Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:18
Ik gebruik een TP-Link C2300 router aangesloten op de router van Ziggo/UPC. (Nog zo’n modem dat zelf geen wifi heeft) Dit werkt prima, maar om ook op de eerste en tweede verdieping acceptabel wifi te hebben staan daar airport expressen. (elke verdieping 1) Deze zijn bedraad aangesloten op de C2300.
De TP-link heeft een SSID welke anders is dan die van de airport expressen. (deze hebben beide dezelfde SSID’s) is het aan te raden om ook de TP-link een zelfde SSID te geven als de airport expressen?
Op die manier zie ik dan 1 netwerk, of is dit niet aan te raden en beter om het gescheiden te laten?
Is het aanpassen van de SSID het enige wat van belang is, of komt er toch meer bij kijken om een dekend wifi netwerk te maken herkenbaar onder één naam?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-08 00:53
Dit kan prima. Ook dezelfde wachtwoorden gebruiken anders werkt het niet.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-08 14:27
Alle instellingen moeten gelijk zijn. SSID, WPA2 key, Type beveiliging etc. Let er wel op dat niet alle instellingen bij alle fabrikanten dezelfde naam of hetzelfde effect hebben. Dit kun je toch gewoon proberen? Als het niet (lekker) werkt zet je het weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 23:38

Rannasha

Does not compute.

Je kunt alles onder hetzelfde SSID zetten.

Ik doe dat thuis ook. De wifi van mijn router is vrij brak en valt regelmatig volledig uit. Dus ik heb een AP via een kabel verbonden en op hetzelfde SSID gezet. Apparaten gaan vanzelf over van de ene naar de andere indien nodig.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-08 09:13
Het hoeft niet, mag wel.

Sommige devices roamen wat sneller tussen netwerken met het zelfde SSID, in de (in dit geval juiste) veronderstelling dat ze onderdeel van het zelfde LAN zijn. Daarintegen is het wat lastiger als je handmatig het beste netwerk wilt kunnen selecteren. Dus zoals @gastje01 al zegt, gewoon proberen en doen wat je zelf het prettigst vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Jullie zijn snel met je reacties! Dank!
uiteraard heb ik het al eens geprobeerd (ooit met een andere router) maar ik had toen kleine problemen. Je kan dan niet altijd zien op welk access point je precies zit, en als er dan klachten zijn is het lastig te achterhalen hoe dit komt. Mijn huis is niet al te groot dus misschien is 3 access point (2 x airport express 1 x tp-link) wat veel van het goede? Hoe bepaalt een device op welk van de 3 hij zal connecten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-08 00:53
Je moet de WiFi routers wel allemaal op een ander kanaal zetten.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-08 14:27
chippie777 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:18:
uiteraard heb ik het al eens geprobeerd (ooit met een andere router) maar ik had toen kleine problemen. Je kan dan niet altijd zien op welk access point je precies zit, en als er dan klachten zijn is het lastig te achterhalen hoe dit komt. Mijn huis is niet al te groot dus misschien is 3 access point (2 x airport express 1 x tp-link) wat veel van het goede? Hoe bepaalt een device op welk van de 3 hij zal connecten?
Door het sterkste signaal te kiezen?

Als je veel accespoints in een klein pand hebt, helpt het om de zendsterkte omlaag te zetten waardoor je minder overlap creëert. Of jou AP's dat ondersteunen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:38
Zorg ook dat je de zendsterkte omlaag zet, anders ziet je device misschien nog net het andere apparaat en schakelt hij alsnog niet over.

Edit: te laat, werd hierboven al genoemd zie ik.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 26-04-2018 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
chippie777 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:18:
Devices kiezen over het algemeen het accesspoint wat bij het opzetten van de verbinding het beste bereik heeft. Het wordt pas leuk als je daarna verplaatst. De device zal namelijk proberen zo lang mogelijk met het zelfde AP verbonden te blijven. Sommige devices doen 1x in de zoveel tijd een scan of er betere netwerken zijn en schakelen dan over. Hoe vaak en hoe snel dat gebeurt verschilt per device. Het kan dus zijn dat je, als je verplaatst, nog met een accesspoint verbonden blijft waar je nauwelijks bandbreedte mee haalt.

Overigens kun je als je echt wilt debuggen altijd wel uitvinden met welk AP (mac adres) je verbonden bent, maar dat is wat minder straightforward dan gewoon even het SSID in je lijstje bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
@mcDavid thx voor de heldere uitleg. Ik heb hier voornamelijk Apple spul, eens kijken of daar wat meer info over te vinden is hoe die met Access pointe omgaan.
Mijn TP-link router kan ik het zend vermogen van verlagen, de twee AirPort expressen volgens mij niet.
Ik ben wel heel geïnteresseerd hoe je nog meer duidelijkheid kunt krijgen over je eigen netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54
Met veel apps die je informatie geven over je WiFi verbinding kun je gewoon het MAC adres zien van het AP waar je mee verbonden bent.

Voor Apple (bijv.): https://itunes.apple.com/...zer-lite/id562315041?mt=8
Voor Android (bijv.): https://play.google.com/s...rproc.wifi.analyzer&hl=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tip voor twijfelgeval: je kunt natuurlijk meerdere SSID's per AP uitzenden - dus kun je één SSID overal in huis (op alle AP's dus) hetzelfde houden en daarnaast een tweede die je per AP verschillend maakt. Apparaten die met de eerste optie beter werken nagenoeg alles van afgelopen 2 jaar, als het goed is daarmee laten verbinden, andere apparaten laat je met de verschillende verbinden.

Voor troubleshooting kun je idd prima naar BSSID kijken (zoals @Cpt.Morgan hierboven aangeeft) of juist op dat moment met de specifieke SSID verbinden.

Maar eerlijk is eerlijk: als je alles gelijk zet werkt het echt het best.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Bedankt weer. Op dit moment heb ik hetzelfde SSID ingesteld op alle 3 de apparaten. (Apart 5Ghz en apart gastnetwerk) het lijkt goed te werken. Ik heb de kanalen op automatisch staan, even kijken hoe dat gaat. De app die genoemd wordt voor iOS ken ik. Helaas heeft Apple sinds iOS 11 nog al wat beperkingen doorgevoerd voor dit soort apps.
Blijft wel een interessante materie, hoe meer ik er over lees, hoe meer ik begrijp dat het best lastig is. Best knap dat hotels/bedrijven een goed werkend WiFi netwerk kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Het kan allemaal wel, maar het kost een hoop geld. Als je het echt goed wilt doen, heb je apparatuur nodig die seamless roaming ondersteunt. Dan kom je al snel op Enterprise apparatuur uit. Een paar simpele accesspoints is dan niet genoeg idd.

Je hebt wel (bijvoorbeeld van ubiquity) access points die fast roaming doen. Da's nog steeds niet helemaal naadloos, maar voor thuissituaties werkt het dikke prima. Als je het echt goed zou willen doen ga je dus andere access points nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fast roaming is overrated. Het maakt de overstap tussen AP's sneller (handig voor bellen en andere real-time toepassingen zonder buffering, daarbuiten niet echt) maar doet niets aan het grootste probleem, namelijk de keuze om wel of niet te roamen.
Enige wat UniFi op dat vlak doet is zorgen dat alle instellingen exact hetzelfde zijn op alle AP's zodat clients weten dat het allemaal zelfde netwerk is. Feit dat men doorgaans zo blij is met hoe UniFi werkt geeft het belang daarvan aan :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
We zijn weer een tijdje verder maar ik ben nog steeds niet helemaal tevreden, althans de gamers in dit huis zijn niet tevreden ( :-) ).
Ik denk dat ik de airport expressen ga vervangen en een tweede C2300 in ga zetten als access point. Is dat aan te raden? Ik ben mijzelf ook aan het in lezen over het gebruik van TP-Link acces points zoals de EAP225, misschien doet dat wat ik wil het best.
Nog een praktische vraag, ik heb nu een apart 2,4 en 5 GHz netwerk, is het aan te raden deze beide dezelfde netwerknaam te geven, zodat het voor de gebruiker niet zichtbaar is dat er een 2,4 en 5 GHz netwerk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-08 18:43

lier

MikroTik nerd

@chippie777
Ik denk dat ik de airport expressen ga vervangen en een tweede C2300 in ga zetten als access point. Is dat aan te raden?
Hangt ervan af wat je ervan verwacht. Ik zou het geld alleen uitgeven als het meerwaarde heeft (bijvoorbeeld 5G en/of AC ondersteuning, Apple ding ken ik niet)
Nog een praktische vraag, ik heb nu een apart 2,4 en 5 GHz netwerk, is het aan te raden deze beide dezelfde netwerknaam te geven, zodat het voor de gebruiker niet zichtbaar is dat er een 2,4 en 5 GHz netwerk is?
Soms wil je bewust voor een band kiezen, dan is het aan te raden om verschillende SSID's te gebruiken. Als je de 2G radio flink terugschroeft in zendvermogen, dan bereik je dat én de meeste devices (die het ondersteunen) voor de 5G radio kiezen én je buren zijn er ook blij mee :-)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

chippie777 schreef op zondag 16 september 2018 @ 09:56:
We zijn weer een tijdje verder maar ik ben nog steeds niet helemaal tevreden, althans de gamers in dit huis zijn niet tevreden ( :-) ).
Wat gaat er dan exact mis? Is het een probleem met roaming/sticky clients (apparaten blijven op slechte verbinding zitten)? Of wegvallende verbinding? Of lag spikes?

En zitten die gamers op 2.4 of 5GHz?
Ik denk dat ik de airport expressen ga vervangen en een tweede C2300 in ga zetten als access point. Is dat aan te raden? Ik ben mijzelf ook aan het in lezen over het gebruik van TP-Link acces points zoals de EAP225, misschien doet dat wat ik wil het best.
Voordat we daar een antwoord op kunnen geven moeten we weten wat je exact wil ;)

Maar in het algemeen is het beter om dedicated AP's te gebruiken dan om routers als AP in te zetten. Je koopt dan allerlei features die je niet nodig gaat hebben, en hebt vaak relatief weinig relevante opties. *Als* het nodig is om nieuwe hardware te kopen en *als* het de Airports (en niet bijv de NICs in de gamePCs...) zijn die vervangen moeten worden, zou ik overwegen om bovenal ervoor te zorgen dat alle WiFi in huis door zelfde type AP geregeld wordt. Dat is iig qua configuratie en roaming het handigste. Een tweede C2300 ernaast kan, maar ik zou persoonlijk eerder ervoor kiezen om de WiFi op de C2300 uit te zetten en dat ding zuiver te laten routeren, en dan alle WiFi in huis door losse APs te laten regelen (ook vanuit de regel: "liever een minimaal competent apparaat op de juiste plek dan een fantastisch apparaat op de verkeerde"). Dat kun j edoen met de EAP225, dat kan met UniFi dingen - eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Belangrijkste is dat hard- en software identiek is, mooiste nice-to-have is centraal beheer vanuit een enkele webpagina/controller. Oh, en zorg dat wat dan ook je koopt DFS ondersteunt, want anders zit je in de 5GHz linksom of rechtsom jezelf in de weg bij >1 AP in huis.
In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde :z

Theorie is: alle beetje fatsoenlijke AP's ondersteunen band steering, dus technieken om apparaten "slim" naar beste band voor de omstandigheden te verhuizen. En dan zit je in theorie altijd op de handigste (5GHz waar mogelijk, 2.4GHz waar nodig).

Praktijk is vaak anders. Ben redelijk voorstander van UniFi, maar hun band steering werkt bij mijn clients (met name de laptop waar ik nu op typ) niet goed, ik kom steeds weer op trage, verstoorde 2.4GHz terecht ondanks dat ik pal voor de 5GHz AP sta en daar perfecte verbinding mee kan hebben. Als je dat soort zooi ervaart (of als je AP's geen band steering ondersteunen) wil je twee losse SSID's per band.

Let wel dat dat niet gratis is: omdat je apparaten dan niet over kunnen springen tussen de banden moet je dekking overal in huis in beide banden op orde hebben. Als dat niet zo is ga je verbnding verliezen in uithoeken ondanks dat daar wel signaal aanwezig is. Meestal dekt 2.4GHz beter, maar zeker als er veel beton in je woning is kan het zijn dat 5GHz beter dekt. Hoe dan ook, check dat voor je ze uit elkaar haalt en neem actie indien nodig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Dank voor de uitgebreide feedback. De gamers klagen niet over het gamen, dat is allemaal bedraad aangesloten. Er wordt geklaagd over haperende YouTube filmpjes, hick ups in muziek op de draadloze devices. Meestal krijg ik het wel weer goed maar na een tijdje komen de klachten weer. Ik had nu de kanalen op auto staan, nu gezorgd voor 1, 6 & 11 bij de drie WiFi punten op 2,4 GHz. En betere spreiding bij het 5 GHz netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Het lijkt wat beter te gaan maar het probleem is dat een laptop of smartphone verbonden blijft met een access point wat niet altijd het sterkste is. Bijvoorbeeld laptop is beneden en doet het prima op WiFi. Ik ga naar de tweede verdieping en daar is de verbinding beroerd. Hij blijft verbonden met beneden terwijl er boven een beter access point is. Dus handmatig WiFi uit dan weer aan en er wordt keurig verbonden met het access point op de tweede verdieping en de verbinding is ook weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Vandaag eens verder gekeken en wat bleek er zat een slechte kabel naar de switch op zolder. Op deze switch zit de AirPort express. Het rare was dat de kabel goed was met een kabel tester. Toch haalde ik niet altijd de max speed op de bedrade pc op zolder. (Soms wel meestal niet) Uiteindelijk vond ik een beschadiging ergens halverwege de kabel. Wanneer ik daar aan rommelde had dat direct invloed op de snelheid.
Ik heb de kabel vervangen en hou het de komende dagen in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Sja dat is de ellende met de meeste kabeltesters. Die testen alleen of er een elektrische verbinding is, maar checken niet of de overspraak eigenschappen binnen het redelijke zitten. Als je de aderparen in een verkeerde volgorde afgemonteerd hebt, of de twist is ergens uit de kabel, dan geven ze gewoon een "ok" terwijl je er niet of nauwelijks data doorheen gaat krijgen. Er zijn wel apparaten die dit wel kunnen testen, maar die kosten honderden euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Deze test nog wel enigszins de volgorde. Zitten 8 ledjes op, zo kun je zien of het begin en het eind in ieder geval gelijk zijn. Maar een slechte verbinding haalt hij er niet uit.
Pagina: 1