Toon posts:

Trucjes om eventuele dode pixels tot leven te wekken

Pagina: 1
Acties:
  • 2.414 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Geachte tweakers,

Ik zit met het volgende ik heb onlangs een Travelmate 4000 van Acer gekocht. Leuk natuurlijk minder is dat het ding een dode pixel heeft.
Ik ken de standaard verhaaltjes van, maar ik heb er geen, daar zit ik nu niet op te wachten fijn voor je maar ik heb dus al in de winkel met Powerpoint presentaties gestaan ( GROEN, WIT, BLAUW, ROOD) om ze op deze :r dingen te testen, dode pixel vrij!!
Na twee weken toch een dode pixel dus de verhaaltjes van controleer je ze toch in de winkel zijn bij deze ook ontkracht.
Mijn vraag is of mensen toevallig trucjes kennen die soms zelden of altijd ( liefste ) werken om ze eventueel toch weer aan de praat te krijgen. Ik heb al van een iemand gehoord dat een ijsklontje ertegen houden wel eens wil werken. Mensen nog meer suggesties??

PS Sta ik juridisch sterk als ik ondanks die klote iso norm2 eis dat mijn laptop geen dode pixels heeft?

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10-2024

cool0

Die norm is volgens mij wettelijk vastgesteld dat weet ik niet zeker. Wat wil helpen om je dode pixel weer tot leven te brengen is met je nagel een sterretje te maken op je dodepixel dus zacht het scherm in drukken enzo een sterretje te maken dat werkt bij mij altijd.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Voor zover bekend zijn er geen magische wondermiddeltjes die dode pixels kunnen reanimeren. Ook sta je niet erg sterk als je geen extra pixelgarantie hebt afgesloten, je bent bij de koop akkoord gegaan met het feit dat het scherm 1 of meer defecten kan bevatten.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

tja 3 dode pixels = nieuw scherm dat is wat de meesten fabrikanten zeggen

enkele fabrikanten geven bij 1 dode pixel in het midden al garantie.

maar kon je op die laptop geen dode pixel garantie nemen? dan had je juridisch soiso sterk gestaan.

Verwijderd

Topicstarter
Uhm nee,

Helaas was het bij Dynabyte niet mogelijk om een extra pixelgarantie af te sluiten anders had ik het zeker gedaan!!
Inplaats daarvan heb ik een mondelinge afspraak gemaakt van he als er eens een dode pixel verschijnt doen jullie dan moeilijk?? Nee meneer, we ruilen hem dan netjes voor u om! Ik dacht super heb de naam van die meneer opgeschreven en de mondelinge afspraak vastgelegd met een voice recorder. Toen dus de dode pixel verscheen ik terug naar Dynabyte. Nee sorrie meneer we hebben sinds een paar dagen een pixel policy ingesteld volgens de normen van de fabrikant. Dus ik mijn voice recorder gepakt. Ja meneer die afspraak is dus nu ook niet meer geldig. Dus mijn tip aan iedereen koop nooit niks aan hardware bij de Dynabyte!!
Dat met dat sterretje maken is dat een grapje want volgens mij beschadig je dan het scherm? Of is dit echt een goede tip?
Mensen reageer graag want veel tweakers zullen hier wat aan hebben!!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-12 15:14

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Zelfde probleem hier. December vorig jaar twee 19" TFT schermen genomen, thuis aangekomen, getest, geen dode pixels (had 8 dagen dode pixelgarantie). Een maand later heb ik een dode pixel gevonden in een van de schermen... soms ontstaan ze dus toch vanzelf, want een groene pixel in een zwart scherm is moeilijk over het hoofd te zien ;)

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Verwijderd

dat sterretje, door die te maken zal ie een pixel die er naast zit reflecteren, maar dat is natuurlijk geen oplossing, want de pixel gaat nix doen, alleen minder opvallen

• supersook
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-12 17:13

supersook

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 10:33:
[...]
Dus mijn tip aan iedereen koop nooit niks aan hardware bij de Dynabyte!!
[...]
Helemaal mee eens! Ik weet niet hoe zet het flikken bij de Dynabite, maar ik hoor van verschillende kanten diep trieste verhalen over dit winkelketen. Mijn advies is dan ook om deze winkel te mijden, er is altijd wel een alternatief voor handen...

Verwijderd

tja behalve dat dynabyte duur is werken dr ook nitwits,

meeste spul koop ik laatte tijd bij mycom,

lekker dicht bij, precies mijn merken en gewoon goed spul

ze weten wat ze verkopen. zelfs een vriendin van me die daar werkt en eerst bijna niks wist zit nu qua hardware kennis boven de gemiddelde gebruiker

garantie is daar nooit gezeur, het wordt direct omgewisseld. ik heb daar een asus terminatortje gekocht, maar daar had ik een modempje in nodig, stond niet op de offerte, maar werdt wel geplaatst en op de bon genoemt inclusief garantie onder de noemer kadootje van mycom

kijk en dat vind ik service. dan mogen sommige dingen best iets duurder zijn... (valt wel mee) als je maar geen gezijk hebt.

stuk = stuk. en bij de mycom snappen ze dat.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 10:54 ]

• Gert22
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-10-2024
Dat met dat sterretje maken is dat een grapje want volgens mij beschadig je dan het scherm? Of is dit echt een goede tip?
Mijn notebook had een pixel die het niet zo best deed (constant rood, behalve op een witte achtergrond). daar heb ik me een hele tijd aan lopen irriteren, totdat ik een PDA wilde kopen in in een review het volgende tegenkwam:

I had one funny dead pixel in the middle of the screen that really annoyed me. But I read somewhere about being able to "massage" it back to life. I definitely DO NOT recommend this, but I thought what the hell and I gave the screen a good "rub" where the dead pixel was with the screen off. When I turned it on, *magic*, the dead pixel came back to life and has been active ever since. Hey, sometimes it does work I guess.
(bron : http://www.thevooner.com/...9/ipaqh2210/ipaqh2210.htm)

Ik vond het doodeng, maar ik zat me er al een hele tijd aan te ergeren (als je hem eenmaal hebt gezien blijf je er op de een of andre manier naar kijken) en heb het gewoon (met een kloppend hart in mijn keel) geprobeerd.
Bij mij heeft het gewerkt, die pixel doet het inmiddels al weer zowat een jaar zonder problemen.
Je zou het kunnen proberen, maar kijk mij alsjeblieft niet aan als het bij jou niet werkt of juist averechts werkt.

NB: Ik zou het inderdaad niet met mijn nagels doen, ik heb er gewoon even stevig met mijn duim overheen gewreven.

Verwijderd

Dynabite is gewoon gebonden aan de toezegging, dus gewoon teruggaan! Simpel als wat.

Verwijderd

Waarom toch zo moeilijk over die dode subpixels? Waarom zou je met je nagel in je dure scherm gaan prutsen om een minuscuul puntje weg te krijgen |:(

Ik heb zelf in het midden van mijn 19" scherm een dood groen (of wit?) subpixeltje. De enige manier om deze te ontdekken is het scherm volledig zwart te maken en op 10 cm van het scherm te zitten...... en wie doet dat nou???

Ik vind het "probleem" van dode subpixels zwaar overschat. Ik geef toe dat wanneer een hele pixel het niet doet het wel vervelend is. Deze zijn op grotere afstand wel goed te zien.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-12 11:30

Nik

het gaat pas irriteren als er meerdere dode pixels op een rij zitten...

Maar een dode pixel wek je niet meer tot leven, 99% van de dode pixels zijn al in de fabriek te zien, gewoon door bijvoorbeeld stofdeeltjes (ja het kan gebeuren toch?).

Als er later een pixel kapot gaat, wat kan er dan precies gebeurd zijn? Werkt het draaifilter dan niet meer? En dat is iets wat je dus zo zelf niet kan maken (het is zo ontzettend klein...).

gewoon pech? Of toch niet?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:26
Gert22 schreef op maandag 17 januari 2005 @ 10:54:
Mijn notebook had een pixel die het niet zo best deed (constant rood, behalve op een witte achtergrond)
:? Dus als je je hele scherm wit maakte dan werd hij groen+blauw = cyaan? (wit op beeldscherm = 100% rood + 100% groen + 100% blauw)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

OOK een mondelinge afspraak kan je niet zomaar herroepen!!! Zéker niet een paar weken later

Kortom: spreek ff een advocaat aan, en laat hem je bandje horen...

Stop uploading passwords to Github!

• Opperhoof
  • Laatst online: 22:03
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 10:25:
tja 3 dode pixels = nieuw scherm dat is wat de meesten fabrikanten zeggen

enkele fabrikanten geven bij 1 dode pixel in het midden al garantie.

maar kon je op die laptop geen dode pixel garantie nemen? dan had je juridisch soiso sterk gestaan.
nou maak je er toch nog 3 bij, heb je er 4 en dus garantie??

misschien de fabrikant van je scherm bellen om te vragen of ze je een nieuwe willen sturen als je deze naar hun opstuurd/!?!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:04
je hebt een bindende mondelinge overeenkomst gesloten, dus ongeacht of een dode pixel nu wel of niet mag en ongeacht of ie nu wel of mniet storend is. de mondelinge afspraak is en blijft bindend. zelfs als ze hun voorewaarden aanpassen.

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Uhm nee,

Helaas was het bij Dynabyte niet mogelijk om een extra pixelgarantie af te sluiten anders had ik het zeker gedaan!!
Inplaats daarvan heb ik een mondelinge afspraak gemaakt van he als er eens een dode pixel verschijnt doen jullie dan moeilijk?? Nee meneer, we ruilen hem dan netjes voor u om! Ik dacht super heb de naam van die meneer opgeschreven en de mondelinge afspraak vastgelegd met een voice recorder. Toen dus de dode pixel verscheen ik terug naar Dynabyte. Nee sorrie meneer we hebben sinds een paar dagen een pixel policy ingesteld volgens de normen van de fabrikant. Dus ik mijn voice recorder gepakt. Ja meneer die afspraak is dus nu ook niet meer geldig. Dus mijn tip aan iedereen koop nooit niks aan hardware bij de Dynabyte!!
Je hebt het op je voice recorder staan en je laat je zo afschepen? Ook mondeling telt hoor, het maken van afspraken is vormvrij dus wat er gezegd wordt is net zo belangrijk als wat er op papier staat. Alleen zijn mondelinge afspraken normaal zeer moeilijk te bewijzen, is het wel gezegd, hoe is het gezegd etc... Maar nu heb je het gewoon op je voicerecorder! Ik zou zeggen ga terug en ga een helehoo stampij maken. En als dat niet werkt schakel een advocaat in of ga naar Kassa! die zullen erg blij zijn met zo'n opname :)

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12 17:02
SchizoDuckie schreef op maandag 17 januari 2005 @ 16:22:
OOK een mondelinge afspraak kan je niet zomaar herroepen!!! Zéker niet een paar weken later

Het is trouwens volgens mij niet toegestaan gesprekken op te nemen, zonder de andere persoon ervan op de hoogte gebracht te hebben. Denk dat als je het door gaat zetten zelfs een tegen aanklacht kan gaan verwachten.
Nevermind :> , achjah wat let je om ze toch duidelijk te maken dat een mondelinge overeenkomst een overeenkomst is? Ze zijn het je verplicht en je hebt bewijs op je recorder staan. Wees wat assertiever en laat je niet afschepen. Neem desnoods iemand mee?

[ Voor 22% gewijzigd door dev icey op 17-01-2005 17:32 ]

• immad
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-07 23:06
Opperhoof schreef op maandag 17 januari 2005 @ 16:24:
[...]

nou maak je er toch nog 3 bij, heb je er 4 en dus garantie??

misschien de fabrikant van je scherm bellen om te vragen of ze je een nieuwe willen sturen als je deze naar hun opstuurd/!?!
Het lijkt me handiger om het via de nette weg te spelen, zoals hierboven is aangegeven is kassa misschien ook wel iets.

Ook al is zo'n opname misschien verboden, goede reclame is het zeker niet. Met een beetje geluk is de dreiging al voldoende om een nieuw schermpje los te peuteren :P

• Kogando
  • Laatst online: 31-07 13:32

Kogando

Humordenaar

Er is een goede oplossing. Maak nog een paar dode pixels door op het scherm te drukken en lever de boel weer in bij de winkel. Met een beetje geluk krijg je dan een nieuwe zonder dode pixels.

Succes. :)

Modbreak:* Welkom in V&B : lees dit eerst aub ! *

Ga ff een eind heen met dit soort oplichterij....

[ Voor 24% gewijzigd door Pollewob op 17-01-2005 19:38 ]

Citeerde hij de halve wereldbevolking..

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat 'masseren' van een dode pixel wil wel eens helpen. In mijn ervaring alleen bij oplichtende pixels (rood, groen etc.), maar misschien ook wel bij echte dode pixels. Je moet een beetje over het scherm wrijven of er op drukken. Wat ook wel een shelpt is de zijkant van het scherm (de plastic rand) wat in te drukken. Wel met beleid uiteraard.

Verwijderd

Kogando schreef op maandag 17 januari 2005 @ 16:44:
Er is een goede oplossing. Maak nog een paar dode pixels door op het scherm te drukken en lever de boel weer in bij de winkel. Met een beetje geluk krijg je dan een nieuwe zonder dode pixels.

Succes. :)
En met een beetje ongeluk krijg je geen nieuw scherm en zit je voortaan naar een halfdode TFT te kijken 8)7

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 16:47:
En met een beetje ongeluk krijg je geen nieuw scherm en zit je voortaan naar een halfdode TFT te kijken 8)7
Nou, het valt toch binnen de garantie?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Kogando schreef op maandag 17 januari 2005 @ 17:03:
[...]

Nou, het valt toch binnen de garantie?
User Abuse en het moedwillig kapot maken van je net aangeschafte meuk valt _niet_ onder de garantie!

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Kogando

Kogando

Humordenaar

AtleX schreef op maandag 17 januari 2005 @ 17:07:
User Abuse en het moedwillig kapot maken van je net aangeschafte meuk valt _niet_ onder de garantie!
Nee, dan niet. Maar je moet het er ook niet bijvertellen.

Ik heb dit kunstje geleerd van een winkel waarbij ze dat deden als klanten zoals de TS terugkwamen.

En nee, het is niet echt eerlijk. Maar het is ook niet eerlijk om aan de klant te laten zien dat er geen dode pixels inzitten en dat dat wel het geval blijkt te zijn.

Verwijderd

Hoe zit het eigenlijk bij een dode vlek op een CRT? Ik heb namelijk net een nieuwe 19" LG crt gekocht en allemaal leuk en aardig maar er blijkt dus midden op het beeld een zwart vlekje te zitten wat helemaal geen kleur geeft of niks. Ik had het eerst niet in de gaten maar het gaat me nu zwaaaaaaaar irriteren

Verwijderd

SchizoDuckie schreef op maandag 17 januari 2005 @ 16:22:

dev icey schreef op maandag 17 januari 2005 @ 16:29:
[...]

Het is trouwens volgens mij niet toegestaan gesprekken op te nemen, zonder de andere persoon ervan op de hoogte gebracht te hebben. Denk dat als je het door gaat zetten zelfs een tegen aanklacht kan gaan verwachten.
@Door: SchizoDuckie
Ff een advocaat aanspreken is prijzig .. ook alleen advies kost geld. en meestal niet zo weinig ook :/

@dev icey
Mondelinge afspraken zijn geldig .. ik neem aan dat Frank deze niet zo stiekem in de zak heeft opgenomen (wordt de kwaliteit namelijk ook minder van). Dus is er (waarschijnlijk )helemaal niets illegaals gebeurd. En een aanklacht zal er ook niet inzitten want sinds wanneer is het verboden gesprekken van jezelf op te nemen :?

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
dev icey schreef op maandag 17 januari 2005 @ 16:29:
[...]

Bij mijn weten is het toegestaan gesprekken te registreren, zolang maar 1 van de deelnemende partijen er kennis van heeft dat het gesprek opgenomen wordt.

• Yokozuna
  • Laatst online: 19-05 15:55
Ik geloof niet in het repareren van defecte pixels. Pixelgarantie is nog niet duidelijk? Hier:

De meeste merken bieden als pixelgarantie de class II norm van de ISO-13406-2 standaard. Dit houdt in dat de monitor naar de fabrikant teruggestuurd kan worden bij meer dan 5 defecte subpixels (bijv. constant groen/ rood/ blauwe pixels). Sommige fabrikanten geven eerder garantie als de dode (sub)pixel zich in het centrum van het scherm bevind. Viewsonic hanteert een ruimere pixelgarantie: Bij meer dan 5 subpixels maar ook bij 1 of meer defecte pixels (dus altijd zwart/ wit) kun je de TFT naar de fabrikant terugsturen. Er zijn ook winkels waarbij je deze pixelgarantie kunt kopen voor 25 tot 100 euro, deze garantie heeft dus bijna nooit betrekking op subpixels maar alleen op defecte pixels (zwart/ wit). Het probleem is dat subpixels juist vaak defect zijn. De pixelgarantie die je kunt kopen biedt dus een heel matige dekking. Sommige winkels bieden echter een subpixel garantie, dan heb je dus 100% dekking tegen pixelfouten.
Bij Pcvergelijk.nl kun je deze 100% garantie voor 25 euro kopen, relatief dus heel goedkoop. Mediamarkt heeft een 14 dagen retourgarantie op alles (behalve hygiënische zaken), mits je het product weer in originele staat kan terugbrengen. Hier ben je waarschijnlijk dus ook gedekt tegen defecte pixels èn subpixels.
Bij Paradigit.nl mag je hem sowieso binnen 1 week ruilen als er kapotte pixels en/of subpixels zijn en je mag binnen 2 weken een product retour doen en je geld terug vragen.
Je kunt ook het product ter plekke in de winkel testen bij MyCom.nl (Eindhoven in ieder geval), dan ben je uiteraard ook verzekerd tegen alle pixelfouten.
Het probleem bij deze winkels is dat ze meestal niet alle merken verkopen en dat ze standaard duurder zijn dan het gemiddelde postorder bedrijf. Wat wel vaststaat is dat het beter is bij deze winkels te kopen die volledige dekking geven, in plaats van 25 tot 100 euro betalen voor een garantie die vaak niet geldt voor subpixels.

Zoals ergens anders gezegd, het wordt tijd voor ècht consumentenrecht.

[ Voor 11% gewijzigd door Yokozuna op 17-01-2005 18:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mischien een ideetje tweakers, zelf bedacht mischien kunnen jullie het effect uitleggen door een opleiding of zo maar wat denken jullie van het volgende:

De dode pixel bestralen met ver ijzer of. ( spuitbus die tot -49 een oppervlak kan koelen )
zou dit kunnen werken???

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Ik snap niet hoe ik het heb maar mijn 19"CRT monitor heeft ook een dood pixel :S:S

Na veel gezeur kreeg ik geen nieuwe maar ze waren er wel benieuwd naar want normaal zitten in CRT monitoren geen dode pixels. Ik zei tegen ze van je mag hem bekijken maar dan wil ik een nieuwe monior en dat mocht van ze.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• Yokozuna
Na veel gezeur kreeg ik geen nieuwe maar ze waren er wel benieuwd naar want normaal zitten in CRT monitoren geen dode pixels.
Joh, CRT's gebruiken ook geen rooster van aparte pixels.

[ Voor 66% gewijzigd door Yokozuna op 17-01-2005 18:55 ]

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Ik had wel een dode pixel. Helemaal rechts in beeld een zwart "gaatje". De fabrikant gaf het zelf toe.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• Yokozuna
Wat is het verschil tussen defecte pixels die je al hebt bij de eerste keer dat je de TFT gebruikt en defecte pixels die je bijv. na een week zou kunnen krijgen?

Het enige type pixel dat je 'dood' kunt noemen is een zwarte, de rest is 'defect'.

[ Voor 14% gewijzigd door Yokozuna op 17-01-2005 19:01 ]

• w0w
  • Laatst online: 13:06

w0w

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar voor zo ver ik kan beoordelen geldt afspraak = afspraak, of de leverancier hun voorwaarden wijzigt, of Dynabyte hun voorwaarden wijzigt en zelfs als de wereld vergaat. Afspraken maak je omdat ze 'tijdloos' zijn en anders zou je opeens al je afspraken niet meer na hoeven te komen omdat er iets verandert in deze wereld? Dacht het niet hoor...
Puur uit intresse, zou je het bestandje van de voice recorder willen posten hier? :)

• Yokozuna
Vinden jullie ook niet dat het tijd wordt voor een waardig consumentenrecht?

Verwijderd

Yokozuna schreef op maandag 17 januari 2005 @ 23:18:
Vinden jullie ook niet dat het tijd wordt voor een waardig consumentenrecht?
Nee, want dode pixels zijn gewoon het resultaat van een niet perfect productie proces. Een dode pixel kan er tegenwoordig nog gewoon in zitten, moet je maar een merk kopen dat 100% dekking geeft (Samsung in Azie dacht ik toch?)
Je kunt ook het product ter plekke in de winkel testen bij MyCom.nl (Eindhoven in ieder geval), dan ben je uiteraard ook verzekerd tegen alle pixelfouten.
Let wel dat dit niet bij elke Mycom hetzelfde is. Eindhoven heeft hier de mankracht voor maar ik weet dat Utrecht bijvoorbeeld hiervoor de 8 dagen niet goed geld terug voor gebruikt. En terecht overigens want in de winkel kost het gewoon veel tijd en ruimte.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 23:26 ]

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 23:23:
[...]

Nee, want dode pixels zijn gewoon het resultaat van een niet perfect productie proces. Een dode pixel kan er tegenwoordig nog gewoon in zitten, moet je maar een merk kopen dat 100% dekking geeft (Samsung in Azie dacht ik toch?)
.
daarom koop ik ook gene tft. Hun verkopen je gewoon een kapot scherm. wtf boeit het of het maar 1 pixel is. KAPOT IS KAPOT GVD NIX TE MAARE B) :Y)

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 10:20:
PS Sta ik juridisch sterk als ik ondanks die klote iso norm2 eis dat mijn laptop geen dode pixels heeft?
Nee, hij deed het toch goed in de winkel? En de iso-norm geeft je ook geen recht, dus helaas, vette pech voor jou.

Natuurlijk kun je wel blijven klagen en proberen het voor elkaar te krijgen.
Maar het antwoord op de vraag die je nu stelt is: nee.

PSN: djmurcielago

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05

The Third Man

The Third Jellyfish

Dat excuusje van Dynabyte is onzin hoor, als jij een koopovereenkomst sluit mét als speciale voorwaarde dat het scherm bij 1 of meer dode pixels wordt omgeruild kan het de wet geen fuck schelen of ze later van gedachten veranderen, daar heb jij niks mee te maken (daarnaast zouden ze je dan ook van op de hoogte van moeten brengen, niet pas als je er mee te maken krijgt). Hoedanook zijn ze verplicht de laptop om te ruilen of de koopovereenkomst te ontbinden wat resulteert in het teruggeven van je geld (dagwaarde, waarbij je op dit moment er vanuit kan gaan dat dat de huidge winkelprijs is).

Let wel: doe dit schriftelijk (liefst aangetekend), stel ze aansprakelijk voor de garantie. Weigeren ze dit schriftelijk dan de Consumentenbond inschakelen en met 1 telefoontje krijgen zij het meestal wel voor elkaar. Als dat niet lukt is er ook nog de betreffende geschillencommissie.

• Yokozuna
Als je trouwens 2 DODE pixels hebt (altijd wit/zwart), heb je 6 defecte subpixels, dus kun je je scherm volgens de Class II norm retourneren naar de fabrikant en heb je recht op vervanging. Misschien is deze norm bij laptops anders, maar met 1 defecte subpixel zul je niet sterk staan.

[ Voor 111% gewijzigd door Yokozuna op 18-01-2005 14:56 ]

Verwijderd

Wanneer je en scherm hebt dat stuk is zal de reparatie dienst van de fabrikant ook proberen de pixels weer tot leven te wekken door ze te masseren. Soms lukt dit -> kan het scherm weer verkocht worden = extra winst. Maar soms mislukt dit -> alle pixels er rond gaan ook stuk door te hard te duwen -> scherm de vuilbak in maar dit is niet zo erg want het was al niet zo goed.

Als je dit zelf probeerd en het mislukt heb je natuurlijk wel een probleem want dan kan je uit eigen zak een nieuw scherm kopen.

Of je de pixel weer kan laten werken hangt er vanaf wat er stuk is aan een pixel. Een tft scherm bestaat uit verschillende platen met daartussen een vloeistof. Door stroom aan te brengen op deze vloeistof gaat deze zich herschikken waardoor het geen licht meer doorlaat of op een andere manier (polariseerd). Indien het gewoon de vloeistof is die niet goed meer reageerd op stroom kan je door er op de duwen dit verhelpen. Maar als het probleem ergens anders zit zal je het niet kunnen oplossen.

Ik heb zelf een 19" scherm van samsung. Ik had twee dode pixels vlak naast elkaar in het midden van het scherm. Spijtig zei samsung maar daar kunnen we je niet mee helpen dat het in het midden was en twee vlak naast elkaar maakt geen ruk uit. Ik moest op de goedheid rekenen van de winkel. De winkel zei dat dat schandalig was om te zeggen van samsung want dat zei niet even 900EUR verlies konden incasseren omdat samsung een slecht product levert. Uiteindelijk heeft de winkel aan hun leverancier gevraagd om samsung onder druk te zetten omdat ze goede klant waren. Dit heeft raar maar waar resultaat opgeleverd en een verkoper van samsung is mij een nieuw scherm komen brengen :*) eentje zonder dode pixels deze keer _/-\o_

Ik had ook contact opgenomen met het gerecht (mijn vriendin is maatschappelijk assistent en had me een tel nummer gegeven waar je info kon vragen). Er werd mij aangeraden om zo snel mogelijk een aangetekende brief te sturen om het product in gebreken te stellen en afhankelijk van de reactie een gerechterlijke procedure op te starten. Volgens hem was het niet legaal om een product te verkopen waar "fouten" in zitten. Of je je gelijk zou halen das een andere zaak en hoeveel geld je dat kost ook ... Als je naar organisaties als testaankoop gaat (moet je wel lid zijn natuurlijk) zullen zij u ook vertellen dat het niet aanvaardbaar is om een scherm met dode pixels te krijgen.

Veel succes met je scherm maar ik vrees dat je "er mee zal moeten leren leven" zoals de helpdesk van samsung het mooi verwoorde :/

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 19:21
Fabrikanten maken het probleem groter dan het is heb ik het gevoel; veel mensen valt het niet eens op als een scherm een paar dode (sub)pixels heeft. Zij zullen sowieso niet moeilijk doen en gewoon het product houden. Ik begrijp de spagaat waarin fabrikanten van TFTs zitten; het productieproces is nu eenmaal niet perfect (dat is geen enkel productieproces), maar de vraag is wel erg groot en de concurrentie is stevig. Je wil aan de ene kant goede producten leveren, maar aan de andere kant ook geld verdienen. Vandaar de ISO normering: om aan de vraag te voldoen is het nodig om compromissen te sluiten.

Dat neemt niet weg dat een fabrikant de coulance zou moeten hebben dat wanneer een klant niet tevreden is omdat het product niet 100% is, dit meteen en zonder morren vervangen zou moeten worden. Wettelijk gezien heeft de klant hier ook recht op. Gezien de aantallen TFTs die verkocht worden en de (naar ik schat) kleine aantallen klanten die een TFT met één of meer dode (sub)pixels maar minder dan de toegestane hoeveelheid (zoals vastgelegd in de ISO norm) inderdaad zullen ruilen mag dit geen probleem zijn voor de marges van de fabrikant.

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 18-01-2005 15:40 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Pagina: 1