PCIe x8 electrical... halve risercard gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-10-2025
Ik zit op dit bizarre uur te plannen voor een vrij vergezochte casemod. Ik ga daarvoor flexibele PCIe risercards gebruiken. Ik ga de mod doen in combinatie met een Asus Maximus III Gene. De Gene heeft 2 x8 sloten, want het is het P55-platform.

Nou is de grote vraag, kan ik dan ook een x8-risercard gebruiken, of moeten wel alle pinnen van de videokaart contact maken?

PS: even geen discussie over de zin en onzin van x16, dat heb ik nu toch niet ;)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

als je zeker weet dat het 2x8 is en niet 1x4 en 1x 16, dan kan je inderdaad 8x risers gebruiken, waar je aan de videokaart-kant het einde open moet zagen zodat het stuk 9 t/m 16 dr uit kan steken...

[ Voor 3% gewijzigd door AlexanderB op 13-11-2009 11:56 ]

Verwijderd

Als ik de specs na sla van het bord: (http://www.techzine.nl/re...sus-maximus-iii-gene.html) staat daar geen 8x sloten tussen. Wat jij denk ik bedoelt is dat de 16x sloten op 8 lanes gaan lopen als ze in CF/SLI staan. In het verlengde daarvan zeg ik: Waarom niet gewoon 16x flexibele risers gebruiken? Die passen direct, hoef je niet dingen open te frezen etc etc. Als laatste, doen die flexibele risers pci-e 2.0?

• Xtrafris
Ja klopt Reinman, omdat een 1156-processor de PCIe-controller on-die heeft, en er maar 16 lanes bechikbaar zijn, gaat bij de crossfire-setup die ik wil bouwen de boel op x8-x8 draaien. Mijn vraag is niet echt hoe ik het dan aangesloten moet krijgen, mijn vraag is:

als een x16-slot in x8-modus loopt, hoef ik dan ook maar de helft van de pinnen een fysieke aansluiting te krijgen?

De reden dat ik dit wil is vrij simpel: praktisch en estetisch zijn die flatcables niet, dus als ik kan werken met halve kabels, mooi meegenomen. En ja, PCIe 2.0 werkt gewoon, die risers doen niets met het signaal, ze verlengen alleen.

Ter info, ik moet kiezen tussen het bestellen van deze of deze kabels. By the way, is er iemand in de zaal die een webshop in NL kent die dit soort spullen kan leveren?

Ik ben trouwens op de hoogte van het performance-verlies van het gebruik van extenders, en het maakt me niets uit :)

[ Voor 4% gewijzigd door Xtrafris op 13-11-2009 14:33 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:48

M2M

medicijnman

volgens mij kan het wel, maar het is maar de vraag of het moederbord dan enkel de eerste 8 lanes gebruikt, of alle 16 op PCI-E 1.1. Beide hebben dan namelijk dezelfde bandbreedte.

-_-

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@M2M: zeker weten op 8x. Men gaat niet PCI-E 1.x gebruiken, om dan alsnog 16 banen naar het slot te moeten trekken. Dat maakt het moederbord duurder dan als je maar 8 banen moet trekken.

In tests of de PCI-E bandbreedte uitmaakt, plakken ze vaak een deel van de pinnen van de videokaart af. Niet alle pinnen moeten dus contact maken nee.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 15:48

Maasluip

Kabbelend watertje

Maar het zijn geen x8 sloten maar x16 sloten, dus ze hebben wel alle pinnen aangesloten.

Signatures zijn voor boomers.

• Xtrafris
goede opmerking M2M!

Ik denk eerlijk gezegd dat het in het geval van P55 bij x8 2.0 blijft, aangezien de beperking van 20 PCIe lanes (en niet 16 zoals in mijn vorige post) bepaald wordt door het fysieke aantal pinnen in een 1156-socket. Lijkt me onligisch om dat dan nog een keer om te zetten naar x16 1.1 als het geen voordelen heeft.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 14:54:
Maar het zijn geen x8 sloten maar x16 sloten, dus ze hebben wel alle pinnen aangesloten.
In het tweede slot zijn er doorgaans maar 8 banen aangesloten. In het eerste slot zijn er meestal wel 16 aangesloten, zodat dit ook op 16x kan draaien bij één videokaart.

• Xtrafris
Admiral Freebee schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 14:51:
@M2M: zeker weten op 8x. Men gaat niet PCI-E 1.x gebruiken, om dan alsnog 16 banen naar het slot te moeten trekken. Dat maakt het moederbord duurder dan als je maar 8 banen moet trekken.

In tests of de PCI-E bandbreedte uitmaakt, plakken ze vaak een deel van de pinnen van de videokaart af. Niet alle pinnen moeten dus contact maken nee.
YESSS, dank je, dit was het antwoord waar ik op zat te wachten. _/-\o_
Een beetje googlen stuurt me naar dit artikel van Tom's Hardware, dat definitief bewijst dat mijn idee (in theorie) gaat werken. Bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit gaat inderdaad gewoon werken. Ik heb bijvoorbeeld een x8 RAIDcontroller in m'n eerste PCIe x16 slot steken, dat werkt gewoon, dus ook al zijn de lanes aanwezig, je hoeft ze niet te gebruiken. Het performance verschil ben je van op de hoogte dus daar hoef ik niet veel meer over te zeggen :)

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:37

Cheezus

Luiaard

Xtrafris schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 14:32:

De reden dat ik dit wil is vrij simpel: praktisch en estetisch zijn die flatcables niet, dus als ik kan werken met halve kabels, mooi meegenomen. En ja, PCIe 2.0 werkt gewoon, die risers doen niets met het signaal, ze verlengen alleen.

Ik ben trouwens op de hoogte van het performance-verlies van het gebruik van extenders, en het maakt me niets uit :)
Even nog ter info:
Een riser (2 connectoren met een stukje kabel ertussen) doet per definitie _wel_ iets met het singaal: kabels en connectoren hebben namelijk altijd een bepaalde weerstand/capaciteit/inductie waardoor de 1tjes en 0tjes iets vervormd worden. Het zou dus kunnen dat PCIe 2.0 hogere eisen aan een riser stelt om de grotere bandbreedte te kunnen halen zonder dat er fouten optreden.
Zolang ze echter aan de specs voldoen (en dus geen fouten veroorzaken) zal er ook geen performance verlies zijn.

• M2M

M2M

medicijnman

TERW_DAN schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 15:07:
Dit gaat inderdaad gewoon werken. Ik heb bijvoorbeeld een x8 RAIDcontroller in m'n eerste PCIe x16 slot steken, dat werkt gewoon, dus ook al zijn de lanes aanwezig, je hoeft ze niet te gebruiken. Het performance verschil ben je van op de hoogte dus daar hoef ik niet veel meer over te zeggen :)
met raid kaarten is het performance verschil natuurlijk duidelijk zichtbaar, maar met videokaarten niet (zoals uit het artikel van tomshardware blijkt. Hoewel ze daar eigenlijk PCI-E 16x 2.0 vergelijkt hebben met PCI-E 16x 1.1. En dan blijkt zelfs AGP 8x nog ruim voldoende bandbreedte te hebben voor moderne videokaarten. Dan begin je je toch af te vragen waarom ze PCI-E 16x 2.0 zo snel als opvolger hebben...
Misschien toch voor die niche markt die ook daadwerkelijk de bandbreedte nodig heeft op zijn raid controller?

Enfin, ik heb nog even rondgekeken, maar veel PCI-E 16x of 8x flexibele risers in een nederlandse webshop ben ik nog niet tegengekomen. x1 wel :), maar dan verlies je toch wel gemiddeld 60% van je performance....

Trouwens, ga je er videokaarten in stoppen? Of een raidcontroller?

-_-

• Xtrafris
Het worden videokaarten :)

Ik ga een mini-kastje bouwen met daarin een gene mobootje en twee 5870's de hele bende op waterkoeling, en dan ook nog een beetje leuk gepresenteerd. Om dat voor mekkaar te krijgen moet ik erg creatief te werk gaan, vandaar. O-)

• M2M

M2M

medicijnman

in dat geval zou je er goed aan doen om ook daadwerkelijk een minimum bandbreedte van PCI-E 1.1 16x te hebben (of PCI-E 2.0 8x). Dus op zoek naar een stel flexibele pci-e riser kaartjes :). Veel modplezier.

-_-

Pagina: 1