Toon posts:

Hard ratelend geluid videokaart bij opstarten! (XFX GeForce)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds 1,5 maand een nieuwe PC, met daarin een XFX GeForce 260 GTX Core Edition videokaart.

MAAR....al sinds het begin maakt deze videokaart alleen bij het opstarten een ratelend geluid. Het is geen kabel die tegen de fan aankomt, wat ik kan horen komt het geluid ook niet bij de fan vandaan, het lijkt hem in de binnenkant te zitten. Erg, heel erg irritant!

Opvallend is:

- Als ik de videokaart met mijn vinger iets naar beneden druk, houdt het ratelen op. Laat ik mijn vinger los, begint het weer.

- Het is alleen bij het opstarten. Keihard ratelend geluid. Het houdt na 2-3 minuten vanzelf op.

Wat heb ik zelf geprobeerd:

- De videokaart met een touwtje naar 'beneden' duwen, hielp alleen tijdelijk.
- Alle kabels anders gelegd, hielp niet

Iemand ideeën om dit te verhelpen? Een filmpje inclusief geluid staat hier:

http://tinypic.com/player.php?v=10h4qp0&s=3

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-05 21:37
Zo te horen beweegt er iets op resonantiefrequentie. Aangezien de frequentie redelijk laag is, moet het iets zwaars zijn. Het kan dus eigenlijk alleen de fan zijn. Heb je het geluid ook als je een stokje tussen de fan steekt? Uiteraard moet je dat laatste doen als de pc uit staat, dan de pc aanzetten, en het stokje dan niet te lang erin laten zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een stokje tussen de fan steek, hoor ik het geluid niet inderdaad. Het is aannemelijk dat het inderdaad de fan is.

Wat ik vreemd vind is dat:

- Ik de PC-kast op de zijkant leg, ik het ratelende geluid niet hoor?
- Ik de videokaart ietsjes naar beneden duw ik het geluid niet hoor?
- Er geen (ook in beide bovenstaande gevallen niet) kabels tegen de fan aankomt.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-05 12:47
Probeer eens een rubbertje om het schroefje waar je de kaart mee vastzet ? Overigens had ik hier zelf ook last van, echter met een ATI kaart, maar duidelijk een resonantie / ratelend geluid dat in volume varieert.

Na het schuinhouden /platleggen en duwen geprobeerd te hebben, heb ik vrij dik rubbertje om de bout gedaan, en het volume is nu zo laag dat ik het alleen hoor al ik er met m'n hoofd vlak bij ben. (Ik heb de PC op de grond staan.)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:19
Misschien eens proberen om een fanprofiel aan te maken waarbij de fan sneller/trager draait, en dan hopelijk uit zijn resonantiefrequentie gaat.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-05 21:37
Aangezien je videokaart/ PC nog maar 1,5 maand oud is zou ik er mee teruggaan naar de winkel. Ga je zelf lopen kloten dan vervalt namelijk je garantie. Laat de winkel het maar oplossen, het klinkt al een foutje bij het maken van de videokaart of hij is gestuitert met bouwen waardoor de behuizing van de kaart enigzins is ontzet.

Ik zou het persoonlijk op de garantie gooien, zeker omdat hij nog zo jong is en het van begin af aan al doet......

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil garantie als laatste gebruiken, aangezien ik mijn PC dan weer een tijdje niet kan gebruiken.
Zijn er geen concrete opties/verbeteringen?

Iemand nog tips?

• Mr.Qips
Nu we weten dat het bij de fan zit, kan je daar mee verder zoeken. Je zegt dat het ook ophoudt als je de kaart aanduwt. Waarschijnlijk gaat dus de gehele kaart trillen door de beweging van de fan. Door een rubbertje bij de schroef te plaatsen, demp je deze trilling. Andere optie is om inderdaad de draaisnelheid te veranderen.

Toch moet je weten dat je garantie iets belangrijks is. Als er over een half jaar iets aan je pc kapot is en ze zien dat je aan je videokaart hebt gezeten, is dat voor hen al genoeg reden om je garantie te schrappen.

Verwijderd

Topicstarter
Mr.Qips schreef op woensdag 09 september 2009 @ 21:14:
Nu we weten dat het bij de fan zit, kan je daar mee verder zoeken. Je zegt dat het ook ophoudt als je de kaart aanduwt. Waarschijnlijk gaat dus de gehele kaart trillen door de beweging van de fan. Door een rubbertje bij de schroef te plaatsen, demp je deze trilling. Andere optie is om inderdaad de draaisnelheid te veranderen.

Toch moet je weten dat je garantie iets belangrijks is. Als er over een half jaar iets aan je pc kapot is en ze zien dat je aan je videokaart hebt gezeten, is dat voor hen al genoeg reden om je garantie te schrappen.
Ik zit verder niet aan de videokaart? En wat ik niet snap is dat het alleen bij het opstarten is (2 minuten). De draaisnelheid veranderen is denk ik geen optie....

• Mr.Qips
Als je de kast op z'n zijkant legt is de invloed van de zwaartekracht anders, waardoor de resonantiefrequentie verandert. Als je je vinger tegen de kaart aan zet, fungeert die als demping. Dat laatste kan je dus waarschijnlijk met een rubbertje ook bereiken.

De draaisnelheid wordt mede bepaald door de BIOS van je videokaart. Daar moet je overigens niet zomaar aan gaan zitten, want daarmee kan je je kaart mollen. Wellicht kan je dit probleem aan de fabrikant van de videokaart voorleggen, misschien hebben zij een oplossing.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2009 @ 21:17:
[...]

Ik zit verder niet aan de videokaart? En wat ik niet snap is dat het alleen bij het opstarten is (2 minuten). De draaisnelheid veranderen is denk ik geen optie....
denk eigenlijk meer dat het in de lagers van de videokaartkoeler zit.
als deze nu al kapot beginnen te raken, zou ik er wel mee heen gaan wil je de koeler nog een tijd willen gebruiken. Dit gaat dan echt niet nog een paar jaar zonder constante herrie werken.

Nukezone FTW

• BAS80
Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2009 @ 20:28:
Ik wil garantie als laatste gebruiken, aangezien ik mijn PC dan weer een tijdje niet kan gebruiken.
Zijn er geen concrete opties/verbeteringen?

Iemand nog tips?
Als je het risico wil lopen dat je kaart met een half jaar alsnog de geest geeft en je garantie is vervallen door zelf te klooten dan is dat natuurlijk je eigen keus.
Zonde geld, maargoed.

Misschien kan je ook alleen de kaart opsturen, en gaat ff werken op de vga van je mobo of je drukt er ff een vga kaartje in van een paar euro.

Of je sloopt de hele koeler eraf en drukt er een nieuwe op, er zijn zat graka koelers te koop. Maar dat kost je ook je garantie maar geen doorgefikte kaart. ;)

maar als deze fan een keertje met gaming ermee ophoud omdat bijvoorbeeld de lagers vastlopen dan kan je de kaart weggooien.... En ik denk dat dat er dik in zit dat dat zal gebeuren.....

[ Voor 3% gewijzigd door BAS80 op 09-09-2009 22:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mr.Qips schreef op woensdag 09 september 2009 @ 21:47:
Als je de kast op z'n zijkant legt is de invloed van de zwaartekracht anders, waardoor de resonantiefrequentie verandert. Als je je vinger tegen de kaart aan zet, fungeert die als demping. Dat laatste kan je dus waarschijnlijk met een rubbertje ook bereiken.
Over mijn vinger tegen de kaart: het werkt alleen als ik de kaart naar beneden druk. Als ik de kaart omhoog doe wordt het geluid juist harder?

Verder is het alleen bij het opstarten, 1-2 minuten. Dan houdt het vanzelf langzaam op. Dat is toch ook vreemd?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2009 22:18 ]

• Mr.Qips
Oh, in dat geval kan het inderdaad ook heel goed de lagers van de fan zijn, zoals hierboven verteld is. Dit is een ernstiger probleem dan een resonantie. Je kan echt beter garantie claimen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er net nog even naar gekeken en ik het lijkt toch echt aan de fan te liggen die ergens tegen aankomt. Dit gebeurt niet aan de buitenkant, maar volgens mij aan de binnenkant (wat ik niet kan zien), kan dat?

Als ik de kast op de zijkant leg, de kaart omlaag duw of er een stokje tussen steek heb ik er geen last van. Erg vreemd.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Terug die kaart zou ik zeggen. Vraag anders of ze hem gewoon kunnen omruilen tegen een andere kaart?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• BAS80
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 06:58:
Ik heb er net nog even naar gekeken en ik het lijkt toch echt aan de fan te liggen die ergens tegen aankomt. Dit gebeurt niet aan de buitenkant, maar volgens mij aan de binnenkant (wat ik niet kan zien), kan dat?
JA dat kan.
Als ik de kast op de zijkant leg, de kaart omlaag duw of er een stokje tussen steek heb ik er geen last van. Erg vreemd.
Niet vreemd, normaal zelfs als de koeler in onbalans is, en dat kan maar aan enkele dingen liggen.
A: de totale behuizing zit er niet goed op. Maar dat moet je kunnen voelen c.q. zien. bijvoorbeeld laten vallen met bouwen van de pc.
B: Productiefout...
C: Het meest waarschijnlijke, lager in je koeler aan gort.
Omdat de lagers op een gegeven moment warm worden en uitzetten zal de fan door de uitzetting strakker in
zijn behuizing gaan zitten en het geluid verdwijnt.....

Verwijderd

Topicstarter
@BAS80: en wat is je advies? Garantie claimen? Ik heb de kaart bij Azerty besteld (los met allemaal andere onderdelen)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2009 17:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als iemand anders een advies heeft is ook prima! Ik moet alleen even kijken hoe ik die videokaart uit mijn PC kan halen, nog nooit gedaan!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:44
Ik heb gisteren de fan van mijn Computervoeding vervangen. Volgens mij niet heel slim om dan ook nog 3 keer een geleidend schroefje erin te laten vallen, dus ik flipte zowat en begon keihard te schudden om dat ding eruit te krijgen. Toen dacht ik, laat ik maar niet de unit aanraken maar alleen de kabels zodat ik niet ge-electocuteerd kan worden. Het is uiteindelijk gelukt en hij draait prima. Alleen de fanguard zit er niet meer op, maar dat is niet erg.

Het leek inderdaad alsof hij ergens op aanliep, maar het moet de lager geweest zijn want je kon voelen dat de fan flink weerstand bood.

• BAS80
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 17:45:
@BAS80: en wat is je advies? Garantie claimen? Ik heb de kaart bij Azerty besteld (los met allemaal andere onderdelen)
Heel makkelijk Azerty bellen, verhaal voorleggen en via de website een RMA maken. RMA = een retour reparatie opdracht. Op de site/mail kan je ook nog opmerkingen plaatsen en gooi daar ook ff de link van het filmpje in.

Azerty's kennende sturen ze je gewoon een nieuwe kaart op.

Verwijderd

Topicstarter
BAS80 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 22:00:
Misschien kan je ook alleen de kaart opsturen, en gaat ff werken op de vga van je mobo of je drukt er ff een vga kaartje in van een paar euro.
Wat voor VGA kaart zou ik moeten kopen dan? Ik heb mijn videokaart uit mijn oude PC gehaald, maar past nét niet op dit moederbord -> zit 1 cm verschil tussen de 'hardware' waar ik hem in zou moeten klikken.

Ik heb hetvolgende moederbord: GigaByte GA-MA770T-UD3P - Moederbord - ATX - AMD 770

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2009 @ 20:41:
[...]

Wat voor VGA kaart zou ik moeten kopen dan? Ik heb mijn videokaart uit mijn oude PC gehaald, maar past nét niet op dit moederbord -> zit 1 cm verschil tussen de 'hardware' waar ik hem in zou moeten klikken.

Ik heb hetvolgende moederbord: GigaByte GA-MA770T-UD3P - Moederbord - ATX - AMD 770
Dat zal waarschijnlijk komen omdat het een oude agp kaart is?

Zoek anders een 2e hands pci-e kaartje op V&Aof je vraagt hem.., Anders een goedkoop ander kaartje... ;)
BAS80 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 22:00:
[...]
en gaat ff werken op de vga van je mobo.
Die zit niet op een 770 chipset.. :X

[ Voor 14% gewijzigd door Humma Kavula op 16-09-2009 21:20 ]

Wear Sunscreen!

Verwijderd

Topicstarter
Humma Kavula schreef op woensdag 16 september 2009 @ 21:02:
[...]

Dat zal waarschijnlijk komen omdat het een oude agp kaart is?

Zoek anders een 2e hands pci-e kaartje op V&Aof je vraagt hem.., Anders een goedkoop ander kaartje... ;)
Misschien een AGP kaart inderdaad. maar nieuw aanschaffen is geen optie, beetje zonde voor 1-1.5 week dat ik mijn huidige kaart kwijt ben ;)

Op marktplaats staan er wel een hoop, ook voor 5-10 euro. Maar passen deze allemaal op mijn moederbord? Als het maar VGA is?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2009 21:35 ]

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2009 @ 21:32:
[...]

Misschien een AGP kaart inderdaad. maar nieuw aanschaffen is geen optie, beetje zonde voor 1-1.5 week dat ik mijn huidige kaart kwijt ben ;)

Op marktplaats staan er wel een hoop, ook voor 5-10 euro. Maar passen deze allemaal op mijn moederbord? Als het maar VGA is?
Nope.. als het maar PCI-E is...

Dat is het type aansluiting wat vereist is op dit type moederbord.. :P

- edit-

Wat ook handig om te weten is wat voor aansluiting het beeldscherm is, DVI of VGA misschien een type vermelding van het scherm?.. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Humma Kavula op 16-09-2009 21:41 ]

Wear Sunscreen!

Verwijderd

Topicstarter
Humma Kavula schreef op woensdag 16 september 2009 @ 21:37:
[...]

Nope.. als het maar PCI-E is...

Dat is het type aansluiting wat vereist is op dit type moederbord.. :P

- edit-

Wat ook handig om te weten is wat voor aansluiting het beeldscherm is, DVI of VGA misschien een type vermelding van het scherm?.. ;)
Aha, dan ga ik kijken naar een PCI-E videokaart. Ik heb een Samsung Widescreen. Weet niet of dat VI of VGA is? Is dat van belang voor mijn tijdelijke videokaart? (mocht je suggesties hebben voor kaarten op marktplaats, let me know ;) )

Nadeel van PCI-E is dat ze wat duurder zijn? Op marktpaats minimaal 20 euro, behalve deze of deze

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2009 07:01 ]

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2009 @ 06:59:
[...]

Aha, dan ga ik kijken naar een PCI-E videokaart. Ik heb een Samsung Widescreen. Weet niet of dat VI of VGA is? Is dat van belang voor mijn tijdelijke videokaart? (mocht je suggesties hebben voor kaarten op marktplaats, let me know ;) )

Nadeel van PCI-E is dat ze wat duurder zijn? Op marktpaats minimaal 20 euro, behalve deze of deze
Het klopt dat PCI-E kaarten momenteel relatief iets duurder zijn omdat ze nog in "nieuwere" systemen passen, de kaarten die je gevonden hebt op marktplaats zijn dan ook prima geschikt als tijdelijke vervanging.
Je scherm heeft een DVI aansluiting volgens mij dus dat past allemaal wel... :P

Wear Sunscreen!

Verwijderd

Topicstarter
Humma Kavula schreef op donderdag 17 september 2009 @ 08:21:
[...]

Het klopt dat PCI-E kaarten momenteel relatief iets duurder zijn omdat ze nog in "nieuwere" systemen passen, de kaarten die je gevonden hebt op marktplaats zijn dan ook prima geschikt als tijdelijke vervanging.
Je scherm heeft een DVI aansluiting volgens mij dus dat past allemaal wel... :P
Prima. Mocht je nog meer suggesties hebben voor goedkope van dit soort kaarten, ik hoor het graag! :)
Pagina: 1