Asus RT-AC68U probleem met WiFi pairing TV en Soundbar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-08 13:46
Het is de vraag of die wel in de juiste rubriek is gezet maar dat hoor ik dan wel.
De klacht is lastig te omschrijven en het antwoord zal ook niet simpel te vinden zijn maar hier zitten gelukkig een groot aantal experts.
Het probleem is feitelijk verbindings-/ pairing probleem tussen mijn Samsung SmartTV UE55KS8000 en mijn Samsung Soundbar HW-K950 waarbij ik veronderstel dat mijn Asus router RT-AC68U dit veroorzaakt.
Ik zal uitleggen waarom ik dat denk.
Vooraf nog eerst de mededeling dat verder alles functioneerd dus WiFi werkt in de 5GHz mode op de TV, Soundbar en op de iPad waarop ik alle gerelateerde werkzaamheden uitvoer.

Het is fe bedoeling dat de Soundbar via de Geluids instellingen van de TV een WiFi verbinding maakt zodat het geluid van de TV draadloos d.m.v. de MultiChannel mode naar de Soundbar wordt gestuurd.

Als ik de TV én de Soundbar via de router in de 2.4 mode verbindt is er geen probleem en komt de verbinding vlot tot stand.
Verbind ik de TV én de Soundbar echter in de 5.0 GHz mode dan komt er geen verbinding tot stand en er komt op de TV een melding dat er geen verbinding kan worden gemaakt.

Hetzelfde probleem had ik ook al met dezelfde TV, router maar een andere Soundbar en wel de HW-H750.
Desgevraagd vertelde toen de service van Samsung dat het aan de router moest liggen want deze Soundbar ondersteunen zonder problemen de 5.0 mode.

Nu dat ik de nieuwe Soundbar had besteld leefde ik in de veronderstelling dat het probleem wellicht is verholpen maar dat is niet het geval.
Ik ben dus vandaag wat gaan experimenteren en daarbij bleek dat een andere Asus router RT-N66U de verbinding in de 5.0 mode feilloos maakte en het functioneert prima.

Dus ik denk dat ik mag veronderstellen dat de RT-AC68U de veroorzaker van het probleem is maar dan is de hamvraag, wat is de oorzaak.

Zowel de Asus RT-N66U als RT-AC68U zijn voorzien van de meest recente firmware, dit zowel met de originele als met Merlin getest.
Zowel de TV UE55KS8000 als Soundbar HW-K950 zijn eveneens van de meest recente firmware voorzien.

Iemand een idee waar ik zou moeten zoeken want om nu zonder de reden te kennen (vermoeden) vind ik het toch wel lastig om een andere AC router te bestellen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ik weet niet of het inmiddels al opgelost is, maar ik dacht te menen dat 5 Ghz op die RT-AC68U een bekend probleem was/is ?

Google maar eens op: rt-ac68u 5ghz problem

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Ik ben intussen wel wat verder maar eigenlijk ook niet...
Volgens een Samsung technicus moest ik maar geen 5HHz WiFi toepassen, veel te instabiel, 2.4GHz was beter...!!!
Dit advies gaat wellicht op bij aanwezigheid van veel muren / vloeren maar niet in mijn situatie op een appartement.

Hoe is de stand nu, de WiFi verbinding tussen de Soundbar en mijn TV kan zoals eerder geschreven via 2,4GHz WiFi wel tot stand worden gebracht maar niet met 5GHz.
Hierbij heb ik mijn Asus RT-AC68U gebruikt.
Om uit te sluiten dat het aan deze router zou kunnen liggen heb ik ook een Asus RT-AC87U toegepast maar ook daarmee geen verbinding via 5GHz.
Gaat het nu helemaal niet via 5GHz, jawel met de iets oudere Asus RT-N66U.
Hiermee heb ik wel een perfecte verbinding.

Het verschil tussen de eerst genoemde 2 routers en de laatste is dat de RT-N66U geen AC mode heeft en de andere 2 wel.
Dus je zou kunnen stellen dat het verbindingsprobleem aan het AC protocol zou kunnen liggen.
Nog even voor de goede orde, zowel de TV als Soundbar ondersteund uitstekend 5GHz WiFi want ik op d3 TV via de 5GHz naar Netflix 4K en stream op de Soundbar via 5GHz Internetradio.

Alleen het koppelen van de Samsung TV met de Samsung Soundbar met 5GHz WiFi om MultiChannel (Multiroom) wil met de eerder genoemde 2 AC routers niet. Lukken.

Iemand een idee waarin ik dat zou kunnen zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Het schijnt een moeilijk probleem te zijn, dit omdat niemand hierop reageert...

Misschien nog een andere vraag.
Omdat 2 verschillende ASUS AC-routers, waarvan één nieuwe, dit probleem veroorzaken blijft mijn aanname nog steeds staan dat het waarschijnlijk aan het gebruikte AC protocol ligt welk waarschijnlijk door één van beide Samsung apparaten niet of niet goed wordt ondersteund.
Ook dit is niet helemaal waar want beide apparaten kan ik via 5GHz AC gewoon verbinden en gebruiken, behalve dan de ene speciale functie.
Nogmaals, een oudere ASUS 5GHz WiFi router zonder AC doet het wel prima.

Nu mijn aanvullende vraag.

Zou het verschik kunnen maken als ik een een ander merk AC-Router zoals b.v. NetGear, TP-Link of Linksys zou gebruiken?
Immers is zowel de HW als de SW anders dan die van de ASUS of heeft het hier niets mee te maken?