Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Pin uit IDE-kabel knippen ...

Pagina: 1
Acties:

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik heb onderstaand adaptertje (om een laptop CD/DVD aan te sluiten op een normale 3.5" IDE kabel), echter dan met 40 pins i.p.v. de 39 op deze foto.
Nu wil ik die ene pin er tussenuit knippen. Echter, het is een nogal naar plekje, door de stekker er naast kan je er vrijwel niet bij met een tang.
Ik zoek dus:
  • een heel klein super-handig kniptangetje wat hier wel bij zou kunnen (deze hebben ze vast niet bij de bouwmarkt)
  • een ander handigheidje om de pin te verwijderen
Suggesties hoe ik dit het beste kan doen zijn welkom, ik zie het zelf even niet (en ik heb 115 stuks te gaan, dus hoe makkelijker, hoe beter!)...

Afbeeldingslocatie: http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/laptop_CDrom_naar_IDE_-_smaller_model.jpg

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:46
Gewoon ombuigen net zolang tot ie afknapt? Zo sterk zijn die pinnetjes nou ook weer niet.

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-11 21:27
Solderen geen optie?

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09-2024

bratos

Meh.

Kan je niet beter met een scherp mesje het gaatje maken in de IDE kabel? ik heb het zo enkele keren opgelost. Dat lijkt me makkelijker, en je behoudt garantie op de adapters.

eerst kijken dan zeiken

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:46

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:36

Twazerty

AVCHDCoder developer

ThinkPadd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 19:26:
Gewoon ombuigen net zolang tot ie afknapt? Zo sterk zijn die pinnetjes nou ook weer niet.
Of allemaal alleen maar ombuigen. Dat heb ik ook verschillende keren gedaan.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• RemcoDelft
Dat klinkt misschien nog best als een mooie (brute!) optie! Ik heb er alleen geen een bij de hand (ik ben niet thuis) om te testen. Omdat ik niet veel buigruimte heb zal het er van afhangen hoe veel keer ik moet buigen. Meer ideeen zijn welkom :)

Edit:
bratos schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 19:28:
Kan je niet beter met een scherp mesje het gaatje maken in de IDE kabel? ik heb het zo enkele keren opgelost. Dat lijkt me makkelijker, en je behoudt garantie op de adapters.
Garantie op de adapters maakt niet uit, en omdat de adapters voor een klant zijn, is het (laten) aanpassen van de IDE-kabel niet echt een optie.
Als laatste redmiddel, dit lijkt me lastig, ook omdat het pinnetje ongetwijfeld vast zit in het plastic.

[ Voor 43% gewijzigd door RemcoDelft op 25-06-2008 19:31 ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Afsolderen kan ook gewoon hoor ;)
Twazerty schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 19:28:
[...]

Of allemaal alleen maar ombuigen. Dat heb ik ook verschillende keren gedaan.
Yup, en dan kun je 'm altijd nog een stuk gemakkelijker wegknippen mocht je dat willen, maar het is niet nodig (die pin is waarschijnlijk toch loos, dus voor isolatie hoef je hem er ook nog niet eens af te halen...).

[ Voor 6% gewijzigd door TheZeroorez op 25-06-2008 19:30 ]

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
er zijn fijne kniptangetjes te krijgen en het materiaal is redelijk zacht

persoonlijk zou ik een knippex kniptang kopen (kleinste) en deze op maat slijpen (niet te heet laten worden i.v.m. harden) en weggooien als ie niet meer knipt

115 stuks is makkie (uurtje max) (sterker nog, breng ze langs, voor 1 stuks knip ik ze alle 115)

Ook 115 stuks solderen valt mee, 2 uurtjes werk (degelijk soldeer station)

[ Voor 10% gewijzigd door vierkant228 op 25-06-2008 19:33 ]

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10 18:19
Persoonlijk zou ik met een kleine soldeerbout de pin ertussenuit solderen. Aan de een kant de soldeerbout, in je andere hand een tangetje en met je 3e hand de printplaat vasthouden. Zo krijg je toch met mooiste resultaat.

• RemcoDelft
vierkant228 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 19:30:
persoonlijk zou ik een knippex kniptang kopen (kleinste) en deze op maat slijpen (niet te heet laten worden i.v.m. harden) en weggooien als ie niet meer knipt
Google leert dat Knipex kwaliteitsspul is, wel dure tangetjes om op maat te slijpen. Enig idee waar ze zoiets in de winkel hebben liggen, zodat ik het juiste tangetje kan passen?
115 stuks is makkie (uurtje max) (sterker nog, breng ze langs, voor 1 stuks knip ik ze alle 115)
Dit houd ik zeker in gedachten als ik er niet uitkom! Sneek is wel te doen (vriendin woont in Zwolle).

Ik heb in ieder geval een hoop ideeen opgedaan, ben het er mee eens dat lossolderen het mooiste is, maar simpelweg afbreken lijkt me het makkelijkst als dat lukt.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Heb ik het mis, maar volgens mij heb je oook IDE kabels die die pin wel gewoon open hebben? Dat hebben mijn IDE kables IIG wel.

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Nagelknippertje...

• vierkant228
JE bent van harte welkom, kop koffie en 2 uurtjes later is het klaar (solderen)
Knippex tangetjes kan je bij bijv. breezand halen (10-15 euro) (ik kom van oorsprong uit bollenstreek, vandaar dat ik Leiden een beetje ken, nee ik kom er zelden meer)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:32
BlackWhizz schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 19:46:
Heb ik het mis, maar volgens mij heb je oook IDE kabels die die pin wel gewoon open hebben? Dat hebben mijn IDE kables IIG wel.
Idd, vooral oudere 40 aderige kabels hebben meestal gewoon alle gaatjes open.

• RemcoDelft
vierkant228 ==> Ik kan Breezand niet vinden, behalve dan als plaats (waar ze ook tandartstangetjes verkopen), maar dat is vast niet wat je bedoeld...

• vierkant228
Ik heb ff gegoogeld, is Brezan, Rijsbergen heeft het ook wel (Leiderdorp)
Achter de groenoordhallen zat Brezan vroeger (7/8jr terug)

Waar ze automaterialen verkopen verkopen ze ook gereedschap, knippex verkopen ze bijna overal (al dan niet onder eigen naam)
Je mag het uiteraard ook opsturen, doe ik het voor je (is goedkoper als de brandstof tegenwoordig) en krijg je ze gedesoldeerd terug (zie mij userstats voor ervaringen)

• RemcoDelft
Ah, Brezan/Rijsbergen klinkt al bekender, ga ik daar eens kijken morgen.
Vanwaar dat enthousiasme om 115 adaptertjes onder handen te nemen trouwens? Ik ga het eerst zelf proberen, dat is alsnog het snelste, als dat niet lukt kom ik er zeker op terug!

• vierkant228
Ik draai mijn hand niet om voor beetje werk (workaholic) en heb nog slimline DVD liggen zonder adapter (is ook beetje sport om zo min mogenlijk uit te geven voor iets, iets kopen is altijd de makkelijkste weg maar lang niet zo leuk)

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 16:50

r0b

Inderdaad, is dat geen optie :?
Moet kunnen lijkt me.

Verwijderd

Elke electronicazaak verkoopt puntkniptangetjes voor het fijne electronicawerk voor schappelijke prijsjes, waarmee je uitstekend pennetjes kunt afknippen.

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11 22:02

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

raar idee misschien..... 2 mm boortje kopen en met een accuboor o.i.d. de kabels aanpassen.... ? Gaatje erin, klaar, zo doe ik het tenminste als het nodig is.

Edit: owh zie net dat het al vergelijkbaar voorgesteld is maar dan met een mesje...

[ Voor 45% gewijzigd door lameeuw op 26-06-2008 18:51 ]

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• RemcoDelft
Brezan had alleen te grote tangetjes, maar ik heb er eentje gevonden (gewoon bij Kok Onderdelen!).
Pinnetje breekt na een keer of 10 buigen, oftewel perfect! Nu alleen nog wachten op bevestiging dat ik daadwerkelijk de juiste pin te pakken heb (en ze niet de IDE-connector incl. alle spoortjes toevallig hebben omgewisseld (it happens! :X ), ik heb geen CDromdrive om het te testen), dan doe ik ze allemaal. Ik gok dat het zelfs door de verpakking heen kan :)

Het aanpassen van de kabels (wat ook mijn favoriet zou zijn) was helaas geen optie.

Bedankt allemaal!

[ Voor 10% gewijzigd door RemcoDelft op 26-06-2008 20:09 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik had pas eenzelfde soort apparaatje nodig, om m'n laptopschijf in een pc te hangen. Ook deze converter had een pinnetje te veel, en bijna had ik 'm gesloopt... De aansluiting op de laptopschijf was omgedraaid ten opzichte van een grote harddisk!

Waar bij een normale schijf, wanneer je hem met het etiket boven en de printplaat onder vasthoudt, de molex voor de stroom rechts zat en de flatcable links (met rode draad rechts) was dit bij de laptopschijf andersom. De stroom moest links en de datakabel rechts.

Test er dus eerst een goed, voordat je de overige 114 doet!

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• RemcoDelft
Zo moet-ie:
Afbeeldingslocatie: http://www.cf2ide.nl/aansluiten.jpg

*Edit* dat bedoel je niet, het gaat zo te zien over de IDE-kabel... Daar ben ik gewend dat het rode/blauwe randje van de kabel aan de kant van de molex zit. Ook bij deze adapter klopt dat.

[ Voor 32% gewijzigd door RemcoDelft op 26-06-2008 20:12 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Bij mij moest 'ie dus andersom ;) Moest dus de pin ertegenover ombuigen.

Trouwens ook wel logisch, kijk maar hoe die lijnen over die printplaat lopen vanaf de molex. Ik had een eenvoudiger convertertje, zonder printplaat.

Ok, voor de duidelijkheid even m'n laptop opengeschroefd (had de pics ook van Google kunnen plukken maar goed). Kijk, een 3,5" en 2,5" schijf naast elkaar:
Afbeeldingslocatie: http://codecaster.nl/got/harddisks.jpg
Bij de 3,5"-schijf zit de stroomvoorziening rechts, hier steek je normaal een molex in. De datakabel gaat aan de linkerkant. De aanname dat dit bij de laptopschijf hetzelfde is, is verkeerd!

Want zou ik mijn converter zó aansluiten:
Afbeeldingslocatie: http://codecaster.nl/got/laptopschijf.JPG
... gaat het niet werken. De converter moet andersom aangesloten worden:
Afbeeldingslocatie: http://codecaster.nl/got/andersom.JPG
En dus moet je ook een andere pin verbuigen of afbreken om de flatcable passend te maken.

De vraag die bij mij rijst is of dat dit bij cd/dvd-spelers die in laptops gemonteerd dienen te worden ook zo is...

[ Voor 117% gewijzigd door CodeCaster op 26-06-2008 20:36 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• RemcoDelft
Ik was vandaag in de gelegenheid om het adaptertje te testen: het werkt gewoon. Oftewel ik kan morgen met een gerust hart nog heel wat pinnetjes afbreken. Het idee is om het door de verpakking heen te doen, als dat lukt.
Bedankt allemaal voor het advies! Lossolderen heb ik niet geprobeerd, gewoon een paar keer buigen ==> breken werkt prima.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 12:59

Mentalist

[avdD]

CodeCaster schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 19:59:
Ik had pas eenzelfde soort apparaatje nodig, om m'n laptopschijf in een pc te hangen. Ook deze converter had een pinnetje te veel, en bijna had ik 'm gesloopt... De aansluiting op de laptopschijf was omgedraaid ten opzichte van een grote harddisk!

Waar bij een normale schijf, wanneer je hem met het etiket boven en de printplaat onder vasthoudt, de molex voor de stroom rechts zat en de flatcable links (met rode draad rechts) was dit bij de laptopschijf andersom. De stroom moest links en de datakabel rechts.

Test er dus eerst een goed, voordat je de overige 114 doet!
En heel zeker weten wat je doet bij het testen, voor je je schijfje/optical opblaast met 5V op de verkeerde pin.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• RemcoDelft
En om dit topic af te sluiten: alles is prima gelukt, gewoon door de verpakking heen. Het selecteren van de pin en vooral het driedubbel controleren of het echt 100% zeker weten de juiste pin is, was het meeste werk. Het verwijderen van de pin ging sneller :)
Pagina: 1