Minimale systeemeisen

Pagina: 1
Acties:

• erkje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-06-2024
Dear medetweakers,

Ik heb ooit een stuk(je) software gemaakt waarvoor iemand nu een marktonderzoek doet. Nu krijg ik de vraag wat de minimum systeemeisen zijn (cpu, memory, os).

Nu vraag ik me af hoe ik daarachter kom. Ik heb geen garage vol met verschillende bakken en ook geen zeeën van tijd om dat op die bakken (als ik ze had) te gaan testen 8)7 . Ik dacht dus: misschien zijn daar wel tools voor ofzo. Het zoeken daarvan is toch wel lastig. De keywords liggen niet voor het oprapen en meestal worden ze in een andere context gebruikt.

Mijn vraag: weet jij een tool waarmee je de system requirements kunt berekenen van een stuk software, of op een andere manier het kan herleiden uit mijn applicatie zelf of in de ontwikkelomgeving. Of is het allemaal natte vingerwerk...

Achtergrond: software is gemaakt in MFC/C++ en haalt data via een ODBC connectie uit een Access-database. Meest gebruikte componenten zijn standaard windows (oude stijl).

taste and see that the Lord is good

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:07

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

je zou het op natte vingerwerk kunnen gooien, en dan lijkt me een goede richtlijn:

neem de systeemeisen van de Windowsversie de gedraaid zal worden + de hoeveelheid RAM die nodig is om de database in het RAM te plaatsen en de app te draaien

Je zou ook een team van testers kunnen creeren en die laten testen op zo oud mogelijke hardware.

Launching containers into space

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 06:45
Het is sowieso handig om te kijken of je applicatie draait op oudere versies van Windows (Windows 95/98/ME, 2000, NT4, enzovoorts). Als je geen hele rare dingen doet (extreem geheugengebruik of processorbelasting), kun je dan de minimumsysteemeisen overnemen van de laagste versie van Windows waar je software op draait.

Verder zijn dingen als vereiste speciale hardware (bijvoorbeeld: geluidskaart, DirectX 9-compatible videokaart, dat soort dingen) handig om te vermelden, net als vereiste software/drivers (je hebt waarschijnlijk TCP/IP nodig, en misschien moet je voor ODBC ook wat losse dingen installeren).

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:54

rapture

Zelfs daar netwerken?

In de softwareindustrie wordt in praktijk het volgende gedaan:
- minimale systeemeisen : Je kan net de applicatie starten, ookal duurt het 3 minuten voordat je een form op het scherm zit. Dat zijn de minimum systeemeisen dat op Windows XP (Pentium 1 zou genoeg zijn) en games staat (je kan het spel zien opstarten, maar alles zal wel haperen).
- aanbevolen systeemeisen : Je kan iets meer dan alleen de applicatie starten, het zal minder dan 3 minuten duren voordat er een form op het scherm komt. Maar niet goed genoeg om fatsoenlijk mee te werken.
- 1337 systeemeisen (wat ik aanbeveel) : Als je de applicatie start, dan komt de form bijna direct op het scherm. De 1337 systeemeisen staan nooit op de doos, ze willen iedereen overtuigen om het te kopen. Voor Windows XP is een 800MHz-class CPU en 512MB ram nodig. Voor games zijn het systeemeisen van een gamerspc, waarop het spel honderden uren gespeeld is om te zien dat er geen hapering en andere onaangenaamheden zijn. (CS 1.6 Steam heeft minimum 1,3GHz-class CPU, 512MB ram en GeForce 2GTS-achtigen nodig)

Ik zou het uittesten, vooral opletten voor oudere Windows'en en bijhorende ouwe spullen. bv ze kunnen niet goed online gaan (patches nodig), ouwe IE-versies (html-help problemen),...

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 17-01-2005 11:52 ]