Wat gaat er dan exact mis? Is het een probleem met roaming/sticky clients (apparaten blijven op slechte verbinding zitten)? Of wegvallende verbinding? Of lag spikes?
En zitten die gamers op 2.4 of 5GHz?
Ik denk dat ik de airport expressen ga vervangen en een tweede C2300 in ga zetten als access point. Is dat aan te raden? Ik ben mijzelf ook aan het in lezen over het gebruik van TP-Link acces points zoals de EAP225, misschien doet dat wat ik wil het best.
Voordat we daar een antwoord op kunnen geven moeten we weten wat je exact wil
Maar in het algemeen is het beter om dedicated AP's te gebruiken dan om routers als AP in te zetten. Je koopt dan allerlei features die je niet nodig gaat hebben, en hebt vaak relatief weinig relevante opties. *Als* het nodig is om nieuwe hardware te kopen en *als* het de Airports (en niet bijv de NICs in de gamePCs...) zijn die vervangen moeten worden, zou ik overwegen om bovenal ervoor te zorgen dat alle WiFi in huis door zelfde type AP geregeld wordt. Dat is iig qua configuratie en roaming het handigste. Een tweede C2300 ernaast kan, maar ik zou persoonlijk eerder ervoor kiezen om de WiFi op de C2300 uit te zetten en dat ding zuiver te laten routeren, en dan alle WiFi in huis door losse APs te laten regelen (ook vanuit de regel: "liever een minimaal competent apparaat op de juiste plek dan een fantastisch apparaat op de verkeerde"). Dat kun j edoen met de EAP225, dat kan met UniFi dingen - eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Belangrijkste is dat hard- en software identiek is, mooiste nice-to-have is centraal beheer vanuit een enkele webpagina/controller. Oh, en zorg dat wat dan ook je koopt DFS ondersteunt, want anders zit je in de 5GHz linksom of rechtsom jezelf in de weg bij >1 AP in huis.
Nog een praktische vraag, ik heb nu een apart 2,4 en 5 GHz netwerk, is het aan te raden deze beide dezelfde netwerknaam te geven, zodat het voor de gebruiker niet zichtbaar is dat er een 2,4 en 5 GHz netwerk is?
In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde
Theorie is: alle beetje fatsoenlijke AP's ondersteunen band steering, dus technieken om apparaten "slim" naar beste band voor de omstandigheden te verhuizen. En dan zit je in theorie altijd op de handigste (5GHz waar mogelijk, 2.4GHz waar nodig).
Praktijk is vaak anders. Ben redelijk voorstander van UniFi, maar hun band steering werkt bij mijn clients (met name de laptop waar ik nu op typ) niet goed, ik kom steeds weer op trage, verstoorde 2.4GHz terecht ondanks dat ik pal voor de 5GHz AP sta en daar perfecte verbinding mee kan hebben. Als je dat soort zooi ervaart (of als je AP's geen band steering ondersteunen) wil je twee losse SSID's per band.
Let wel dat dat niet gratis is: omdat je apparaten dan niet over kunnen springen tussen de banden moet je dekking overal in huis in beide banden op orde hebben. Als dat niet zo is ga je verbnding verliezen in uithoeken ondanks dat daar wel signaal aanwezig is. Meestal dekt 2.4GHz beter, maar zeker als er veel beton in je woning is kan het zijn dat 5GHz beter dekt. Hoe dan ook, check dat voor je ze uit elkaar haalt en neem actie indien nodig.