Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ATX 12V connector

Pagina: 1
Acties:

• Gaoske
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-11 20:09

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een 2dehands nieuwe voeding afgenomen. maar nu mis ik een aansluiting die ik wel moet vullen op mijn mobo. De voeding die ik heb gekocht is een Aopen FSP300-60GT (museum van Aopen).

Nu mis ik deze aansluiting op mijn voeding.
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/voeding/12V-P4-molex.gif
Op de doos stond nochtans dat de voeding absoluut geschikt was voor pentium 4

mijn moederbord is een socket 478 met celeron 2,8 Ghz en 256 DDR 2100
merk USI type i845G3.

mijn vragen:
- De vierkante vieraderige connector levert extra voeding aan mijn mobo. Is die voeding specifiek voor 1 bepaald onderdeel? zoals de onboard grafische kaart?
- Als ik nu mijn nieuwe videokaart (Radeon 9800) binnen krijg en die van extra voeding voorzie middels een molex, heb ik dan uberhaubt die extra voeding van mijn mobo nog wel nodig?
- Kan ik van één van de 7 standaard Molex connectors een vierkante 4-aderige maken?? uiteraard moet ik dan letten op dat ik de goede zwarte neem van de 2, die van -12V. maar trekt het mobo niet teveel stroom als ik de gele en de zwarte draad splits en die op het mobo steek? Mijn gevoel en kennis van natuurkunde zegt dat de connector op het mobo 4-aderig in plaats van 2-aderig is omdat: verbindingen op een mobo vele malen dunner-->meer weerstand-->warmer
Dus volgens mij is splitten geen probleem als je maar goed isoleerd.
Kan iemand mij verbeteren/bevestigen wat wel en niet klopt/kan?
Zo niet, kan iemand mij dan misschien vertellen hoeveel stroom er door die connector wordt getrokken door het mobo?

Gaoske

M'n hobby PC'tje

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Gaoske schreef op maandag 17 januari 2005 @ 09:07:
- De vierkante vieraderige connector levert extra voeding aan mijn mobo. Is die voeding specifiek voor 1 bepaald onderdeel? zoals de onboard grafische kaart?
Nee, steeds meer onderdelen die van de 12V lijn gebruik maken gebruiken steeds meer stroom, ook wordt de 5V lijn minder gebruikt waardoor de 12V lijn zwaarder belast wordt.
- Als ik nu mijn nieuwe videokaart (Radeon 9800) binnen krijg en die van extra voeding voorzie middels een molex, heb ik dan uberhaubt die extra voeding van mijn mobo nog wel nodig?
Dat is moeilijk te zeggen, dat ligt o.a. aan de kaarten die je gebruikt.
- Kan ik van één van de 7 standaard Molex connectors een vierkante 4-aderige maken?? uiteraard moet ik dan letten op dat ik de goede zwarte neem van de 2, die van -12V.
Ja dat kan, en je hoeft niet op te letten welke zwarte draad je gebruikt ze zijn allemaal aarde/ground/0V.
Bedenk wel dat het misschien niet verstandig is om de overige Molex connectors te gebruiken die aan dezelfde kabel zitten, uiteraard hangt dat af van het vermogen dat er gebruikt wordt.
maar trekt het mobo niet teveel stroom als ik de gele en de zwarte draad splits en die op het mobo steek?
Bedoel je teveel stroom voor de draad?
Zo ja: Dat zou kunnen, wederom is dat moeilijk te zeggen.
Gaoske schreef op maandag 17 januari 2005 @ 09:07:Mijn gevoel en kennis van natuurkunde zegt dat de connector op het mobo 4-aderig in plaats van 2-aderig is omdat: verbindingen op een mobo vele malen dunner-->meer weerstand-->warmer
Dus volgens mij is splitten geen probleem als je maar goed isoleerd.
Idd, de printbanen en connectors kunnen een beperkte stroom verwerken voordat ze te warm worden en smelten, vandaar de (extra) 12V connector.
En het is altijd verstandig om draden waar spanning op staat te isoleren (niet tegen kou of warmte ;) ).

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
THNX alvast.

Ik ga van het weekend solderen als het goed is (heb op mijn kamer geen gereedschap). enig idee waar ik aan die stekkertjes kan komen?

--edit 18-01-05--
In alle topics gaat het erover waar die stekkertjes voor zijn, kan niemand vertellen waar de verloopjes of losse stekkertjes te koop zijn?? "De computerboer op de hoek" heeft ze namelijk niet. Niet een van de computerboeren in heel Tilburg, noch Den Bosch zelfs... Somebody? misschien iemand anders een kapotte P4 voeding met kabels??

[ Voor 55% gewijzigd door Gaoske op 18-01-2005 13:27 ]

M'n hobby PC'tje

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
sorry mod, maar ik kom er echt ni uit. Ik heb echt zo'n connector nodig. Heeft er niet iemand een defecte P4 voeding liggen waar ik die connector met enkele centimeters draad van mag hebben???

Ik hoop dat er iemand reageert die iemand anders kent die zijn voeding heeft vervangen wegens stukken....

neem ff contact op met gijskloppenburg AT freeler PUNT nl

PS Google afgezocht, alle shops via hardware.pagina.nl en alle shops uit de shop survey in brabant.

[ Voor 14% gewijzigd door Gaoske op 18-01-2005 14:07 ]

M'n hobby PC'tje

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:08
en als je er 2 hebt, mail mij dan ook even want ik heb ze ook nodig (goaske gaat natuurlijk voor :) )

j o s v a n g e n u g t e n [AT] g m a i l [DOT] c o m

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

• mnielsm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:45
Gaoske schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:57:
sorry mod, maar ik kom er echt ni uit. Ik heb echt zo'n connector nodig. Heeft er niet iemand een defecte P4 voeding liggen waar ik die connector met enkele centimeters draad van mag hebben???

Ik hoop dat er iemand reageert die iemand anders kent die zijn voeding heeft vervangen wegens stukken....

neem ff contact op met gijskloppenburg AT freeler PUNT nl

PS Google afgezocht, alle shops via hardware.pagina.nl en alle shops uit de shop survey in brabant.
alle connectoren zijn ook los te kopen.

bijvoorbeeld hier:

http://www.spacepromotion.nl/index.php?pnr=04&ctg=37

helemaal onderaan "P4 12V 4pin female" €0.95 per stuk en in verschillende kleuren te krijgen.

Deze connector zal natuurlijk ook wel bij andere winkels verkrijgbaar zijn. Gewoon even kijken bij casemod winkels want die hebben meestal wel van dit soort losse gekleurde connectoren.

Voor het eenvoudigste zoeken naar alle chinese webshops: www.chinapricefinder.com

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Kijk hier heb ik iets aan :D THNX mnielsm

Overigens heb ik tijdelijk al een andere oplossing.

Naar een lokale pc boer gegaan HEEL AARDIGE KEREL!!! Ik leg mijn probleem uit en vraag of hij nog een oude voeding heeft liggen met P4 aansluiting. alles afgezocht en.....Nope.
Nou ja, hij was toch een AMD systeempje aant bouwen, dus heeft hij hem gewoon van die nieuwe voeding (520WATT!!) afgeknipt _/-\o_ THNX vriend!!!! ik ga hem dadelijk eerst zoeken in de shopsurvey en eerlijk waarderen!!

En @ Jos,
komende week krijg ik waarschijnlijk via via nog zo'n stekkertje, maar dan van een voeding die kapot is. Als je ff je gegevens achterlaat bij me, stuur ik hem wel naar je op...

M'n hobby PC'tje

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
mnielsm schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 17:09:
[...]

alle connectoren zijn ook los te kopen.

bijvoorbeeld hier:

http://www.spacepromotion.nl/index.php?pnr=04&ctg=37

helemaal onderaan "P4 12V 4pin female" €0.95 per stuk en in verschillende kleuren te krijgen.

Deze connector zal natuurlijk ook wel bij andere winkels verkrijgbaar zijn. Gewoon even kijken bij casemod winkels want die hebben meestal wel van dit soort losse gekleurde connectoren.
Das een stekketje, ofwel, een stukje plastic in een kleurte, geen snoer/whatever eraan.

Als mensen die dingen nog nodig hebben, ik kan er wel een opsturen, heb er nog een paar ligge.
Pagina: 1