Toon posts:

Upgrade bottleneck??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze pc zon anderhalf jaar terug gekocht met behulp van dit forum. Alleen ik vind het wel tijd voor een upgrade van sowiezo mijn videokaart. Vooral met het oog op de nieuwe spellen die uitkomen zoals call of duty modern warfare 2

Mijn vraag is de nieuwe videokaarten van ati nog geschikt zijn voor deze pc en dan bedoel ik vooral of er niet een al te grote bottleneck is waardoor het zonde is om een nieuwe videokaart te kopen. Het zal gaan om de videokaarten HD 5770 / 5750 ik weet nog niet zeker welke maar dat hangt er vanaf in hoevere dit systeem een bottleneck is voor deze kaarten.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen en wat tips geven voor eventuele upgrades?

Mijn systeem:
Processor Intel Core 2 Duo E6600
Moederbord MSI P965 Platinum
Geheugen 2x Kingston HyperX 1GB DDR2-800 kit
Videokaart MSI NX7900GTO-T2D512E
Harddisk 2x Seagate Barracuda 7200.10 250 GB
Optische drive Samsung SH-S183A Black OEM
Geluidskaart
Behuizing Cooler Master Mystique 631 Black
Voeding OCZ Modstream 520W
CPU-koeler Zalman CNPS9500 LED
Monitor Samsung SyncMaster 205BW
Toetsenbord Logitech
Muis Logitech

Thx alvast

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:16

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Met één van die nieuwe kaarten ga je er een stuk op vooruit. De rest van je systeem is nog niet echt een bottleneck.

Misschien dat je nog wel 2GB kunt bijplaatsen. Let wel dat je bij een 32bit OS maar 3 á 3,5 GB kunt gebruiken.

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Idd wat hier bovenword gezecht ik denk dat een hd5770 nog wel werkt met een E6600 op 3.6ghz

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04-2025

xp7amrkr

De enige echte!

Het hangt een beetje af van de games welke je gaat spelen. Over het algemeen zal de 2x 2.4Ghz waar je E6600 standaard op draait voldoende zijn om toch wel een voordeel uit een 5750 / 5770 te halen.

Mocht het resultaat minder zijn dan verwacht / gehoopt kan je altijd overwegen om je processor een beetje omhoog te schroeven, wat makkelijk moet kunnen met jou setje. Is dit niet voldoende kan je op V&A kijken voor een wat snellere socket 775 processor.

Je voeding kan in ieder geval een nieuwe voeding videokaart wel aan, en 2GB moet voor de huidige games nog altijd ruim voldoende zijn, alhoewel 4GB in combinatie met een x64 OS wel aan te raden is.

[ Voor 6% gewijzigd door xp7amrkr op 28-10-2009 09:09 ]

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Verwijderd

Topicstarter
Ik was inderdaad van plan om mijn computer even helemaal opnieuw te instaleren en de nieuwe windows 7 x64 erop te zetten zodat hij weer vlotjes loopt. Alleen heb ik wel gemerkt in vista dat ik aan mijn 2gb eigenlijk altijd wel genoeg had tenminste het metertje dat ik had kwam bijna nooit op 100% te zitten alleen gingen de games en vista wel langzamer lopen dus dat zal denk ik aan de processor liggen en videokaart. Maar 2gb erbij is natuurlijk niet duur.

Mijn e6600 draait wel gewoon op 2,4Ghz en niet op 3,6Ghz dus volgens jullie zal dit dan toch wel een bottleneck kunnen vormen. Het probleem is alleen dat als je een nieuwe processor koopt je meteen ook weer een nieuwe moederbord nodig hebt en nieuwe geheugen en koeler wat dan wel weer prijzig word. En alleen een nieuwe videokaart zou miss dan 125 euro kosten aan uprgaden plus 25 voor geheugen.
Maar is het de investering waard voor een nieuw systeem of zou ik met een nieuwe install en videokaart wel weer even vooruitkomen. Alleen dan niet dat ik na een half jaar toch ook mijn prcessor moet gaan upgraden.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:16

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Upgraden of overclocken. Het laatste is goedkoper en minimaal 3GHz moet wel te doen zijn met een E6600. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 09:27:
Mijn e6600 draait wel gewoon op 2,4Ghz en niet op 3,6Ghz dus volgens jullie zal dit dan toch wel een bottleneck kunnen vormen. Het probleem is alleen dat als je een nieuwe processor koopt je meteen ook weer een nieuwe moederbord nodig hebt en nieuwe geheugen en koeler wat dan wel weer prijzig word.
Je standaard E6600 kan een bottleneck gaan vormen, daarom stelde ik al voor dat je kon kijken of deze op 3,0Ghz of eventueel wat hoger te klokken is. 3,0Ghz moet makkelijk kunnen met standaard boxed koeler.

Je hoeft ook niet direct een nieuwe processor te kopen, er zijn genoeg twee de hands socket 775 processors in omloop op V&A. Je zou voor jou E6600 nog een euro of 50 kunnen vragen, waarna je met 50 euro erbij een leuke E8400 of Q6600 kan kopen.

Ik denk dat je er verstandig aan doet om er 2GB bij te zetten, het geheugen kost tegenwoordig niks meer en zo sluit je in ieder geval uit dat dat geen bottleneck gaat vormen.

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Verwijderd

Topicstarter
Dan zal ik is even kijken hoe dat overklokken precies in zijn werk gaat nog niet heel erg in verdiept.
Ik had mischien nog vergeten te melden dat ik 2 beeldschermen heb maar tijdens games wel 1 gebruik. Daarnaast gaat het dus vooral om de nieuwe call of duty modern warfare 2. Later nog stracraft 2 en max paine 3 en Command en Conquer 4 en wat er nog meer voor leuke games zullen verschijnen. Dus eigenlijk moet ik wel weer een jaar vooruit kunnen. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2009 09:51 ]

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 09:47:
Daarnaast gaat het dus vooral om de nieuwe call of duty modern warfare 2. Later nog stracraft 2 en max paine 3 en Command en Conquer 4 en wat er nog meer voor leuke games zullen verschijnen. Dus eigenlijk moet ik wel weer een jaar vooruit kunnen. ;)
Je bent er wel van op de hoogte dat Call of Duty: Modern Warfare 2 geen extreem zwaar spel wordt, de minimum systeemeisen zijn zelfs zeer licht. Zie daarvoor Systeemeisen Call of Duty: Modern Warfare 2 bekendgemaakt, dus een upgrade zal niet noodzakelijk zijn.

Aan de andere kant, de prijzen van de 5770 zijn nu wel heel interessant dus een nieuwe videokaart kan nooit kwaad.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had idd de specificaties al gezien voor Call of Duty: Modern Warfare 2. Maar om het spel op high settings te spelen zal je toch iets meer moeten hebben dan deze systeemeisen. Jullie hebben me in ieder geval al zeer goed op weg geholpen. Ik koop sowiezo eerst geheugen erbij en daarna ga ik kijken of het me lukt om over te klokken (nog nooit gedaan dus). Anders mischien een tweedehands betere processor kopen. En daarna ga ik dan de videokaart kopen als het allemaal een beetje lukt.
Dank jullie allemaal alvast.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:21
Ik kan je zeggen dat ik een half jaar geleden een upgrade heb gedaan van een 8800 gt naar een ATI 4870 en dat ik het verschil zeer goed merk(games kunnen makkelijk van high naar very high) en dit met een E6600. Die draait nu wel op 3.2 ghz. Op stock snelheid was het niet zo merkbaar, maar overclocked merk je dit zeer goed. Er is geen enkele game die ik niet makkelijk op high kan draaien met 1680*1050. AA kan ik meestal ook wel toepassen. Enige uitzondering blijft crysis(draait op very high zonder AA met 35 fps nu, wat goed speelbaar is). Het is dus zeker waard om up te graden zonder meteen een andere cpu te moeten plaatsen. Extra RAM is wel handig. Hoeft niet meteen naar 4 GB te gaan. Met 3 GB heb je normaal al genoeg. 2 is soms net te weinig icm vista(onder xp trouwens ook).

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
Even nog een kort vraagje over het overklokken ik weet dat dat niet hier hoort maar jullie snappen mijn verhaal nu.

Als ik dan op de 3,0Ghz wil gaan zitten moet ik dan mijn DDr2 geheugen op 600 frequentie zetten.
Want mijn processor(E6600) word dan 9x333,33=3000 is nu 2400
En het geheugen word dan frequentie 600 Mhz is nu 400 Mhz
Weet dat het in stapjes moet maar dan weet ik even dat ik het OC snap.

Volgens mij moet ik die 600MHz nog door 2 delen dus moet het geheugen op 300Mhz draaien bij een OC van de processor naar 3GHZ. Of zie ik het nog steeds verkeerd?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2009 11:53 ]

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:05
skelleniels schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 11:46: Extra RAM is wel handig. Hoeft niet meteen naar 4 GB te gaan. Met 3 GB heb je normaal al genoeg. 2 is soms net te weinig icm vista(onder xp trouwens ook).
en met 3GB kun je weer niet dual channel draaien..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 5090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1600

• DJT88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-07-2025
Je hebt een 800 MHz geheugen kitje (2x400 door dual channel) Je geheugen zal dus waarschijnlijk niet 1200 MHz (2x600) trekken... Waarschijnlijk zie je in het BIOS wel een optie om je geheugenmultiplier zo in te stellen dat je weer in de buurt van die 800 MHz zit.
Misschien dat je geheugen wel wat sneller wil dan 800, maar dat moet je proberen door trial&error... Je ziet vanzelf wanneer windows ed niet meer opstart

2JZ TT6 :D

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Wat betreft je huidige systeem zal je videokaart echt veel meer bottlenecken dan je processor. Het is dus niet logisch om eerst je processor te vervangen. Die kaartjes die je noemt zijn op het moment heel interessant en gaan je zeker een flinke boost geven. 2GB geheugen extra is ook nooit weg en voor de prijs hoef je het niet te laten.

Wat je processor betreft, als je die weet op te krikken naar 3Ghz kan die ook nog wel even mee. Stock draait je proc met een FSB van 266Mhz met een multiplier van 9. Als je geheugen 1:1 draait, draait deze dan op 2x266=533Mhz, dus eigenlijk ver onder specificatie. Waarschijnlijk zal je geheugenmultiplier niet op 1:1 staan, zodat je geheugen wat harder draait.

Op zich heb je weinig benefit van boven 1:1 draaien, maar onder 1:1 zal wel duidelijk performance gaan kosten. Dat wil je dus voorkomen. Je kunt met je FSB dan max tot 400Mhz (= 800Mhz / 2). Met je huidige multiplier kom je dan op een processor snelheid van 9x400Mhz=3.6Ghz. Aangezien jouw doel hieronder hier onder ligt, zal je met je geheugen geen problemen ondervinden.

Als beginnende overclocker zou ik je aanraden je voltage nog even te laten voor wat het is. Dan loop je eigenlijk vrij weinig risico. Probeer gewoon langzaam je FSB op te schroeven tot het moment dat je systeem niet meer stabiel is. Vanaf daar schroef je het een klein beetje terug, zodat je systeem wel weer stabiel is. Ik gok dat je op die manier rond de 3Ghz uit komt, maar dat verschilt natuurlijk per processor.

Natuurlijk is alles wat je doet op eigen risico!

specs

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:21
Icekiller2k6 schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 11:49:
[...]

en met 3GB kun je weer niet dual channel draaien..
Tenzij je met 2*1 en 2*512 werkt... Zelfs 2.5 GB kun je dual channel draaien, of het handig is, is een ander. Uiteraard hoef je het voor de prijs niet te laten om meteen 2 GB bij te kopen(vorig jaar kocht ik 2*2 GB corsair voor 50 euro)

[ Voor 17% gewijzigd door skelleniels op 28-10-2009 12:40 ]

http://specs.tweak.to/16567

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Zodra je binnen BIOS aan je FBS gaat sleutelen klok je je processor dus over. Vervolgens als hij op gestart is stress test je je computer om te kijken of hij stabiel is, en of de temperaturen niet te hoog worden. Ik zou de E6600 niet voor lange tijd boven de 60graden uit laten komen, en zeker niet boven de 70graden. (tussen 60 en 70 stressed is een mooie temperatuur)

Begin maar met stapjes van 5FBS. Dan haal je telkens 5x9=45Mhz meer uit je processor.

Met Wprime kan je je processor stress testen, je kan zowel de 32M als 1024M test draaien. (voor temperatuur is de 32M een goede indicatie, voor stabiliteit zal je de 1024M moeten draaien)

De temperatuur van de individuele componenten van je computer zijn uit te lezen met HWmonitor. Stressed tussen de 60 en 70 graden is mooi.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties ik ga nu mijn beginnen met het OC en eerst maar proberen de 3Ghz te halen. Ik laat het nog wel even weten.

Verwijderd

Idd de videokaart is momenteel de bottleneck, je cpu en mem (nog) niet.

Verwijderd

Topicstarter
Depep schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 12:36:
Wat betreft je huidige systeem zal je videokaart echt veel meer bottlenecken dan je processor. Het is dus niet logisch om eerst je processor te vervangen. Die kaartjes die je noemt zijn op het moment heel interessant en gaan je zeker een flinke boost geven. 2GB geheugen extra is ook nooit weg en voor de prijs hoef je het niet te laten.

Wat je processor betreft, als je die weet op te krikken naar 3Ghz kan die ook nog wel even mee. Stock draait je proc met een FSB van 266Mhz met een multiplier van 9. Als je geheugen 1:1 draait, draait deze dan op 2x266=533Mhz, dus eigenlijk ver onder specificatie. Waarschijnlijk zal je geheugenmultiplier niet op 1:1 staan, zodat je geheugen wat harder draait.

Op zich heb je weinig benefit van boven 1:1 draaien, maar onder 1:1 zal wel duidelijk performance gaan kosten. Dat wil je dus voorkomen. Je kunt met je FSB dan max tot 400Mhz (= 800Mhz / 2). Met je huidige multiplier kom je dan op een processor snelheid van 9x400Mhz=3.6Ghz. Aangezien jouw doel hieronder hier onder ligt, zal je met je geheugen geen problemen ondervinden.

Als beginnende overclocker zou ik je aanraden je voltage nog even te laten voor wat het is. Dan loop je eigenlijk vrij weinig risico. Probeer gewoon langzaam je FSB op te schroeven tot het moment dat je systeem niet meer stabiel is. Vanaf daar schroef je het een klein beetje terug, zodat je systeem wel weer stabiel is. Ik gok dat je op die manier rond de 3Ghz uit komt, maar dat verschilt natuurlijk per processor.

Natuurlijk is alles wat je doet op eigen risico!
Je had gelijk dat mijn geugen nu harder draait dan mijn cpu
Cpu staat op 233x9=2,39Ghz
Geheugen op 333x2= 667 Mhz
Dus 4:5 is de verhouding eigenlijk best wel zonde dat ik dan een beter geheugen had dan je eigenlijk gebruikt.
Maar zoals hij nu staat is precies goed voor de OC naar 3,0 Ghz want dan FBS op 333x9=3,0Ghz
en dan geheugen zo laten staan wordt dan 333x2=667Mhz
Als ik het goed heb ;)

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Waarschijnlijk staat je memory multiplier nu op auto. Dan zal hij automatisch het geheugen uitlezen en de snelheid aanpassen aan de specificaties. Als je memory multiplier vast staat ingesteld, moet je even oppassen. Als je je FSB van 266 (niet 233) naar 333 verhoogt, gaat je geheugen dan van 667 naar 333 * 5/4 * 2 = 832.5 en dat valt niet meer binnen de specificaties. Dan ben je dus ook je geheugen aan het overclocken terwijl dat eigenlijk niet nodig is.

Als ik jou was zou ik de memory multiplier vast zetten op 1:1 en dan voorzichtig je FSB richting 333Mhz verhogen. Als je dat redt, draait je geheugen uiteindelijk op 667, dus nog steeds ruim binnen de specificaties. Je geheugen ondersteunt ook nog 800Mhz, maar heeft daar een voltage van 2.0V voor nodig. Standaard staat het geheugen voltage op 1.8Mhz. Als je je geheugen graag op 800Mhz wilt laten lopen kan je je voltage verhogen naar 2.0V en je memory multiplier (indien beschikbaar) naar 6/5 (333 * 6/5 = 400).

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan alleen geen memory multiplier instellen op mijn moederbord/bios.
Pagina: 1