Hoe werkt een dB-meter?

Pagina: 1
Acties:
  • 556 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:37

GG85

.......

Topicstarter
Ik zit met een relatief simpele vraag waarvan ik echt het andwoordt maar niet kan vinden:

Hoe werkt een dB-meter?
Ik snap dat het ding een microfoon bezit maar verder heb ik echt geen idee hoe zo'n ding in elkaar zit. Het plan is namelijk om als projectje voor school een dB-meter in elkaar te prutsen om zo op simpele wijze geluidniveau te meten.
Nu weet ik dat er wel zelfbouw schema's zijn maar ook die kan ik nergens vinden of ze verwijzen naar dode links.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Nou een hele basic dB-meter kun je bouwen door een microfoonvoorversterker die het signaal uit de mic op lijnniveau brengt. Dan een VU-meter erachter met een brugcel ofzo om het signaal om te zetten naar dc en je bent klaar volgens mij.
Je moet wel ff de schaalverdeling van je VU-meter ijken (of is dat nou met een korte ei :D ) met een bestaande dB-meter om het jezelf makkelijk te maken.
Het wordt lastiger als je er A- en C-weighted filters bij wilt bouwen, zoals de 'echte' ook hebben.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:29

mr_petit

opperprutser

je hebt het hier neem ik aan over een geluidsdrukmeter (met dB schaalaanduiding)( ook wel geluidsdrukniveaumeter).
bij een projectje voor school zou ik dat soort dingen er wel bij vertellen.

dB is namelijk gewoon een logaritmische eenheidsloze meetaanduiding (Dat kunnen dus ook volt, watts, amperes enz zijn) gedeeld door 10 (deci).

10log(x/x0) waarbij x0 het referentieniveau is.
0dB geluidsdrukniveau betekend dus helemaal niet dat er geen geluid is

maar het is idd gewoon een microfoon aan een versterkertje.
als je bijv. geluidsintensiteiten wilt meten wordt het een stuk ingewikkelder ('geluidniveau' is een beetje een loos begrip, jij bedoeld dus waarschijnlijk geluiddrukniveau)

"man is not truly one, but truly two,"

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Ja sorry, je hebt helemaal gelijk, geluidsdrukmeter.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

[zeikmodus]
geluidsdrukniveaumeter.....geluidsdruk wordt in Pascal uitgedrukt; geluidsdrukniveau in dB
[/zeikmodus]

edit:

sorry, het is m'n beroep en ik kon het niet laten 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 08-01-2004 20:13 ]

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Sorry :) , heb je misschien ergens een vereenvoudigt werkingsschema liggen ofzo?

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

nope (ik ontwerp ze niet, 'k werk op een ingenieursbureau wat aan geluid rekent, en niets met elektronicaontwerp doet)

maar TheLemon schreef al hoe je zo'n ding moest bouwen, en je maakt mij niet wijs dat je geen ontwerp voor een micversterker kan vinden..

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Misschien kun je Play nog ff blij maken en de Duitse benaming van dB meter noemen? ;) Hij zoekt er nml nog een en wil hem uit Duitsland halen ;)

offtopic:
En ik ooit ook wel

[ Voor 10% gewijzigd door Grrrrrene op 08-01-2004 20:28 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

in het engels heet dat SPL: sound pressure level (misschien voor de hand liggend...)
In elk geval heeft een dB-SPL meter een bepaalde reactie tijd welke erg belangrijk is voor een goed beeld van de luidheid van iets (hij lijkt een beetje op het oor, die reactie tijd)..

enne offtopic,
mr_petit, waar werk je voor en wat is je achtergrond (ik las dat je akkoestisch adviseur bent, dat wekt mijn interesse)

• andriess
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
mischien heb je hier wat aan

http://ourworld.compuserv...l_Bowden/page8.htm#db.gif

tis alleen een met ledjes in plaats van een VU metertje

of deze :

http://www.ee.washington....rchive/circuits/Micro.GIF

is een microfoon voorversterker

http://elektronica.pagina.nl/

als je zelf nog wat wil gaan rondneuzen... ;)

Verwijderd

Grrrrrene schreef op 08 januari 2004 @ 20:28:
Misschien kun je Play nog ff blij maken en de Duitse benaming van dB meter noemen? ;) Hij zoekt er nml nog een en wil hem uit Duitsland halen ;)

offtopic:
En ik ooit ook wel
Conrad.nl/Conrad.de > "Schallpegel-Messgeräte" >Tip voor de topicstarter: de werking en handleiding is te downloaden bij Conrad.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 20:54 ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

schalldruckmessgeräte zou ik zeggen (maar het is dus schallpegel)... (maar waar dat woordje niveau nou zou moeten komen 8)7)

weet je al wat je wilt hebben of zoek je nog?
als het voor HT is, zou je kunnen denken aan een Neutrik ML-1
(629 euro lijkt veel, maar is altijd nog ruim 10x zo goedkoop als een Rion of 25x zo goedkoop als een B&K)

Hier staan ook nog wat exemplaren die eventueel nauwkeurig kunnen zijn (misschien kan je ze in Dld goedkoper krijgen)
djazete schreef op 08 januari 2004 @ 20:38:
enne offtopic,
mr_petit, waar werk je voor en wat is je achtergrond (ik las dat je akkoestisch adviseur bent, dat wekt mijn interesse)
Ik werk bij Cauberg-Huygen, wat eigenlijk een bouwfysisch en milieutechnisch ingenieursbureau is. Zelf doe ik voornamelijk buiten-akoestiek, dat wil zeggen het berekenen/simuleren van geluidsschermen (bijv. langs spoor/snelwegen) en het berekenen van de geluidwering van gevels (dus geen (nou ja, soms) zaalakoestiek, wat wij ook wel doen, maar da's toch anders).
Mijn achtergrond is een beetje vreemd (keb biologie, bedrijfskunde en technische bedrijfskunde gestudeerd (maar niets afgemaakt...), en daarna heb ik een opleiding tot geluidstechnikus gedaan (ik kreeg het vage idee in m'n hoofd dat ik bij de radio wou gaan werken 8)7....maar ben uiteindelijk heel gelukkig geworden)
De meeste mensen bij ons hebben bouwkunde (hts, een paar mts) of bouwfysica gedaan, of technische natuurkunde, of milieukunde, scheikunde. Maar dat komt natuurlijk ook omdat we aan energie enz rekenen.

Verwijderd

mr_petit schreef op 08 januari 2004 @ 21:01:
weet je al wat je wilt hebben of zoek je nog?
als het voor HT is, zou je kunnen denken aan een Neutrik ML-1
(629 euro lijkt veel, maar is altijd nog ruim 10x zo goedkoop als een Rion of 25x zo goedkoop als een B&K)

Hier staan ook nog wat exemplaren die eventueel nauwkeurig kunnen zijn (misschien kan je ze in Dld goedkoper krijgen).
Eisen zijn echt minimaal, ik hoef er alleen maar af en toe m'n speakers mee te calibreren. Hij hoeft dus alleen maar een filter voor een C-weigt meting hebben en een slow standje. Kwa nauwkeurigheid hoeft het ook niet bijzonder te zijn, dus ik denk dat ik met een goedkoop Voltcraft exemplaar al voorzien ben. Die is €29,50 bij Conrad, dat is uberhaupt de goedkoopste die ik ben tegen gekomen. :)

Waar jij naar linkt is echt prachtig, maar zware overkill, ook gewoon te duur voor waar ik het voor gebruik.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

als je idd alleen 1 niveau moet meten (en niet spectraal ofzo), dan is zo'n conrad unit voldoende. (waarvoor/waarom gebruik je die C weging eigenlijk :?)

damn.... op m'n werk hebben we in totaal 5 b&k2260's.....we hadden dus gewoon net zo goed 2665 conrad metertjes kunnen kopen 8)7

Pagina: 1