Ik zit daar ook mee... ik wil een 19" of een 20" widescreen gaan aanschaffen, maar ik ben bang dat alles te klein gaat worden op een 20" bij 1680x1050.
Op zich valt het nog mee... als je alles uitrekent dan kom qua werkelijke grootte het beeld uit op iets tussen de 17" CRT resolutie van 1280x960 en 1152x864 te zitten (ik heb de rekensom nu even niet bij de hand). Dat wil zeggen: de werkelijke grootte (van schermobjecten etc.) ligt dichter tegen dat van de 1280 horizontaal aan, en dichter tegen de 864 vertikaal. Voor mij is 1280x960 nog wel werkbaar, maar ik merk wel dat alles al weer kleiner is dan ik eigenlijk zou willen. 1152x864 vind ik echt ideaal op deze 17" CRT.
Dus als ik voor 20" ga dan wordt alles iets kleiner, maar niet zo klein als 960 vertikaal op een 17" CRT. Waarschijnlijk zal ik het dus prima werkbaar vinden. Alleen vind ik het misschien lastig dat ik zo'n grote scherminhoud in de gaten moet houden. Straks zit ik nog met m'n hoofd te draaien om van de linkerkant naar de rechtkant van het scherm te kijken. Ja ik denk dat dat zeker wel gaat gebeuren :-S. Dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Op een 19"WS bij 1440x900 wordt alles juist iets groter, ten opzichte van 1152x864 op 17" CRT. Dat lijkt me geen probleem, desnoods zet ik de monitor wat verder weg. Da's natuurlijk ook een van de voordelen van een TFT: neemt minder plek in. Als ik een 20" ga gebruiken dan kan ik hem dus *niet* verder weg zetten zonder dat alles te klein wordt. Misschien wel met 22".
Vergroten van DPI is ook niet echt een fijne oplossing hoor. Ik heb nu 1280x960 in winxp met 125% DPI. De taakbalk is groter, en de window title bars ook. Lettertypes zijn ook groter, overal. Maar de letters zien er niet echt mooi uit zo. veel te dun (niet bold genoeg). Bij sommige programma's zijn de controls ook niet groter, wat wel zou moeten. In Opera is de menubalk even hoog, maar de letters zijn wel groter geworden, dus de verhoudingen kloppen niet meer. In Thunderbird zit het wel goed, maar nog steeds met lelijke karakters dus.
Eigenlijk wil ik het gewoon ff uitproberen. Ik ga de elektronica zaak eens vragen of ik niet voor een paar daagjes op proef twee monitoren kan krijgen

. Ik had mijn 19" al besteld maar misschien annuleer ik hem dan nog. Trouwens wel interessant om te weten: bij Expert kost de Acer 1916WAs 200 euro (tegen 164 bij Azerty) maar ze geven GRATIS een 0-dode-pixel garantie erbij. Bij alle webwinkels die ik ken zou je een stuk duurder uit zijn, en bovendien zit je dan met verzending (en terugzending als je een dooie pixel heb). Expert daar loop ik zo naar toe.