Haperend beeld op plasma (aangesloten op DVI uitgang PC)

Pagina: 1
Acties:

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-03 22:15
Ik heb mijn TV (Panasonic plasma, HDMI ingang)) aangesloten op de DVI uitgang van mijn PC.

Nu doet zich het volgende probleem voor (het is enigszins moeilijk te omschrijven): Bij snel bewegende beelden in een film lijken er horizontale strepen door het beeld lopen. Het ziet er een beetje uit alsof niet ieder frame wordt afgemaakt en dat je dus tegelijkertijd een delen van verschillende frames ziet. Het vreemde is dat ik het tegelijkertijd op mijn PC monitor niet lijk te zien (aangesloten op de analoge uitgang van de videokaart).

PC configuratie:

Ubuntu Jaunty Jackalope
CPU: AMD Athlon 64
Videokaart: Asus 9500GT
Mediaplayer: VLC of Mplayer

Als iemand een idee heeft, graag. Op deze manier is het geen doen een beetje actiefilm te kijken.

edit: wat ik verder al geprobeerd heb:
- bij de xserver settings kan ik de scaling voor de TV instellen. Scaling uitzetten maakt geen verschil. Verder kan ik geen instellingen specifiek voor de TV doen.
- zoeken in de ubuntu-forums, tweakers, google levert vooral problemen op die men relateert aan het niet kunnen afspelen van HD content. TV is full HD. De ingestelde resolutie in Ubuntu is 1920 x 1080. Content die ik wil bekijken is geen HD. Simpelweg VLC en dan "volledig scherm". Overigens heb ik deze videokaart nog niet zo lang en kan ik me niet herinneren dat het probleem zich ook voordeed bij mijn vorige kaart (Ati X800 GTO). Complicerende factor is dat ik bij die vorige kaart ook een oudere versie van Ubuntu gebruikte...

[ Voor 32% gewijzigd door reablom op 09-08-2009 16:42 . Reden: Toevoegen informatie ]

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-04 21:47

ötzi

eclecticus

Wat is de resolutie van je plasma?
Zijn het om simpel te zeggen zwart/witte lijnen?
Ik heb dit namelijk gehad met m'n Macbook op de secundaire display ; en kwam erachter dat de GPU niet krachtig genoeg was om de resolutie van de 2e display weer te geven aangezien ik op mijn 8800GT geen problemen had.
Probeer eens de resolutie van je plasma lager te zetten.

edit ; de X800GTO is wel een stukkie sneller dan een 9500GT...

[ Voor 8% gewijzigd door ötzi op 09-08-2009 16:54 ]

• reablom
Resolutie naar de plasma lager (1024x768) instellen levert geen verbetering.

edit: geen zwarte/witte strepen. Zoals ik al zei het is moeilijk uit te leggen. T is alleen te zien bij snelle bewegingen. Met name als de camera van de ene naar de andere kant beweegt.

[ Voor 55% gewijzigd door reablom op 09-08-2009 17:09 ]

• ötzi

ötzi

eclecticus

reablom schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 17:06:
Resolutie naar de plasma lager (1024x768) instellen levert geen verbetering.

edit: geen zwarte/witte strepen. Zoals ik al zei het is moeilijk uit te leggen. T is alleen te zien bij snelle bewegingen. Met name als de camera van de ene naar de andere kant beweegt.
en als je de resolutie 1 op 1 zet , dus hetzelfde als je source
je kunt ook je plasma even op primary display zetten en kijken of het dan nog steeds lijnen geeft.

• reablom
Beiden bieden geen soelaas. Wel lijkt het alsof het erger is als de bron van lagere resolutie is.

• FulmeN
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:35
Andere drivers ?

Ik had toendertijd winxp mce en een 9800xt en bij de laatste drivers had ik hetzelfde euvel nadat ik een paar drivers terug ging was mijn probleem verholpen.

• reablom
Wat ik niet begrijp is dat het alleen op de TV te zien is. Mijn LCD scherm heeft er geen last van. Als de kaart te traag is zou ik hier toch ook problemen verwachten? Helaas kan ik het LCD scherm niet op de DVI uitgang aansluiten...

Ik zal eens proberen of andere drivers het probleem verhelpen, maar dat zal niet meer voor vandaag zijn. Als ik iets vind zal ik het hier posten. Verdere suggesties blijven uiteraard welkom.

• ötzi

ötzi

eclecticus

reablom schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 18:08:
Wat ik niet begrijp is dat het alleen op de TV te zien is. Mijn LCD scherm heeft er geen last van. Als de kaart te traag is zou ik hier toch ook problemen verwachten? Helaas kan ik het LCD scherm niet op de DVI uitgang aansluiten...

Ik zal eens proberen of andere drivers het probleem verhelpen, maar dat zal niet meer voor vandaag zijn. Als ik iets vind zal ik het hier posten. Verdere suggesties blijven uiteraard welkom.
Probeer het eens om te draaien in Catalyst ; LCD als secundaire display en plasma als primaire display

• Solvanora
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-06-2021
Volgens mij heb je het over tearing. Dit is ook waarneembaar op je lcd denk ik.

Je kan v-sync blanc aanzetten bij je nvidia control panel, bij de x11 tab (zo uit mn hoofd, zit nu op KDE).

Dan moet je ook nog VLC vertellen dat hij als video output, x11 gebruikt.

x11 kan ook xvideo zijn. Zelfde verhaal, ander woord.

Alternatief kan je Kaffeine installeren (gewoon in app manager). Bij mij ging dat automatisch goed, maar dat kan ook toeval geweest zijn.

Wel goede keuzes hoor, moet gezegd. Ubuntu en plasma. Commercie is gelukkig aan jou niet besteed.

• reablom
Dit helpt ook niet. Ik heb compiz eens uitgezet, helpt ook niet. Voor de duidelijkheid: de plaatjes in deze thread: http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=106244 geven goed weer hoe het probleem er uit ziet.

Overigens: als ik een screenshot maak terwijl ik een venster beweeg ziet dit venster er ook niet lekker uit. Als ik het venster van links naar rechts beweeg ziet het venster er op de screenshot trapvorming uit.

En inderdaad Solvanora: het gebeurt dus ook op mijn LCD.
Pagina: 1