Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Pci-e m.2 adapter vs. m.2 slot op moederbord | Nadelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ballondier
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-11 17:08
Mijn google-vaardigheden laten mij hier in de steek, maar misschien kunnen jullie mij helpen.

Ik wil een systeem samenstellen waarin ik gelijk twee m.2 nvme SSD's stop, maar tevens de mogelijkheid heb om er later nog een derde m.2 SSD bij te prikken. Moederborden met 3 m.2 slots zijn echter ontzettend duur, terwijl ik de andere extra features van zo'n duur bord niet gebruik. Toen dacht ik, waarom niet een bord met twee m.2 slots waarbij ik tezijnertijd een PCI-e adapter gebruik voor de derde m.2 SSD. Alleen, ik kan niet goed vinden wat hier de (eventuele) nadelen van zijn. Wat is er mis met mijn plan?

Alle reacties

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Je moet vooral opletten hoe het moederbord de PCI-e-lanes verdeelt met een dergelijke opstelling. Er zijn moederborden waarbij je kan kiezen tussen het gebruiken van een m.2-slot en een PCI-e-slot, dus bij dergelijke moederborden moet je opletten dat je de adapter niet in dat PCI-e-slot steekt. Ook zou het kunnen dat je door een extra PCI-e-kaart te installeren je de bandbreedte naar een eventueel geïnstalleerde videokaart beperkt.

Voor een wat specifieker antwoord is het misschien handig om aan te geven over welk moederbord je momenteel aan het nadenken bent.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11 11:13

Twarp

just grin...

Gekke vraag wellicht, maar waarom wil je 3 m.2 ssd's op je bord zetten? Er zijn ook goede opties om op 1 kaart meerdere ssd's te plaatsen.

Meh ...

• Ballondier
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-11 17:08
dcm360 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:48:
Je moet vooral opletten hoe het moederbord de PCI-e-lanes verdeelt met een dergelijke opstelling. Er zijn moederborden waarbij je kan kiezen tussen het gebruiken van een m.2-slot en een PCI-e-slot, dus bij dergelijke moederborden moet je opletten dat je de adapter niet in dat PCI-e-slot steekt. Ook zou het kunnen dat je door een extra PCI-e-kaart te installeren je de bandbreedte naar een eventueel geïnstalleerde videokaart beperkt.

Voor een wat specifieker antwoord is het misschien handig om aan te geven over welk moederbord je momenteel aan het nadenken bent.
Het gaat om een systeem rond een 3900x. Ik heb nog geen specifiek moederbord in gedachte, al neig ik wel naar een X570 moederbord. De informatie met betrekking tot de verdeling van de PCI-e lanes kan ik uit de manuals van de verschillende borden halen neem ik aan? Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Twarp schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:53:
Gekke vraag wellicht, maar waarom wil je 3 m.2 ssd's op je bord zetten? Er zijn ook goede opties om op 1 kaart meerdere ssd's te plaatsen.
Tja, het is vooral een luxe probleem. Ik wil in het geheel geen gebruik maken van harde schijven maar ik wil wel veel opslagruimte. De goedkoopste 2TB SSD is de Intel 660p. Die volstaat voor mijn doeleinden, behalve dan dat deze pc waarschijnlijk rustig 10 jaar in gebruik zal zijn (zo zal mijn vrouw mijn huidige systeem uit 2013 straks nog een aantal jaartjes gebruiken). Gelet op de lange gebruiksduur wil ik geen QLC based SSD als main drive. Daarom prik ik er nog een tweede SSD bij. Voor nu heb ik daarmee genoeg opslagruimte. Mijzelf kennende zal dat echter niet zo blijven. Daarom wil ik de mogelijkheid open houden om er later nog een SSD bij te zetten. En ik verwacht dat dan m.2. de norm is. Vandaar 3 m.2. SSD's.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:01
Dat zou ik anders doen. Nu een 2,5" sata van 2 TB, Crucial MX500 ofzo, voor opslag en een NVME M2 als bootschijf, bijvoorbeeld de PNY XLR8 CS3030. Je houdt dan een PCI-e4.0 M2 vrij om tzt een PCI-e4.0 M2 ssd toe te voegen als deze enigszins betaalbaar worden.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ballondier schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:08:
[...]

Het gaat om een systeem rond een 3900x. Ik heb nog geen specifiek moederbord in gedachte, al neig ik wel naar een X570 moederbord. De informatie met betrekking tot de verdeling van de PCI-e lanes kan ik uit de manuals van de verschillende borden halen neem ik aan? Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Met een X570 moederbord zit je waarschijnlijk wel goed, deze moederborden hebben naar de huidige maatstaven veel PCI-e-bandbreedte beschikbaar. De handleiding of de website van de fabrikant raadplegen is altijd aan te raden, maar echt onhandige beperkingen zou ik niet verwachten bij deze moederborden.
Twarp schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:53:
Daarbij moet je wel een beetje opletten: goedkope kaartjes die alleen de PCI-e-lanes doorverbinden moeten ondersteund worden door het moederbord, anders werkt er maar 1 SSD die je op een dergelijk kaartje plaatst.
Uszka schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:18:
Dat zou ik anders doen. Nu een 2,5" sata van 2 TB, Crucial MX500 ofzo, voor opslag en een NVME M2 als bootschijf, bijvoorbeeld de PNY XLR8 CS3030. Je houdt dan een PCI-e4.0 M2 vrij om tzt een PCI-e4.0 M2 ssd toe te voegen als deze enigszins betaalbaar worden.
De keuze is dan om nu een paar tientjes meer uit te geven om een m.2-slot vrij te houden versus later een paar tientjes uit te geven om een extra m.2-slot te verkrijgen. TLC versus QLC lijkt niet echt uit te maken met het geschetste gebruik, dus dan zou ik voor de 660p gaan (welke als bonus dan ook nog sneller is).

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-11 11:27
Nu nog de vraag waarom je zoveel ruimte nodig hebt. Wat ga je met die ruimte doen? Is een RAID0 opstelling van wat flinke TB HDD's niet wat?
Want waarom wil je perse van HDD af? Mbt toekomst gericht kijken vooral kijken wat je zelf nodig hebt. En de eisen van de vriendin als deze het systeem eenmaal overneemt kun je dan vast wel wat voor bij hangen?

Ik mis een beetje de beweegredenen waarom dergelijke besluiten worden genomen.
HDD's hoeven niet altijd traag te zijn, als je er tenslotte genoeg in propt dan zijn ze voor bepaalde doeleinden juist snel genoeg.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:48
Waarom niet gewoon zo'n Qnap QM2 kaart plaatsen en PCIe slot.
Als je een QM2-2P-384 daar kunnen in PCIe Gen 3 4x slot twee NVME ssd op.

Waarbij ik niet zeker weet of die dingen werken in normale PC maar ik denk het wel.

[ Voor 25% gewijzigd door leonbong op 10-07-2019 09:41 ]

Pagina: 1