Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• sphendone
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-09-2022
Ik weet dit topic is oud, maar ik heb sinds kort een soortgelijk probleem.

Als ik de computer opstart staat er slechts "Parity error" linksboven in beeld. De rest van het scherm blijft zwart. Soms startte Windows wel op. Maar systeemherstel en windows opnieuw installeren faalde omdat bij het rebooten in dat proces de "Parity error" opnieuw in beeld kwam. Daarna volgeden meermaals blauwe schermen over foutief opstarten van pc en/of windows.

Op dit moment is het bij het opstartten of de parity error of een zwartscherm na het Windows-laadscherm.

Blijkbaar liggen dergelijke errors vaak aan de geheugen slots of het geheugen zelf. Het moederbord is nieuw en ik heb alternatief geheugen geprobeerd, maar dat werkt niet. Zover ik weet is er ook geen sprake van elektrostatisch iets of kapotte geheugenslots (want moederbord is immers nieuw).

Zou het dan liggen aan de harde schijf? Ik weet het niet meer. Ik ben ten einde raad.

Verwijderd

Op de eerste plaats: ik kan je niet helpen.

Maar uit voorgaande reacties te lezen kan het overal zitten.

Maak je gebruik van een Raid-opstelling waar je een pariteit hebt ingevuld?
Heb je PXE boot aanstaan?
Heb je Hyper-V aanstaan zonder dat je er iets mee doet?
Heb je je BIOS een keer net niet goed geflashed?
Je OS wordt geladen van een partitie, iets vervelends gedownload, driver vernaggeld waardoor CPU verkeerde instructies krijgt, MBR/GPT corrupt geraakt ?
Moet je nou in geval van een Intel processor de Disable Execution Bit functie uitschakelen, dat zou ik in mijn eentje niet doen.

Hier de grootste parity-error:

https://nl.wikipedia.org/wiki/One%27s_complement

https://nl.wikipedia.org/wiki/Two%27s_complement

Maar zoals ik al zei, ik kan je zo een twee drie niet helpen. Misschien iemand?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:45

br00ky

Moderator Harde Waren
sphendone schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 18:30:
Ik weet dit topic is oud, maar ik heb sinds kort een soortgelijk probleem.
Een topic uit 2006(!) kicken is nooit een goed idee, want je probleem kan eigenlijk nooit hetzelfde zijn. Begin immers eerst eens met een opsomming van je hardware. Ik durf te wedden dat er vrij weinig hetzelfde is.

Topic afgesplitst.

• sphendone
br00ky schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:46:
[...]

Een topic uit 2006(!) kicken is nooit een goed idee, want je probleem kan eigenlijk nooit hetzelfde zijn. Begin immers eerst eens met een opsomming van je hardware. Ik durf te wedden dat er vrij weinig hetzelfde is.

Topic afgesplitst.
Mijn excuses, ik dacht dat het handiger was (kwam er ook via Google).

Het is een wat oudere pc die weer goed werkte na vervanging van het moederbord, tot voor kort dus.

Moederbord: ASRock QC5000M-ITX/PH (geintegreerde AMD Radeon HD 8330 DX 11.1 PS5.0 )
CPU: AMDFT3 Kabini a45050/5000 Quad-Core APU
SSD: Crucial m500 2.5-inch Solid state drive
RAM: zowel Ballistix Sport 2x 4GB als Corsair Vengeance LP 2x 4GB geprobeerd (1600 mhz, DDR3)
Voeding: Seasonic SS 520 GM Active PFC F3

• sphendone
Bump

• JannyWooWoo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:22
Check eens even of het RAM dat je gebruikt op de RAM list voor dit bord staat:
http://www.asrock.nl/mb/AMD/QC5000M-ITXPH/?cat=Memory

Zo niet dan kan je compatibility issue hebben. Als je toegang hebt tot supported RAM (lenen e.d.) zou ik dat eerst even proberen. Parity errors zijn eigenlijk altijd RAM gerelateerd.

Edit: Zo op eerste gezicht worden maar heel beperkt en zeer specifieke 4GB reepjes gesupport.

[ Voor 13% gewijzigd door JannyWooWoo op 25-07-2017 20:30 ]

• Illusfyi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-08 01:06
Je zegt dus dat het systeem wel voor langere tijd goed heeft gewerkt met de huidige hardware?

Misschien even testen of 1 reepje RAM geen problemen geeft (en zonodig in beide slots proberen)? Mogelijk is een slot kapot.

Meestal betekent zo'n error inderdaad dat een geheugenbankje defect is, maar als vervangen niet helpt, zou ik toch eraan denken dat het slot zelf niet werkt. Waarom had je het oude moederbord vervangen?
Pagina: 1