ide_dma_lostirq func only: 13

Pagina: 1
Acties:

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Topicstarter
Ik heb een vreemd probleem ... net nieuwe server gebouwd welke als een zonnetje loopt (voor specs zie http://mygear.ece-it.nl), maar als ik X-Windows afsluit 'crasht' de PC; de harddisks maken luide tik en het lijkt alsof systeem in standby modus gaat. Als ik dan op een toets druk krijg ik het volgende op het scherm te zien:
ide_dmaproc: chipset supported ide_dma_lostirq func only: 13
hdd: lost interrupt
ide_dmaproc: chipset supported ide_dma_lostirq func only: 13
hda: lost interrupt

APIC en PnP uitgezet in BIOS en heb nogsteeds zelfde problemen.

Ik heb de search al gebruikt en hoor diverse oorzaken ... 1 ervan had iets te maken met de 2.4.x kernel. (ik gebruik dus Redhat met kernel build 2.4.18-3)
Op vorige (langzamere) systeem zaten de harddisks ook in en deden het prima.

Wie weet waar het aan ligt en hoe ik het oplos?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
Aiiii, dat ziet er niet gezond uit.

Misschien ACPI support ook uitzetten :?

enne btw. welke van de systemen op die page is het dan eigenlijk, Servere of U-S?

Dit deeltje van de NOS FAQ al gecheckt? In de PMG Hangen en opstartproblemen FAQ (link is daar te vinden) staat nl. ook nog het een en ander over dat mobo dat je in Servere hebt....

Ook hangen er nogal wat harddisks in voor een 300W voeding, misschien :? Ik weet niet zeker hoor..misschien kan dat prima..

[ Voor 61% gewijzigd door Wilke op 17-02-2003 01:08 ]

• Rhy

Rhy

Topicstarter
Sorry met APIC bedoel ik natuurlijk ACPI en dat staat dus al uit
Systeem waar het om gaat is Servere

Geheel Powermanagement gedisabled: probleem blijft
hdparm -d0 op alle harddisks uitgevoerd: probleem blijft

ik ben een beetje puzzled nu :(. Ligt het aan de chipset van K7S5A?

Even de NOS FAQ opnieuw nagelopen:
Hmm tja master/slave is veranderd tov vorige systeem. Maar de harddisks waar de problemen optreden zijn HDA en HDD (niet zelfde controller). Maar kan het natuurlijk effe checken. brb :9

[ Voor 91% gewijzigd door Rhy op 17-02-2003 01:18 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
Even een paar opties:

- De voeding
Op het moment dat je X sluit treedt er misschien een spanningspiek/dal op. Dat je computer in een soortvan Standby-mode lijkt te schakelen, ook al heb je alles wat op APM of ACPI lijkt uitgeschakeld, wijst in die richting. Ook dat de harddisk(s) zo'n raar geluid maken wijst daar op; de spanning valt eventjes iets te ver weg, ze spinnen opnieuw op en recalibraten de koppen dan. Trouwens waanzinnig slecht voor je hd's volgens mij, wegvallende spanning e.d. :X

Ik krijg dus een beetje de indruk dat de voeding het maar nauwelijks trekt. Zou dat kunnen?

Andere optie:

- Ligt aan Linux
Heeft misschien geen geweldige support voor je chipset/mobo, maar hoe dat uit kan maken als je APM etc. uit hebt zie ik niet in. Ken hier in de buurt iemand die precies zo'n bordje heeft, en daar werkt het echt prima (ook met een GF2MX).

Ik zet in eerste instantie echt in op de voeding, om bovengenoemde redenen. Probeer het eens met slechts 1 HD, 1 plankje RAM, zo min mogelijk extra zooi erin? Of, indien mogelijk, probeer het eens met een andere/zwaardere voeding om te kijken of dat het probleem verhelpt?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:57

deadinspace

The what goes where now?

erniemars schreef op 17 February 2003 @ 00:54:
Ik heb een vreemd probleem ... net nieuwe server gebouwd welke als een zonnetje loopt (voor specs zie http://mygear.ece-it.nl), maar als ik X-Windows afsluit 'crasht' de PC; de harddisks maken luide tik en het lijkt alsof systeem in standby modus gaat. Als ik dan op een toets druk krijg ik het volgende op het scherm te zien:
In hoeverre lijkt het systeem in standby te gaan? Spinnen de harddisks down? Reageert hij niet meer over het netwerk? Gaat het scherm uit?
En als je op een toets drukt, dan gaat alles weer aan?

Probeer het probleem anders eens zonder XFree te reproduceren.
Als het de voeding is, dan kun je dit misschien uitlokken door kortstondig veel CPU te gebruiken, of veel HD access te veroorzaken.
Misschien is een sector op je HD beschadigd, en wordt juist die sector aangesproken als je XFree afsluit (al zou ik daarmee nog niet dat "standby" gebeuren kunnen verklaren)... Kun je misschien reproduceren met het programmaatje badblocks.

edit:
O, en om te testen of het aan XFree kan liggen: Welke videokaart heb je, en welke driver gebruik je daarvoor? Scheelt het als je een andere driver (de "vesa" driver bv) gebruikt?

[ Voor 9% gewijzigd door deadinspace op 17-02-2003 01:25 ]

• Rhy

Rhy

Topicstarter
>Spinnen de harddisks down? Reageert hij niet meer over het netwerk?
>Gaat het scherm uit? En als je op een toets drukt, dan gaat alles weer aan?
4x ja

Heb SCSIzut al losgeschakeld alsmede 1 harddisk; probleem blijft.

Zat zelf nog te denken dat het misschien te hoog systeemtemperatuur zou zijn, dus kast open gemaakt en voeding naast het systeem gezet; probleem blijft.

Ik maak gebruik van de standaard nv_drv.o (device="nv"). Ik ga nu experimenteren met driver van nVidia zelf.

Update 2:16am, hmm krijg nVidia drivers niet geinstalleerd. :( Heb ondertussen wel "vesa" geprobeerd ipv "nv" en probleem blijft hetzelfde.

Wat me trouwens opvalt is dat als ik X-Windows afsluit met ctrl-alt-backspace dat het systeem crasht. Maar als ik gewoon via "log-out" werk dat er niks aan de hand is. :?

Wie schijnt er op dit late uur nog even een lichtje op de zaak?

[ Voor 57% gewijzigd door Rhy op 17-02-2003 04:33 ]

Verwijderd

Je zegt dat je een kernel-2.4.18:3 van RedHat gebruikt... Kun je de nieuwste stable (2.4.20) eens proberen?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-05 16:05

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Wat me trouwens opvalt is dat als ik X-Windows afsluit met ctrl-alt-backspace dat het systeem crasht. Maar als ik gewoon via "log-out" werk dat er niks aan de hand is. :?
Dat is ook wel een heel smerige manier om X af te sluiten.
In test, en config situaties wil ik die ok wel eens gebruiken ja, maar verder gebruik ik altijd netjes: log off.

• Rhy

Rhy

Topicstarter
zo nog niet geslapen ... lekker aan het frutten enzo (nvidia drivers werken nu ook, nu bezig met HTPCzooi) :)
Maar met log off werkt alles perfect tot nu toe. Dus vind het wel best zo eigenlijk.

En ben niet zo'n kei in upgrade acties van Linux, dus nieuwe kernel ben ik nogal huiverig over. :D

[ Voor 16% gewijzigd door Rhy op 17-02-2003 08:59 ]

Verwijderd

Toch zou ik dat wel proberen. Die ide melding kan in een nieuwere versie van de kernel wel opgelost zijn. En eens moet de eerste keer zijn dat je met een kernel aan het compileren slaat toch ?
Je kunt anders met rpmfind.net eens zoeken naar een rpm van een nieuwere kernel voor je RedHat .
/add: dit uiteraard naast de adviezen die je al hebt gehad hier :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2003 10:06 ]

Verwijderd

Rawhide heeft inderdaad een 2.4.20-x kernel, die kun je ook proberen...

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-05 14:35

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

http://search.gathering.t...=23&data%5Bsearch%5D=Zoek

Toch een moederbord probleem zoals je kunt zien! Nieuwe kernel bakken lijkt me aangenaam ...

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

CyberJ schreef op 17 February 2003 @ 08:01:
Dat is ook wel een heel smerige manier om X af te sluiten.
In test, en config situaties wil ik die ok wel eens gebruiken ja, maar verder gebruik ik altijd netjes: log off.
Waarom is dat heel smerig? Het is gewoon een manier om XFree af te sluiten.

Je kunt eventueel XFree instellen dat hij niet meer op ctrl-alt-backspace reageert, maar dat is puur een workaround.

• Rhy

Rhy

Topicstarter
imdos schreef op 17 February 2003 @ 13:41:
http://search.gathering.t...=23&data%5Bsearch%5D=Zoek

Toch een moederbord probleem zoals je kunt zien! Nieuwe kernel bakken lijkt me aangenaam ...
Waar zie je dat precies? In deze thread bijvoorbeeld (Linux kernel 2.4.18 (prereleases, rc's and final)) gaat het om prereleases dus dat is niet zo gek dat er instabiliteiten zijn.
Update: hmm ik zie dat er wel veel mensen een gepatchte sis5513.c installeren vanuit 2.4.19rcx. Laat ik dat eens proberen dan, als ik de URL gevonden heb :+
Hmm er schijnen diverse serieuze problemen te zijn toch wel de SIS730 chipset in de 2.4.18 kernel ... en aangezien patchen kutwerkje is ga ik nu toch maar voor de rpmfind kernel.
Rawhide heeft inderdaad een 2.4.20-x kernel, die kun je ook proberen...
Nee jij bent lekker! :P Zeg ik dat ik huiverig ben van Kernel updates en dan zou ik een alpha versie van de kernel moeten gaan compileren?! :D :D right
Je kunt eventueel XFree instellen dat hij niet meer op ctrl-alt-backspace reageert, maar dat is puur een workaround.
hoe?

[ Voor 57% gewijzigd door Rhy op 17-02-2003 14:35 . Reden: URLs ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

erniemars schreef op 17 February 2003 @ 14:10:
Nee jij bent lekker! :P Zeg ik dat ik huiverig ben van Kernel updates en dan zou ik een alpha versie van de kernel moeten gaan compileren?! :D :D right
2.4.20 is een production kernel hoor, niks geen alpha :)
Bovendien leveren de meeste distributies (RH ook neem ik aan) ook binary kernel packages. Al gecompiled dus.
hoe?
Een optie die "dontzap" heette meen ik. Dat staat vast wel in de manpage van XFree's config.

• Rhy

Rhy

Topicstarter
Alles wat bij Rawhide vandaan komt is toch in een superalpha stadium? Production of niet, compileren van zoiets schijnt superlastig te zijn. Dat bedoelde ik te zeggen ;)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ow, wacht is, is Rawhide een beta van RH, en geen release? Zou wel kunnen hoor, ik ben geen RH-kenner :)
Maar er worden vaak dus ook kant-en-klaar gecompilede kernels meegeleverd. Alleen is dat misschien niet zo heel relevant als Rawhide idd een beta is.

En anders toch een keer zelf compilen ;)

Verwijderd

Rawhide is een bleeding edge versie van RedHat zo te zien:
Rolling, Rolling, Rolling........

In an effort to improve communications with the development community,
enable Linux users to test bleeding-edge technology, speed development,
and improve the quality of future Red Hat Linux releases (as well as to
end world hunger and eliminate human conflict), Red Hat will be releasing
development versions of the Red Hat Linux Operating System on a regular
basis.

Dubbed "Raw Hide," the releases will have version numbers independent of
Red Hat Linux's version. Raw Hide 1.0 will appear on ftp.redhat.com on
Friday, August 14 for public gnawing.
ftp://dl.xs4all.nl/pub/mirror/redhat/linux/rawhide/README

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:12

DDX

boot eens met append noapic (dus op lilo: >linux noapic)

ik krijg ook allemaal lostirq meldingen zonder dit toe te voegen
probleem hier is fasttrak tx4 die niet met apic irq routing om wilt gaan oid :(

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Rhy

Rhy

Topicstarter
just wondering ... wtf doet dat apic? Ik las er hier iets over: http://lists.insecure.org...kernel/2002/Apr/0164.html
"When you pass "noapic" the IO-APIC IRQ routing entries are not used". Leuk ... maarehm wat doet het in wat meer woorden?

en ik nogsteeds geen 2.4.19pre3 fileboom kunnen vinden op internet. Wie helpt me? :( Het me om dat en SIS IDE bestandje.

[ Voor 132% gewijzigd door Rhy op 20-02-2003 16:29 . Reden: kernelshit ]

Pagina: 1