Toon posts:

Linux op Linksys WAP54G

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een WAP54G wireless accesspoint van Linksys. Op het apparaat draait Linux 2.4.20-MIPS, met BusyBox. BusyBox is een kleine omgeving met een aantal shell commandos.

Vanaf de website van Linksys heb ik source code van de firmware gedownload. De code van Linux 2.4.20-mips blijkt erin te zitten, met een aantal uitbreidingen. Het is mogelijk om zelf firmware te maken voor deze router, gezien dat er al verschillende 'third party' soorten van zijn. Ik wil ook gaan proberen om een firmware te maken.

Ik vraag me af of het mogelijk is om dit allemaal te compileren op een i386 machine, aangezien de Linksys router geen i386, maar MIPS heeft als architectuur.

Weet iemand dit?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 00:46 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Jups, da's mogelijk, zoek maar eens op de term crosscompiler :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
moto-moi schreef op maandag 17 januari 2005 @ 00:46:
Jups, da's mogelijk, zoek maar eens op de term crosscompiler :)
Bedankt, ik ga opzoek :)

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Je kan beter zoeken op toolchain

Maar begin eens op http://www.linksysinfo.org/ kijk vooral in de forums

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-01 19:37

PolarWolf

Debian, of course.

Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 00:44:
Ik heb een WAP54G wireless accesspoint van Linksys. Op het apparaat draait Linux 2.4.20-MIPS, met BusyBox. BusyBox is een kleine omgeving met een aantal shell commandos.

Vanaf de website van Linksys heb ik source code van de firmware gedownload. De code van Linux 2.4.20-mips blijkt erin te zitten, met een aantal uitbreidingen. Het is mogelijk om zelf firmware te maken voor deze router, gezien dat er al verschillende 'third party' soorten van zijn. Ik wil ook gaan proberen om een firmware te maken.

Ik vraag me af of het mogelijk is om dit allemaal te compileren op een i386 machine, aangezien de Linksys router geen i386, maar MIPS heeft als architectuur.

Weet iemand dit?
Ja, dat kan.

Het probleem is even dat ik niet weet of je vanuit de linksys sources direct een werkende firmware kan produceren. Als je bijvoorbeeld een OpenWRT (http://openwrt.org) firmware wilt bouwen, dan wordt er iets gehanteerd dat "buildroot" heet. Dit is een complete standalone ontwikkelomgeving voor MIPS die zichzelf gewoon op je x86 PC installeert (inclusief crosscompilers, etc). Van daaruit kan je dingetjes voor MIPS compileren (zolang je de juiste compiler maar aanroept).

Het is niet echt moeilijk om op te zetten, maar ik hoop wel dat je wat ervaring hebt in het aanpassen van Makefiles en soms zelfs aanpassen van de code die je probeert te compileren. Het crosscompilen van software is wat anders dan simpelweg ./configure && make && make install :-) (hoewel het ook heel vaak wel gewoon zo simpel is, zolang de juiste compiler en libraries maar worden gebruikt).

Overigens is er ook al een aardige lijst met software die al lang is gecompileerd voor mipsel. Snuffel maar eens in de openrt forums of in de package tracker (http://nthill.free.fr/openwrt/tracker/).

Undernet #linux, Undernet #ipsec