Toon posts:

Nieuwe videokaart voor Entropia Universe/CryEngine

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Voordat iemand me erop wijst, ik heb de thread van Effem al gelezen over dit zelfde onderwerp. Maar het leek me niet zo verstandig om zijn thread te hacken door daar aandacht te vragen voor hetzelfde probleem. Alleen dan voor mijn systeem:

Asus A8R MVP moederboard (4x512 mb DDR 400mhz)
Socket 939 AMD Athlon 64 x2 Dual Core 4200+
Club3d Radeon x1300 pro 256mb

Dit systeem is iets meer dan 3 jaar oud. Sindsdien heb ik me niet echt meer verdiept in de ontwikkeling van hardware en ik zie net als Effem door de bomen het bos niet meer voor de oplossing van mijn probleem, namelijk...

Dit systeem zo snel mogelijk maken voor het spelen van Entropia Universe dat sinds de nieuwe update draait op CryEngine2. De gfx zijn echt vet voor wat een oude EU speler gewend is, maar ik kan enkel low gfx settings draaien met Avatar en Objects op medium en Texturing op 3/4. Dan is het goed speelbaar, maarja, ik wil natuurlijk de vette gfx :).

3 jaar geleden was mijn plan tot PC upgrade in de toekomst om de 4x512 mb te vervangen door 4x 1gb. Dat ga ik dus ook zeker doen. Maar ik weet gewoon niet wat met de gfx kaart te doen. Dit moederboard kan 2 kaarten hebben, waar er nu dus 1 op zit. Toen ik het systeem samenstelde dacht ik er gewoon een gelijke of iets geavanceerder kaart van het zelfde soort bij te prikken en dan weer een hele tijd mee te kunnen. Maar ik heb zo'n idee dat het niet zo eenvoudig is.

Worden er nog gfx kaarten gemaakt voor Crossfire borden?
Of moet er een nieuwe betere/vettere in?
Kunnen ze dan samen draaien?
Kan mijn processor het nog wel aan dan, of zou ik moeten investeren in de beste Athlon 64 x2 Dual Core die nog verkrijgbaar is (wordt blijkbaar niet meer doorontwikkeld; er zijn nieuwe generaties die denkelijk niet op dit bord passen?!)? De mijne heeft nu 2 ghz, er zijn er nog te krijgen van 2,7 ghz.

etc etc etc

Dank voor elke vorm van input!!

Verwijderd

wat is je budget, als het rond de 400 eur is kan ge miss beter een nieuwe pc kopen

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Voor een upgrade van dat systeem zou ik niet de 'vetste' grafische kaart halen, misschien een HD4770 of zo. Duurder zou volgens mij zeker zonde zijn van je geld. Maar een 4770 is dan ook wel een grote vooruitgang kwa grafics in jouw systeem.

Maar eerlijk, ik zou nog wat wachten en even doorsparen voor een toekomstig systeem uit een van de best buy guides. Daaruit zou ik iets kiezen als basis en dan aanpassen aan jouw wensen.

Crossfire is zeker nog iets dat bestaat, de nieuwe ATI's die tegenwoordig uitkomen zijn allemaal geschikt voor Crossfire. Maar een extra x1300 pro gaan halen zou ik nog meer zonde van je geld vinden. Voor de zelfde prijs kan je waarschijlijk een nieuwe kaart kopen die beter is als 2 1300's in crossfire. Gaat een 1300 wel in crossfire? Het is al een oude kaart enals ik me niet vergis waren er toen dikwijls 2 versies van kaarten, met en zonder ondersteuning voor crossfire/sli. Of was dat alleen bij nvidia?

Een betere kaart bijzetten, gaat volgens mij niet. Dan gaat dacht ik die 'betere' kaart aande snelheid van jouw x1300 draaien. Ook weer, niet zeker dat een nieuwe kaart (vb uit de HD4xxx reeks) samen gaat kunnen werken met een oude x1300

[ Voor 46% gewijzigd door kluyze op 21-08-2009 18:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reacties alvast. Maar nee, ik wil geen €400,- uitgeven, dacht eerder aan max 200 zoiets. En door sparen heeft geen zin. Het geld heb ik wel, maar ik wil gewoon zsm een flinke verbetering in de gfx van mijn PC. That's it. Kijk, 2gb geheugen heb ik voor 5 tientjes, dan heb ik 3 gb totaal en een gfx kaart hoeft eigenlijk al niet meer dan €100 te kosten.

Ik moet alleen weten welke kaart, of hij fatsoenlijk samen werkt met de kaart die ik al heb en opf mijn processor het dan nog aan kan.

Verwijderd

ik zou zeggen een hd 4770 of een 4850, ik denk wel da de cpu een bottleneck zal zijn maar ge zal wel een duidelijk verschil zien.

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:09
Inderdaad, ga voor een HD4770, sowieso zuiniger en stiller (?) dan de HD4850, neem daarnaast 2x1GB en zorg dat je de 4x 512 verkoopt oid, wellicht kun je daarna nog op zoek naar een andere cpu, in de pricewatch zijn ze helaas niet meer hoger te vinden dan een 3700+ Single Core

• dezze
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Ik wil je even wijzen op de volgende test: http://www.tomshardware.c...radeon-4650-agp,2383.html

Hierin staat dat een Athlon 64 X2 3800+ een bottleneck vormt voor vele games. Dit is in combinatie met een AGP HD3850. Met zo'n type kaart is het niet mogelijk om games gebaseerd op CryEngine2 max te spelen. Dit betekent dus dat je eigenlijk een GPU én CPU upgrade kunt gebruiken.

Je kunt natuurlijk wel alvast voor relatief weinig geld een GPU van kaliber HD4770/HD4850/GTS250 kopen en later de rest upgraden. Als je iets minder kwijt wil is een HD4650/9800GT ook geen slechte keuze. Ik ben alleen bang dat je CPU het niet helemaal trekt, wil je de game op maximale instellingen spelen.

Verwijderd

in de review staat wel dat ge over 30 fps kan geraken met crysis (dat op cryengine 2 werkt).
Ik zou de hd 4770 neme en dan later mobo + cpu upgraden

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:09
Je kunt voor 200 euro een leuke upgrade doen, eventueel nu een fatsoenlijke videokaart kopen, en als je er een klein bedrag bij legt gewoon een simpele dual core/X2 + 2GB geheugen?

DDR2 geheugen is vrij goedkoop (25-30?), een HD4770 is 85 (Clubd3D), dan moet je volgens mij voor een 120euro wel een aardige CPU + mobo kunnen kopen.. Details moet ik echter nog even onderzoeken ;-)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Probleem is dat als je je CPU wilt upgraden, je eigenlijk ook weer een ander mobo nodig hebt, want op je huidige mobo passen geen nieuwe processoren (lees: processoren die erg goed presteren voor een niet zo hoge prijs). De goedkopere AM2+ mobo's zijn (hier in de pricewatch) maar een paar tientjes, als je dan een dualcore phenom II (de 545 of 550) neemt kom je ongeveer op die 120 euro voor CPU+mobo. Moet je alleen even nagaan voor die goedkopere moederborden, of ze ook AM3-ready zijn (want de goedkopere phenom II's zijn er alleen voor AM3).

overigens werkt crossfire alleen met kaarten uit de zelfde serie en sub-serie (of hoe heet dat), dus je kan geen HD48xx kaart met een HD46xx kaart combineren bijvoorbeeld, en dus al helemaal niet met een x1300. Maar dat maakt niet zoveel uit als je een HD4770 oid. neemt, die is zo veel sneller dat een x1300 toch niet meer zo veel toevoegt.

[ Voor 24% gewijzigd door bwerg op 22-08-2009 12:16 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
Dank aan iedereen voor de input tot nog toe, maar...
Ik ben er nog steeds niet uit. Ik hink op 2 benen. Upgraden of nieuwe shit in die ATX toren stoppen. Van upgraden zijn veel varianten, als het op nieuwe shit aankomt dan zal ik voor het bijna beste kiezen.

Maar laten we het eerst nog over het upgraden hebben. Ik wil een keer nog graag de vraag stellen of de volgende update mij kan brengen wat ik hebben wil:

Mijn 4 x 512 mb vervangen voor 4 x 1 Gb = ca. €120,-
Mijn x1300 vervangen voor een Radeon 4850 512 mb voor ca. €150,-

Brengt dit wat ik ervan verwacht, namelijk de Crysis Engine draaien op highest settings, of werkt mijn cpu dan teveel tegen?! Ik bedoel, tis toch een 2,2Ghz dual core Athlon 64 x2.

Graag nog eenmaal input van iedereen die meer verstand heeft van deze dingen dan ik.

(PS: ik zag iemand op deze site 2x x1950 kaarten aanbieden. Volgens de website van de game is x1900 een vereeiste om Medium gfx te draaien. Als ik dit nu x2 doe op mijn board, dus met 512 mb van 2 kaarten, gaat dit Crossfire verhaal dan echt veel verbeteing opleveren?)

Dank voor antwoord.

Greetz Kemp

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Je hebt de prijzen wat te hoog ingeschat denk ik :P
De HD4850 kan je (in webwinkels) krijgen voor 90 euro ofzo. 4GB geheugen (ik zou dan 2x2GB nemen) is niet meer dan 50-60 (DDR2 toch? of gaat het over DDR, dan is de prijs inderdaad wel wat hoger).

Mij lijkt dat je daarmee minstens 'aardig' moet kunnen gamen. Je CPU wordt een bottleneck maar vooruitgang zal je echt wel merken. (hoe hoog precies zou ik niet weten omdat ik het spel niet zelf speel en ik weet niet of het vooral op de CPU of de GPU leunt)

Overigens maakt 512MB van twee kaarten niet uit, in allebei de mem's van beide kaarten staat precies hetzelfde dus je hebt alsnog effectief 512MB. Hoeveelheid geheugen is ook niet bepalend voor een kaart, en het zou me verbazen als die twee 1950 in crossfire samen sneller zijn dan een HD4850. En al helemaal als ze dan ook nog zuiniger zijn. Nee, ik zou gewoon voor een moderne videokaart gaan (HD4xxx dus).

[ Voor 7% gewijzigd door bwerg op 26-08-2009 21:03 ]

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-05 09:18
ik denk dat je wonderen verwacht van enkel een nieuwe 3d kaart.
een snelle 3d kaart heeft een snelle cpu nodig, ik merk al dat mn E6850 3 ghz dual core met een gtx285 dat de cpu de 3d kaart tegenhoud om meer fps te leveren.
al ik de far cry 2 benchmark draai heb ik op medium maar 2 fps meer dan op ultra high, de cpu kan er niet meer uit krijgen dan dat.
zonder cpu upgrade zal je crysis nooit op high laat staan ultra high te draaien dat ook de CryEngine2 heeft.
ik zou in elk geval geen geld meer uitgeven voor geheugen in je pc, dat kan je cpu toch niet gebruiken want spellen die 4 gig nodig hebben trekt je cpu toch niet meer.
ik zou enkel de 3d kaart upgraden die kun je later nog overzetten in een sneller systeem.

Verwijderd

Topicstarter
Tnx Goofy...

Maar een nieuwe videokaart overzetten naar een nieuw systeem...?! Als ik een 4770 koop, dan verhoogt dat het performance van het systeem behoorlijk heb ik begrepen. Maar niet maximaal omdat de cpu het niet trekt. Als ik nu een 4770 koop, mar over een jaar de shit echt upgrade, dan is die kaart ntoch weer ouwe koek?!

Dus wat doe ik nu?! upgraden of compleet nieuw bouwen in die toen?

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja, meenemen naar een nieuw systeem zou ik ook alleen doen, als ik wist dat ik binnen een half jaar dat systeem ook zou bouwen. (Al helemaal omdat binnen een maand al nieuwe DX11 kaarten uit zijn, dus als je een HD4770 meeneemt is dàt weer de grote bottleneck)

Als je upgrade: Zoals ik al zei, kan je een goedkoop AM2+ mobo nemen met een phenom II x2 550. Is behoorlijk snel, maar nog niet zo duur als quadcores. Dat is 85-90 euro voor de CPU, 50 voor 2x2GB ddr2 geheugen en 50 voor het moederbord ofzo (tenminste, ik neem aan dat daar wel een AM3 ondersteunend AM2+ mobo voor te krijgen is en anders is een AM3 mobo 65 euro dus is ook niet héél duur). Tel daar 90 bij op voor een prima videokaart en je komt op 280 euro. Iets duurder dan de 200 die je aangaf maar je moet zelf weten of je dat waard vind. Je kan vast je mobo+CPU+geheugen+graka nog wel voor dat verschil verkopen lijkt me. (al verkopen hele systemen makkelijker/duurder maar met het vervangen van een heel systeem ben je nog meer geld kwijt).

Voordeel van een AM3/AM2+ mobo is trouwens nog dat mocht je over een jaar of 2 of 3 weer willen upgraden, dat de niewste processoren er nog in passen. En de quadcores die nu 150 zijn zijn dan misschien voor een prikkie te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 26-08-2009 21:35 ]

• Adames
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-05 09:25
misschien wordt je pc al sneller door die x1300 eruit te halen. Had laatst ook een oude pc waar de on board veel sneller was dan die x1300.

Verder zoals hierboven al wordt gezegd, wil je nieuwe spellen spelen is het zinvol om helemaal opnieuw te kopen dan gewoon te gaan upgraden.

• Goofy1978
als je nu een ati 4xxx kaart hebt die kun je de eerste 2 jaar goed gebruiken om te gamen.
die heb je dan al voor minimaal 2 jaar, en je kan altijd de cpu en mb nog upgraden zonder dat je gelijk naar de winkel moet hollen voor een andere 3d kaart.
of je moet natuurlijk de CryEngine3 op ultra high willen spelen als daar games mee gemaakt worden, dan word het weer een ander verhaal.
die pc bestaat pas over 2 jaar ofzo.
hoe langer je wacht met upgraden hoe voordeliger het zal uitpakken, en games op max setings spelen is gewoon duur.
dan moet je minimaal elke 3 jaar een high end pc kopen en elke 1.5 jaar de 3d kaart upgraden.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Imho is dat systeem in z'n geheel veel te oud.
Een 4200+ is baggertraag en oud, (oud) 2GB DDR geheugen is traag en te weinig, en een x1300 is helemaal verschrikkelijk :P

Ook al koop je een snelle videokaart; je CPU zal een waanzinnige bottleneck worden. Een upgrade zit er niet in omdat s939 dood is. Ik zou dus gewoon doorsparen voor een nieuwe pc, dit is imho echt niks meer.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Maar je kunt ook mijn voorgestelde semi-upgrade doen, dus met mobo+CPU+mem+graka. Dan vervang je wel je halve pc maar dat is flink goedkoper dan een hele nieuwe (aangezien je zei dat je geen 400 wilt uitgeven).

De andere componenten van een pc zijn toch wel herbruikbaar: kast, DVD-speler en voeding (als ie genoeg levert). Alleen harde schijf kan misschien traag/klein worden in vergelijking met nieuwere schijven maar de rest vervangen kost alleen maar meer.

DVD brander+kast+voeding+HDD is toch wel 150 euro extra. als je je huidige pc verkoopt krijg je daarvan misschien 50 euro extra van terug (al weet ik niet welke onderdelen dat zijn). Mijn upgrade-plannetje zit niet ver af van een hele nieuwe pc maar het is toch wel goedkoper hoor. (maar als je nu een brakke voeding en kleine harde schijf hebt zit er wel wat in de post van Avalaxy, anders loop je over een half jaar weer tegen het feit aan dat je niet genoeg schijfruimte hebt. Maar dat kan je zelf beter inschatten dan wij. Qua prestaties krijg je met die upgrade in ieder geval een prima gamebak.)

[ Voor 39% gewijzigd door bwerg op 26-08-2009 22:46 ]

• Goofy1978
zoveel duurder is alles vervangen ook weer niet, en je hebt gelijk een complete pc over die wat makkelijker doorverkoopt dan een berg losse onderdelen waar alleen een tweaker wat mee kan.
kast 25€
dvd 20€
voeding 70€
schijf 60€

prijzen zijn beetje ingeschat dus ongeveer 175€ duurder en je hebt gelijk een hele nieuwe pc, en een oude die je makkelijker kan doorverkopen, omdat de koper niet alles zelf hoeft inbouwen.

Verwijderd

Veel geleuter weer. :/

Niemand weet zijn beeldscherm en zijn voeding en iedereen doet maar rare voorstellen?

Voor de rest is het enige echte trage onderdeel je videokaart. CPU valt best mee en kan gewoon in alle huidige games mee en 2GB geheugen ook nog steeds.
Daarnaast zit het upgraden van de CPU er toch niet in en het geheugen is veel te duur (DDR1)
En aangezien er toch maar echt één traag onderdeel is de videokaart is bijvoorbeeld een tweedehands HD3850 voor zo'n 40/50 euro meer dan genoeg en erg veel sneller. ;)
Moet je voeding het trouwens wel aan kunnen en zolang je geen beeldscherm hebt met een resolutie van 1680x1050 of hoger kan die de games nog vrij vlot spelen. :)

• Goofy1978
hij wil de vette gfx van de CryEngine2 en mn ervaring met dat ding zijn dat zn cpu dat niet gaat redden.
maar proberen kan en op medium zal het wel gaan met een hd3850.

Verwijderd

Goofy1978 schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 23:04:en mn ervaring met dat ding zijn dat zn cpu dat niet gaat redden.
Hmmm, hier staat toch wat anders. ;)

Verwijderd

ik heb nu niet het hele topic doorgelezen. Maar heb verstaan dat je budget 200 euro is.
Voor 200 euro zou ik dit halen om je systeem te upgraden:

Ik ga ervanuit dat je mobo ddr2 en pci express ondersteund ( asus site gaat hier veel te traag )

Winkelmandje azerty.nl
  • TakeMS Dual Channel Kit - Geheugen - 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM 240-pins - DDR2 - 800 MHz / PC2-6400 € 51,23 ( goed genoeg, ik denk dat je niet ga overclocken, anders kan je voor een 10 euro meer wel wat degelijker ram kopen om te overclocken )
  • Club 3D HD 4870 - Grafische adapter - Radeon HD 4870 - PCI Express 2.0 x16 - 1 GB GDDR5 € 131,54
Totaal: € 182.77

Dus de mogenlijkheid om beter geheugen te nemen zit er nog in ^^.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2009 10:32 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 10:30:
ik heb nu niet het hele topic doorgelezen.
Merk het ja, misschien eerst maar wel doen voordat je verkeerd advies geeft? ;)

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-05 17:01
CPU valt inderdaad reuze mee, Crysis draaide op een Q6600@3200 geen frame sneller dan op een AMD64 4200. (zelf getest namelijk). Een goede videokaart zal in de cryengine 2 zeker een grote vooruitgang zijn met een s930 AMD 4200. Je kunt alles veel hoger instellen, waarschijnlijk wel op high met een HD4850.

anathema

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 21:38
Ik haal met een 3800x2 @ 2,4ghz en een 4850 amper 30fps.... dus echt speelbaar is het niet. Ook enorme framedrops en haperingen. Een betere cpu is toch echt noodzakelijk wil je meer eruit halen.

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-05 17:01
spNk schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 11:21:
Ik haal met een 3800x2 @ 2,4ghz en een 4850 amper 30fps.... dus echt speelbaar is het niet. Ook enorme framedrops en haperingen. Een betere cpu is toch echt noodzakelijk wil je meer eruit halen.
Ik had het inderdaad even over Crysis waar het nauwelijks uitmaakt. Wellicht heeft dit spel dan wel wat meer CPU power nodig..

anathema

Verwijderd

Ik zou zeggen doe een systeem upgrade naar een nieuw amd of intel systeem
Voor 400 euro kun jij al een redelijk goed amd systeem bouwen die crysis
wel soepel gaat draaien. Alleen moet je dan ff één of 2 maandjes wachten met een upgrade naar een vi-kaart
of je spaart nog ff door tot je een 600 euro hebt?

• Goofy1978
voor de Very High Settings zie ik zijn cpu er anders niet tussen staan. :P

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
ik zou in iedergeval wachten met een nieuwe video kaart tot de nieuwe dx11 kaarten van ati uit zijn

voor 2 redenen:

de huidige serie gaat in prijs zakken, en de nieuwe serie zou wel eens heel erg mooie bang voor de buck kunnen gaan geven. Zeker als de hd5870 rond gtx285 prijs gaat zitten.

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-05 13:49
Als je niet teveel geld uit wil geven kun je nog een betere 3dkaart kopen, maar dan een mooie middenklasser. die 4770 is best leuk dan. Je moet gewoon niet teveel meer uit een verouderde pc willen halen. De 3dkaart die er nu in zit die X1300 was toen al een budget model dus met HD4770 ga je er flink op vooruit.
En je zult moeten accepteren dat je met de crysis engine zonder High-End systeem ook nooit de game op z'n mooist zult zien. En voor zo'n High-End systeem zul je minstens 1000 euro uit moeten trekken (Ohkeey jongens voor een beetje minder kan het ook vast wel, maar even als richtlijn)

[ Voor 33% gewijzigd door TMon op 27-08-2009 19:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie input.

Ik heb besloten een grote upgrade of een nieuwe PC even te laten voor wat het is. Entropia universe ziet er op medium tot high settings evengoed vele malen beter uit als de oude Gamebryo grfx. Een vette upgrade heeft eigenlijk niet veel zin, dat komt toch neer op zowat alle onderdelen vervangen. En als ik een nieuwe PC koop dan moet dat ook gewoon een high-end systeem zijn. Daar wil ik het geld even niet aan uitgeven.
Het gaat er vooral om dat ik weer fatsoenlijk kan spelen en niet met 23fps op low settings met een paar parameters op medium.

Dus, conclusie:
Mijn 2gig RAM ophogen naar 4gig voor ca. €120,-. Tis wel duur geheugen ten opzichte van de modernere, snellere geheugens, maar ach, dat is ook maar een tientje hier of daar.
Verder mijn grafische kaart vervangen, waarbij het me niet zoveel scheelt dat mijn huidige processor de capaciteit van de gfx kaart niet helemaal kan benutten.

Als ik naar de sys. req. van EU kijk, dan valt mijn cpu onder de categorie High Settings. Met 2x zoveel geheugen en een nieuwe gfx kaart moet ik dan toch wel High settings kunnen draaien. Zeker met nog wat tweaks aan de instellingen van de game, wat schaduwen en gras weglaten bijv..

Dus rest nog de vraag welke gfx kaart? Budget tot €150,- en eigenlijk is de vraag dus:

HD4770/4850/4870/4890?! 512mb of 1gig?! Maakt dat allemaal zoveel uit? Als ik een 4770 voor €95 neem, of een 4870 voor €120,- merk ik daar dan echt wat van?

Bij voorbaat dank voor de laatste hulp die ik in deze nodig heb :).

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 13:14:
Dus rest nog de vraag welke gfx kaart? Budget tot €150,- en eigenlijk is de vraag dus:

HD4770/4850/4870/4890?! 512mb of 1gig?! Maakt dat allemaal zoveel uit? Als ik een 4770 voor €95 neem, of een 4870 voor €120,- merk ik daar dan echt wat van?
Verschil tussen HD4770 en HD4870 zul je waarschijnlijk niet echt merken en de HD4770 is zo zuinig dat het je een nieuwe voeding bespaart. ;)
Voor geheugen kun je beter eerst even afwachten en als het toch te weinig blijkt te zijn even opzoek gaan naar tweedehands geheugen want de prijs van nieuw geheugen haal je bijna een nieuwe CPU+moederbord+DDR2 geheugen voor. :p

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:11

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

niet in je huidig systeem, dan merk je het alleen in je beurs, terwijl je het in je volgend systeem beter zult merken...

Ook het dure geheugen upgraden zal weinig uitmaken, ik verwacht niet dat hierdoor maar één enkele frame mee zult krijgen, dan met 2048mb intern wat je nu al hebt, tenzij je op 1920x1080 mét een hoop AA wilt gamen (wat er met die config toch wel niet zal inzitten..)

En voor die 95e van de 4770 vind je hier op V&A ook 4870's 2e hands, met nog ruim garantie erbij..
(maar dat is een persoonlijke voorkeur, sommige mensen willen nieuw)

edit: The Mask beat me, maar t komt op t zelfde neer...

[ Voor 4% gewijzigd door SAiN ONeZ op 31-08-2009 13:29 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Start anders task manager op, en ga dan even EU spelen. Doe dan Alt+tab naar task manager en kijk of je geheugen überhaupt wel vol zit want 2GB is ook niet heel weinig. Anders is een upgrade naar 3GB (kan je 2x512 laten zitten) ook wel genoeg.

Wat -The_Mask- eerder al zei, wat is je resolutie? Tenzij je full-HD speelt trekt een HD4770 ofzo het ook best. (ter illustratie: de vergelijkbare HD4850 trekt bij mij crysis op high op 1680x1050. Eye candy genoeg :D en als je zelf nog op een 'oude' resolutie speelt trek je het daarmee misschien wel maxed out, op 8xAA na...)

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 31-08-2009 13:34 ]

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:11

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Stond een mooie 4850 met Scythe Musai erop te koop, mooi design, stil, en koelt enorm goed, wat de levensduur van de kaart alleen maar ten goede komt, en je in je volgende systeem meer power hebt..

Ik heb in een oud systeem nog een agp club3d x800pro die is direct uit de doos geflasht destijds naar een x800xt pe, met daarop een Arctic Cooler, dat ding draait al meer dan 5 jaar O+

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties. Samengevat dus:

Een 4770 kopen want het is gewoon een snelle energie-zuinige kaart die voldoende performance biedt op "oude" resoluties; waar ik inderdaad op speel.
Ik hoef ook geen rekening te houden met een volgend systeem, want als ik over 1-2 jaar ofzo een nieuwe PC koop dan gaat er alles gewoon helemaal up to date nieuw in.

Geheugen, eerst even het gebruik controleren. Als de game nog niet eens 2 gig vult, dan niks doen, anders 2de hands kopen.

Thanks, over n out
Pagina: 1