auto op GAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 06:58
Ik ben aan het rondkijken naar een auto en zodoende kwam ik ook tot de overweging tussen benzine, diesel en gas.

Als ik zo de verschillende sites bekijk is gas goedkoper dan benzine bij een KM of 10 tot 15 duizend.

Heel veel mensen rijden volgens mij 15K KM of meer, waarom rijden er dan maar zo weinig mensen op gas?

Natuurlijk kost een gas tank ruimte en bieden niet alle lease maatschappijen gas auto's aan, maar zijn die 2 de GROTE reden?
of zijn er nog meer nadelen?

Wat zijn de nadelen van rijden op gas waardoor mensen toch maar voor de dure benzine kiezen?

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:31

CeesKees

I rest my Kees

Gas is om op te koken, en om je huis mee warm te stoken.

Je motor slijt veel sneller met gas; hogere onderhoudskosten... Zo is er op google (wel eens van gehoord) vast nog veel meer te vinden over het rijden op een bepaalde brandstof, en alle voor- dan wel nadelen.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een nadeel is dat je meestal minder kilometers kunt rijden. Mijn Ibiza rijdt ongeveer 430 kilometer op 1 tank, maar ik geef dan ook aardig gas. Je moet dus wat vaker tanken dan bij diesel. Binnen de bebouwde kom is gas volgens mij verboden, dus daar kun je niet tanken en bent dus afhankelijk van tankstations die wel gas mogen verkopen.

Verder kun je vermogensverlies hebben mits je een oude gas-installatie hebt. Mijn Ibiza heeft GasFX, wat een liquide vorm van gas is en daardoor treedt er geen vermogensverlies op. Dit kan echter met oudere auto's anders zijn.

Mijn leaseauto was echter wel goedkoper doordat ik gas koos en de nadelen wogen voor mij niet op tegenover 30 euro per maand extra voor diesel.

Edit: onderhoudskosten heb je als leaserijder geen last van.

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 27-01-2012 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 02:04
CeesKees schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 17:33:
  • Gas is om op te koken, en om je huis mee warm te stoken.
  • Je motor slijt veel sneller met gas; hogere onderhoudskosten...
Gooi nog wat niet-onderbouwde argumenten op tafel |:(

[ Voor 21% gewijzigd door aZuL2001 op 27-01-2012 17:37 ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Je motor slijt veel sneller met gas; hogere onderhoudskosten...
speculaties genoeg, maar is het echt zo?
kan je het onderbouwen?
hoeveel sneller slijt een motorblok?
hoeveel extra onderhoudskosten heb je?
weegt het op tegen het goedkopere tanken?

[ Voor 24% gewijzigd door liquid_ice op 27-01-2012 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 02:04
Je hebt, kort door de bocht, twee systemen voor LPG.

G2, werkt via een verdamperinstallatie
G3, werkt met vloeibare inspuiting.

Voor een G3 installatie kun je wat wegenbelasting betreft een korting krijgen, voor G2 niet.
Uit mijn hoofd lag het omslagpunt tussen G2 en G3 ergens rond 1996. Maar dat is ook een (fiscaal?) truukje, vanaf dat moment kan een auto G3 gecertificeerd worden.

Waar je met een LPG installatie rekening mee moet houden is dat je een koprevisie incalculeert.
Het hangt van het merk en hoe de bestuurder af wanneer dat ongeveer is.

Ik heb bij 180.000 km een G3 installatie laten inbouwen, en ben intussen 120.000 km verder, zonder LPG/G3 issues.

Nadeel wat je in mijn ogen hebt is de beperktere actieradius. Meestal kies je voor een ringtank, om geen ruimte in de kofferbak op te hoeven offeren, en dat beperkt je tankinhoud. Diesel heeft over het algemeen een wat gunstiger verbruik, waardoor je actieradius op één tank ook groter is.

Break even draai je uit mijn hoofd al vanaf 12.000 km, en bij een auto waar het al ingebouwd zit nog eerder.

Maar, zoals zo vaak, alles staat of valt met de staat van onderhoud.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
aZuL2001 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 17:48:
Dat dus, zorg ervoor dat voordat je over LPG-inbouw begint te denken dat je motor probleemloos op benzine loopt. Loopt hij niet geweldig op benzine zorg dat je dat eerst hersteld en dan pas LPG.

Nog een nadeel is trouwens, bij het grootste deel van de auto's op LPG, de lelijke vulnippel @ de achterbumper.
* Napo zijn vulnippel is tenminste netjes weggewerkt :)

Tevens is er vrijwel altijd wat vermogensverlies al valt dat bij nieuwere installaties reuze mee.

[ Voor 8% gewijzigd door Napo op 27-01-2012 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:34
ik rij ook op gas met mijn citroen c4, ik heb een ringtank van 76 liter (effectief iets van 60 liter) en rij hier 650 kilometer op.
Ik heb juist voor een gas auto gekozen omdat deze in de leaseprijs iets goedkoper was dan een diesel.
Mijn volgende auto wordt wel weer een diesel, omdat ik het gewoon prettiger vind rijden.
Zit nu op iets van 100.000 zonder enige issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Voor een G3 installatie kun je wat wegenbelasting betreft een korting krijgen, voor G2 niet.
Uit mijn hoofd lag het omslagpunt tussen G2 en G3 ergens rond 1996. Maar dat is ook een (fiscaal?) truukje, vanaf dat moment kan een auto G3 gecertificeerd worden.

Waar je met een LPG installatie rekening mee moet houden is dat je een koprevisie incalculeert.

Ik heb bij 180.000 km een G3 installatie laten inbouwen, en ben intussen 120.000 km verder, zonder LPG/G3 issues.

Nadeel wat je in mijn ogen hebt is de beperktere actieradius. Meestal kies je voor een ringtank, om geen ruimte in de kofferbak op te hoeven offeren, en dat beperkt je tankinhoud. Diesel heeft over het algemeen een wat gunstiger verbruik, waardoor je actieradius op één tank ook groter is.

Break even draai je uit mijn hoofd al vanaf 12.000 km, en bij een auto waar het al ingebouwd zit nog eerder.

Het verhaal klopt niet helemaal

kopreviesie verschilt van auto tot auto voorbeeld nissan primera`s met de 2 liter motor kunnen 500.000 km zonder koprevisie. (motor zoeken met de geharde kleppzittingen en hydralische klepstoters) Hier hoeft eigenlijk geen kop gereviseerd worden iig niet voor de 250K ( dan heb je bij een diesel ook inmiddels wel een dure turbo nodig of injector revisie)

Ook de G2 codering klopt niet helemaal

G2 = bijna zelfde installatie als G3 alleen niet voorzien van G3 keuring dit zijn wagens waar nog geen G3 type goedkeuring voor is.

Verhaal van vogelsautogas:

De G2 installatie is de 2e generatie LPG systemen. Dit kan een gas venturi systeem, of een (dampgas) injectie systeem zijn. De autogas apparatuur wordt doorgaans geplaatst in motor voertuigen met geregelde katalysator. De apparatuur kan gelijk zijn aan deze van de G3 installaties maar genieten niet het fiscale voordeel, omdat het voertuig niet aan de ECE94-12 emissie eisen voldoet. Of niet getest is bij een erkende keurings instantie

G3 = geregelde inspuiting gestuurd door het motor management van de wagen zelf en gecorrigeerd door de LPG computer. Deze injectie kan zowel vloeibaar gebeuren LPI of gewoon gasvormig (dus via verdamper) LSI

verhaal van vogels autogas:

Autogas installaties van de derde generatie worden G3-installaties genoemd. Vandaag de dag bestaan er verschillende soorten G3-installaties. Deze gebruiken de aansturingstijden voor de benzine-injectoren die worden berekend door de boordcomputer. Deze tijden worden omgerekend naar stuurtijden voor de gasinjectoren. Hierdoor is er nauwelijks nog sprake van vermogensverlies, zoals bij oudere generaties het geval was. De overheid subsidieerd G3-installaties via de wegenbelasting . de nationale wegenbelasting is aanzienlijk lager dan voor auto's met dieselmotor. dit is tevens een van de voordelen van een G3 en overigens alle autogas installaties.

Mijn ouders rijden een primera op LPG al 250K kilometer en de wagen is nu 16 jaar oud en mijn ouders lachen nog steeds aan pomp 400 km rijden 12 euro tanken. Hier zit een Landi LSI installatie in met een ringtank. Kort samengevat perfect!

Onderhoud is niet veel hoger dan normaal ( ja een drooggas filter a 30 euro per jaar)

Mijn advies als je en wagen koopt met LPG zoek goed op internet naar ervaring met desbetreffende wagen.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Aghanim schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 17:34:
Een nadeel is dat je meestal minder kilometers kunt rijden. Mijn Ibiza rijdt ongeveer 430 kilometer op 1 tank, maar ik geef dan ook aardig gas. Je moet dus wat vaker tanken dan bij diesel. Binnen de bebouwde kom is gas volgens mij verboden, dus daar kun je niet tanken en bent dus afhankelijk van tankstations die wel gas mogen verkopen.

Verder kun je vermogensverlies hebben mits je een oude gas-installatie hebt. Mijn Ibiza heeft GasFX, wat een liquide vorm van gas is en daardoor treedt er geen vermogensverlies op. Dit kan echter met oudere auto's anders zijn.

Mijn leaseauto was echter wel goedkoper doordat ik gas koos en de nadelen wogen voor mij niet op tegenover 30 euro per maand extra voor diesel.

Edit: onderhoudskosten heb je als leaserijder geen last van.
Gas mag gewoon binnen de bebouwde kom verkocht worden. Geen enkel probleautoem.
Daarnaast moet je bij een nieuwe diesel tegenwoordig uitgaan van 25000km per jaaar. Door nieuwe BPM regels is de aanschaf erg verhoogt. (behalve nog bij de superzuinige modellen).

Zelf heb ik een auto die op g3 loopt, en per er eigenlijk niet te spreken over. Onderhoud is stuk hoger. Ik rijd dan ook wel 60000km per jaar. Betekende voor mij toch elk jaar nieuwe uitlaat ( demper ).. Nieuwe verdamper en ondertussen is de gascomputer kapot. Voor mij teveel problemen om de volgende auto weer een gas auto te laten zijn. Tuurlijk zijn er ook geweldige verhalen waarbij het jaren goed gaat. Ik hoor dat in ieder geval niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
cactusman schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 18:04:
Mijn advies als je en wagen koopt met LPG zoek goed op internet naar ervaring met desbetreffende wagen.
Kleine aanpassing daarop, zoek niet op de wagen zelf maar op de specifieke motor die in de bepaalde wagen ligt.
streafer schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 18:19:
[...]

Gas mag gewoon binnen de bebouwde kom verkocht worden. Geen enkel probleem.
* Napo kan herinneren dat de afstand tot huizen laatst is verhoogd maar kan het zo snel niet vinden.

[ Voor 32% gewijzigd door Napo op 27-01-2012 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Afbeeldingslocatie: http://www.autogasrijders.nl/wp-content/uploads/2010/11/Historie-autobrandstofprijzen-1997-tm-2010.jpg

En wat kost een "liter" LPG bij de Total hier om de hoek, 0,819eu. Die prijs stijgt behoorlijk snel, weet je zeker dat je een auto wilt op LPG?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Widow schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 18:41:
[afbeelding]

En wat kost een "liter" LPG bij de Total hier om de hoek, 0,819eu. Die prijs stijgt behoorlijk snel, weet je zeker dat je een auto wilt op LPG?
Hier is een liter LPG nog 0.729eu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Aghanim schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 17:34:
Binnen de bebouwde kom is gas volgens mij verboden
kleine nuance, gas is bij onbemande stations binnen de bebouwde kom verboden.

verder idd een hoop onzekerheid over gas wegnemen:
-de meeste moderne auto's kunnen prima met gas overweg,
-het is alleen vervelend dat je je halve kofferbak kwijt bent,
-elke 400 km aan de pomp staat,
-een extra aanschafprijs van 1500-2000 euro,
-of je moet een 2ehands auto op gas kopen, maar die hebben vaak weer hele hoge kilometerstanden met de bijbehorende slijtage van dien*..

voor de rest heeft gas genoeg voordelen. :)

echter zijn er ook zat mensen die minder dan 15000 per jaar rijden, of die liever in een diesel rijden (wat in praktijk niet veel duurder is dan gas rijden ;) en je hebt meer kofferbakruimte) en een hoop mensen zijn bang voor gas..

(*en het vooroordeel dat mensen die op gas rijden centenn**kers zijn die besparen op onderhoud is zeker wel op waarheid gebaseerd, een gas-bak met 3-5 ton op de teller waar werkelijk alles van versleten of stuk is en die voor duizenden euro's aan achterstallig onderhoud heeft zijn er zat te vinden.. ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-08 20:27

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

streafer schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 18:19:
[...]

Gas mag gewoon binnen de bebouwde kom verkocht worden. Geen enkel probleautoem.
Daarnaast moet je bij een nieuwe diesel tegenwoordig uitgaan van 25000km per jaaar. Door nieuwe BPM regels is de aanschaf erg verhoogt. (behalve nog bij de superzuinige modellen).

Zelf heb ik een auto die op g3 loopt, en per er eigenlijk niet te spreken over. Onderhoud is stuk hoger. Ik rijd dan ook wel 60000km per jaar. Betekende voor mij toch elk jaar nieuwe uitlaat ( demper ).. Nieuwe verdamper en ondertussen is de gascomputer kapot. Voor mij teveel problemen om de volgende auto weer een gas auto te laten zijn. Tuurlijk zijn er ook geweldige verhalen waarbij het jaren goed gaat. Ik hoor dat in ieder geval niet bij.
En je uitlaat gaat stuk omdat je op lpg rijdt?

De hogere onderhoudskosten van lpg zijn mijn inziens alleen een issue als je een auto 'op' rijdt en minimaal onderhoud doet om een auto apk-waardig te houden. Als je de wens hebt om een auto in goede staat te houden is het extra onderhoud van de lpg-installatie minimaal ten opzichte van het onderhoud dat de auto door normale slijtage al nodig heeft zoals vervanging van schokdempers, rubbers, remschijven en alles dat onverwachts stuk gaat.
[afbeelding]

Ik neem aan dat als je benzine tankt en je moet dit zelf betalen je ook moeite doet om een tankstation uit te zoeken die geen woekerprijzen hanteert. 82 cent voor een liter lpg is een prijs die wordt gerekend langs de snelweg en andere a-locaties. Elders haal je het gewoon voor minder dan 70 cent.

Voor de lpg-rijder is alleen de absolute prijsstijging van lpg van belang. Als benzine 10ct per liter duurder wordt en lpg 9ct ziet de lpg-rijder zijn voordeel alleen maar toenemen. In de winter is lpg altijd wat duurder omdat er naar verhouding meer propaan wordt toegevoegd. Butaan is bruikbaar bij temperaturen tot rond het vriespunt en het duurdere propaan tot -42 graden C.

Ik heb zelf Prins VSI in een BMW 650i. Met een verbruik van 1:7 rijdt dat een stuk leuker dan op benzine. Ik heb een cylindertank van 90 liter waar ik effectief zo'n 82 liter in kan tanken. De actieradius op lpg is groter dan op benzine (65 liter tank). Als ik mijn best doe om zuinig te rijden haal ik zo'n 560km op een tank. De vulling zit in het midden achter de achterbumper waar hij vrijwel onzichtbaar is. Het maakt zo ook niet uit aan welke kant van de pomp ik sta. Het gemis aan bagageruimte ervaar niet echt als een issue. Grote objecten kon ik toch al niet meenemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Femme op 27-01-2012 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Femme schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 19:50:

Ja, gas ontbrandt op een hogere temperatuur dan benzine. Hierdoor heb je dus veel sneller dat je uitlaat doorbrandt, vooral op de flensen wil dit dus nog wel vaker gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:18

Daniel36

vernieuwde formule

AlexanderB schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 18:58:
[...]

kleine nuance, gas is bij onbemande stations binnen de bebouwde kom verboden.

verder idd een hoop onzekerheid over gas wegnemen:
-de meeste moderne auto's kunnen prima met gas overweg,
-het is alleen vervelend dat je je halve kofferbak kwijt bent,
-elke 400 km aan de pomp staat,
-een extra aanschafprijs van 1500-2000 euro,
-of je moet een 2ehands auto op gas kopen, maar die hebben vaak weer hele hoge kilometerstanden met de bijbehorende slijtage van dien*..

voor de rest heeft gas genoeg voordelen. :)

echter zijn er ook zat mensen die minder dan 15000 per jaar rijden, of die liever in een diesel rijden (wat in praktijk niet veel duurder is dan gas rijden ;) en je hebt meer kofferbakruimte) en een hoop mensen zijn bang voor gas..

(*en het vooroordeel dat mensen die op gas rijden centenn**kers zijn die besparen op onderhoud is zeker wel op waarheid gebaseerd, een gas-bak met 3-5 ton op de teller waar werkelijk alles van versleten of stuk is en die voor duizenden euro's aan achterstallig onderhoud heeft zijn er zat te vinden.. ;))
vast, maar ik wil geen enkele auto met 5 ton hoor, zelfs geen mercedes diesel of volvo 5 cylinder.
8)7
gas gaat prima, uitzonderingen daargelaten, hoewel je die ook ziet bij diesels (kapotte injectoren e.d.)
zelf afgelopn jaar probleemloos40000 km gereden op gas, nu 2 ton op de teller en wl alle beurten gehad :)

[ Voor 7% gewijzigd door Daniel36 op 27-01-2012 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutusl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:07
Rij nu een jaar op gas (Lancer Wagon 2.0L, 2007). Hiervoor zowel diesel (Golf, Passat, Caddy, Transporter) als ook benzine gereden (Carisma, Octavia).
Lancer gekocht met 97.000 km op de teller. Auto is nieuw voorzien van een Vialle lpi installatie met ringtank. Enige nadelen zijn de beperkte actieradius (zo'n 350 km) en het niet mee kunnen nemen van het reservewiel op de daarvoor bestemde plek. Verschil in verbruik tussen benzine en gas is minimaal (ca. 1 op 10). Ben nog nooit zo goedkoop op en neer naar zuid Frankrijk gereden! Wel vaak tanken maar nooit lang hoeven te wachten.
Gasprijs is hier momenteel 64,9 cent/l.
De wegenbelasting voor deze auto is 90 euro in de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

no offense naar de gasrijders die wel gewoon hun onderhoud bijhouden, maar goed onderhouden auto's op gas boven de 2 ton zijn zowat zeldzamer dan auto's die opgereden worden en van apk naar apk sloffen.. mja, dat zelfde geld voor lichte dieselauto's, die worden ook allemaal kapotgereden door zzp'ers met bezorgdiensten enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

onzin, het zijn bepaalde inbouw normen maar er zijn zat auto's die een verdamper installatie hebben en toch G3 zijn.
Rond die tijd kwam de 3e Generatie LPG installaties idd, Beste check je het op de RDW site en als het kan in de Kenteken papieren, ik kan uit ervaring vertellen dat het zelfs op de RDW site soms niet goed vermeld staat.
Overigens hebben sommige moderne instalatie's verschillende systemen/technieken om de motor koeler te houden (vloeibaar inspuiten bijvoorbeeld) of indien nodig bij te smeren (klein drupje olie dat word mee gesmeerd) zodat eigenlijk elke auto wel op LPG te rijden is.
Goed warm rijden en het helpt ook als je een merk heb wat goed op gas 'gaat' (hardere klepzittingen), m'n ouders hebben met 4 auto's op gas van +/- 80k naar 250 a 300k gereden. De (mogelijk) gas gerelateerde 'schade' is geweest: 1x een kapotte koppakking (kop revisie is meestal, zo ook hier niet nodig) en 1x een verbrande klep (trillen bij stationair, auto had toen 260k gereden oid, nog een halfjaar mee gereden toen ingeruild ivm overig onderhoud).

Het omslagpunt hangt vooral af hoe lang je met de auto gaat rijden, de extra wegenbelasting valt bij niet zo heel zware auto's redelijk mee, onder de 851 kg is het zelfs geen euro extra.

Voor een auto van 1251 tot 1350 is het bijvoorbeeld 70 a 80 euro per kwartaal extra.

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 27-01-2012 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

onder de 851 kg is het zelfs geen euro extra.
dat is voor mij nieuw, of bedoel je op G3? want ik betaal voor mijn autotje met een papieren gewicht van 680 kg nu 15 euro per maand op benzine, op gas (g2/g3-zonder-belastingvoordeel, want auto is van '90) zou ik volgens de site van de belastingdienst 49 euro per maand gaan betalen, dik 3x zoveel.. nou zou t op zich rendabel zijn, ik verstook nu maandelijks 150-200 euro aan benzine, maar ik heb t geld niet over voor de installatie.

Ik probeer momenteel namelijk door n oerwoud van regels heen te komen om te zien of ik nou
-wel of niet zelf
-een wel of niet voor mijn auto typegoedgekeurde (of veel liever namelijk een universele G2/G3) installatie
mag installeren, en het daarna met een simpele keuring op kenteken zetten, ipv dat ik dat voor 4x zoveel geld moet laten inbouwen en doen.

Iedereen beweert wat anders, dus ik denk dat ik toch de RDW maar eens ga bellen wat t nou is..
als ik t zelf mag doen dan is t prima te betalen ~400 euro aan parts + kentekenkeuring van 57 euro. ik ben namelijk best handig, ik doe alles zelf aan mn auto, en de inbouweisen voor LPG zijn echt niet moeilijk.
als ik t moet laten inbouwen ben ik 1200+ euro verder, das meer dan de dagwaarde, en omdat mn auto te oud is heb ik dan alsnog geen G3, nogal weggegooid geld...

maargoed, das mn persoonlijke ervaring met LPG. als je niet gehecht bent aan één merk of type auto, kan je t beste gewoon n auto met een bestaande G3 installatie, een goede onderhoudsgeschiedenis, en niet al te belachelijke kilometerstand kopen.. alleen dat kan wel ff zoeken zijn voor je de juiste tegenkomt.. (ik weet dr nog wel een te koop, maar dan moet je maar net n renault megane coupe willen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

G3 it is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-07 16:22

PauseBreak

derp!

Het belangrijkste bij LPG installaties is of de motor er geschikt voor is of niet. Direct daarna komt de onderhoudsgeschiedenis, bij een tweedehands dan. Als je het zelf in laat bouwen dan zou ik gewoon eerst eens goed rondkijken.
Het rijden met LPG hoeft niet veel anders te zijn dan op benzine, met name bij een LPI installatie. De meeste systemen starten op benzine en schakelen dan over wanneer je bijvoorbeeld boven 3500tpm komt of naar z'n 2 schakelt. Weer andere systemen schakelen pas over wanneer de motor warm is, en andere systemen kunnen zelfs op LPG starten. Genoeg keuze dus.
Mijn ouders hebben jaren rondgereden in een Laguna (I phase 2, '00) Break 1.6 16V en dat was allemaal prima. Met de LPG3-installatie is in 200.000km 1x een storing geweest die veroorzaakt werd door een stel bougies die er niks van snapten. Afgezien daarvan was het gewoon probleemloos rijden.
Hét nadeel eraan vind ik toch wel de manier van tanken, plus natuurlijk dat je in het buitenland altijd die verloopstukken bij je moet hebben en moet weten waar de LPG-tanks staan. In o.a. België zijn er relatief veel parkeergarages waar je met een LPG auto niet in mag, dat is ook wel even een nadeeltje :P

@ AlexanderB:
Het inbouwen van LPG (de tank, slangen etc) is niet zo moeilijk, maar je moet je installatie wel echt even laten afregelen door een professional.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 10:19

PromWarMachine

Forsaken Archer

Ik heb een jaartje op G3 gereden. Was een van m'n eerste auto's. Tweedehands auto, heeft qua aanschaf max. 1500 euro gekost. De nadelen van gas ten opzichte van de diesel die ik nu heb:
• Gas trekt niet snel op, zeker ten opzichte van benzine waar jij het mee vergelijkt
• Ik had een 30 liter G3 tank en moest om de 300 km tanken (heb nu een 50 liter dieseltank en tank om de 750km, met een onzuinige rijstijl)
• In het buitenland hebben ze lang niet altijd een gasinstallatie. Hebben ze die wel: dan heb je een verloopstukje nodig.
• Je kunt met gas ook in Nederland niet overal tanken. Dat komt omdat er geen gasinstallatie onder de grond mag liggen bij pompstations die nabij woonwijken liggen.

Als het een van je eerste auto's is en je wilt niet nieuw kopen: gewoon doen als het voor jouw aantal kilometers voordeliger blijkt te zijn.

Het onderhoud is inderdaad duurder, maar ik heb daar in de praktijk niets van gemerkt, omdat ik wist dat ik de auto maar een jaartje ging rijden.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

PauseBreak schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 10:57:
@ AlexanderB:
Het inbouwen van LPG (de tank, slangen etc) is niet zo moeilijk, maar je moet je installatie wel echt even laten afregelen door een professional.
ik was eigenlijk van plan om een 3G-type installatie (maar zonder belastingvoordeel, auto is te oud) in te bouwen die gewoon t ECU volgt dus, maar idd ff kijken of t CO enzo nog klopt daarna is idd handig.

het probleem is meer dat ik door de regelgeving niets mag inbouwen zolang ik geen lijst met "voor mijn auto en motorisering goedgekeurde" onderdelen heb, de onderdelen van die lijst gebruik, en een sticker opplak waaruit blijkt dat dat de juiste onderdelen zijn.

en ik heb stiekem zo mn twijfels over wat dr gebeurt als ik met mn oude hok de boel voor veel geld laat inbouwen, of ze niet gewoon alsnog zelf hun "huismerk"-installatie dr in bouwen, en ik dr later/ooit bij een apk-steekproef op word afgekeurd omdat t nummer wat ze op de sticker krabbelen niet op de lijst blijkt te staan..

ontopic: volgende keer neem ik een oldtimer of een auto met euro-2 of beter kenteken van '95 of nieuwer en dan kan dr gewoon G3 in incl voordeel, niet eentje die dr precies tussenin valt, en dat is de enige tip die ik anderen kan geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Bij een APK word alleen gekeken naar de bevestiging van de gasleidingen en uiteraard de tank :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Vermogensverlies op lpg is een kwestie van de juiste afstelling, als het goed is merk je geen/amper verschil.
- tanken in het buitenland is idd. wat lastiger want je hebt een verloopstukje nodig, ik heb altijd twee verloopstukken (Europa en Italie ) in een oude doek met een waterpomptang mee.Rij meestal Dld en Cz, gaat prima met die verloopstukken, tang nooit nodig, het kan gewoon ff met de hand.
In Dld. hebben ze meestal geen LPG bij tankstations aan de snelweg, even eraf bij Autohof op de borden en voila : lpg tank. Klinkt veel lastiger dan het is hoor.
In Nederland kun je nagenoeg overal langs de snelweg wel tanken is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

lpg stinkt naar rotte eieren en bij het ontkoppelen blaast die 'deo' tegen je hand en of broek

:twk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:19
Ik rij sinds 2007 met gas in verschillende auto's en toch merk je het als je tank bijna leeg is. Bij een volle tank hebben de auto's veel meer pit dan als deze vrijwel leeg is.

Luxemburg is overigens niet echt LPG friendly. Parkeren in een garage is bijvoorbeeld verboden.
MrJayMan schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 14:09:
lpg stinkt naar rotte eieren en bij het ontkoppelen blaast die 'deo' tegen je hand en of broek
..wat je na 5 seconde al niet meer ruikt.
[afbeelding]

Absoluut gezien is LPG nog steeds een perfect alternatief. Voor 32 euro rij ik 450km in een saab 9-3 linear 2003. Dat lukt je niet op benzine.. Hier op industrieterrein betaal je overigens 0.619 euro/liter.

[ Voor 66% gewijzigd door LED-Maniak op 28-01-2012 14:16 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Parkeren in een garage mag idd. niet in alle landen, ik heb me laten vertellen dat het is omdat in Nl lpg auto maar voor 80 % gevuld mogen worden (bij tanken gaat er maar 80 % in door een beveiliging) maar o.a. in CZ
is dat niet zo ingesteld bij hun lpg tanks.
In CZ krijg je ook een gele sticker met LPG achterop je auto ! (goeie reden om een diesel te nemen daar dus 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Je motor slijt veel sneller met gas; hogere onderhoudskosten... Zo is er op google (wel eens van gehoord) vast nog veel meer te vinden over het rijden op een bepaalde brandstof, en alle voor- dan wel nadelen.
Even inhaken. De rest niet geweldig gelezen, maar het zal inmiddels wel ontkracht zijn.

Anyway, vroegah sleet een motor idd sneller.
Dat zit em vooral in de kleppen die over verloop van tijd minder goed sloten wanneer je op gas reed.
Dat heeft er mee te maken dat de klepzetels niet gehard waren. Gas bevat geen smerende bestanddelen en voor dergelijke auto's werd dan een zogeheten "flashlube" installatie ingebouwd. Die drupte elke keer een beetje smeermiddel bij de kleppen zodat ze niet zo hard slijten.
Tegenwoordig zijn klepzetels en kleppen gehard. Die hoeven niet meer gesmeerd te worden. Dit is ook deels nodig omdat bij hogere compressie van tegenwoordig meer hitte wordt veroorzaakt en meer smerende bestanddelen in rook op gaan.
Zelfs compleet zonder smerende bestanddelen in de brandstof blijven die nog intact.

Dus heel kort gezegd kan je met elke moderne motor gewoon gas gebruiken.
De reden dat het niet veel gedaan wordt, is vanwege fabeltjes zoals jij ze stelt.
Daarbij is gas bijvullen in het buitenland anders als hier. Stel, je gaat naar belgie, dan heb je een verloopstuk nodig.
Ga je naar spanje, dan kan je gas vergeten want daar mag het niet eens.
Dus in die zin kleven er wat nadelen aan.
Verder bevat gas wat minder energie dan benzine, dus je fuel economy gaat iets achteruit. Ook met moderne vloeibaar ingespoten varianten, al is dat wel minder als de oude gasvormig ingespoten versies.
Voordeel is dat het octaangetal hoger is, en je dus via hogere compressie of spelen met de ontstekingstiming kan zorgen dat er wat meer kracht uit gehaald wordt. Hier door wordt o.a. ook de fuel economy beinvloed.
Dus tegenwoordig is het best interessant, maar men blijft in de fabeltjes hangen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Destruction schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 14:04:
Bij een APK word alleen gekeken naar de bevestiging van de gasleidingen en uiteraard de tank :)
Maar bij het op kenteken zetten niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Dan idd niet :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
McKaamos schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 14:27:

Ga je naar spanje, dan kan je gas vergeten want daar mag het niet eens.
Dus in die zin kleven er wat nadelen aan.
Dan is het al lang geleden dat je er geweest bent want LPG mag ook in spanje. Enige probleem is dat er maar weinig tankstations zijn voor LPG.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Femme schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 19:50:
[...]

Ja. "gewone" stalen uitlaten wel: In LPG uitlaatgassen zitten simpelweg veel meer watermoleculen (dan in benzine-uitlaatgas) die afkoelen en condenseren in het koudste deel van je uitlaat. Vooral bochten bij einddempers zijn daar gevoelig voor. Die gaan op benzine ook, maar op LPG dus veel eerder.
streafer schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:17:
[...]

Ja, gas ontbrandt op een hogere temperatuur dan benzine. Hierdoor heb je dus veel sneller dat je uitlaat doorbrandt, vooral op de flensen wil dit dus nog wel vaker gebeuren.
Nee. Lpg verbrand niet heter, maar langzamer. Daarom vervroeg je je ontstekingscurve extra tov. benzine.

En stel je ook vaker kleppen, vanwege het nog niet uitgebrande/afgekoelde mengsel wat erlangs gaat hebben vooral de uitlaatkleppen te lijden. Inlaatkleppen (bij verdamper-venturi systemen) hebben juist weer "last" van het schrale lpg mengsel en het gebrek aan koeling van een vloeibaar mengsel. Eea schijnt te ondervangen kunnen worden met een zgn. "flash-lube" systeem.
Daniel36 schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 14:20:
Parkeren in een garage mag idd. niet in alle landen... [...]
Tunnel naar Engeland, sommige veerboten, niet overal kunnen tanken in het buitenland.... etc.

Er zitten wat haken en ogen aan hier en daar.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-08 15:18
Die mag je mooi op Autotrader zetten

[ Voor 85% gewijzigd door PWM op 29-01-2012 18:42 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

teacher schreef op zondag 29 januari 2012 @ 14:53:
[...]

Tunnel naar Engeland, sommige veerboten, niet overal kunnen tanken in het buitenland.... etc.

Er zitten wat haken en ogen aan hier en daar.
Je kunt natuurlijk ook gewoon alsnog met je lpg-auto de trein of parkeergarage inrijden. Niemand die hoeft te weten dat je op lpg rijdt (tenzij je een lelijke zichtbare voldop hebt) en de kans dat je auto zal ontploffen is niet bijzonder groot (anders zou niemand op lpg rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

En als je helemaal netjes wilt zijn, rijd je gewoon je LPG tank leeg.

Ik overweeg ook LPG in te (laten) bouwen in mijn Kever uit 1974. Ik gok zo tussen de 1000,- en 1500,- aan eenmalig kosten. Aangezien ik geen wegenbelasting betaal, zit ik alleen met de aanschaf en onderhoud.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Koffie schreef op zondag 29 januari 2012 @ 15:26:
En als je helemaal netjes wilt zijn, rijd je gewoon je LPG tank leeg.
Volledig leeg rijden van je LPG tank wordt afgeraden omdat dit erg slecht is voor je brandstofpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Een conventionele installatie inbouwen kan je prima zelf; kost je rond de 500 euro aan spullen. Op de site van het RDW staan de inbouw eisen: http://www.rdw.nl/SiteCol...LPG%20-%20%20Algemeen.pdf

Bij straver lpg staan ze ook: http://www.straverlpg.nl/upload/prikbord/rdw-keur.pdf

Bij een kever is het wat lastiger mbt je verdamper: die moet je zien te verwarmen en dat wordt normaliter met (warm) koelwater gedaan. En een kever heeft daar nu net een gebrek aan... :) en stiften in uitlaten schijnen niet meer te mogen.
Maar op kever clubs / sites is daar vast wel info over te vinden (oliekoeler oid?)....

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

LED-Maniak schreef op zondag 29 januari 2012 @ 15:37:
[...]

Volledig leeg rijden van je LPG tank wordt afgeraden omdat dit erg slecht is voor je brandstofpomp.
Bij een Verdamper installatie kan 't niet zo enorm veel kwaad, bij een installatie welke vloeibare LPG inspuit is het inderdaad zeer zeer slecht voor de pomp in je tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loona35
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-06 07:47
Tip voor de topicstarter: laat je informeren door echte kenners.

Dit hele topic loopt vol met verhalen van mensen van wie je niet eens weet hoeveel verstand ze daadwerkelijk hebben van deze techniek. Ik wil niet claimen veel verstand te hebben van autotechniek, maar er wordt hierboven af en toe toch ook een partij spookverhalen getapt hoor... Van die verhalen die ik op feestjes ook wel eens hoor, maar nooit van iemand die daadwerkelijk zelf LGP rijdt.

PS1: ik zij zelf probleemloos G3 (2ton inmiddels), maar de enige reden dat ik dat doe is omdat mijn auto een grote longinhoud heeft. Anders zou ik diesel pakken of benzine. Het is namelijk best irritant om zo vaak langs het tankstation te moeten :P Verder verlies je wel wat motorvermogen, maar aangezien je gas neemt zodat je lekker een 3 of 4 litermotor kan rijden is dat grosso modo niet zo'n issue :P 8) (...en ben je grosso modo ook net zoveel centen kwijt als een 1.6 benzine :/ :P).

PS2: ik heb geen reserveband meer, wel normale ruimte in de achterbak. Beste alternatief als je geen pick-up rijdt denk ik. Reparatie setje mee en klaar. Hoe vaak heeft een mens nou een lekke band in zijn leven? Niet zo heel vaak denk ik (nou ja hoop ik :P).

[ Voor 24% gewijzigd door Loona35 op 29-01-2012 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-08 10:21
Ik weet niet of dat een probleem voor je is, TS, maar weet dat je in de meeste ondergrondse parkeergarages ook niet meer welkom bent met een auto die rijdt op LPG.

EDIT: maar dit was dus reeds gezegd. Excuses.

[ Voor 13% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 29-01-2012 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Laatst online: 13-12-2024
Nikolas schreef op zondag 29 januari 2012 @ 17:25:
Ik weet niet of dat een probleem voor je is, TS, maar weet dat je in de meeste ondergrondse parkeergarages ook niet meer welkom bent met een auto die rijdt op LPG.

EDIT: maar dit was dus reeds gezegd. Excuses.
Deze mag in heel veel gevallen ook naar het rijk der fabelen.

In Nederland mag je in de meeste (enkele zijn dan wel uitgezonderd), zonder problemen parkeren in een (ondergrondse) parkeergarage.

Vereiste is dat de eigenaar / beheerder / exploitant van de garage een co/lpg detectieinstallatie heeft gecombineerd met meganische ventilatie.

Aangezien NL een redelijk LPG georienteerd land is, houden wij (het bedrijf waar ik voor werk) hier best wel rekening mee.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Dan moet ik jullie daarvoor feliciteren, want als ik kijk naar de parkeergarages in België, dan weigeren de meeste parkeergarages LPG-auto's. Als ik me niet vergis (maar ik kan dit niet staven), weigeren zelfs alle Interparking-garages LPG-wagens en de meeste parkeergarages in België zijn in handen van Interparking.

Even opgezocht: in Gent, waar de parkings niet in handen zijn van Interparking, mag je in 3 van de 5 parkings parkeren met een LPG-auto. We zijn dus ook op de goede weg :)

[ Voor 21% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 29-01-2012 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
Nikolas schreef op zondag 29 januari 2012 @ 18:44:
Dan moet ik jullie daarvoor feliciteren, want als ik kijk naar de parkeergarages in België, dan weigeren de meeste parkeergarages LPG-auto's. Als ik me niet vergis (maar ik kan dit niet staven), weigeren zelfs alle Interparking-garages LPG-wagens en de meeste parkeergarages in België zijn in handen van Interparking.
Wat maar aangeeft wat Interparking wil investeren en hoeveel zij willen opstrijken :) vriendelijk steekje onder water naar de concurrent

Gelukkig breiden wij stil aan ook steeds verder uit in Belgie :) maar moet eens nazien hoe het daar nu geregeld is, dat durf ik zo 1,2,3 niet te zeggen.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Harry schreef op zondag 29 januari 2012 @ 18:49:
[...]

Wat maar aangeeft wat Interparking wil investeren en hoeveel zij willen opstrijken :) vriendelijk steekje onder water naar de concurrent

Gelukkig breiden wij stil aan ook steeds verder uit in Belgie :) maar moet eens nazien hoe het daar nu geregeld is, dat durf ik zo 1,2,3 niet te zeggen.
Ik vind dat de prijzen van de Inteparking-parkeergarages over het algemeen goed meevallen. Ben onlangs in Hasselt geweest en de kosten van de parking die het dichtst bij het hotel lag (Easy Parking van mypark.be), konden oplopen tot maar liefst €22 per dag en de kosten bleven zich ook opstapelen per uur. Er waren dus plafond per dag. De kosten per uur daalden naar gelang het aantal uur dat je er stond (van €2/u naar €0.5/u), maar er waren geen abonnementsformules voor een paar dagen, dus de auto nemen en terugkomen kost een half fortuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07 11:06

seninha

god's right foot

Wat een standaard antwoord. Blijkbaar zelf nooit op gas gereden??

Ik heb zelf 5 jaar lang rond gereden met een Mercedes ML320 waar ik een G3 LPi installatie in heb laten zetten.En kan je zeggen dat ik nooit problemen gehad heb.
Huidige installaties zijn erg goed en zowat onderhouds vrij.

Verbruik op gas ging iets omhoog maar of je nou 1 op 8 rrijd op benzine of 1 op 7 op gas, dan maakt het niet echt uit.
Ik was per jaar veel goedkoper uit.Ook als was de maandelijkse belasting hoger.

Ben zelf op dit moment aan het kijken welke installatie ik nu in mijn huidige auto ga plaatsen (Grand Espace 3.5V6)

Er zijn trouwens installaties die tevens je kleppen smeren.

Kijk anders even hier: http://www.autogasinfo.nl/ .
Je kan daar offertes laten maken voor jou auto.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
In elk geval iedereen bedankt voor de reply's.

Zelf heb ik nog geen auto, dus kan ik mooi gaan uitzoeken met welke auto's je meer en welke je minder problemen kan verwachten.

Wat ik wel begrijp is dat je met gas dus minder hoog in de toeren moet gaan zitten, als je dus toch nog vlotter zou willen accelereren kan je beter een motorblok van een maatje groter nemen.

klopt het trouwens dat je met elke gas installatie ook nog 100% benzine kan rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
liquid_ice schreef op maandag 30 januari 2012 @ 14:51:
In elk geval iedereen bedankt voor de reply's.

Zelf heb ik nog geen auto, dus kan ik mooi gaan uitzoeken met welke auto's je meer en welke je minder problemen kan verwachten.

Wat ik wel begrijp is dat je met gas dus minder hoog in de toeren moet gaan zitten, als je dus toch nog vlotter zou willen accelereren kan je beter een motorblok van een maatje groter nemen.

klopt het trouwens dat je met elke gas installatie ook nog 100% benzine kan rijden?
Toeren zijn geen enkel probleem, is volgens mij ook niet genoemd in dit topic?
En je kan de lpg-installatie gewoon uitschakelen, in dat geval rijdt de auto volledig op benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Grappig dat er een soort universeel omslagpunt wordt genoemd voor gas, terwijl dat echt helemaal nergens op slaat. Hoe meer je auto verbruikt, hoe eerder het omslagpunt komt. Een Aygo moet misschien wel 30-40k km rijden voor de verhoogde MRB eruit zijn, een Mercedes S500 hoeft alleen de oprit af, bij wijze van spreken.

Ik rijd een Saab 9-5 2.3T op LPG G3. Die kost me nu 341 euro per kwartaal, wat 111 euro meer is dan de 230 euro die hij op benzine had gekost. Dat is dus 37 euro/maand die ik meer uitgeef omdat er een G3-installatie in zit. Die 37 euro heb ik er in 1x tanken al uit, het prijsverschil is immers ongeveer een euro tussen benzine en LPG, benzine zit op ~1.65/liter bij de Firezone/Tango/TinQ hier in de buurt en LPG tank ik bij Shell voor ~65ct/liter. Dan hoef ik dus maar 37L te tanken om goedkoper uit te zijn, wat betekent dat ik zo'n 300km moet rijden (uitgaande van 1:8, ik rijd flink zuiniger) per maand om goedkoper uit te zijn. Dat is slechts 3600km in het jaar :Y) Een keer op vakantie in Z-Frankrijk en je hebt het verschil in MRB er al uit :P

De 9-5 rijdt al ruim 300.000km op gas en aan de kop is geen bovenmatige slijtage, de uitlaat ook niet. Nu is deze er wellicht ook meer op gebouwd dan de gemiddelde auto? En wellicht helpt het dat het een turbomotor is, die schijnen ook wat warmer te verbranden dan normaal...

[ Voor 5% gewijzigd door Grrrrrene op 30-01-2012 16:10 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

ik tankte potverdorie ook altijd voor 65 eurocent de liter lpg (of minder) maar de laatste keer was het bij mijn voordeelpomp (met klantenkaart) ook al 70 eurocent.

En zuiniger dan 1 op 8 met een grote 9.5 lijkt me mooi, ik haal meestal net geen 1 op 10 met een Picasso 1.8.
Ik verdek je turbo van die zuinigheid !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Grrrrrene schreef op maandag 30 januari 2012 @ 16:08:
Ik rijd een Saab 9-5 2.3T op LPG G3. Die kost me nu 341 euro per kwartaal, wat 111 euro meer is dan de 230 euro die hij op benzine had gekost. Dat is dus 37 euro/maand die ik meer uitgeef omdat er een G3-installatie in zit. Die 37 euro heb ik er in 1x tanken al uit, het prijsverschil is immers ongeveer een euro tussen benzine en LPG, benzine zit op ~1.65/liter bij de Firezone/Tango/TinQ hier in de buurt en LPG tank ik bij Shell voor ~65ct/liter. Dan hoef ik dus maar 37L te tanken om goedkoper uit te zijn, wat betekent dat ik zo'n 300km moet rijden (uitgaande van 1:8, ik rijd flink zuiniger) per maand om goedkoper uit te zijn. Dat is slechts 3600km in het jaar :Y) Een keer op vakantie in Z-Frankrijk en je hebt het verschil in MRB er al uit :P
Haha, geweldig. Aan je omschrijving te lezen had ik al het idee dat je uit Enschede kwam, ja dus :)
Rij zelf met een 9-3 1.8T Linear in Enschede rond. >2 ton op G3 momenteel. De Shell in Enschede(ik neem aan dat je degene bij de haven bedoelt) is trouwens nog best 'duur' met gas. 1:9~1:10 hier trouwens. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 30 januari 2012 @ 20:13:
[...]

Haha, geweldig. Aan je omschrijving te lezen had ik al het idee dat je uit Enschede kwam, ja dus :)
Rij zelf met een 9-3 1.8T Linear in Enschede rond. >2 ton op G3 momenteel. De Shell in Enschede(ik neem aan dat je degene bij de haven bedoelt) is trouwens nog best 'duur' met gas. 1:9~1:10 hier trouwens. :Y)
De Shell is inderdaad niet goedkoop, maar ik heb meestal als ik terug kom van werk geen zin om de halve stad door te rijden voor een goedkoper adresje (ook geen idee of die er wel is). Vaak tank ik dus onderweg, in Haaksbergen bijvoorbeeld (kom ik langs als ik naar mijn ouders ga) zit een Shell die flink goedkoper is, daar tankte ik een week terug volgens mij nog voor 62ct.

Maar ik wil maar zeggen: al die horrorverhalen over LPG kunnen reuze meevallen. Ik zat me net trouwens te bedenken dat wat ik zei over Z-Frankrik natuurlijk niet opgaat, want de kans is groot dat je onderweg noodgedwongen benzine moet tanken ipv LPG omdat het simpelweg niet verkrijgbaar is waar je je tank bijna leeg rijdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrJayMan schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 14:09:
.............m'kay......

Enig idee waarom het zo stinkt? Van nature stinkt het namelijk niet zo, maar ik ben erg blij dat men wat heeft toegevoegd. Zou het niet zo prettig vinden als ik geen indicator zou krijgen als er ergens een lek is.

Anyways, in 2007 een Renault Megane Coupé Privilege Sport 2.0 op LPG overgenomen uit de lease, werd voorheen gereden door mijn beste vriend. Bouwjaar auto is 2002. Ik rij er tussen de 25000-30000 KM per jaar mee, teller staat onderstussen bijna op 250000 KM ....dus...mijn ervaringen met LPG:

- Hoog in de toeren rijden maakt het veel minder zuinig, boven de 4000 is niet handig....maar ja...lekker b.. ;)
- Met de nieuwe generatie gastanken merk je nog weinig verschil in performance;
- Je kunt je gastank gewoon uitzetten en op benzine rijden;
- Als je gastank leeg raakt, dan ga je wat horten en stoten. Niet van schrikken, gewoon naar benzine switchen.
- Het parkeergarage geleuter heb ik nog nooit meegemaakt, je kunt prima overal parkeren met je LPG auto, zeker met de nieuwe generatie tanks.
- Het hebben van een gasdop is tegenwoordig een verplicht onderdeel bij je APK. Maar heel de wereld laat deze liggen bij het pompstation, dus als je je gasdop weer eens hebt laten liggen, gewoon naar de bak met doppen vragen aan de kassa... ;)
- In sommige landen gebruiken ze andere installaties bij de pompstations, moet je een ander verloopstukje voor gebruiken.

Ik vind LPG persoonlijk ideaal. Bijna al het negatieve commentaar wat hier vermeld stond is achterhaald, de wereld van LPG heeft een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:16
Ik heb een tijdje een E34 518i (1.8 4 cilinder) op LPG (g2) gehad. Ik kocht hem met 402.000 km op de teller en deed hem met 420k weg. Het reed gewoon prima.

Key is om gewoon je onderhoud wél te doen en "normaal" te rijden, dus gewoon warm rijden en niet als een idioot op een koude motor rijden. Maargoed, als je veel rijdt (en LPG dus uit kan) zou je dat moeten weten.

En je moet een auto kiezen die ermee om kan gaan. LPG op een 1st gen Laguna is natuurlijk wel vragen om problemen, die doet het met benzine al niet fatsoenlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door 418O2 op 31-01-2012 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 09:28:
[...]
Ik vind LPG persoonlijk ideaal. Bijna al het negatieve commentaar wat hier vermeld stond is achterhaald, de wereld van LPG heeft een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt.
Ach, hoe meer mensen hierin blijven geloven, hoe aangenamer de prijzen blijven voor ons. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, bij de BP aan de A44 ga je al richting de 80 cent, dus de prijzen mogen wel weer omlaag wat mij betreft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-08 11:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Net de 153.000 aangetikt met mijn 1.6MPI motor op een G3 Vialle installatie. 490 kilometer op 1 tank, gemiddeld dus 1 op 10/11.

2 problemen gehad:

- Backfire (is niet erg, alleen schrik je de pleuris)
- Aanpassing in het motormanagement, omdat mijn motor zichzelf op gas niet stationair kon houden.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
418O2 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 09:33:
En je moet een auto kiezen die ermee om kan gaan.
en hoe kom je daar dus achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.tipsomtebesparen.nl/auto/tanken/autogas-lpg

Los van het feit dat je auto een bezine auto moet zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:16
liquid_ice schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 10:30:
[...]

ervaringen zoeken

of gewoon een BMW kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
liquid_ice schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 10:30:
[...]

Ervaringen zoeken. Mijn ervaring is dat Zweedse auto's (Volvo, Saab) er prima tegen kunnen en ook Mazda heeft speciale koppen die voor LPG geschikt zijn. Collega van me heeft zijn Skoda Fabia van LPG voorzien, met garantie via Skoda, dus Skoda ondersteunt het ook. Als je een auto op het oog hebt, moet je even zoeken naar ervaringen van anderen met LPG in dat specifieke model. Het gaat meestal mis met de kleppen en klepzittingen van de motor. Die moeten tegen de hogere ontbrandingstemperatuur en mindere smering met LPG kunnen.

Mijn buurman rijdt al ruim een half miljoen kilometer in zijn Volvo 850 op LPG, geen centje pijn :o

[ Voor 6% gewijzigd door Grrrrrene op 01-02-2012 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 06:10

-tom-562

Oliesjeik

Van Mazda klopt. Alleen die blokken zitten niet meer in de nieuwere modellen. Vanaf de MAzda 6 zijn ze op andere motoren over gegaan. De 626'en kunnen idd prima op gas. De meesten (vooral de 1.8) hebben een kop met geharde klepzittingen, die gaan perfect op LPG.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Grrrrrene schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 08:44:
[...]

Maar ik wil maar zeggen: al die horrorverhalen over LPG kunnen reuze meevallen. Ik zat me net trouwens te bedenken dat wat ik zei over Z-Frankrik natuurlijk niet opgaat, want de kans is groot dat je onderweg noodgedwongen benzine moet tanken ipv LPG omdat het simpelweg niet verkrijgbaar is waar je je tank bijna leeg rijdt ;)
Frankrijk is prima voor lpg-rijders, alleen zijn de prijzen wel hoog. De laatste keer dat ik er was (juni vorig jaar) hanteerden alle tankstations langs de snelweg exact dezelfde prijs (iets van 91,00 cent per liter, alsnog een stuk goedkoper dan benzine). Er waren volop tankstations met lpg.

In Duitsland is het wat lastiger om lpg-tankstations te vinden langs de Autobahn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ah, dat valt alweer mee. We hadden de Saab nog niet toen we afgelopen zomer op vakantie gingen in Z-Frankrijk, dus dan let je er niet op, maar daarvoor wordt altijd gewaarschuwd en dat was ook de ervaring van mijn LPG-rijdende collega, dat je er op vakantie in Frankrijk niet op moet rekenen dat je LPG kunt tanken.
-tom-562 schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 11:44:
Van Mazda klopt. Alleen die blokken zitten niet meer in de nieuwere modellen. Vanaf de MAzda 6 zijn ze op andere motoren over gegaan. De 626'en kunnen idd prima op gas. De meesten (vooral de 1.8) hebben een kop met geharde klepzittingen, die gaan perfect op LPG.
Ik heb idd een 626 GF 1.8 met de LPG-kop zegmaar. Nooit G3 in laten bouwen, dat was hij niet meer waard toen ik hem kocht en zoveel verbruikt hij niet, maar je hebt nu toch ook de Mazda 2 BiFuel? Hebben ze dan in de UK een andere motorisering? http://www.autogas.ltd.uk/news/articles/mazda-6.htm

[ Voor 51% gewijzigd door Grrrrrene op 01-02-2012 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.autogasrijders.nl/lpg-in-europa/
Met vermelding van welk nippeltje je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07 11:06

seninha

god's right foot

Reed van de week in Alkmaar een parkeer garage binnen (onder de MediaMarkt) en daar zag ik voor het eerste een LPG verbod bord 8)7

Heb ik tijdens de 5 jaar dat ik LPG reed nog nooit gezien.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

Even een reply van mezelf uit het foute tuning topic quoten:
Wij hebben een auto op gas en die loopt richting de 3 ton en de motor is nog kurkdroog en met de motor is nog nooit een probleem geweest wat gasgerelateerd was. Mijn ouders hebben een auto op gas (G1) met 4,5 ton op de teller toen die weg ging, ook nooit gasgerelateerde problemen gehad. De auto ging weg wegens ouderdom van het chassis wat bij elke auto voor komt. Daarnaast ken ik ook genoeg andere mensen met gasauto's waarvan de km-stand de 2,5 ton voorbij zijn.
Afgezien van de regelmatige reiniging van de gasinstallatie hebben we geen 'vreemde' onderhoudskosten die door het rijden op gas veroorzaakt worden. De motor verbruikt ook nauwelijks olie :)

Er kleven voor ons wel wat nadelen, maar er zijn een aantal die komen door het formaat auto (Golf):
- Tank staat in de kofferbak, dus een zooi ruimte kwijt
- Kleine tank (vulbaar tot 40l), dus beperkte actieradius
- In de directe omgeving is er geen tankstation die LPG verkoopt, dus strategisch tanken

Voordelen:
- Wel lekker goedkoop rijden. De gasprijs stijgt af en toe wel, maar de prijzen voor de andere brandstoffen ook
- Geen (merkbaar) verschil in acceleratie op gas of benzine

Bij onze auto is de vulnippel in de zwarte onderrand van de achterbumper gebouwd, dus geen kans op roest rond de vulnippel :)

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McBoom schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 09:03:
Even een reply van mezelf uit het foute tuning topic quoten:

Wij hebben een auto op gas en die loopt richting de 3 ton en de motor is nog kurkdroog en met de motor is nog nooit een probleem geweest wat gasgerelateerd was. Mijn ouders hebben een auto op gas (G1) met 4,5 ton op de teller toen die weg ging, ook nooit gasgerelateerde problemen gehad. De auto ging weg wegens ouderdom van het chassis wat bij elke auto voor komt. Daarnaast ken ik ook genoeg andere mensen met gasauto's waarvan de km-stand de 2,5 ton voorbij zijn.
Hier nog een LPG-rijder. Voorheen in een Volvo 460 met een oudere LPG-installatie (weggedaan met meer dan 3 ton op de teller omdat onderhoud aan de auto meer ging kosten dan ie waard was). Nu met een Volvo V40 en een LPG G3 installatie. Km-stand: 280.000km. Motor doet het nog goed. De LPG pomp (Vaille) is wel recent vervangen, want die was helemaal dood. Gelukkig kun je bij die dingen enkel 't pompje vervangen ipv de gehele tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
Grrrrrene schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 14:49:
Ah, dat valt alweer mee. We hadden de Saab nog niet toen we afgelopen zomer op vakantie gingen in Z-Frankrijk, dus dan let je er niet op, maar daarvoor wordt altijd gewaarschuwd en dat was ook de ervaring van mijn LPG-rijdende collega, dat je er op vakantie in Frankrijk niet op moet rekenen dat je LPG kunt tanken.
Klopt ook in zekere zin wel... In frankrijk noemen (noemden in ieder geval) ze LPG, GPL.
Als je dat niet weet en zoekt naar een tankstation waar dan wel LPG bij staat ben je wel ff zoet i.d.d. :)

In Italie met je trouwens wel goed kijken dat je LPG tankt. Ze hebben daar (aan de pomp) nog een andere gas variant waar ze mee rijden. (in iedergeval in 2004).

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Laatst online: 09:34

RvL

Langs de snelwegen in Frankrijk kun je vrijwel altijd wel LPG krijgen. Op de route national wegen wisselt het: niet iedere pomp verkoopt dan LPG. De ANWB verkoopt echter boekjes en er zijn ook voor verschillende navigatiesystemen bestanden te vinden die precies aangeven waar ze LPG verkopen :)

Wat betreft mijn ervaringen met LPG. Ik heb twee LPG auto's gehad: een Daewoo Espero 1.8 en een Citroën C4. De Daewoo heb ik probleemloos naar 270.000km gestuurd. Enige gasgerelateerde probleem was bij de Daewoo: een kapotte stappenmotor op de gasverdeler, waardoor je letterlijk en figuurlijk geen gas meer kon geven. Beide auto's zijn rijdend ingeruild en de Daewoo heeft ondanks zijn respectabele km stand en leeftijd nog zeker 3 jaar doorgereden.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Zijn er ervaringen van GoT'ers met een Tuscon op een LPG3 installatie? Ik hoor dat voornamelijk de V6 prima geschikt zou zijn voor LPG...is dat soms omdat die geharde kleppen en klepzittingen heeft?

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

lpg tanken in Dld : neem afslag Autohof, even van de autobahn af, tanken en weer terug, gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
RvL schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 10:22:
Langs de snelwegen in Frankrijk kun je vrijwel altijd wel LPG krijgen. Op de route national wegen wisselt het: niet iedere pomp verkoopt dan LPG. De ANWB verkoopt echter boekjes en er zijn ook voor verschillende navigatiesystemen bestanden te vinden die precies aangeven waar ze LPG verkopen :)

Wat betreft mijn ervaringen met LPG. Ik heb twee LPG auto's gehad: een Daewoo Espero 1.8 en een Citroën C4. De Daewoo heb ik probleemloos naar 270.000km gestuurd. Enige gasgerelateerde probleem was bij de Daewoo: een kapotte stappenmotor op de gasverdeler, waardoor je letterlijk en figuurlijk geen gas meer kon geven. Beide auto's zijn rijdend ingeruild en de Daewoo heeft ondanks zijn respectabele km stand en leeftijd nog zeker 3 jaar doorgereden.
Ik heb alle tankstations met LPG al in mijn navigatiesysteem staan, maar dat heb ik pas gedaan toen we de Saab op LPG hadden, dus na de zomervakantie. We gaan het zien, zou mooi zijn als we (al is het relatief duur) LPG kunnen tanken op weg naar onze vakantiebestemming :) Op lange stukken rijdt de Saab nog redelijk zuinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Laatst online: 09:34

RvL

Het ligt een beetje aan je bestemming, maar ik heb vrijwel nooit problemen gehad met het krijgen van gas. België, Frankrijk en Duitsland zijn zondermeer goed te doen. Spanje wordt een stukje lastiger, al begrijp ik wel dat het daar steeds makkelijker te krijgen is.

Soms moet je er alleen een stukje voor omrijden :)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Pagina: 1