Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VFX Houdini PC ~1000 euro

Pagina: 1
Acties:

• sander_bos
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-12-2024
Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe desktop voor Visual Effects productie en rendering voor onder de 1000 euro. Dit vraagt misschien wat uitleg:
Ik heb zojuist m'n bachelor gehaald en wilde daarna Visual Effects gaan studeren in Vancouver B.C. (ik ben er geweest, enorm vet) en wil hier ook m'n carriere in gaan maken. Echter, het is heel erg duur dus ga ik eerst een master doen om nog het e.e.a. te sparen. In die 2 jaar wil ik mij (naast me studie) volledig focussen op VFX met SideFX Houdini (industry standard).
Momenteel werk ik op m'n UT laptop van 3 jaar oud, (i7 3630QM, 8GB RAM, FirePro M4000), hier draait Houdini erg slecht op en crasht voortdurend wegens te weinig RAM en processing power. Eigenlijk puur voor Houdini wil ik een pc bouwen waar ik de komende jaren op kan produceren en renderen. Goed dan nu over naar het systeem ;)

Ik heb begrepen dat Facebook zijn servers heeft geupgrade en er dus een overschot is aan Xeon processoren. Xeon systemen worden massaal gebruikt in de VFX industry en dus dit leek mij heel interessant, goedkoop een monster pc bouwen. Met Houdini geldt, meer cores = beter en met dual Xeon e5-2670's heb ik 16 cores & 32 threads, welke daarnaast enorme hoeveelheden RAM aankunnen. Een goeie i7 heb ik ook aan gedacht, maar deze pc word ook meteen m'n render machine en dus zijn de Xeons perfect (Stabiel, 24/7 belastbaar).

Ik heb zelf het e.e.a bij elkaar gezocht op basis van een aantal sites.

http://www.techspot.com/review/1155-affordable-dual-xeon-pc/

De Xeons heb ik er niet tussen gezet omdat de aankoopprijs in de pricewatch niet realistisch is, maar die zijn verkrijgbaar voor rond de 75 euro p/stuk.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Z9PA-D8C€ 278,51€ 278,51
1MSI GeForce GTX N750 Ti 2GB GAMING€ 121,-€ 121,-
1Kingston HyperX Savage HX316C9SRK4/32€ 144,63€ 144,63
1Cooler Master V Series V750€ 113,95€ 113,95
1Crucial BX200 240GB€ 65,70€ 65,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 723,79

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals vermeld, voornamelijk SideFX Houdini, daarnaast eventueel andere VFX programma's zoals Nuke, Maya, Blender etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 euro ongeveer

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Externe HDD, muis, keyboard, eventueel een monitor

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dual CPU, beetje aardige videokaart en veel RAM

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee, behalve dan de Xeons

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau maakt me niet echt wat uit, ik laat hem voornamelijk overdag renderen en 's nachts slaap ik altijd met oordopjes. Stroom wordt betaald (studentenhuis) dus t moet niet de spuigaten uitlopen, maar is niet prioriteit.

Ga je overklokken?
nee, niet van plan

Wat verwacht je van ons?[i]
Een stukje advies over hoe deze pc samen te stellen. Ik probeer mij zo goed mogelijk in te lezen, maar ik blijf het lastig vinden om alle componenten kloppend te krijgen. Hoe maag ik het beste systeem voor dit doeleinde voor dit geld?

De meer specifieke vragen die ik heb zijn:
-Behuizing heb ik geen idee over, welke behuizing zou bij dit systeem passen?
-Moet ik de processors koelen? Ik ga niet overklokken...
-Heb ik aan 750 Watt voeding genoeg?
-Is het moederbord de juiste keuze voor dit systeem?

Het is een hele lap tekst en ik hoop dat ik aller erin gezet heb ;)
ik hoop dat jullie me willen helpen _/-\o_

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op zich een goede optie qua multithreaded power, 2x 2670 v1, waarschijnlijk is er geen betere methode om op dit moment een machine met 2000 punten in Cinebench te bouwen.

Ik ben geen bekende met Houdini maar ik weet wel dat er ook allerlei singlethreaded componenten in zitten dus hou er wel rekening mee dat je daar met een verouderde core op 3,3ghz wel wat snelheid laat liggen; CB score van 100 terwijl nu 150-200 wel gangbaar is. Ik had een dual 2670 en het is wel te merken tijdens het daadwerkelijke werken met video/3d/cad etc. Ik kan je meerdere real life voordelen geven van hoe de singlecore de snelheid uit verder goed multithreade workflows kan halen.

Het is lastig analyseren op dit moment op je laptop omdat je ram te kort komt, dat is wel jammer want het kan wel nuttig zijn om te weten inhoeverre die 32 virtuele cores echt efficient ingezet worden.

Voordeel is wel dat je nu goedkoop in kan stappen en dan er later nog een keer 2 2697 v2's in kunt zetten, en idd het ram en de ecc mogelijkheid.

een v3 xeon met 10+ cores van ebay halen is misschien ook nog een optie. Al zijn engeneering samples soms wel spannend..

Maar stel je gaat dus deze kant op;

Voordeel is dat dit een atx bord is, zodat je een redelijk normale behuizing kunt nemen. Nadeel is wel dat ze (supermicro, asus) concessies doen om het in ATX te krijgen; minder ram sloten, minder pci-e lanes en uitbreiding, sockets dichter op elkaar, etc. Dus de groei mogelijkheiden zijn minder, bijv qua gpu's.
Ik zou zelf naar een groter SSI-EEB moederbord neigen, maarja das wel duurder en je hebt een grotere behuizing nodig etc etc. Of je moet iets aanpassen (dat doe ik bij voorkeur)

Denk vooral even na over de koeling. Mijn voorkeur zou van onder naar boven koelen zijn, zoals ze ook over het algemeen bij Puget doen.

Zo blaast de ene cpu niet z'n hitte naar de andere. 2 waterkoelers kan ook dan ben je meteen de hitte kwijt.

Maar die 2670's zijn niet zo zwaar en je kunt er met m3 schroeven en wat ringen bijv goedkope 92mm tx3 evo'ss op zetten. Waarschijnlijk passen 2 12 cm koelers dwars niet. Als je geld hebt kun je ook kwalitatief goede noctua's nemen.

Ik heb zelf tijdje terug nog zo'n soort systeempje gemaakt met een core 2300 behuizing en 2 tx3 evo's. dat werkt zo best goed.

voordeel van aio waterkoelers is dat je de hitte meteen naar buiten gooit. Maar ook weer duur.

750 watt is overkill, die cpu's doen 115 watt en je gpu is zo maar 75, in princiepe kun je met een 400 watt voeding toe zo :) ( ik zou zelf wel iets wat stevigers nemen, iig berekend op 2 135 watt cpus en een high end gpu )

Oh en je wil sowieso REG ECC ram, ik zou het zelf bij een verkoper op V&A scoren

dan heb je voor 80 piek 32GB / 160 voor 64GB, of voor 200 piek 64GB in 16GB dimms zodat je naar 256gb toe kan, mocht je dat willen :)

[ Voor 10% gewijzigd door maratropa op 11-07-2016 07:13 ]

specs

• triplecore
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:29
Sluit me aan met de info hierboven. Je moet natuurlijk ook rekening houden met single core performance.

Mocht je voor nieuw gaan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1245 v5 Boxed€ 308,15€ 308,15
1MSI C236M WORKSTATION€ 143,11€ 143,11
1NZXT S340 Zwart€ 68,80€ 68,80
1be quiet! Pure Rock€ 27,95€ 27,95
2Kingston ValueRAM KVR21E15D8/16€ 78,95€ 157,90
1Corsair RM550x€ 93,95€ 93,95
1Crucial MX300 2,5" 750GB€ 194,-€ 194,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 993,86

RAM (32GB) heeft ECC. De CPU heeft een ingebouwde GPU en 8 threads.

• maratropa
  • Niet online
M'n strekking was iig dat je je bewust moet zijn van die singlecore limitatie en dat je dat zelf moet uitzoeken omdat het erg afhankelijk is van wat de gebruiker doet.

Een 6700K zit op ongeveer 180% van de singlecoreprestatie van een 2670, dus dat is wel iets om rekening mee te houden.

Dat 1245 systeem is idd een alternatief met ecc. Wel 0 doorgroeimogelijkheden en je zit meteen op minder dan de helft van de multithreaded snelheid..

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 11-07-2016 18:42 ]

specs

• sander_bos
Bedankt voor het reageren!

In Houdini zitten inderdaad nog een aantal singlethreaded nodes, maar bij elke release wordt dit minder. Houdini kan heel goed gebruik maken van dual CPU's in Sims en rendering.

Ik heb zojuist 2 Xeons kunnen kopen voor in totaal net iets minder dan 130 euro, dus nu is het een kwestie van de rest erbij kopen ;)

Zou dit 'normale' ATX moederbord volstaan voor mijn doeleinden? Ik ga hoogstens in de toekomst de hoeveelheid RAM upgraden en eventueel de GPU. Dan zou ik toch met dit moederbord voldoende mogelijkheden hebben?

Van onder naar boven koelen is een goeie tip! bedankt daarvoor, ik zal er rekening mee houden :)

Ik ga nog even naar de RAM kijken, ik heb over het hoofd gezien dat het ECC ram moet zijn op 1866Mhz.
Moet ik eigenlijk nog ergens anders op letten bij RAM naast de ECC en 1866Mhz? Past het dan zowieso altijd?

Met jullie comments heb ik een aangepast systeempje gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 169,-€ 169,-
1NZXT S340 Wit€ 63,95€ 63,95
2Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 21,95€ 43,90
1Crucial BX200 240GB€ 65,95€ 65,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 715,26

Wat denken jullie? Met deze behuizing, voeding en GPU, is dit een mooi setje?

Nog een laatste vraagje: heb ik geen kabeltjes/aansluitschroefjes etc. nodig om de pc in elkaar te zetten? Iemand een goeie handleiding hoe je dit doet? (naast youtube wat ik al afstruin) :9

• maratropa
  • Niet online
sander_bos schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:44:

In Houdini zitten inderdaad nog een aantal singlethreaded nodes, maar bij elke release wordt dit minder. Houdini kan heel goed gebruik maken van dual CPU's in Sims en rendering.

Ik heb zojuist 2 Xeons kunnen kopen voor in totaal net iets minder dan 130 euro, dus nu is het een kwestie van de rest erbij kopen ;)

Zou dit 'normale' ATX moederbord volstaan voor mijn doeleinden? Ik ga hoogstens in de toekomst de hoeveelheid RAM upgraden en eventueel de GPU. Dan zou ik toch met dit moederbord voldoende mogelijkheden hebben?

Van onder naar boven koelen is een goeie tip! bedankt daarvoor, ik zal er rekening mee houden :)

Ik ga nog even naar de RAM kijken, ik heb over het hoofd gezien dat het ECC ram moet zijn op 1866Mhz.
Moet ik eigenlijk nog ergens anders op letten bij RAM naast de ECC en 1866Mhz? Past het dan zowieso altijd?

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 715,26

Nog een laatste vraagje: heb ik geen kabeltjes/aansluitschroefjes etc. nodig om de pc in elkaar te zetten? Iemand een goeie handleiding hoe je dit doet? (naast youtube wat ik al afstruin) :9
Ik zou het jezelf niet te moeilijk maken, mijn cpu koeler was maar een voorbeeld wat toevallig voor mij werkte, je moet daarvoor wel de koeler modificeren. Er staan nog wel wat 92mm koelers in de pricewatch die gewoon out of de box socket 2011 support hebben, en onder de 30 euro zijn.

https://tweakers.net/cate...ljCl9LStUyrYQWMshtK1q5Jxf

Hyper 103 bijv?

Noctua's zijn ideaal maar dan ben je meteen 100 euro kwijt..

Moederbord lijkt me prima hoor, flexibel en de limitaties zijn voor jou niet zo'n issue. Er kan idd zat ram op.

Die s340 is een kleine behuizing met niet heel veel koelmogelijkheden. Ik zou nooit 2 cpu's hun warmte laten lozen in die behuizing. Toevallig heeft mijn nieuwe dual xeon systeem ook de s340 maar daar gebruik ik aio waterkoelers om de hitte er uit te gooien op een wat exotische manier. Hij heeft helaas te weinig opening aan de bovenkant ook.

Fractal Design heeft redelijk wat behuizingen met veel luchtrooster aan de bovenkant...
pricewatch: Fractal Design Define S
pricewatch: Fractal Design CORE 2300
pricewatch: Fractal Design Core 3300

Je behuizing is wel de basis en airflow is belangrijk hier; ik heb ervaring met de 2300 maar die is best krap nog. Die 3300 is ruim en de define S heeft nog meer rooster aan de bovenkant.

Zorg voor luchtaanvoer van voren en richt de cpu koelers dus naar boven, al dan niet met extra fan's bovenaan.

Als je toch 2dehands gaat, waarom geen gtx 760 scoren voor max 100 euro en even kijken of je meer gaat nodig hebben qua compute power? Die 960 is niet zo interessant voor het geld..

Sandy Bridge xeons hebben max ddr3 1600mhz, de v2's kunnen 1866 aan. Je zou meteen voor 1866 kunnen gaan mocht je er een keer v2's in stoppen. Het is extra veilig om voor dimm's te gaan die op de QLV van asus voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 11-07-2016 19:40 ]

specs

• Basz0r
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
sander_bos schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:44:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 715,26

Vergeet er trouwens ook geen geluidskaart bij te doen. Zo te zien zit deze niet standaard op het moederbord :)

En check ook even of de voeding die je kiest ondersteuning bied voor 2x 6 PIN voeding connectoren. Aangezien je voeding 2 CPU's moet voeden :). Wellicht dat je daar een adapter voor moet aanschaffen.

• maratropa
  • Niet online
Basz0r schreef op maandag 11 juli 2016 @ 19:54:
[...]

Vergeet er trouwens ook geen geluidskaart bij te doen. Zo te zien zit deze niet standaard op het moederbord :)

En check ook even of de voeding die je kiest ondersteuning bied voor 2x 6 PIN voeding connectoren. Aangezien je voeding 2 CPU's moet voeden :). Wellicht dat je daar een adapter voor moet aanschaffen.
idd. Er zit MIO support op maar aangezien die een normaal pci-e slot gebruikt (ipv een dedicated MIO slotje zoals er ook wel eens op zat) kun je er net zo goed een betere in steken..

Ik ben niet weg van die adapters om van bijv molexen een extra EPS te maken.. Extra connectors is extra faalpunten.. Misschien dan maar een zwaardere voeding met 2 EPS connectors..?

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 11-07-2016 20:09 ]

specs

• Basz0r
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
maratropa schreef op maandag 11 juli 2016 @ 20:02:
[...]

idd. Er zit MIO support op maar aangezien die een normaal pci-e slot gebruikt (ipv een dedicated MIO slotje zoals er ook wel eens op zat) kun je er net zo goed een betere in steken..

Ik ben niet weg van die adapters om van bijv molexen een extra EPS te maken.. Extra connectors is extra faalpunten.. Misschien dan maar een zwaardere voeding met 2 EPS connectors..?
Ah ja inderdaad, ik zie het nu ook op de website van Asus.

Wellicht is de volgende voeding een optie (pricewatch: Seasonic X-650 80+ Gold V2). Deze is wel 3 tientjes duurder, en volgens de website van Seasonic heeft deze 2 CPU connectoren (https://seasonic.com/product/x-650/)

• sander_bos
Bedankt weer voor het meedenken!

Ik heb geupdate en onderstaand lijstje weer gemaakt (ex REG ECC RAM en Xeons)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Xonar DG€ 24,95€ 24,95
1Fractal Design Define S - Window€ 84,95€ 84,95
1Seasonic M12II Evo 620W€ 76,95€ 76,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 744,21

De Seasonic M12II Evo 620 heeft dezelfde aansluitingen als de Seasonic X650 maar is goedkoper, m'n systeem komt op ongeveer 560 Watt uit, dus dan moet 620 watt toch voldoende zijn. Ik heb wel begrepen dat ik een verloopje van 4+4 EPS naar 8-pin EPS moet zodat ik twee 8-pin EPS connectoren heb om me CPU's aan te sluiten begrijp ik dat nu goed?

Geluidskaart was idd een goeie tip, heb er nu de Asus Xonar DG (PCI aansluiting) en die kan gewoon op dit moederbord aangesloten worden had ik begrepen...(mobo heeft PCI-e 2.0 x8, 2x PCI-e 3.0 x8, 2x PCI-e 3.0 x16)

De behuizing heb ik geupgrade naar de Define S, ook een bloedmooie kast, goeie aanvulling, dank voor de tip!

Ik heb de GPU er nu even ingelaten, maar die wil ik 2de hands kopen, ik dacht dat de 960 beter presteerde als de 760? M'n keuze voor de 960 zou zijn omdat ik dan een recentere kaart heb... :?

De SSD kan iets goedkoper als ik ga voor de Kingston UV400 (240GB), ik heb gelezen dat deze beter presteerd dan de BXX200, kan iemand dat bevestigen?

Nogmaals, allen dank voor het meedenken, elke keer komen er weer goeie tips uit :) _/-\o_

• maratropa
  • Niet online
sander_bos schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 13:15:
Bedankt weer voor het meedenken!

Ik heb geupdate en onderstaand lijstje weer gemaakt (ex REG ECC RAM en Xeons)

#ProductPrijsSubtotaal
1Seasonic M12II Evo 620W€ 76,95€ 76,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 744,21

De Seasonic M12II Evo 620 heeft dezelfde aansluitingen als de Seasonic X650 maar is goedkoper, m'n systeem komt op ongeveer 560 Watt uit, dus dan moet 620 watt toch voldoende zijn. Ik heb wel begrepen dat ik een verloopje van 4+4 EPS naar 8-pin EPS moet zodat ik twee 8-pin EPS connectoren heb om me CPU's aan te sluiten begrijp ik dat nu goed?

Geluidskaart was idd een goeie tip, heb er nu de Asus Xonar DG (PCI aansluiting) en die kan gewoon op dit moederbord aangesloten worden had ik begrepen...(mobo heeft PCI-e 2.0 x8, 2x PCI-e 3.0 x8, 2x PCI-e 3.0 x16)

De behuizing heb ik geupgrade naar de Define S, ook een bloedmooie kast, goeie aanvulling, dank voor de tip!

Ik heb de GPU er nu even ingelaten, maar die wil ik 2de hands kopen, ik dacht dat de 960 beter presteerde als de 760? M'n keuze voor de 960 zou zijn omdat ik dan een recentere kaart heb... :?

De SSD kan iets goedkoper als ik ga voor de Kingston UV400 (240GB), ik heb gelezen dat deze beter presteerd dan de BXX200, kan iemand dat bevestigen?

Nogmaals, allen dank voor het meedenken, elke keer komen er weer goeie tips uit :) _/-\o_
Ik zou dus die tx3 evo koelers wisselen voor andere met socket 2011 support, zie boven.

Die voeding heeft 2x een 4 pins connector die samen een 8 pins zijn. Dan heb je dus nog een extra 8 pins nodig. Dat kan met een verloop vanaf een paar molexen, maar ik zou een voeding met 2 nemen. Het is alleen lastig filteren op 4+4 + 8 pins in de pw.. En vaak zijn die voedingen duurder. Verloopje is wel goedkope optie.

Ik weet niet echt wat je precies met de gpu gaat doen los van de standaard interface dingen. Maar met bijv. video effecten renderen is de 760 wat sneller doordat hij een bredere vram bus heeft. De 960 is behalve voor gamen niet echt een onwijze must have.

specs

• sander_bos
Ah ships, ik was t vergeten aan te passen, ik ga idd voor de Hyper 103's!

Een voeding met 2x 8-pins kan ik niet echt vinden, de seasonic die Basz0r aanhaalde heeft ook geen dubbele 8 pin connectoren?

In de video's die ik aanhaalde gebruiken ze EVGA Supernova's (750 & 850 Watt)
https://tweakers.net/pric...ova-750-g2/specificaties/ 4x 6+2-pins
https://tweakers.net/pric...ova-850-g2/specificaties/ 4x 6+2-pins, 2x 6-pins 4+4-pins EPS, 4-pins ATX

https://tweakers.net/pric...air-rm850x/specificaties/ 2x 4+4-pins EPS, 4-pins ATX

Volgens internet is een 4+4 pin & 6+2 pin hetzelfde als een 8-pin, dan heb ik toch voldoende aansluiting zonder een verloopstukje te gebruiken?
link: http://www.overclock.net/...4-the-same-as-an-8-pin/10

Als dit t geval is, dan was m'n M12II EVO toch oke? (4+4-pins EPS, 8-pins EPS)

Ik weet even niet waar ik nu op moet letten.. 8)7

• maratropa
  • Niet online
6+ 2 pins zijn pci-e aansluitingen en voorzover ik weet anders ingekeept, je krijgt ze volgens mij niet zo maar in de 8 pins EPS aansluiting.

Die m12II EVO heeft 2 keer een 4 pins aansluiting die je kunt samenvoegen tot 1 8 pins. Dus niet nog een 8 pins ernaast.

Die 750/850 g2 en corsair hebben wel allemaal 2 x 2x4 pins. (dus 2 8 pins.) Maar dat zie je meteen aan de prijs. :)

Goedkoopst is een molex naar EPS verloopje. Ik heb dat zelf ook wel gebruikt. Het verloopje en de connectoren moeten wel de 115 watt van 1 cpu aankunnen. Het liefst zou ik een 3x molex naar EPS willen maar volgens mij is alles wat ze verkopen 2x molex naar EPS..

specs

• sander_bos
dan heb ik met deze informatie een laatste wijziging gemaakt

Ik heb de SSD vervangen door een Kingston, scheelt een tientje, en schijnt net zo goed te zijn.
De CPU koelers heb ik nu ook goed gezet

Qua voeding ga ik dan toch maar voor een SuperNOVA 750 G2, deze heeft 2 CPU aansluitingen (staat ook op de achterkant vermeld, CPU1 CPU2)
De 750 watt is iets goedkoper dan de 650 watt, dus dan heb ik in ieder geval ruim voldoende mogelijkheden om door te groeien...

GPU en REG ECC RAM ga ik proberen tweedehands te kopen en CPU's zijn al onderweg! :*)

#ProductPrijsSubtotaal
2Cooler Master Hyper 103€ 21,95€ 43,90
1EVGA SuperNOVA 750 G2€ 121,-€ 121,-
1Kingston SSDNow UV400 240GB€ 57,95€ 57,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 611,26

Is dit een mooie lijst nu? :)

• maratropa
  • Niet online
sander_bos schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 13:07:
dan heb ik met deze informatie een laatste wijziging gemaakt

Ik heb de SSD vervangen door een Kingston, scheelt een tientje, en schijnt net zo goed te zijn.
De CPU koelers heb ik nu ook goed gezet

Qua voeding ga ik dan toch maar voor een SuperNOVA 750 G2, deze heeft 2 CPU aansluitingen (staat ook op de achterkant vermeld, CPU1 CPU2)
De 750 watt is iets goedkoper dan de 650 watt, dus dan heb ik in ieder geval ruim voldoende mogelijkheden om door te groeien...

GPU en REG ECC RAM ga ik proberen tweedehands te kopen en CPU's zijn al onderweg! :*)

#ProductPrijsSubtotaal
2Cooler Master Hyper 103€ 21,95€ 43,90
1EVGA SuperNOVA 750 G2€ 121,-€ 121,-
1Kingston SSDNow UV400 240GB€ 57,95€ 57,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 611,26

Is dit een mooie lijst nu? :)
Die sonar DG is een PCI kaart terwijl er op dat moederbord aleen pci-e sloten zitten :) gaat niet passen dus.

Het kan zinvol zijn om nog even de totale buitenmaten van de koelers op te zoeken om zeker te zijn dat ze niet overlappen op de sockets.

Wat ik zelf merkte met de tx3 evo's is dat ondanks dat het goedkope 92mm koelers zijn, met voldoen airflow in de kast ze 2 95 watt cpu's zonder veel lawaai ook onder load koel genoeg hielden.

Ik zou bovenin de behuizing dus 2 stille fans stoppen, al zou je eerst zonder kunnen proberen met gewoon alle roosters boven open om te zien hoe de temperaturen onder load blijven. Je kunt beginnen met de 2 bijgeleverde fans voorin te zetten.

(In veel servers blaast cpu 1 gewoon door cpu 2 heen maar dan heb je veel airflow nodig en dus veel herrie.. Plus bovenin heb je veel meer exhaust mogelijkheid)

specs

Pagina: 1