micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
micheljansen.org
- Bouw een kernel waar precies dat in zit wat je nodig hebt, en NIETS meer... (Wel IDE, geen floppy support bijvoorbeeld... netwerkkaart niet in de kernel, niets extra's dat voor debug en raid enoz zorgt...
- Vervang de bootscripts (of maak zelf eentje in een eigen dir, gewoon een scriptje waarin nodig dingen worden gedaan, zoals modules laden en wat progjes... en geef die dan mee aan lilo... (init=/dirwaarscriptjeis/naamvanscriptje)
Alle extra checkes en controlles die bij standaard boot gedaan worden zijn in dit geval niet nodig, zoalg je geen problemen hebt met een evtentueel nodige reinstall als er iets fout gaat...
Beste optie zou btw zijn om zelf linux te "maken" zie hiervoor Linux From Scratch... Hier heb je helemaal zelf de controle wat er op je systeem komt te staan en dus wat hij zal kunnen, en ook de bootprocedure moet je dan helemaal zelf doen... Enkel is dit niet voor de gemiddelde gebruiker weggelegd, omdat hierbij meestal aardig wat linux kennis komt kijken... (Enkel leer je er ook wel erg veel van)
[ Voor 36% gewijzigd door Kippenijzer op 16-02-2003 20:45 ]
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
http://www.elegent.com/etDVD/index.htm
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Dit is niet echt een optie, want ik wil ook DivX af kunnen spelen.
micheljansen.org
| Hardcore - Terror |
SawDust schreef op 17 February 2003 @ 14:09:
Wat voor PC ist trouwes, want t is wel een handig topic
Hij heeft het over Epia, dus het zal wel zo'n Via Epia M9000 zijn denk ik. Best leuke dingen, al zou ik zelf op het moment eerder voor de SN41G2 van Shuttle kiezen. Voordeel van de Via is wel dat de warmteproductie veel kleiner is, met gunstige gevolgen voor de hoeveelheid benodigde koeling
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
[ Voor 6% gewijzigd door Steefph op 17-02-2003 14:23 ]
Alles is terug te redeneren naar 4
Zo'n Hibernate / suspend feature vind ik niet echt een elegante oplossing. De speler moet wel gewoon echt uit kunnen (vervoeren / verplaatsen etc.)
Het is natuurlijk zeker een goed idee, maar toch niet helemaal wat ik zoek.
Die link van KippenIJzer vind ik wel interessant. Eens kijken wat er allemaal overbodig is
micheljansen.org
Verwijderd
Zou Linux suspend misschien ook niet zo werken?
Ja.Verwijderd schreef op 18 februari 2003 @ 14:14:
Onder WinXP hibernate ik toch redelijk vaak en je pc kan dan gewoon helemaal van de stroom af dacht ik zo.
En neeZou Linux suspend misschien ook niet zo werken?
Hibernation != suspend.
Bij hibernation dumpt hij je hele RAM + hardware state naar disk en gaat dan uit.
Bij suspend gaat alles uit, behalve je RAM en bepaalde onderdelen van je CPU (en sommige delen van je mobo uiteraard).
Bij standby gaat zoveel mogelijk in low-power mode.
Linux 2.4 ondersteunt geen hibernate (wel suspend en standby), al zijn er wel patches voor meen ik. Hibernate (samen met betere ACPI support) stond op het verlanglijstje van 2.6, maar ik weet niet wat er van geworden is.
Verwijderd
Maar wat is de eis voor snelheid als ik vragen mag? Hoeveel seconden praten we over, dat het maximaal mag duren?
Sneller is altijd beter. Natuurlijk komt de tijd van de POST hier nog bij, maar eigenlijk hoopte ik toch op een opstarttijd die richting die van DOS gaat. Omdat linux wat geavanceerdere support heeft voor allerlei dingen, en die bij DOS eerst nog geladen moeten worden, tellen we daar nog een seconde ofzo bij, maar met een opstarttijd van poweron tot prompt in 5 seconden vind ik een goede richtlijn. Daar kun je tenminste nog op wachten (Vanaf dat punt moet de CD/DVD gescand gaan worden op bruikbare media, de betreffende software geladen worden, het media afgespeeld etc.) Alles bij elkaar wil ik niet boven de 10 seconden uitkomen, als het tenminste mogelijk is.Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 00:53:
Hibernate samen met betere ACPI support zit bij mijn weten nog steeds gewoon in de pijpleiding voor 2.6
Maar wat is de eis voor snelheid als ik vragen mag? Hoeveel seconden praten we over, dat het maximaal mag duren?
Er zijn zeker geen console-DVD-players voor linux
[ Voor 1% gewijzigd door dawuss op 19-02-2003 09:03 . Reden: typo ]
micheljansen.org
Verwijderd
Helaas heb ik hiervoor onvoldoende programmeerkennis. Zijn er geen kant-en-klare pre-built pakketjes voor te vinden?Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 09:01:
Je kan ook de opstart procdure versnellen door de te starten scripts tegelijk te starten. Met threads ofzo - let wel dat je rekening houdt met de volgorde daarvan. Tis niet zo moeilijk heb het zelf in C++ geschreven maar gebruik het momenteel niet. Ben te lui.... ik wacht wel ff ;-)
micheljansen.org
Volgens mij wel, een aantal players ondersteunen de framebuffer device, ook die van de console. Dus als je een goed door de kernel ondersteunde videokaart hebt zou je dat eens kunnen proberen, het zal enkel minder vloeiend zijn dan met X, gezien er niets aan hardware acceleratie plaats kan vinden...
Het beste wat je kunt doen is:
1) Zet in je BIOS alles van auto af en schakel alles uit wat je niet nodig hebt. Dan is de POST al een stuk sneller (bij mij duurt de POST al 10 seconden trouwens...dus hoe je die tijd zo laag gaat krijgen .... ik gok dat het eerder 20 wordt)
2) Zorg voor een monolithic kernel die niets dynamisch kan laden. Dan heb je geen last van modules die moeten laden tijdens bootup.
3) Deinstalleer alle pakketten die je niet nodig hebt (zoals ftp-server, apache, sql, etc...) zodat die services niet worden gestart bij opstarten.
4) Ga flink zitten snijden in de services die nog gestart worden tijdens opstarten (/etc/rc.boot of /etc/rc.S) en de services die worden gestart in je default runlevel. Dingen die je wel nodig hebt, maar niet bij iedere bootup gestart hoeft te worden kun je gewoon de opstartlinks van verwijderen (/etc/rc.2 /etc/rc.5).
5) Verander de volgorde van de services om zo snel mogelijk in X te komen. Op die manier kan de DVD al ingelezen worden terwijl in de achtergrond nog wat dingen worden gedaan.
Zo, dat zijn wat ideetjes...
trouwens, het uitpakken van de kernel lijkt me wel een irritant trage stap.
❤️🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !
Dit is zeer makkelijk uit te zetten in je XF86ConfigX is zo opgestart, dat is een kwestie van 1 seconde (behalve met de nvidia-driver, die zonodig een logo moet weergeven )
Citaat van de mplayer site:dawuss schreef op 19 februari 2003 @ 08:51:
[...]
Alles bij elkaar wil ik niet boven de 10 seconden uitkomen, als het tenminste mogelijk is.
Er zijn zeker geen console-DVD-players voor linux
Outputdevices:
# General: x11:X11 with SHM extension
# xv:X11 using overlays with the Xvideo extension (hardware YUV & scaling)
# gl:OpenGL renderer
# gl2:Alternative OpenGL renderer (with multiple textures)
# dga:X11 DGA extension (both v1.0 and v2.0)
# fbdev:Output to general framebuffers
# svga:Output to SVGAlib (supports EGA displays)
# sdl:SDL >= v1.1.7 driver
# ggi:similar to SDL
# aalib:Textmode rendering
# vesa:display through the VESA BIOS (also needed for Radeon TV-out)
# directfb:DirectFB support
De framebuffer (fbdev) is volgens mij precies wat je nodig hebt. Vraag me niet hoe je het precies moet configureren. In ieder geval moet je kernel het ondersteunen. Hoe je verder moet kun je vast wel op internet vinden.
Klopt, maar dan heb je nog wel 1 sec een wit schermSolarsparc schreef op 19 February 2003 @ 13:43:
[...]
Dit is zeer makkelijk uit te zetten in je XF86Config
http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...
Mja, alleen hebben wij er geen idee van hoe lang die BIOS erover doet. 5 seconden vanaf einde BIOS tot aan einde booten lijkt me haalbaar als dat bakje niet te traag is.dawuss schreef op 19 February 2003 @ 08:51:
maar met een opstarttijd van poweron tot prompt in 5 seconden vind ik een goede richtlijn.
Maar zoiets schreef ik eerder ook al.
mplayer. Zie ook andere replies.Er zijn zeker geen console-DVD-players voor linux
Lijkt me nogal onzinnig. Je moet die bootscripts er gewoon helemaal uitslopen.Verwijderd schreef op 19 februari 2003 @ 09:01:
Je kan ook de opstart procdure versnellen door de te starten scripts tegelijk te starten. Met threads ofzo - let wel dat je rekening houdt met de volgorde daarvan. Tis niet zo moeilijk heb het zelf in C++ geschreven maar gebruik het momenteel niet. Ben te lui.... ik wacht wel ff ;-)
Je wilt sowieso een naar LFS kijken. Ik bedoel, wat heb je nou nodig voor een DivX/DVD bakje? Kernel, init, wat libs en een mediaplayer. Eventueel nog XFree. Elke distributie lijkt me overkill daarvoor, dus gewoon iets from scratch doen lijkt me de beste methode.
mplayer ondersteunt fbdef. Maar mplayer ondersteunt ook DirectFB. DirectFB is een grafisch subsystem (dmv een aantal libs) bovenop het Linux framebuffer device. DirectFB ondersteunt wel hardware scaling en colorspace conversion, dus als je videokaart zowel door de Linux framebuffer driver als door het DirectFB project ondersteund wordt (weinig kans op helaas), dan lijkt me dat een zeer interessante oplossing.Kippenijzer schreef op 19 February 2003 @ 09:14:
Volgens mij wel, een aantal players ondersteunen de framebuffer device, ook die van de console. Dus als je een goed door de kernel ondersteunde videokaart hebt zou je dat eens kunnen proberen, het zal enkel minder vloeiend zijn dan met X, gezien er niets aan hardware acceleratie plaats kan vinden...
Als je videokaart niet door DirectFB ondersteund wordt lijkt XFree me het makkelijkst en snelst.
Die halve seconde?ucchan schreef op 19 februari 2003 @ 13:00:
trouwens, het uitpakken van de kernel lijkt me wel een irritant trage stap.
Hoe snel boot hij nu?dawuss schreef op 16 February 2003 @ 20:24:
Op een standalone DivX/DVD/MP*/etc. speler wil ik Linux gaan draaien. Nou is het natuurlijk de bedoeling dat hij na het aanzetten zo snel mogelijk opstart. Helaas doet linux er zo toch nog vrij lang over, en ik las in een topic dat het mogelijk is om Linux net zo snel op te laten starten als Dos (dus in een paar seconden).
Mijn vraag is nu dus: Hoe laat ik linux zo snel mogelijk booten?
Als je namelijk nog moet beginnen met Linux, doe dat dan eerst, want de oplossingen die hier aangedragen worden waren zelf ook wel te bedenken als je met Linux werkt.
Daarnaast moet je eens kijken hoe lang andere OS-en erover doen, dan heb je indicatie wat redelijk is.