Toon posts:

[XP] Explorer crash bij rechtermuisknop op snelkoppeling *

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het niet meer.... :'(
Wie wel ?

Als ik, werkend met Windows XP Pro, met de muis op het bureaublad een icoontje (bijv. bestand of shortcut) aanwijs en op de rechtermuisknop druk krijg ik niet het gewenste menu (bijv. om iets te kopieeren of te verwijderen) maar wordt mijn bureaublad plotseling helemaal leeg. Alle icoontjes zijn dan dus verdwenen en zijn ook alle geopende vensters ineens verdwenen. Na enige tijd (soms totaal enkele minuten) komen de icoontjes terug maar blijven de vensters van de Verkennner/Explorer weg. De rechtermuisknop-functie werkt wel zoals het hoort als ik op een folder klik. E.e.a. gaat ook fout als ik binnen een folder op een bestand 'rechtermuisklik'.

Ik heb nu verschillende virusscanners gebruikt om een eventuele verstoring door een virus te detecteren maar er wordt geen virus gevonden. Ik heb ook de meest gangbare anti spyware proggies hun best laten doen (o.a. die van Hitman Pro) maar niets helpt om dit zeer frusterende probleem weg te nemen.

Herkent iemand deze problemen?
Wie o wie kan en wil mij (op weg) helpen.

Bij voorbaat mijn diep respect en grote dank

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-04 10:37
Heb je je virusscanner ook verteld dat het excluden van files, uit moet zetten? En draai je je antivir programma's en je anti-spyware programma's ook in Veilige Modus?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie

Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Ga dat vanavond alsnog doen.

Heb je met deze tip ook een idee wat er aan de hand kan zijn?

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-04 08:25
Ik denk dat je explorer gewoon een beetje corrupt is.
Draai je al sp2 ?
Zo nee, is dit een goed moment.

Het verdwijnen van iconen en programma's komt omdat het explorer.exe proces vastloopt, en zichzelf weer restart.

Ik denk niet dat het met een virus/adware te maken heeft.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:58

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Heb je met HijackThis al eens gekeken of er geen rare zooi in staat? Zo nee, doe dat dan even.
Voor het geval je dat programma nog niet kent, niet zomaar alles aankruisen en gaan verwijderen aangezien er (als het goed is tenminste) meer normale dingen in staan dan spyware. Weet je niet wat wegkan, plaats je log dan even hier MAAR geef zelf even aan waar je van denkt wat rommel is.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik weet het niet meer, jij wel?
Ik weet dat ik de topictitel wat duidelijker ga maken zodat het zegt wat je probleem is ;)

Waarom denk je dat het een malware probleem is? Ik zou eerder aan bijv. een brakke plugin denken. Wat heb je op de relevante plaatsen onder HKCR staan in je register?

Grote kans dat je topic verplaatst gaat worden naar Windows Operating Systems, want ik zie nog niet waarom het malware is :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Wauw... Dit is even 'schrikken' van deze allemaal bruikbare reacties op mijn allereerste post binnen dit forum.

Ik heb vanavond wat te doen...

Hier nog wat aanvullingen:

Ik heb SP2 reeds geinstalleerd.

Ik ga eerst maar eens de explorer.exe kopieeren vanaf mijn andere computer (ook met XP en SP2 maar zonder problemen). Klinkt (nu pas bij mij) heel logisch deze tip.

Tja, waarom dacht ik aan malware? Ik dacht na het runnen van verschillende anti-spyware en anti-virus proggies dat het daar dan niet aan kon liggen. Vergeef mij deze onwetenheid.

Nogmaals bedankt voor jullie tips. :)

Verwijderd

dat is waarschinjnlijk een brakke entry in je muis context menu. Ook een oude versie van divx zou dit kunnen veroorzaken.
http://www.google.com/sea...lick+shell+explorer+crash

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 23:18

pasta

Ondertitel

Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 12:56:
Tja, waarom dacht ik aan malware? Ik dacht na het runnen van verschillende anti-spyware en anti-virus proggies dat het daar dan niet aan kon liggen. Vergeef mij deze onwetenheid.

Nogmaals bedankt voor jullie tips. :)
Je bent vergeven. :* Maar ik verplaats wel je topic nog even naar Windows Operating Systems. :)

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan weer slapen vanavond!

Wilhelmstroker bracht mij op het juiste spoor.

Ik heb het freeware programma ShellExView gedownload ( http://www.nirsoft.net/utils/shexview.html ) en inmiddels succesvol gerund.

Ik heb toen alle Extensions van het type Context Menu gedisabled en toen mogen constateren dat het probleem gelukkig verdwenen was. Perfect dus.
Daarna heb ik ze weer een-voor-een weer ge-enabled en telkens gecontroleerd of het probleem weer terugkwam.

Bij mij was de boosdoener: de extension: EncodeDivXcontextmenuClass (inderdaad wilhelmstroker).

Allemaal, en wilhelmstroker in het bijzonder, geweldig bedankt. Ik werd namelijk bijna gestoord van dit probleem !! ;)

Verwijderd

Da's mooi om te horen :)
Pagina: 1