Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-08 20:20

orvintax

www.fab1an.dev

Topicstarter
Mijn vraag:

Hoi Tweakers, ik heb een probleem met mijn router en ik heb al veel gegoogeled (is dit zelfs een werkwoord?) maar ik snap niet wat er aan de hand is.
Mijn probleem is als het volgt: Ik heb een tweede router op mijn netwerk aangesloten en deze gebruik ik als AP, Nu staat alles naar mijn weten goed ingesteld (screenshot hieronder). Maar ik heb soms last dat de verbinding wegvalt: Geel tekentje voor bedrade apparaten, wifi is compleet weg voor apparaten die wifi gebruiken. Dit is compleet onregelmatig, soms is het een paar keer per dag anders 1 keertje of soms helemaal niet. De router even van de stroom afhalen en daarna weer inpluggen lost dit weer op.
De router in questie is de Sitecom WL-309 en mijn main router/modem is een router die ik van mijn ISP heb gekregen (Telenet).

Wat ik al heb geprobeerd:
- Router static ip geven
- Router meerdere keren resetten
- Contact opgenomen met Sitecom voor de laatste firmware (1.2.08)
- Dit is wat ik op het moment nog weet wat ik ermee heb gedaan, want ik heb hier al lang last van.

Instellingen van de Router:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1Q1YbiD.jpg

Dit is mijn eerste topic, als er verduidelijking of verbeterpunten zijn hoor ik het graag.

Fabian

https://dontasktoask.com/

Beste antwoord (via orvintax op 28-08-2018 16:31)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De WL-309 is ondertussen hoogbejaard. Vaak gaat oudere electronica erop achteruit, met name de condensatoren. Een router als deze zal zelf waarschijnlijk nauwelijks condensatoren aan boord hebben, z'n voedingsadapter des te meer. Als dat het probleem is gaat de voeding minder stabiel spanning leveren wat tot onvoorspelbaar uitval kan leiden.

Je zou kunnen kijken of je een andere, nieuwere adapter hebt met zelfde stekker, voltage en minimaal zelfde vermogen/max stroom. Prik die erin en kijk of dat iets verandert.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:14
Lijkt er op dat mogelijk het IP address dat je nu static hebt ingesteld in de dhcp range van ISP router zit.
kan je een IP address opgeven die niet in het DHCP range zit? of is het mogelijk om in de router van de ISP een rservering aan te maken voor je AP?

Daarnaast denk ik dat je vanaf je de netwerk kabel op je eigen router niet in de WAN port moet steken maar direct in 1 van de normale lan aansluitingen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54
- Inderdaad even controleren of het adres 192.168.20 wel buiten de DHCP range van je modemrouter valt, zoals hierboven gesuggeerd door @To_Tall .
- Is de kabel tussen je modemrouter en de Sitecom wel goed? Slechte kabels kunnen voor gekke problemen zorgen...

@To_Tall : Door het selecteren van "Bridge Mode" (zie screenshot) functioneert dit type router sowieso alleen al als accesspoint, en kan dus gewoon de WAN poort gebruikt worden (zie ook handleiding: http://setuprouter.com/router/sitecom/wl-309/manual-1239.pdf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Topicstarter
To_Tall schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 07:46:
Lijkt er op dat mogelijk het IP address dat je nu static hebt ingesteld in de dhcp range van ISP router zit.
kan je een IP address opgeven die niet in het DHCP range zit? of is het mogelijk om in de router van de ISP een rservering aan te maken voor je AP?

Daarnaast denk ik dat je vanaf je de netwerk kabel op je eigen router niet in de WAN port moet steken maar direct in 1 van de normale lan aansluitingen.
Je kunt in de telenet router zelf geen static ip toewijzen, maar de router gebruikt 192.168.0.2 tot 192.168.0.99 niet. Dus daarom dat ik 192.168.0.20 heb ingesteld.

Verder heb ik de netwerkkabel niet aangesloten op een WAN poort dus dat is hem ook niet.

Alvast bedankt voor het reageren

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De WL-309 is ondertussen hoogbejaard. Vaak gaat oudere electronica erop achteruit, met name de condensatoren. Een router als deze zal zelf waarschijnlijk nauwelijks condensatoren aan boord hebben, z'n voedingsadapter des te meer. Als dat het probleem is gaat de voeding minder stabiel spanning leveren wat tot onvoorspelbaar uitval kan leiden.

Je zou kunnen kijken of je een andere, nieuwere adapter hebt met zelfde stekker, voltage en minimaal zelfde vermogen/max stroom. Prik die erin en kijk of dat iets verandert.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-08 18:43

lier

MikroTik nerd

Kan het dat de kabel niet goed is en heb je deze al eens vervangen? Wordt de Sitecom heel warm? Kan je de Sitecom vervangen door een switch om te kijken of het netwerk via de kabel stabiel blijft? Eventueel daarop de Sitecom aansluiten? Welke verbindingssnelheid heeft de Sitecom met de router? Welke eerste router heb je?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:01:

Hmm hier vreesde ik al voor, ik zal eens kijken of ik iets gelijksaardigs heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Topicstarter
lier schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:14:
Kan het dat de kabel niet goed is en heb je deze al eens vervangen? Wordt de Sitecom heel warm? Kan je de Sitecom vervangen door een switch om te kijken of het netwerk via de kabel stabiel blijft? Eventueel daarop de Sitecom aansluiten? Welke verbindingssnelheid heeft de Sitecom met de router? Welke eerste router heb je?
Ik heb zojuist de kabel verwisselt, hij wordt warm maar naar mijn gevoel niet te warm. Ik heb een switch beneden liggen bij de TV en daar gaat alles goed, is het nodig om hierboven waar ik zit ook eens te kijken of dat verschil uitmaakt als ik inplaats van de router er een switch neerzet?
Wat bedoel je precies met verbindingssnelheid ? Het gaat gewoon via een Cat 5e internet kabel door de muur. En de internet snelheden zijn gewoon 200Mbps. De eerste router is een router die we van Telenet zelf gekregen hebben.
Ik weet dat ISP provided routers nogal slecht zijn maar ik ben er mee bezig.
Na een beetje research ben ik erachter dat de Telenet router een Upc Compal CH7465LG of een Upc Compal CH7465CE ik weet niet welke van de 2 maar volgensmij zit er niet veel verschil tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-08 22:12
ga gewoon de telenet wifi-booster/acces-point halen ?
https://www2.telenet.be/n...lenet-powerline-adapters/ , en dan de accespoint aanklikken

pluspunt : gratis indien het je 1e wifi booster is & het zijn topspecs voor iets wat ze gratis erbijgeven
minpunt : geen enkel tweak mogelijk, ding is slechts minimaal af te regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Topicstarter
ijske schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 18:35:
ga gewoon de telenet wifi-booster/acces-point halen ?
https://www2.telenet.be/n...lenet-powerline-adapters/ , en dan de accespoint aanklikken

pluspunt : gratis indien het je 1e wifi booster is & het zijn topspecs voor iets wat ze gratis erbijgeven
minpunt : geen enkel tweak mogelijk, ding is slechts minimaal af te regelen
Dat vindt ik nogal een minpunt, en de reden waarom ik dat niet doe is omdat ik met deze router een switch en AP in 1 heb. En dat heb ik nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-08 22:12
dat is de telenet accespoint (AP7465CE-TN) ook , die heeft vanachter gewoon 5 Lan poorten :)
de powerline (Comtrend PG9072-TN) heeft daar inderdaad niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die AP7465CE is een prima apparaat met goede, nauwelijks richtingsgevoelige WiFi, en inderdaad een ingebouwde switch. Je kunt er niet veel op instellen maar:

1) we hebben het hier over een AP, niet een router. Er valt ook weinig in te stellen buiten WiFi SSID, PSK en security.
2) op de WL-309 valt ook uitermate weinig in te stellen qua WiFi (al die mooie "gaming" features zijn puur als router relevant, niet als AP), dus je zou er niet op achteruit gaan op dat vlak.

Maar goed, iets anders kopen kost geld. Beter om eerst te achterhalen wat er nu mis is, en pas iets anders aan te schaffen als duidelijk is dat de huidige hardware het probleem is en bovendien duidelijk is dat dat niet hersteld kan worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Topicstarter
ijske schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 18:51:
dat is de telenet accespoint (AP7465CE-TN) ook , die heeft vanachter gewoon 5 Lan poorten :)
de powerline (Comtrend PG9072-TN) heeft daar inderdaad niet
Wat ik bedoel te zeggen is dat ik boven ook verschillende poorten nodig heb en dat met die powerline niet kan bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 18:57:
Die AP7465CE is een prima apparaat met goede, nauwelijks richtingsgevoelige WiFi, en inderdaad een ingebouwde switch. Je kunt er niet veel op instellen maar:

1) we hebben het hier over een AP, niet een router. Er valt ook weinig in te stellen buiten WiFi SSID, PSK en security.
2) op de WL-309 valt ook uitermate weinig in te stellen qua WiFi (al die mooie "gaming" features zijn puur als router relevant, niet als AP), dus je zou er niet op achteruit gaan op dat vlak.

Maar goed, iets anders kopen kost geld. Beter om eerst te achterhalen wat er nu mis is, en pas iets anders aan te schaffen als duidelijk is dat de huidige hardware het probleem is en bovendien duidelijk is dat dat niet hersteld kan worden.
Het ging er me meer om dat er veel standaard features hier als te geadvanceerd beschouwt wordt. En dus gewoonweg niet beschikbaar zijn. Zelfs voor bedrijven. Verder vindt ik het ook verschrikkelijk dat ik alles via hun website moet doen. Dit wordt allemaal opgelost door dat ding in te leveren en een modem only te pakken. Maar daar benk ik mee bezig.

Verder is de wifi van de telenet modem ook niet zo verkeerd qua snelheid maar het is me meer qua bereik. De modem hang onder in de meterkast en als we 1 verdieping hoger gaan is de verbinding al bijna niet meer bruikbaar.

Ik ben het volledig met je eens dat we eerst kijken naar wat er mis is en dat we daarna eventueel gaan investeren als het niet kan worden hersteld.

[ Voor 7% gewijzigd door orvintax op 24-08-2018 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

fatraaij schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 19:53:
[...]

Het ging er me meer om dat er veel standaard features hier als te geadvanceerd beschouwt wordt. En dus gewoonweg niet beschikbaar zijn. Zelfs voor bedrijven.
Zoals? Je kunt nota bene WPA2-Enterprise instellen en verbinden met een Radius-server voor authentication, mocht je dat willen.
Verder vindt ik het ook verschrikkelijk dat ik alles via hun website moet doen.
Wel zo practisch: het zorgt ervoor dat alle apparaten (van Telenet) in huis gelijk identieke instellingen hebben waardoor je niets zelf hoeft over te nemen en roaming gegarandeerd goed gaat. Het is inderdaad niet iets waar een die-hard netwerk/WiFi-tweaker z'n ei in kwijt zou kunnen, maar wederom, dat is een overjarige Sitecom nota bene net zo min.
Dit wordt allemaal opgelost door dat ding in te leveren en een modem only te pakken. Maar daar benk ik mee bezig.
Dat is een optie, maar als je met meuk als die WL-309 aan de slag gaat kan dat wel eens tegenvallen. Wil je helemaal zelf iets opzetten dat minstens zo goed functioneert als wat Telenet levert, dan moet je kijken naar een managed WiFi-systeem zoals Ubiquiti's UniFi. Om daar de meerwaarde uit te halen moeten alle AP's (ook die beneden) van dat systeem zijn, dus naast een router (die alleen bedraad gebruikt wordt) heb je zeker twee AP's nodig in jouw situatie. Kan allemaal wel sterker nog, dat is exact wat ik hier naar volle tevredenheid gebruik, maar kost geld en moeite.
Verder is de wifi van de telenet modem ook niet zo verkeerd qua snelheid maar het is me meer qua bereik. De modem hang onder in de meterkast en als we 1 verdieping hoger gaan is de verbinding al bijna niet meer bruikbaar.
"Bereik" is binnenhuis geen zinnige term. Beste bereik realiseer je door een zeer directionele high-gain antenne aan de AP te bevestigen. Dat levert een fantastische verbinding op in exact één richting en daarbuiten nauwelijks iets. Aangezien je binnenhuis op meerdere plekken gebruik wilt maken van een verbinding wil je juist het tegenovergestelde: een zo omnidirectioneel mogelijke uitzending, met dus ultiem low-gain antennes. Het gaat om dekking niet bereik.

Als je een witte Compal CH7465LG hebt, heb je al ongeveer het beste qua dekking dat je op dezelfde locatie kunt krijgen. Het is vergelijkbaar met een Asus AC68U of Netgear R7800 qua WiFi specs en performance. Een duurdere 4x4 MIMO apparaat zou hogere performance kunnen realiseren, maar slechts minimaal betere dekking. Het probleem is bovenal de locatie: de meterkast is doorgaans de slechtst denkbare plek voor een WiFi AP. Maar de modem moet dicht bij het aansluitpunt in de meterkast staan... vandaar dat die twee combineren geen geniaal idee is. Hier kun je dus winst behalen door een losse AP buiten de meterkast op te hangen. Dan nog is de kans groot dat in een modern huis met moderne bouwmaterialen de dekking van een enkele AP onvoldoende. Dus als je inderdaad modem-only wilt doen, hou rekening met zeker twee AP's, ook als je de AP beneden buiten de meterkast plaatst (wat sowieso aan te raden is).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 23:36:
[...]

Zoals? Je kunt nota bene WPA2-Enterprise instellen en verbinden met een Radius-server voor authentication, mocht je dat willen.

[...]

Wel zo practisch: het zorgt ervoor dat alle apparaten (van Telenet) in huis gelijk identieke instellingen hebben waardoor je niets zelf hoeft over te nemen en roaming gegarandeerd goed gaat. Het is inderdaad niet iets waar een die-hard netwerk/WiFi-tweaker z'n ei in kwijt zou kunnen, maar wederom, dat is een overjarige Sitecom nota bene net zo min.

[...]

Dat is een optie, maar als je met meuk als die WL-309 aan de slag gaat kan dat wel eens tegenvallen. Wil je helemaal zelf iets opzetten dat minstens zo goed functioneert als wat Telenet levert, dan moet je kijken naar een managed WiFi-systeem zoals Ubiquiti's UniFi. Om daar de meerwaarde uit te halen moeten alle AP's (ook die beneden) van dat systeem zijn, dus naast een router (die alleen bedraad gebruikt wordt) heb je zeker twee AP's nodig in jouw situatie. Kan allemaal wel sterker nog, dat is exact wat ik hier naar volle tevredenheid gebruik, maar kost geld en moeite.

[...]

"Bereik" is binnenhuis geen zinnige term. Beste bereik realiseer je door een zeer directionele high-gain antenne aan de AP te bevestigen. Dat levert een fantastische verbinding op in exact één richting en daarbuiten nauwelijks iets. Aangezien je binnenhuis op meerdere plekken gebruik wilt maken van een verbinding wil je juist het tegenovergestelde: een zo omnidirectioneel mogelijke uitzending, met dus ultiem low-gain antennes. Het gaat om dekking niet bereik.

Als je een witte Compal CH7465LG hebt, heb je al ongeveer het beste qua dekking dat je op dezelfde locatie kunt krijgen. Het is vergelijkbaar met een Asus AC68U of Netgear R7800 qua WiFi specs en performance. Een duurdere 4x4 MIMO apparaat zou hogere performance kunnen realiseren, maar slechts minimaal betere dekking. Het probleem is bovenal de locatie: de meterkast is doorgaans de slechtst denkbare plek voor een WiFi AP. Maar de modem moet dicht bij het aansluitpunt in de meterkast staan... vandaar dat die twee combineren geen geniaal idee is. Hier kun je dus winst behalen door een losse AP buiten de meterkast op te hangen. Dan nog is de kans groot dat in een modern huis met moderne bouwmaterialen de dekking van een enkele AP onvoldoende. Dus als je inderdaad modem-only wilt doen, hou rekening met zeker twee AP's, ook als je de AP beneden buiten de meterkast plaatst (wat sowieso aan te raden is).
Hmmm, dankjewel voor al die informatie :D
Het was sowieso niet de bedoeling om die WL-309 te gerbruiken als main AP, maar gewoon om hier op de bovenste verdieping alles te dekken. Wat hij nu prima doet.
Maar wat ik dan niet begrijp is dat wij zo veel last hebben van slechte dekking als we gewoonweg een verdieping hoger zitten en het enigste wat er tussen zit zijn 2 deuren. Ik was zelf van plan een Netgear Nighthawk R7000 aan te schaffen maar dat gaat niks uithalen ? En dan zou ik nog de AP op een andere locatie plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

fatraaij schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 14:08:
[...]

Hmmm, dankjewel voor al die informatie :D
Het was sowieso niet de bedoeling om die WL-309 te gerbruiken als main AP, maar gewoon om hier op de bovenste verdieping alles te dekken. Wat hij nu prima doet.
Maar wat ik dan niet begrijp is dat wij zo veel last hebben van slechte dekking als we gewoonweg een verdieping hoger zitten en het enigste wat er tussen zit zijn 2 deuren.
Als het een verdieping hoger zit, heb je er minimaal ook een vloer tussen zitten O-)

WiFi kan wel om hoeken, maar efficient is anders. Grootste deel van de verbinding zal doorgaans in een rechte lijn gaan. Als dat volledig geblokkeerd wordt door een vloer (gewapend beton, vloerverwaming, isolatielagen - allemaal zijn ze funest voor WiFi) ga je uitermate weinig aan de andere kant van die vloer hebben. Oplossing is dus om aan beide kanten van zo'n vloer een AP te hebben.
Ik was zelf van plan een Netgear Nighthawk R7000 aan te schaffen maar dat gaat niks uithalen ?
Op dezelfde plek als de Compal? Nee, dat presteert nagenoeg identiek, dus resultaten zouden ook nagenoeg hetzelfde moeten zijn. Een R7800 zou marginaal beter werken (want 4x4 dus meer ontvangstgevoeligheid), maar no way dat het de noodzaak voor een tweede AP wegneemt als het nu echt niets is boven.
En dan zou ik nog de AP op een andere locatie plaatsen.
Dat kan werken - soms is het mogelijk een heel huis te dekken vanaf een AP in het trapgat. Maar ga daar niet vanuit. Gelukkig kun je dit testen: hang tijdelijk de WL-309 daar en kijk hoe het signaal in alle uithoeken van het huis is. Indien overal > -75dBm kun je dit overwegen. Zo niet ga je linksom of rechtsom twee nodig hebben. Als je trouwens de AP beneden ergens anders dan in de meterkast wilt plaatsen, neem dan een dedicated AP en niet een router met AP-functie. Dat is weggegooid geld en onnodige complexiteit. Een UniFi UAP AC Pro kost evenveel als een R7000, presteert qua WiFi vergelijkbaar, maar is een stuk eleganter, biedt veel minder voor zo'n situatie irrelevante routerfuncties en veel meer WiFi-mogelijkheden. De meerwaarde boven een UAP AC Lite is overigens beperkt - qua dekking is het nagenoeg identiek, je hebt alleen meer performance/capaciteit met de Pro. Oh, en een tweede Ethernetpoort en USB-aansluiting. Meestal heb je dat alles niet nodig, en als twee Lites niet toereikend zijn kun je beter een derde Lite kopen dan voor twee Pro's te gaan (want 3x Lite is goedkoper dan 2x Pro, en levert zeker meer dekking en capaciteit. Enige reden om voor 2x Pro te gaan is als je fysiek/qua dekking een derde Lite niet zinnig kunt plaatsen - wat gelijk is waarom ik twee Pro's heb.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Topicstarter
dion_b schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 16:05:
[...]

Als het een verdieping hoger zit, heb je er minimaal ook een vloer tussen zitten O-)

WiFi kan wel om hoeken, maar efficient is anders. Grootste deel van de verbinding zal doorgaans in een rechte lijn gaan. Als dat volledig geblokkeerd wordt door een vloer (gewapend beton, vloerverwaming, isolatielagen - allemaal zijn ze funest voor WiFi) ga je uitermate weinig aan de andere kant van die vloer hebben. Oplossing is dus om aan beide kanten van zo'n vloer een AP te hebben.

[...]

Op dezelfde plek als de Compal? Nee, dat presteert nagenoeg identiek, dus resultaten zouden ook nagenoeg hetzelfde moeten zijn. Een R7800 zou marginaal beter werken (want 4x4 dus meer ontvangstgevoeligheid), maar no way dat het de noodzaak voor een tweede AP wegneemt als het nu echt niets is boven.

[...]

Dat kan werken - soms is het mogelijk een heel huis te dekken vanaf een AP in het trapgat. Maar ga daar niet vanuit. Gelukkig kun je dit testen: hang tijdelijk de WL-309 daar en kijk hoe het signaal in alle uithoeken van het huis is. Indien overal > -75dBm kun je dit overwegen. Zo niet ga je linksom of rechtsom twee nodig hebben. Als je trouwens de AP beneden ergens anders dan in de meterkast wilt plaatsen, neem dan een dedicated AP en niet een router met AP-functie. Dat is weggegooid geld en onnodige complexiteit. Een UniFi UAP AC Pro kost evenveel als een R7000, presteert qua WiFi vergelijkbaar, maar is een stuk eleganter, biedt veel minder voor zo'n situatie irrelevante routerfuncties en veel meer WiFi-mogelijkheden. De meerwaarde boven een UAP AC Lite is overigens beperkt - qua dekking is het nagenoeg identiek, je hebt alleen meer performance/capaciteit met de Pro. Oh, en een tweede Ethernetpoort en USB-aansluiting. Meestal heb je dat alles niet nodig, en als twee Lites niet toereikend zijn kun je beter een derde Lite kopen dan voor twee Pro's te gaan (want 3x Lite is goedkoper dan 2x Pro, en levert zeker meer dekking en capaciteit. Enige reden om voor 2x Pro te gaan is als je fysiek/qua dekking een derde Lite niet zinnig kunt plaatsen - wat gelijk is waarom ik twee Pro's heb.
Ja we hebben een lange open trap en langs die trap zit de meterkast en in de kamer bij de trap heb je al bijna geen wifi meer.
Maar raad je dus aan om gewoon de telenet modem te houden en dan verschillende AP's te plaatsen of een modem only van telenet router er aan en dan nog eventueel AP's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

fatraaij schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 19:30:
[...]

Ja we hebben een lange open trap en langs die trap zit de meterkast en in de kamer bij de trap heb je al bijna geen wifi meer.
Maar raad je dus aan om gewoon de telenet modem te houden en dan verschillende AP's te plaatsen of een modem only van telenet router er aan en dan nog eventueel AP's ?
*Als* blijkt dat de WL-309 onherstelbaar defect is, dan heb je m.i. twee zinnige opties:

1) makkelijkst en goedkoopst: vervang WL-309 door een Telenet AP7465CE ("Wifibooster"), oftewel door dezelfde WiFi-hardware als beneden, maar dan in AP-vorm. Eentje krijg je gratis van Telenet, enkel EUR 5 eenmalige "leveringskosten". Bestellen, aansluiten en binnen een paar minuten draait alles als een grote en - hopelijk betrouwbare - netwerk met automatisch dez. Je kunt inderdaad erg weinig aanpassen, maar dus ook niets verprutsen. Als het goed is (en dat is het al snel) is het een gevalletje 'it just works'.

2) zelf doen: modem-only doen, voor WiFi twee eigen AP's en een eigen router nemen. Als je echt tot diep in de configuratie wilt kunnen rommelen zou je naar Mikrotik kunnen kijken, maar - kom ik weer met m'n vooroordeel - die Sitecom vertelt mij dat dat wat te hoog gegrepen is. Alternatief is Ubiquiti's UniFi. Twee UAP AC Lites zouden moeten voldoen - dat is EUR 75 per stuk, dus EUR 150 totaal. Als je binnen UniFi wilt blijven kun je de UniFi Secure Gateway als router gebruiken, maar die kost wel zo'n EUR 120. Totaal ben je dan EUR 270 kwijt voor marginaal minder performance (want 2x2 MIMO op de AP's tov 3x3 bij die van Telenet) dan Telenet je zou bieden, maar wel alle knopjes om aan te zitten. Je kunt wel iets bezunigen door ipv de USG een andere router te gebruiken. TP-Link's WR-1043ND is qua WiFi hopeloos verouderd, maar de router zelf voldoet prima en eigen firmwares (DD-WRT, OpenWRT, LEDE) zijn goed ondersteund. Dan kost het EUR 45, dus EUR 195 totaal - en de router kun je dan uiteraard niet vanuit UniFi's interface beheren.
Wil je exact zelfde WiFi-specs als van Telenet, dan moet je gaan voor de UAP AC Pro, die EUR 120/stuk kost, dus dan totaal EUR 360 (alles UniFi) / EUR 285 (TP-Link router).

M.i. moet je een verdomd goede reden hebben om zoveel geld uit te willen geven om iets wat je zowat gratis van je provider kunt krijgen te vervangen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Topicstarter
dion_b schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 19:56:
[...]

*Als* blijkt dat de WL-309 onherstelbaar defect is, dan heb je m.i. twee zinnige opties:

1) makkelijkst en goedkoopst: vervang WL-309 door een Telenet AP7465CE ("Wifibooster"), oftewel door dezelfde WiFi-hardware als beneden, maar dan in AP-vorm. Eentje krijg je gratis van Telenet, enkel EUR 5 eenmalige "leveringskosten". Bestellen, aansluiten en binnen een paar minuten draait alles als een grote en - hopelijk betrouwbare - netwerk met automatisch dez. Je kunt inderdaad erg weinig aanpassen, maar dus ook niets verprutsen. Als het goed is (en dat is het al snel) is het een gevalletje 'it just works'.

2) zelf doen: modem-only doen, voor WiFi twee eigen AP's en een eigen router nemen. Als je echt tot diep in de configuratie wilt kunnen rommelen zou je naar Mikrotik kunnen kijken, maar - kom ik weer met m'n vooroordeel - die Sitecom vertelt mij dat dat wat te hoog gegrepen is. Alternatief is Ubiquiti's UniFi. Twee UAP AC Lites zouden moeten voldoen - dat is EUR 75 per stuk, dus EUR 150 totaal. Als je binnen UniFi wilt blijven kun je de UniFi Secure Gateway als router gebruiken, maar die kost wel zo'n EUR 120. Totaal ben je dan EUR 270 kwijt voor marginaal minder performance (want 2x2 MIMO op de AP's tov 3x3 bij die van Telenet) dan Telenet je zou bieden, maar wel alle knopjes om aan te zitten. Je kunt wel iets bezunigen door ipv de USG een andere router te gebruiken. TP-Link's WR-1043ND is qua WiFi hopeloos verouderd, maar de router zelf voldoet prima en eigen firmwares (DD-WRT, OpenWRT, LEDE) zijn goed ondersteund. Dan kost het EUR 45, dus EUR 195 totaal - en de router kun je dan uiteraard niet vanuit UniFi's interface beheren.
Wil je exact zelfde WiFi-specs als van Telenet, dan moet je gaan voor de UAP AC Pro, die EUR 120/stuk kost, dus dan totaal EUR 360 (alles UniFi) / EUR 285 (TP-Link router).

M.i. moet je een verdomd goede reden hebben om zoveel geld uit te willen geven om iets wat je zowat gratis van je provider kunt krijgen te vervangen...
Hmm ja er is wel wat veranderd sinds dat we de Sitecom router hebben gekocht maar ondanks dat ik liever de 2de optie ga ik waarschijnlijk voor de eerste puur om het geld. Nu is het nog even kijken of de veranderingen van adapter en kabel iets doen en anders post ik nog wel een keertje, Bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Topicstarter
Hallo iedereen,
Het was een paar dagen heel rustig, geen problemen meer gehad dus ik dacht even dat de andere netwerk kabel het hem had gedaan. Maar toenet begon het weer en nu meer als ooit te voren. Om de paar minuten viel de verbinding weg.
Nu heb ik de WL-309 vervangen door een nog oudere Sitecom router namelijk de WLR-4000.
Nu even kijken ofdat het probleem nog voorkomt want als dat zo is dan ligt het in ieder geval niet aan de adapter.
Morgen komt tevens ook de "Wi-Fi booster" binnen aka de Compal CH7465LG dus niet de repeater en ik ben benieuwd hoe die het gaat doen.

Fabian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Compal CH7465LG is een modemrouter, geen repeater of AP. Ik denk dat je een AP7465CE bedoelt. Zelfde WiFi, maar geen modem aan boord. Prima ding, en dag en nacht verschil met een goedwerkende WL-309, laat staan een brakke, of een WLR-4000.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 23:50:
Compal CH7465LG is een modemrouter, geen repeater of AP. Ik denk dat je een AP7465CE bedoelt. Zelfde WiFi, maar geen modem aan boord. Prima ding, en dag en nacht verschil met een goedwerkende WL-309, laat staan een brakke, of een WLR-4000.
Oooh die dan :), we zullen het morgen zien

De AP is binnengekomen en werkt helemaal top ! 170Mbps down en 50Mbps up. Terwijl we vantevoren 60 en 20 hadden. (Niet met de sitecom maar met de CH7465LG).
Het probleem met de WL-309 waren de condensatoren, bedankt Dion_B en de rest voor het reageren _/-\o_

Nogmaals, hartelijk bedankt
Fabian

[ Voor 27% gewijzigd door orvintax op 28-08-2018 16:31 . Reden: De AP is binnengekomen ]

Pagina: 1