de 4, of met 3 van de 4, afhankelijk van welke HD die denkt die keer nodig te hebben. Hij zal dus elke keer zijn pc uit en aan moeten zetten als hij ff iets op een 'uitgeschakelde' hd kwijt wil.

Onderbreken van de +5 en +12 volt lijnen moet een goede oplossing zijn, maar zoals al opgemerkt is het mogelijk dat de hele pc niet meer opstart omdat het bios wacht op een primairy HD die niet reageert.

Verwijderd

Topicstarter
Postman schreef op maandag 17 januari 2005 @ 13:37:
[...]
Onderbreken van de +5 en +12 volt lijnen moet een goede oplossing zijn, maar zoals al opgemerkt is het mogelijk dat de hele pc niet meer opstart omdat het bios wacht op een primairy HD die niet reageert.
Dat hangt van bios tot bios af denk ik. Momenteel koppel ik telkens de stroomvoorziening manueel af en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.

• Postman
  • Laatst online: 07-03 19:39
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 13:44:
[...]

Dat hangt van bios tot bios af denk ik. Momenteel koppel ik telkens de stroomvoorziening manueel af en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.
Klopt idd. Mijn eigen pc kan dit ook perfect, maar het systeem van een vriend van mij (3 maanden oud) verrekt het te starten als ik de voeding van de primary eruit trek.

Maar als het handmatig loskoppelen werkt bij jou, dan is een schakelaar in de +5 en +12 volt lijnen zeker een oplossing. Misschien zelfs een baybus er van maken, maar of een HD werkt op +7 volt betwijfel ik :P
Pagina: 1