Ruis op zwarte ondergrond? (XFX HD4870 + Vista 64 bit)

Pagina: 1
Acties:

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ik heb net mijn nieuwe PC in elkaar gezet en ik last van een vreemd probleempje:

Zodra ik een donkerbeeld heb, een plaatje met iets zwarts erin ofzo, dan zie ik allemaal 'flikker' of 'hele lichte ruis' op mijn beeldscherm. Dit kan ik het makkelijkste reproduceren door in Paint een zwart vlak te tekenen / vullen. Zodra ik een lichtere kleur neem, dan is het weg.

Ook als ik de resolutie terugschroef naar 1024x768 is het probleem weg. Zodra ik op 1440 of hoger draai komt het probleem terug. Verder werkt de PC prima, geen rare error meldingen, geen onbekende of problematische devices etc.

Hier zijn de specs, er is niets overclocked - alles loopt op stock speeds:

Intel Q9550 Quad Core
ASUS P5Q SE2 (P45)
Corsair XMS2 8GB (4x 2GB reepjes)
XFX HD4870 1GB (aangesloten met 2x PCIe 6pin)
OCZ ModXstream Pro 600 watt
WD Black Caviar 1TB SATA (2x)
LG DVD-RW 22x SATA
Thermaltake Element S met 2x 120mm fan, 1x 140mm fan, 2x 230mm fan

Vista Home Premium 64 bit SP1 (OEM)
ATI Catalyst versie 9.8
Intel Chipset drivers v9001009

..en de monitor is een HP 2335 S-IPS TFT welke draait op 1900x1200x60Hz.

Voorheen was de monitor aangesloten op mijn oude PC (P4 2.8Ghz, 3GB, ASUS P4P800, HIS X1950pro Turbo 512MB, XP Pro SP3 32-bit) en had geen last van dit probleem.

Idle wordt de HD4870 zo'n 61 graden, met de fan op 47% - althans volgens de ATI Catalyst Control Center. Is dat normaal?

Volgens ASUS Probe II loopt de Q9550 op 25 graden idle maar volgens mij is 35 graden realistischer (ik zal zo ff rebooten en in de BIOS kijken).

EDIT: volgens de BIOS loopt de Q9550 op 33 graden, moederbord is 19 graden.

Ik heb gezocht op GoT voor een vergelijkbaar probleem maar ik vond veel problemen met artifacts in games (nog geen game geinstalleerd) of ruis op TV kaarten etc - helaas niets wat dit probleem omschrijft.

Alvast bedankt voor het meedenken want ik kom er zo gauw even niet meer uit.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

Aangesloten via DVI-I of VGA? klinkt als een kabel probleem..
ook andere poort op je kaart al geprobeerd?

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
neliz schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 14:59:
Ah sorry, die was ik vergeten te vermelden. Aangesloten via DVI-I. Ik zal hem ff om pluggen naar de andere poort en kijken wat hij doet.

EDIT: Op de andere poort (bovenste) heb ik er GEEN last!

Op zich goed nieuws (het probleem is te verhelpen) maar kan ik deze kaart nu RMA'n? :/

[ Voor 17% gewijzigd door tazzman op 16-08-2009 15:09 ]

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Forcepoint
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-05 16:39
En weer terug steken in de oude? Misschien zat hij net niet goed?

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

tazzman schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 15:07:
Op zich goed nieuws (het probleem is te verhelpen) maar kan ik deze kaart nu RMA'n? :/
Jazeker! maar of het probleem groot genoeg is om een tijdje zonder radeon te zitten is ook weer wat ;)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Forcepoint schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 15:12:
En weer terug steken in de oude? Misschien zat hij net niet goed?
Ik heb dit even meerdere keren getest en het is compleet reproduceerbaar. Zodra ik de onderste DVI poort gebruik dan heb ik weer ruis. Zodra ik hem in de bovenste DVI poort steek dan is alles weer prima.
neliz schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 15:12:
[...]
Jazeker! maar of het probleem groot genoeg is om een tijdje zonder radeon te zitten is ook weer wat ;)
Daar zeg je ook weer zoiets maar goed.. ik heb geen $280 NZD uitgegeven voor een kaart waar ik maar 1 DVI poort kan gebuiken. Blegh. :/

Maar toch erg bedankt voor de tip! :)

[ Voor 34% gewijzigd door tazzman op 16-08-2009 15:16 ]

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Kleine update: Contact gehad met de technische dienst van de webshop (PlayTech) maar helaas is een vervangende XFX 4870 1GB niet op voorraad op dit moment - ik had kennelijk de laatste.

Dus sturen ze mij een XFX 4890 1GB als vervanging met de welgemeende excuses voor het defect. :) _/-\o_

Verwijderd

OMG wat een fantastische webshop is dat, en zonder bijbetaling? _/-\o_

Dat zie je hier in NL echt niet, de marges hier zijn zo krap dat als een webshop dat zou doen ze binnen 1 dag failliet zouden zijn.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 06:48:
OMG wat een fantastische webshop is dat, en zonder bijbetaling? _/-\o_

Dat zie je hier in NL echt niet, de marges hier zijn zo krap dat als een webshop dat zou doen ze binnen 1 dag failliet zouden zijn.
Nou als ik hun email mag geloven wel:
[...] We will forward replace you a XFX HD-489X-ZHFC Radeon HD 4890 1GB as we do not have any more stock of the 4870 1Gb.
En heb daarna een mailtje gekregen dat de kaart de deur uit is gegaan en dat ik mijn 4870 gewoon terug kan sturen in dezelfde doos.

Ik ben toch wel erg benieuwd of ik inderdaad een 4890 ga krijgen voor de prijs van een 4870 :+

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Een vervangende XFX HD4890 1GB is zojuist afgeleverd hier op kantoor :) _/-\o_

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

tazzman schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 01:41:
Een vervangende XFX HD4890 1GB is zojuist afgeleverd hier op kantoor :) _/-\o_
nice.. snel werk daar!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Helaas mocht de 4890 het probleem niet verhelpen. Ik heb van een vriend nu een GeForce 6600GT geleend (ik heb zelf alleen AGP videokaarten behalve de 4890) .. en daarmee heb ik het probleem ook.

Het lijkt dus geen videokaart probleem.

Samenvattend:

1) Het probleem doet zich alleen voor op resoluties hoger dan 1200x1024 (op 1900x1200 is het zeer merkbaar).

2) Het ligt niet aan de videokaart.

3) De monitor heeft dit probleem nooit gehad op mijn oude PC (P4 met X1950 512MB onder XP Pro), daar draaide ik ook 1900x1200.

Het probleem kan dan alleen veroorzaakt worden (volgens mij) door OF software (Vista 64-bit) OF een ander hardware probleem:

1) Mijn ASUS P5Q-SE2 moederboard.

2) Mijn Corsair XM2 DDR2 8GB geheugen. Ik heb MemTest86+ getest voor een uurtje zonder problemen te vinden maar ik heb inderdaad niet de volledige test gedraaid.

3) Mijn OCZ 600 Watt voeding - maar de GeForce 6600 GT heeft geen externe voeding nodig en heeft OOK het probleem. Ook in de BIOS zijn de CPU, 5V en 12V spanningen allemaal in orde.

4) Mijn Intel Q9550 CPU - maar de temp's in de BIOS zijn ook allemaal dik in orde en het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de CPU dit probleem zou veroorzaken.

5) Mijn Thermeltake Element S kast, wellicht dat hij ergens sluiting maakt ofzo? Kan ik mij ook niet voorstellen om heel eerlijk te zijn.

Iemand enige suggesties? Ik ga maar eens het BIOS van de ASUS P5Q flashen denk ik?

Verwijderd

Heb je spread spectrum aan staan in de BIOS?

Zo ja: Uitzetten, zo nee: Aanzetten ;)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 15:57:
Heb je spread spectrum aan staan in de BIOS?

Zo ja: Uitzetten, zo nee: Aanzetten ;)
Eerhm.. erh enig idee waar ik dat kan vinden? :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
In de handleiding van je moederbord staat het waarschijnlijk wel. Het is ook geen slecht idee, maar het is wel gek dat het probleem zich alleen situeert op één DVI poort.

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Asus geeft tegenwoordig aan waar de DVI->HDMI Converter op moet komen:

Afbeeldingslocatie: http://www.driverheaven.net/reviewimages/4890roundupaugust09/pictures/asus/portscoversoffsmall.jpg

komt dit jou bekend voor?

(geel is prefered)

[ Voor 4% gewijzigd door neliz op 24-08-2009 09:29 ]

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
neliz schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 09:28:
Asus geeft tegenwoordig aan waar de DVI->HDMI Converter op moet komen:

[afbeelding]

komt dit jou bekend voor?

(geel is prefered)
ah nee.. op de XFX kaarten zijn ze allebei dezelfde kleur. Ik gebruik overigens geen HDMI converter.

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

tazzman schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:03:
ah nee.. op de XFX kaarten zijn ze allebei dezelfde kleur. Ik gebruik overigens geen HDMI converter.
Ik wist ook niet dat er een prefered DVI port was, maar.. bij deze (zou nog steeds geen ruis moeten geven)

Verwijderd

Ik heb zelfde probleem!

Scherm: Samsung 2443BW
Resolutie: 1900 x 1200
VGA: 9800GTX

Ook getest op vista x64 en x86

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:28:
Ik heb zelfde probleem!

Scherm: Samsung 2443BW
Resolutie: 1900 x 1200
VGA: 9800GTX

Ook getest op vista x64 en x86
Lijkt me heel sterk dat je echt hetzelfde probleem hebt als de TS aangezien zijn probleem nogal erg vaag is. Waarom deze topickaping?

@TS:

Check even je boekje voor de spread spectrum setting, dit zit normaal gezien onder het kopje waar ook de overclock settings te vinden zijn.

Het vreemde is dat dit niet nodig zou moeten zijn, eventuele storing vanuit de CPU bijvoorbeeld zou het digitale signaal niet op dergelijke wijze moeten beinvloeden. Je zou dan eerder strepen of rare blokken krijgen, of zelfs helemaal geen beeld als de storing erg genoeg is. Het is immers een digitaal signaal.

Wat wel kan is dat er een EM storing via de shielding van de kabel naar de monitor gaat en daar weer voor storing zorgt. Als dat het geval is dan zou spread spectrum het op moeten lossen voor een heel groot deel.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2009 15:48 ]

Verwijderd

Ik weet precies wat hij bedoelt, zie het meestal als ik een productfoto open van pricewatch. Plaatje is goed maar donkere achtergrond trillt heel erg.

Een vriend van mij heeft zelfde monitor maar dan met een 8800GT ipv 9800GTX. Ligt toch echt wel aan de monitor, heb ook verschillende DVI kabels geprobeerd en zelfs met de monitor instellignen gespeeld.

Verwijderd

Bij de TS ligt het dus niet aan de monitor, dezelfde monitor heeft op een andere videokaart geen problemen.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 15:39:
Check even je boekje voor de spread spectrum setting, dit zit normaal gezien onder het kopje waar ook de overclock settings te vinden zijn.
Ik heb gisteren op de bank het boekje eens geheel doorgenomen en inderdaad de Spread Spectrum settings gevonden onder het kopje "AI Tweaker. Er zijn 2 spread spectrum settings: 1tje voor de CPU en 1tje voor de PCIE - ik neem aan dat ik die laatste moet hebben.

Vreemd genoeg heb ik er overigens GEEN last van *op dit moment* maar ik wil niet zeggen dat het probleem echt weg is. Wat ik gedaan heb is:

1. 4870 eruit en 4890 erin. Cat 9.8 drivers geinstalleerd over Cat 9.7 drivers - probleem duidelijk zichtbaar op 4890 *beide* DVI poorten. Ik weet nu dat het NIET de 4870 is.

2. 4890 eruit en GeForce 6600 GT erin. Laatste Forceware drivers geinstalleerd. Probleem ook op de GeForce duidelijk zichtbaar. Maar nu weet ik dat het NIET een algemeen 48xx serie probleem is.

EDIT: Vergeten te vermelden dat ik ergens in dit traject de BIOS van mijn P5Q SE2 geupdate heb van versie 410 naar 601. Verhielp het probleem ook niet overigens.

3. Oude PC weer in elkaar gezet (voorzien van AGP HIS X1950 Pro 512MB Turbo) en XP Pro 32-bit overnieuw geinstalleerd met Cat 9.3 drivers. Dit zijn de laatste drivers voor de 1950 volgens de ATI website aangezien de 1950 nu onder legacy-support valt.PC aangesloten via DVI op mijn HP 2335 en op 1900x1200 nergens last van. Ik weet nu zeer zeker dat het NIET mijn monitor is - zucht van verlichting.

4. 4890 weer in nieuwe PC en 6600 GT eruit. Probleem weer als "normaal". Driver Sweeper gedownload en nu ALLE videokaart drivers laten verwijderen - zowel de GeForce als ATI drivers. Interesant: volgens Driver Sweeper zijn er 2 ATI drivers geinstalleerd waarvan 1tje volgens mij via Windows Update binnen gekomen is.

5. Reboot, Cat 9.8 geinstalleerd (zonder hotfix). Probleem nog niet gezien. :X

Ik heb overigens wel gewoon aan de webshop gemeld dat het NIET de 4870 is en we ruilen nu de 4890 om voor de 4870 die ik gekocht heb. Aan de ene kant zonde, maar ik moet eerlijk bekennen dat het mij gewoon niet lekker zat - het probleem was NIET de videokaart en ik wilde gewoon de videokaart hebben die ik gekocht heb.

Ik ben duidelijk slachtoffer van een te goede opvoeding 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door tazzman op 24-08-2009 23:34 ]

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Spread spectrum voor zowel CPU als PCIE afgezet maar helaas... geen resutaat!

Enig idee hoe ik naast een bestaande Vista 64-bit een XP installatie (dual boot) kan doen?

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

tazzman schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 10:29:
Spread spectrum voor zowel CPU als PCIE afgezet maar helaas... geen resutaat!

Enig idee hoe ik naast een bestaande Vista 64-bit een XP installatie (dual boot) kan doen?
eerst XP installeren, dan vista ;)

of, vista disk eruit, xp op nieuwe disk installeren, naar vista booten en dan met een tool as EBD searchen naar boot partitions op je XP disk, goede bootloader erop zetten en dan gaan.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Mogelijk heeft het iets met het verhaal hier te maken: http://www.lyberty.com/tech/video-cards/ati-problem.htm

Ik zit te denken aan een aard lus ergens, of een andere stoorzender die voor die ruis zorgt. Heb je al eens geprobeerd de hele PC fysiek te verplaatsen? Misschien de monitor in een ander stopcontact proberen? Ook lees ik nergens dat je de DVI kabel al vervangen/getest hebt? Is er verder geen extra hardware aangesloten tov de oude pc? (ik denk aan wireless etc)

Haalt dat verder niks uit dan zou de voeding mijn eerste verdachte zijn.

Verwijderd

Ik heb het hier ook met een Mac pro, het is een soort van gaas achtig grijs/wit patroon wat zich in donkere plekken of bepaalde kleuren herhaald.
Deels komt dit door dithering van het scherm, omdat ze maar 8 bits zijn gaan ze snel de kleuren mengen door meerdere kleuren snel achter elkaar weer te laten geven.

Hoe ik het heb opgelost is me computer even te ontaarden, en uiteindelijk me scherm ook.

Stekker eruit en dan met het scherm 'aan' even kortsluiten bij de stekker.
Zelfde gedaan met de mac, let wel op dat je niet iets in de buurt van het stopcontact doet! :X

Uiteindelijk een geaard stopcontact aangelegd.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2009 11:04 ]

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 11:02:
Ik heb het hier ook met een Mac pro, het is een soort van gaas achtig grijs/wit patroon wat zich in donkere plekken of bepaalde kleuren herhaald.
Deels komt dit door dithering van het scherm, omdat ze maar 8 bits zijn gaan ze snel de kleuren mengen door meerdere kleuren snel achter elkaar weer te laten geven.
Ik waardeer de input maar het heeft niets met mijn scherm te maken - met mijn oude PC heb ik nergens last van. Het is zijn compleet random rode/groene spikkels in donkere gebieden, er zit niet echt een patroon in.

Het kan inderdaad een aardlus zijn ergens dus ik denk dat ik anders mijn moederbord uit de kast haal en gewoon "los" eens laat draaien. Eens kijken wat er dan gebeurd.

Verwijderd

tazzman schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 14:33:
Zodra ik een donkerbeeld heb, een plaatje met iets zwarts erin ofzo, dan zie ik allemaal 'flikker' of 'hele lichte ruis' op mijn beeldscherm.
Tot zover heb ik nergens wat gelezen over de klacht gekleurde spikels?
Vandaar de input :)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
wagenveld schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 10:55:
Heb je al eens geprobeerd de hele PC fysiek te verplaatsen? Misschien de monitor in een ander stopcontact proberen? Ook lees ik nergens dat je de DVI kabel al vervangen/getest hebt? Is er verder geen extra hardware aangesloten tov de oude pc? (ik denk aan wireless etc)

Haalt dat verder niks uit dan zou de voeding mijn eerste verdachte zijn.
PC verplaatst : geen resultaat. Ander stopcontact: idem. DVI kabel werkt prima met andere PC dus die is prima. :)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ik zal dit weekend mijn moederbord er eens uithalen (nu s'avonds even geen tijd voor gehad) maar even dit: wanneer ik de VGA aansluiting gebruik (met een VGA-DVI converter) dan heb ik nergens last van. :?

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

tazzman schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 11:23:
DVI kabel werkt prima met andere PC dus die is prima. :)
Assumptions are the mother of all fuck-ups!
tazzman schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 14:28:
Ik zal dit weekend mijn moederbord er eens uithalen (nu s'avonds even geen tijd voor gehad) maar even dit: wanneer ik de VGA aansluiting gebruik (met een VGA-DVI converter) dan heb ik nergens last van. :?
Ik hoop niet dat je jezelf nu al het antwoord geeft op mijn opmerking hierboven!?

[ Voor 48% gewijzigd door neliz op 27-08-2009 14:31 ]

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
neliz schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 14:30:
[...]

Assumptions are the mother of all fuck-ups!
Ik heb geen idee of ik het al gemeld had maar ik heb dus mijn oude PC weer in elkaar gezet, WinXP Pro 32-bit d'r op, X1950 Pro d'r weer in, Cat 9.3 geinstalleerd en via DVI helemaal geen enkel probleem op 1900x1200. Niets geen ruis, spikkels etc.

Ik heb deze monitor al een tijdje en daarvoor dus altijd via DVI aangesloten geweest op mijn X1950 zonder enige problemen.

EDIT: Nog een leuke.. nu heb ik dat om de zoveel seconden mijn beeld zwart wordt. Ik heb dit probleem echter niet met de D-SUB (VGA) aansluiting. Ik ga es een andere DVI kabel proberen denk ik. En anders gooi ik de zooi wel op ebay ofzo, ik ben het allemaal gruwelijk zat aan het worden.

EDIT 2: Na eens flink op internet gezocht te hebben, blijkt Vista allerlei problemen te geven met DVI. Ik ga het advies volgen en eens XP installeren op een andere schijf.

[ Voor 30% gewijzigd door tazzman op 29-08-2009 04:08 ]

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Update: Ik heb Windows XP Pro 32-bits op een andere harde schijf geinstalleerd, met SP3, Cat 9.8 drivers en de HP driver voor mijn HP 2335 TFT. Aangesloten met de DVI kabel en.. vooralsnog heb ik nergens last van.

Geen rare spikkels. Ik heb expres dezelfde desktop achtergrond genomen als ik in Vista gebruik omdat het daar erg goed op zichtbaar was.

Ik zal nog eens wat meer testen, GTA IV installeren (daar was het ook erg duidelijk zichtbaar) en kijken of ik het probleem onder XP ook te zien krijg.

Mocht het inderdaad een software probleem zijn onder Vista - wat zijn mijn opties dan? Ik zal eens Windows 7 64 bits RC installeren - maar als ik daar het probleem ook mee heb dan ben ik wel goed gaar denk ik :(

• R3veNG
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05-2021

R3veNG

Undercover Belg

Knal er eens een live-cd van ubuntu in? (32bit liefst)

CoC: MISSeR | Steam: r3veng

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Gaat die Ubuntu Live versie ook direct mijn ATI 4890 ondersteunen zodat ik Ubuntu op 1920x1200 kan draaien? Interesant moet ik zeker even proberen.

Update: XP geinstalleerd, Cat 9.8 alles fijn.. alleen ik had het .NET framework nog niet geinstalleerd (!!).

Daardoor werkte de driver wel maar de Catalyst software niet - ik kreeg een error als ik het CCC wilde openen.
Maar XP werkte *PRIMA* - geen spikkels, geen flikkerend beeld over DVI.

Ik draai Windows Update welke o.a. een ATI High Definition Sound driver download (ik neem aan om geluid over HDMI te ondersteunen?) en .NET framework 3.5 en 1.1 .. naast een reeks andere updates zoals IE8.

Na de reboot heb ik ineens:

- een probleem met groene spikkels in donkere gebieden
- een beeldscherm dat om de seconde zwart wordt

Ik ga eens kijken of ik met Driver Sweep alles kan weghalen en kijken waar het probleem zich nu bevindt maar het moet dus OF de CCC 9.8 zijn OF die ATI High Definition Audio driver.

UPDATE: CCC uninstalled en daarna Driver Sweeper gebruikt om alle video kaart drivers en bij behoren weg te halen. Na reboot alleen de Cat 9.8 drivers geinstalleerd maar niet de CCC software. Tot nu toe geen groene spikkels, flikkerende monitor o.i.d.

UPDATE 2: Helaas krijg ik na enige tijd toch weer last van zwarte schermen (het scherm dat om de seconde zwart wordt) en ruis in het beeld. Wanneer ik met Driver Sweeper alle drivers weg haal en met de XP "Default VGA adapter" driver het scherm op 1600x1200 zet .. dan krijg ik het probleem meteen weer. Zodra ik het scherm op 800x600 zet is het weg. Ik ga eens de Cat 9.7 driver proberen want volgens sommige berichten zou deze het DVI probleem verhelpen.

Ik ga morgen anders eens een andere DVI kabel halen maar daar kan het echt niet aan liggen lijkt me - aangezien mijn oude PC met dezelfde DVI kabel geen problemen had op 1920x1200.

:'(

[ Voor 31% gewijzigd door tazzman op 01-09-2009 08:49 ]

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ik heb mijn oorspronkelijke DVI kabel (een DVI-D dual link) vervangen door een DVI-D single link..en het probleem is verholpen!

Afbeeldingslocatie: http://www.ss427.com/dvi-d-dual-link-digital-video-interface-cable.jpg

Mijn oorspronkelijke kabel, rechts onderin, werkte prima op mijn X1950 dus kapot was hij niet. Maar met mijn 4890, de 4870 en een GeForce 6600 GT kreeg ik dus telkens die ruis of spikkels door het beeld.

Ik heb nu dus de single link kabel gebruikt, die minder pinnetjes heeft, en tot nu toe alles prima.

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

neliz schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 14:59:
Eerste reactie op je vraag ;)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
neliz schreef op woensdag 02 september 2009 @ 11:11:
[...]

Eerste reactie op je vraag ;)
Ik kon d'r op wachten natuurlijk ;) Maar het blijft wel vreemd dat met de "problematische kabel" ik met de X1950 geen enkel probleem had.

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

tazzman schreef op woensdag 02 september 2009 @ 11:43:
Ik kon d'r op wachten natuurlijk ;) Maar het blijft wel vreemd dat met de "problematische kabel" ik met de X1950 geen enkel probleem had.
Buiten de fysieke poort veranderd veel, zo niet alles erachter.

Pagina: 1