Toon posts:

Vobis Energy+ Notebook ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,
Dit is mijn eerste post, dus ik doe mn best.
Ik ben aan het zoeken voor een laptop en kwam deze tegen, wat is jullie mening (voor en nadelen) van deze laptop?
Is deze bijvoorbeeld beter dan de BenQ Joybook 5000?
Als jullie andere suggesties hebben graag, maar dan wel onder de 1000 euro.

Vobis Energy+ Notebook:

Intel Centrino Mobile Technology
Intel Pentium M 725 processor 1,6GHz
Intel Pro Wireless LAN
15 inch XGA TFT (1280 x 800 pixels)
512MB DDR geheugen
60GB harde schijf
DVD+/- RW
Li-ion batterij
10/100Mbps LAN
56kbps modem
infrarood
2x USB 2.0
shared 64MB videokaart
stereo sound
PCMCIA type I of II
WLAN 802.11g
Microsoft XP Home NL (ik denk dat ik er thuis toch gewoon Prof op zet, maar het zit erbij)
gewicht 2,7kg
inclusief tas
Nederlandse handleiding
1 jaar carry-in garantie
€ 999,-

Heeft deze nu trouwens een breedbeeld scherm? Ik twijfel ivm de resolutie.

Alvast bedankt, Grz Petout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:06
12800x800 is een breedbeeld resolutie, maar meestal is het scherm dan ook meteen 15.4" ipv 15"

De Joybook 5000 heeft een goede videokaart (geloof een radeon 9600) en de vobis laptop een standaard geintegreerde van intel. Dus gamen kun je wel vergeten.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 11:47
Lijkt me een leuke laptop voor het geld... Ik heb nog nergens goedkoper gevonden (ook niet zo heel goed gezocht overigens).

En groeten hoeft niet per se petout :) (geintje)

[ Voor 3% gewijzigd door Double J op 17-01-2005 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:22

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Dat vobis apparaat is al meerdere keren langsgekomen - ik zou hem op dit moment niet nemen omdat het een vobis apparaat is. Dan kan je beter op een lidl/aldi-model wachten. imho!

1280x800 is WXGA - teken de puntjes maar eens in je schoolschrift.

offtopic:
Het installeren van illegale software is iets waar je beter niet voor uit kan komen, koop dan XP pro, of koop helemaal geen XP.

Er loopt nu ook een topic van centrino laptops van ongeveer 1100 euro, daar wordt ook de Asus M6 genoemt, in mijn ogen een _veel_ betere keuze: [rml][ Laptop] Budget tot 1100 Euro met Centrino[/rml]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gamen doe ik ook niet... dus een super goede videokaart heb ik ook niet nodig.
Het gaat mij vooral om de Centrino, de 512MB en de DVD+/-RW
Maar als jullie meer op en aanmerkingen hebben, graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook naar de Dell 510M gekeken, maar daar was het nadeel van dat er meteen 90 euro bij komt voor de levering. Of heeft iemand een tip hoe ik via een bepaalde link dat niet hoef te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

@TS:
wat doe je er dan wel mee?
want voor alle doelen is een 1.6 natuurlijk snel zat.
ikzelf heb portabiliteit als hoofdeis: het moet goed mee te nemen zijn.
Daarnaast vind ik 2 jaar garantie erg prettig. Dat moet dus ook in orde zijn. Ook al zegt de wet: 2 jaar verschuild de winkel zich achter de 1 jaar die ze opgeven en dat win je moeilijk.
De drie zaken die je opnoemt zijn echt te generiek, klik eens rond in de pricewatch en je vindt 101 laptops die aan die eisen voldoen..

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar dan nog voor maximaal 1000 euro, dan vallen er veel af.
Ik wil er vooral Office werk mee doen en muziek + foto's.
Inderdaad ook goed mee te nemen, maar ik begreep dat ik dan onder de 3 kg moest blijven ongeveer, dat is met deze wel gelukt.

PS: Wie had het over illegale software? Ik niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 11:10:
Ja, maar dan nog voor maximaal 1000 euro, dan vallen er veel af.
Ik wil er vooral Office werk mee doen en muziek + foto's.
Inderdaad ook goed mee te nemen, maar ik begreep dat ik dan onder de 3 kg moest blijven ongeveer, dat is met deze wel gelukt.
Nou ja, als je dan zo strak op je budget zit en zo overtuigd bent van dit systeem - waarom stel je de vraag dan? Elke laptop is snel genoeg voor wat je ermee wil. Tenzij je met muziek bedoeld: muziek maken. Ik weet niet wat de wat serieuzere muziekprogramma's voor eisen hebben tegenwoordig, maar het zal in geheugen zitten..

Zaken waar je op moet letten zijn wel beschreven in de inleiding van de BBG die als sticky in CSL te vinden is.

offtopic:
[quote]PS: Wie had het over illegale software? Ik niet.[/quote]
Dat las ik tussen de regels door: "ik installeer thuis wel een XP pro.. "

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Juist, Pjottum heeft hier een punt; er ligt een schat van informatie voor je neus. Probeer deze eens te benutten. :)
Het kan goed voorkomen dat je dan nog wat vraagjes hebt, die kan je -na wat research- prima nog hierin stellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je een foto posten? Je moet niet alleen kijken naar wat er in de laptop zit, maar ook naar hoe de hardware beschermd worden, namelijk de behuizing. Ik vermoed dat het een Aopen 155x behuizing is en ik raad die ten sterkste af.

Ziet die er zo uit?

Afbeeldingslocatie: http://www.icicomputer.net/sys_img/AOPEN-1555G.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:06
waarom raad je die af?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de behuizing zwak, maar misschien mag je het zelf wat uittesten bij Vobis. Test de zijkanten en de onderkant bij de accu....het zit namelijk niet zo stevig en is niet echt gestroomlijnd. Als je hem sluit, dan zie je dat de hoeken van het beeldscherm een beetje buigen en dus niet helemaal sluit. Er zijn andere laptops die veel steviger zijn en gestroomlijnder. Ik zou zelf persoonlijk deze laptop niet kiezen, maar ja, misschien ben je het niet met me eens. Ik heb in ieder geval geen goede ervaring gehad met de behuizing en na een half jaar viel het al bijna uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 10:43:
Microsoft XP Home NL (ik denk dat ik er thuis toch gewoon Prof op zet, maar het zit erbij)
Waarom zet je er XP Pro op, heb je daar een speciale reden voor ?? Is imho nix beter dan Home, tenzij je wilt gaan inloggen in een Domein...dan heb je Pro nodig.
Vind het namelijk (als het niet nodig is) zonde en overbodig om er Legale versie van af te halen, en vervolgens een (naar alle waarschijnlijkheid) illegale versie erop te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:43
Ik heb sinds kort een BenQ 5000u deze heb ik 2de hands gekocht voor € 625,00
met nog 6 maanden garantie erop en ik ben er erg blij mee.
Zou alleen niet weten waar je hem nu nog nieuw zou kunnen kopen.

De mijne is een Centrino 1,4 Ghz (Banias), L2=1 Mb, met 2*256 Mb en 40 Gb en Intel Extreme 2 onboard graphics card.

[ Voor 4% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 17-01-2005 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook de Vobis Energy notebook. Er kloppen twee dingen niet aan de specs die je noteert:

- De resolutie is 1400*1050
- De wlan kaart is een Intel 2200bg (54mbit dus)

Verder is het bijna precies identiek aan de Acer Travelmate 290... dus ook de behuizing lijkt precies hetzelfde op. Mijn ervaringen:

* Functioneel gezien is het een hele goede laptop.
* Stil, alleen als ik PS en Dreamweaver + meerdere andere projecten draai gaat de fan van de proc. weleens aan.
* Relatief licht
* Resolutie 1400*1050 ... geil gewoon en scherp.
* De Wlan functioneert consistentie zonder drop-outs en staat op school, thuis en werk zeer vaak in de "Uitstekend range" ongeacht de afstand. Andere notebooks met andere kaarten waaronder 3com hebben bijvoorbeeld bij mij op school daar weer wel problemen mee als het gaat om afstand.

Nadelen:
* De bovenkant van de notebook is zacht. Dat vind ik nog steeds af en toe een beetje eng.
* DVD+/- ReWriter wil wel eens hinderen als je de notebook op je schoot hebt... klik en daar gaat het laatje weer open
* Preload: ... de notebook maakt gebruik van een preload systeem waarbij windows middels de F10 toets kan worden herinstalled. Deze is in mijn ogen zwaar triest en verdiend het direct om geformatteerd te worden en vervangen door je eigen installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh, mooi is dat, haal ik de specs van de Vobis site, kloppen ze niet :?
Maar bedankt voor je verbetering.
Is zo'n breedbeeld trouwens niet heel erg wennen?

Ik wil Prof erop zetten omdat een vriend van me zei dat deze inderdaad beter met netwerken om kan gaan. Zelf zie ik weinig verschil tussen de Home en Prof (ik ben mar een simpel gebruikertje denk ik dan, want er zal heus wel verschil in zitten).
Maar ik kan het natuurlijk ook eerst met Home proberen, ik weet binnen een week of dat lukt, zo niet kan ik altijd Prof er nog op zetten...

Over de behuizing, ik was vandaag bij Vobis, maar ze waren op. Dus ik ga deze week nog wel terug en dan let ik er extra goed op, tnx.

Ik vraag me trouwens af hoe krom de openingsknop van de CD-la moet zitten wil je hem open krijgen als je gewoon op je schoot zit te werken :/ Ik zal er eens op letten als ik bij Vobis kom.

Ondertussen kijk ik nogsteeds verder naar de ideale laptop... maar er is zoveel te vinden dat het me afentoe helemaal begint te duizelen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh, mooi is dat, haal ik de specs van de Vobis site, kloppen ze niet :?
De Vobis site klopt helaas wel vaker niet. De nieuwe producten en dergelijke worden door het management geupdate en dat zijn nou net niet altijd de mensen met de technische vakkennis.
Is zo'n breedbeeld trouwens niet heel erg wennen?
Een resolutie van 1400*1050 is SXGA en hiermee geen breedbeeld resolutie. Dat valt onder WXGA waarbij de breedte van het scherm een heel stuk meer is al de hoogte ervan.
Ik wil Prof erop zetten omdat een vriend van me zei dat deze inderdaad beter met netwerken om kan gaan. Zelf zie ik weinig verschil tussen de Home en Prof (ik ben mar een simpel gebruikertje denk ik dan, want er zal heus wel verschil in zitten).
Maar ik kan het natuurlijk ook eerst met Home proberen, ik weet binnen een week of dat lukt, zo niet kan ik altijd Prof er nog op zetten...
Voor een normale netwerk is de Home editie te doen. Voor heel veel meer taken ook. Sinds de laatste cd's van Windows Xp Home zijn uitgekomen met SP2 geintegreerd is het nu ook mogelijk behalve recovery console een directe herinstallatie van systeembestanden uit te voeren wat voorheen alleen nog maar met XP Pro mogelijk was. Dit is een hele handige feature.

Echt visueel gezien zijn de verschillen tussen home en pro niet te zien. Maar ze zijn er wel degelijk. Vooral voor geavanceerde netwerken en gebruik binnen een bedrijf en dergelijke is PRO handig. Maar hoe dan ook, er zijn toch zoveel tweakers die PRO installeren en er eigenlijk geen 100% gebruik van de features maken.
Over de behuizing, ik was vandaag bij Vobis, maar ze waren op. Dus ik ga deze week nog wel terug en dan let ik er extra goed op, tnx.
Dat is inderdaad minder. Nou zul je niet meteen met je ellebogen gaan leunen op de bovenkant van je laptop als deze dicht is maar ik vind het niet echt prettig dat ik 't plastic zo tot het LCD scherm kan doordrukken :S Waarschijnlijk is er gekozen voor een zachte plastic soort of dikte. Bij de Toshiba's hebben ze het uitstekend gedaan. Hele goede behuizingen. Je kan drukken wat je wilt maar het blijft keurig in model.
Ik vraag me trouwens af hoe krom de openingsknop van de CD-la moet zitten wil je hem open krijgen als je gewoon op je schoot zit te werken :/ Ik zal er eens op letten als ik bij Vobis kom.
Dat is een raar iets. Misschien dat ik een van de weinigen ben die er last van heeft. Maar wanneer ik weleens op de bank ga zitten en met mijn voeten iets omhoog zit komt de voorkant van de notebook tegen me aan. En eens in de zoveel tijd komt de knop tegen m'n buik aan en spring de lade open. Wanneer je normaal werkt achter een tafel oid dan heb je er geen last van.

Maar ik zou inderdaad nog maar verder kijken. Ik hoorde van een vriend dat de Kruidvat nu ook weer een aanbieding heeft. Ook een centrino met best wel wijze specificaties.

Succes nog ermee :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 14:23 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tnx, ik heb nu iig besloten niet te snel te kopen, ookal zijn er zoveel aanbiedingen.
Eerst wil ik weten wat ik echt wil.

Edit:
Ondertussen ben ik weer bezig geweest.
Ik zit nu tussen 3 laptops te twijfelen:
* Vobis Energy+ Notebook (€ 1000,-)
* Acer TM4000LMi_ATI (€1200,-)
* Promedion M450C (uitgebreid naar Pentium M 725, 512MB en DVD/RW) (€1200,-)

Graag jullie reacties met advies voor 1 van deze 3, of waarom juist eentje niet, met de reden.

Edit (22-01-2005):
Ik heb vandaag ook nog gekeken naar:
* Paradigit Voyager 9154 (uitgebreid naar 512MB geheugen) (€1035,- tot 3 februari 2005)
* Alpha 3000 (Centrino versie) (Computerland € 999,-)

Uiteindelijk is het de Acer TM4000LMi_ATI (TravelMate 4000) geworden, hij is besteld, dus als iemand hierover info wil, ik hoor het wel.
Ik heb hier veel geleerd, iedereen bedankt! Mzzl, Petout

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 15:58 ]

Pagina: 1