Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC defect na val

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Gisteren is mijn PC omgevallen op zijn kant. Het was niet een harde klap maar blijkbaar toch hard genoeg om een onderdeel kapot te krijgen. De computer draaide overigens toen hij om viel. Alle onderdelen zitten goed vastgeschroefd in de kast en het enige wat ik zag dat los zat was het moederbord stekkertje. Nadat ik dit stekkertje weer bevestigd had deed ik hoopvol mijn PC aan en tot mijn genoegen zag ik de fans spinnen en hoorde ik de bekende opstartgeluiden.

Te vroeg gejuigd helaas, want het lijkt erop dat de PC wel aan gaat maar ik krijg totaal geen beeld (zelfs geen BIOS oid). Ik heb de schijven er 1 voor 1 uit gehaald maar zelfs zonder schijven geen opstartbeelden. Mijn videokaart zit goed vast en is passief gekoeld. Het lijkt me zeer sterk dat daar iets mee gebeurd is..

Heeft iemand een idee hoe ik mijn PC weer levend kan krijgen? Hoe kom ik er achter wat er kapot is, of zijn er nog andere stekkertjes die ik moet controleren?

Bedankt!
Erik

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Je hoort wel de opstartgeluiden? Welke bedoel je? Van windows?

Probeer eens een andere videokaart.

Money for nothin' and your chicks for free

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-11 08:46

ikbenwouter

! w t R

Je moederbord geeft ook geen piepjes als hij aangezet wordt? Zo nee dan is waarschijnlijk je moederbord stuk (meestal geeft je moederbord een foutmelding met piepjes als je geheugen / processor / videokaart stuk is). Je kunt de videokaart in een andere computer proberen om uit te sluiten dat het hieraan ligt.

........................................................................................................................................................

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Gewoon even alle insteekkaarten loshalen en opnieuw vastzetten, ditto voor harddisk/etc kabels.Doet ie het waarschijnlijk wel weer. Check ook effe de heatsink van je CPU.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geef eens specs om mee te beginnen. Verder, neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door.

Verwijderd

Topicstarter
Met opstartgeluiden bedoel ik bijvoorbeeld wat kraken van de harddiscs, eventjes loeien van mijn dvdspeler etc. Mijn moederbord geeft geen piepjes of iets dergelijks, en dat heeft hij nooit gedaan. De enige kaartjes die erin zitten zijn een videokaart en een TV-kaart. Nog wel belangrijk om te vermelden is trouwens dat op het moment van vallen de pc aangesloten stond op mijn TV. Nu staat hij aangesloten op een normale LCD, maar hij geeft ook geen beeld bij de TV.

Mijn pc is een intel dualcore met 4GB ram, 3 schijven (2 raptors en 1 grote dataschijf) met fedora linux x86_64. Ik heb geprobeerd de enige pci kaart er uit te halen maar dat heeft verder geen effect. Het is overigens ook zo dat de PC eerst aan gaat, vervolgens uit zichzelf uit gaat en dan weer aan gaat (en blijft). Dit allemaal in een paar seconden. Dit is echter altijd zo geweest wanneer de pc met een interrupt (5 sec uitknop) uitgezet wordt.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het lijkt me dat je het al hebt gecontroleerd, maar indien toch niet: controleer of je rambankjes nog wel goed vastzitten en probeer voor de bankjes een ander slot. Raar opstartgedrag heeft in mijn ervaring vaak te maken met geheugen wat niet goed vastzit.

Als het verder een harde klap was kan je ook nog even je CPU socket checken op verbogen pinnetjes. Daarnaast even checken of je bios batterijtje nog goed contact maakt.

En als ik dan toch bezig ben: als je pc omvalt en er kabels zijn aangesloten kunnen die strak komen te staan. Als ze vastgeschroefd zitten, zoals vaak het geval bij je videokaart, kan het zijn dat de aansluiting kapot getrokken wordt. Check dat dus ook even, het kan namelijk zijn dat er iets is kapotgetrokken waardoor je MB niet door z'n zelfcheck heenkomt.

[ Voor 53% gewijzigd door rodie83 op 01-09-2008 13:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik inderdaad al gecontroleerd. Nog andere tips?

Verwijderd

Topicstarter
Toch maar even alle onderdelen helemaal los en alles weer opnieuw vast. En voila! Als een zonnetje! Toch een los onderdeeltje blijkbaar... Heel erg bedankt voor jullie hulp!

Erik

Verwijderd

"Het is overigens ook zo dat de PC eerst aan gaat"

Dit klinkt mij in de oren als een cooler die scheef op de proc zit.. Maybe toch nog een keer controlleren of de cooler de cpu raakt..
Pagina: 1