Toon posts:

[X] TouchPad + USB Muis + Scroll

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een Sony Vaio FX-701 laptop. Hierop heb ik Slackware 8.1 geinstalleerd. Sinds kort heb ik ook een USB muis hierbij (omdat ik een nieuwe muis aan m'n desktop computer heb). Deze muis beschikt over 5 knoppen, waar het scrollwieltje er 1 van is. Nu probeer ik deze muis aan de praat onder Linux, inclusief scroll. Op zich werkt de muis prima, alleen weigert de scroll te werken.

Nou ben ik even op zoek gegaan naar dit probleem en ik kwam tegen dat ik de optie ZAxisMapping moest gebruiken. Dus zo gezegd zo gedaan, regeltje in XF86Config-4 gezet en vervolgens X gerestart, maar geen scroll. Vervolgens bleek dat deze functie alleen werkt als ik het protocol op IMPS/2 zet, maar dan werkt de hele muis niet meer.

Nou heb ik samen met iemand geprobeerd om een tweede muis aan te maken in het config file'tje en deze vervolgens naar /dev/usbmouse laten verwijzen en daar het protocol op IMPS/2 zetten en de ZAxisMapping optie inschakelen. Alleen dan blijkt /dev/usbmouse helemaal niet te bestaan. Dus ik daar naar op zoek, blijk ik een module usbmouse te moeten laden en vervolgens met mknod /dev/usbmouse c 10 32 het device aanmaken, maar dan zeurt X over: No such device.

Kortom, ik weet het niet helemaal meer. Ik heb mijn configfile even op m'n webserver geplaats. Deze is hier te vinden.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
Wat voor een USB muis? Eentje van Logitech?

Enneh...je hebt inderdaad de optie goed ingevoerd, maar de hele sectie die over de USB muis gaat staat uitgecomment (met #'jes ervoor)....of is dat omdat anders X niet wil starten?

[ Voor 69% gewijzigd door Wilke op 18-02-2003 18:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 18 februari 2003 @ 18:41:
Wat voor een USB muis? Eentje van Logitech?

Enneh...je hebt inderdaad de optie goed ingevoerd, maar de hele sectie die over de USB muis gaat staat uitgecomment (met #'jes ervoor)....of is dat omdat anders X niet wil starten?
Het is inderdaad om er voor te zorgen dat X werkte. Maar als ik die regels er uit comment werkt het dus helemaal niet. X zeurt dan over: No such device en vervolgens is er dus geen CorePointer beschikbaar.

De USB muis is trouwens van het merk QWare. Het is een optische USB muis. Meer kan ik je er eigenlijk niet over vertellen, behalve dan dus dat er vijf knoppen zijn ;).

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vervang:
code:
1
InputDevice "Mouse1" "CorePointer"

door:
code:
1
InputDevice "Mouse1" "AlwaysCore"

Je kunt namelijk niet 2 Corepointers hebben.

Ik heb zelf een een ms intellimouse explorer aan mijn laptop, en bij mijn ouders een logitech travel (zo'n kleine aluminium). Op beide werkt deze config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Section "InputDevice"
    Identifier  "MouseUSB"
        Driver      "mouse"
        Option      "Protocol" "ExplorerPS/2"
        Option      "Device" "/dev/input/mice"
        Option      "Buttons" "7"
        Option      "ZAxisMapping" "6 7"
EndSection

Een beetje vreemd, want op de logitech zitten maar 5 knoppen, toch geeft het scrollwieltje button 6 en 7 door.

Daarom wordt er bij het starten van X
code:
1
xmodmap -e "pointer = 1 2 3 6 7 4 5"

uitgevoerd. Alle programma's verwachten namelijk dat button 4 en 5 het scrollwieltje is. Button 6 en 7 heb ik nog niet aan de praat, maar daar ben ik ook nog niet bezig mee geweest.

Als je geen devfs gebruikt moet je misschien een ander device van /dev/input/mice hebben, dat weet ik niet zeker.

En ik heb de interne muis op AlwaysCore en de usb muis op CorePointer, misschien dat je daar ook nog mee kunt experimenteren.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, op de één of andere manier ziet m'n laptop die USB muis niet of zo. Hij zegt nu namelijk weer dat ie /dev/input/mice niet kan openen. Reden: No such device. Ik heb de usbmouse module geladen. Het lijkt wel alsof m'n USB muis als PS/2 muis gezien wordt, want als ik die hele tweede muis er uit laat doet de USB muis het prima, met uitzondering van de scroll dus.

Ik heb even m'n XFree86.0.log bestand geupload naar m'n webspace. Dat was de poging met de ideeën die de vorige poster gaf. Hij is hier te vinden.

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:53

JaQ

code:
1
2
3
4
[root@automagic root]# ls -l /dev/mouse*
lr-xr-xr-x    1 root     root           13 Feb 18 17:39 /dev/mouse -> /dev/usbmouse
lr-xr-xr-x    1 root     root           10 Feb 18 17:39 /dev/mouse1 -> /dev/psaux
[root@automagic root]#

/dev/psaux id dus touc[hpad, /dev/usbmouse is dus de usbmuis.

code:
1
2
3
4
root@automagic root]# ls -l /dev/usbmouse 
lr-xr-xr-x    1 root     root           12 Feb 18 16:40 /dev/usbmouse -> input/mouse0
[root@automagic root]# ls -l /dev/psaux 
lr-xr-xr-x    1 root     root           10 Feb 18 17:39 /dev/psaux -> misc/psaux

de node voor usb-mouse aanmaken heeft dus niet zo veel zin. (Dit is overigens op Mandrake 8.2)

Hoop dat je er wat mee kan ;)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Pagina: 1