[Debian] Geen beeld bij X

Pagina: 1
Acties:

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:51
Ik kan Debian wel installeren, maar als ik X wil opstarten krijg ik een melding dat de display niet geinitialiseerd kan worden. 3 keer geinstalleerd met 3 verschillende display drivers (ATi, VESA & VGA). Alle 3 de keren hetzelfde resultaat. Hierna Ubuntu distro geprobeerd, weer hetzelfde. Ik kon alleen bij Ubuntu niet kiezen welke display drivers ik wilde gebruiken. Ik heb alleen geprobeerd Linux te installeren, geen Live CD's geprobeerd nog.

Ik ben een *nix n00b en kan dit probleem dus ook niet zelf oplossen. Hulp is zeer welkom.

Hardware:
AMD 2200+
ASRock K7S8X
3*256MB 266MHz
ASUS 9600SE
SB Audigy Live
LeadTek 10/100 NIC
D346PRS SCSI Controller
Logitech MX510 (voor linux installatie, aangesloten op PS/2)
2*WD 80GB
NEC 3500
Standaard OEM DVD-ROM
1,44" FDD

Alle hardware loopt op standaard snelheden en specificaties.

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 14:28

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Begin maar eens met de output van /var/log/XFree86.log

Scroll ook eens naar boven en zoek de regels die beginnen met een E (error). Staat vaak al iets wat je duidelijk kan lezen wat het betekend

Daarnaast is er weinig info over wat je geprobeerd hebt. Misschien is je config wel niet helemaal goed? Al gezocht op foutmeldingen ? etc..

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Ti_Uhl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09-2012
ik veronderstel dat die ASUS9200SE je grafische kaart is ? Is dit geen ati kaart ?
nu de reden dat je X niet start hoeft niet meteen aan je grafische kaart te liggen. mischien is die wel perfect in orde, maar zijn je muis of keyboard niet of slecht ingesteld.

Een post van je XFree86.log ( liefst niet volledig, maar enkel de relevante stukken ) zou zeer welkom zijn want zo kunnen we er hier niet veel van maken.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ti_Uhl schreef op maandag 17 januari 2005 @ 23:05:
ik veronderstel dat die ASUS9200SE je grafische kaart is ? Is dit geen ati kaart ?
Als ik het zo zie kan het bijna niet anders dan dat dat een ATi Radeon 9200 SE is.

Aan de topicstarter heb ik verder de volgende vraag: Is je systeem volledig gecrashed als je X opstart? Doet bijvoorbeeld je num-lock toets nog wat je er van verwacht? Kun je X nog killen met ctrl+alt+backspace? En kun je nog van virtual-console switchen?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• MC Taz Man
Ik kan de XFree86 log helaas niet plaatsen, omdat ik momenteel weer in Win2K werk. Ben nog wel van plan om Linux weer te proberen... Van 't weekend wordt t dan.

Ik heb een ATi 9600SE 128MB videokaart van ASUS. Kan het type 9200SE zijn, ik heb geen ID. Maar X crasht de PC niet. Alleen X crasht. Het beeld flikkert een paar keer, ik krijg de prompt te zien, het beeld flikkert een paar keer, ik krijg de prompt te zien, dan een blauw scherm met de melding "I was unable to start X, do you want to view the log" en na log-vraag: "Do you want me to try to start X again?". Maar hoevaak het ook wordt geprobeert, X wil niet starten.

Ik had dit probleem niet toen ik een nVidia kaart had... Dus ik denk echt dat het aan ATi's slechte ondersteuning van Linux ligt.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

MC Taz Man schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 18:03:
Ik kan de XFree86 log helaas niet plaatsen, omdat ik momenteel weer in Win2K werk. Ben nog wel van plan om Linux weer te proberen... Van 't weekend wordt t dan.

Ik heb een ATi 9600SE 128MB videokaart van ASUS. Kan het type 9200SE zijn, ik heb geen ID. Maar X crasht de PC niet. Alleen X crasht. Het beeld flikkert een paar keer, ik krijg de prompt te zien, het beeld flikkert een paar keer, ik krijg de prompt te zien, dan een blauw scherm met de melding "I was unable to start X, do you want to view the log" en na log-vraag: "Do you want me to try to start X again?". Maar hoevaak het ook wordt geprobeert, X wil niet starten.

Ik had dit probleem niet toen ik een nVidia kaart had... Dus ik denk echt dat het aan ATi's slechte ondersteuning van Linux ligt.
Er gaat in ieder geval duidelijk iets niet goed, maar dat kan net zo goed een misconfiguratie zijn.

Plaats eens een de stukken van je logfile waar het fout gaat? (de stukken met (EE) en (WW) vooral)

micheljansen.org

• MC Taz Man
dawuss schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 19:52:
[...]

Er gaat in ieder geval duidelijk iets niet goed, maar dat kan net zo goed een misconfiguratie zijn.

Plaats eens een de stukken van je logfile waar het fout gaat? (de stukken met (EE) en (WW) vooral)
Ik zal dit weekend een dual-boot maken... Misconfiguratie geloof ik meteen, zei een kamaraad van me ook al :D Helaas ben ik een volledige Linux n00b. Dus ik kan er weinig aan doen. Komt ooit wel goed, met hulp van anderen.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

MC Taz Man schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 06:09:
[...]

Ik zal dit weekend een dual-boot maken... Misconfiguratie geloof ik meteen, zei een kamaraad van me ook al :D Helaas ben ik een volledige Linux n00b. Dus ik kan er weinig aan doen. Komt ooit wel goed, met hulp van anderen.
Huh? Je kunt ook gewoon vanaf de commandline logs bekijken hoor ;) Utilities als cat en less kunnen dit voor je doen:

code:
1
less /var/log/XFree.log

zou dus je complete logfile moeten geven. Post die hier eens op GoT, zoals ik eerder zei, dan kunnen we je misschien helpen.

micheljansen.org

• MC Taz Man
dawuss schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 09:30:
[...]

Huh? Je kunt ook gewoon vanaf de commandline logs bekijken hoor ;) Utilities als cat en less kunnen dit voor je doen:

code:
1
less /var/log/XFree.log

zou dus je complete logfile moeten geven. Post die hier eens op GoT, zoals ik eerder zei, dan kunnen we je misschien helpen.
Allemaal leuk en aardig dat het kan, maar dan moet je wel weten hoe het moet ;) Dat weet ik nu, maar hoe kan ik de output naar mijn USB printer of een bestand sturen? Beste is nog dat ik de outpust naar 1 van mijn andere schijven stuur. Maar ik ben er nog niet achter hoe ik die mount. Thank God for Tutorials :D

Verwijderd

dawuss schreef op maandag 17 januari 2005 @ 23:09:
[...]

Als ik het zo zie kan het bijna niet anders dan dat dat een ATi Radeon 9200 SE is.

Aan de topicstarter heb ik verder de volgende vraag: Is je systeem volledig gecrashed als je X opstart? Doet bijvoorbeeld je num-lock toets nog wat je er van verwacht? Kun je X nog killen met ctrl+alt+backspace? En kun je nog van virtual-console switchen?
Klopt, is ook mijn kaartje... Als je bij Debian 3 en Slack 9 de ATI driver pakt, is er niks aan de hand. Je moet het daar dus niet in zoeken!!!

Edit, Ik werk met een PIV, dus weer een heel ander verhaal. Maar zoek het eens in de AGP aansturing? My guess

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2005 10:12 ]

Pagina: 1