[Mandrake9.1Beta3]inloggen als root

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:23
Stomme vraag misschien, maar ik heb net Mandrake 9.1 Beta3 geinstalleerd. Maar als ik wil inloggen kan ik alleen op een icoontje klikken van een gebruiker en dus niet als root. Er is ook geen icoontje voor root. Bij 9.0 kon je gewoon root invullen en root-password en dan log je in als root, maar bij 9.1 lijkt dit niet te kunnen. Google leverde me ook al niet veel op... Vast omdat het nieuw is.

Alvast bedankt

Verwijderd

Probeer het is in de console. Ik geloof eerst ctrl+alt+shif+F1, en dan root + passwd invullen. Terug naar GUI is dezelfde combinatie maar dan met F7 of F8 geloofik

Verwijderd

kijk is naar su en xsu.

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 19:51
CTRL-ALT-F1 switch je naar je eerste console, je Xserver zit dan achter ALT-F7. Je kan overigens altijd switchen met alleen ALT-Fx, maar je Xserver vangt deze combinatie af, vandaar de CTRL :)

Ik denk trouwens dat het op de een of andere manier een beveiligingsissue is dat mandrake de root heb weggelaten. Waarom zou je uberhaupt als root willen inloggen dan? Onder linux/unix niet echt verstandig hoor :D

Rookworst zonder R is ook worst.

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-04 00:19

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

BezurK schreef op 06 februari 2003 @ 21:31:
CTRL-ALT-F1 switch je naar je eerste console, je Xserver zit dan achter ALT-F7. Je kan overigens altijd switchen met alleen ALT-Fx, maar je Xserver vangt deze combinatie af, vandaar de CTRL :)

Ik denk trouwens dat het op de een of andere manier een beveiligingsissue is dat mandrake de root heb weggelaten. Waarom zou je uberhaupt als root willen inloggen dan? Onder linux/unix niet echt verstandig hoor :D
Omdat je dan ten alle tijden veranderingen aan het systeem kan brengen.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 11:35
als je kdm gebruikt als login, moet je ff inloggen in kde als gewone user, in het configuratie menu staat ergens in het kde configuratie menu: "login manager" daar kan je kdm configgen en aangeven welke users er getoond moeten/mogen worden...

Verwijderd

FrankGuthrie schreef op 07 februari 2003 @ 00:13:
[...]

Euhm daarom gebruik je dus su!!

Om als root in te loggen op een desktop systeem of om er onnodig gebruik van te maken op een server systeem is ronduit stom/dom te noemen.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 16:54

Valium

- rustig maar -

FrankGuthrie schreef op 07 February 2003 @ 00:13:
[...]

te allen tijde

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Oh, dus daarom willen mensen als root inloggen. ;) :+

Verwijderd

FrankGuthrie schreef op 07 februari 2003 @ 00:13:
[...]

Om als root in te loggen op een desktop systeem of om er onnodig gebruik van te maken op een server systeem is ronduit stom/dom te noemen.

------------------------------------------------------------------------------------------------
Compleet mee eens ik heb al vaak mensen gezien die zelfs rm -rf * in de root hebben gedaan kan iedereen gebeuren als je een avond daarvoor flink bent doorgezakt etc.

Ik moet erbij zeggen dat ook een heleboel mensen scripts laten draaien onder root.

Zelfs waar naar een directory wordt gegaan en daar rm -rf * doet.

euh gevaar is WAT gebeurdt er als die directory niet bestaat ? .........
juist ..... daarom dus niet en als je het wel doet moet je checks inbouwen plz....

root is machtig dus pas op.

probeer maar eens op een systeem die je toch gesloopt hebt oid rm -rf * in de /
voor de mensen die denken dat ze een waarschuwing krijgen DAT krijg je dus niet :-(<

(mij nog nooit overkomen btw op een systeem)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 04:49:

[...]

------------------------------------------------------------------------------------------------
Compleet mee eens ik heb al vaak mensen gezien die zelfs rm -rf * in de root hebben gedaan kan iedereen gebeuren als je een avond daarvoor flink bent doorgezakt etc.

Ik moet erbij zeggen dat ook een heleboel mensen scripts laten draaien onder root.

Zelfs waar naar een directory wordt gegaan en daar rm -rf * doet.

euh gevaar is WAT gebeurdt er als die directory niet bestaat ? .........
juist ..... daarom dus niet en als je het wel doet moet je checks inbouwen plz....

root is machtig dus pas op.

probeer maar eens op een systeem die je toch gesloopt hebt oid rm -rf * in de /
voor de mensen die denken dat ze een waarschuwing krijgen DAT krijg je dus niet :-(<
probeer maar eens op een systeem die je toch gesloopt hebt oid rm -rf * in d

(mij nog nooit overkomen btw op een systeem)
Klopt met -rf krijg je ook geen waarschuwing.... En als je lam bent moet je zoiezo niet op je server gaan zitten kloten en dan kan je 'm net zo goed met su mollen....

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2003 08:38 ]

• Paultje3181
Dankjewel allemaal! Ikke vanavond proberen. Maar het probleem is: Ik is NEWBIE en ken alle commands nog niet in de console. Dus toch maar grafisch doen dan. De bedoeling is bij een dynamic mount van mp3-speler (10 gig) de rechten van de user ook naar read write en execute te doen. Ben alleen de enige die linux heeft bij mij in de buurt, dus kan ook niet even naar een handig vriendje gaan. En grafisch weet ik wel hoe het moet.

• johnny7
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-11-2023
/etc/fstab aanpassen, daarin worden de rechten van de mounting geregeld.

• grizzlybear
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 14:48
Je kunt het aan mij vragen zaterdag?

Het is inderdaad niet meer mogelijk om in te loggen als root, omdat veel Windows gebruikers dit deden om zo hetzelfde te kunnen als in Windows, maar als het dan mis ging, kreeg Mandrake de schuld! Vandaar dat ze besloten hebben om het er maar helemaal uit te gooien.

• Paultje3181
Ja idd, Dankje Daan... (offtopic)

• Paultje3181
kroeske schreef op 07 February 2003 @ 00:29:
als je kdm gebruikt als login, moet je ff inloggen in kde als gewone user, in het configuratie menu staat ergens in het kde configuratie menu: "login manager" daar kan je kdm configgen en aangeven welke users er getoond moeten/mogen worden...
Dit blijkt dus te werken!

In userdrake kun je aanvinken welke gebruikers getoond mogen worden. Je hebt dan root, user en nog 1 die je aan kunt vinken.

Kroeske bedankt.

Verwijderd

Heb je het hele topic wel gelezen?

Leg mij eens uit waarom jij als root in moet loggen op een grafisch systeem?
Volgens mij begreep je dan het hele rechten verhaal niet zo namelijk

• Paultje3181
Ik heb het hele topic gelezen. Ik snap het rechten verhaal wel, de command line alleen niet zo...
Het antwoord waarom ik in moet loggen als root:
"OMDAT IK HET WIL"
linux is er voor je eigen vrijheid, als ik grafisch wil klooien als root, dan wil ik dat ook kunnen. Het was niet mijn bedoeling om een hele discussie op gang te brengen over het nut van wel of niet als root grafisch inloggen. Het lukte me alleen niet. Ik weet hoe krachtig de root is, maar ik doe het op eigen risico!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 22:08
De kdm die bij beta3 zit is nogal heftig bekritiseerd op de cooker (mandrake development) mailinglist. In de komende RC1 zit een nieuwe. Anders kun je natuurlijk nog altijd overschakelen op gdm =)

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 19:31

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik ben ook een dikke n00b in linux maar ik heb vaak genoeg dingen die ik niet kan als user en dan log ik in als root. Waarscheinlijk zijn de rechten van een user wel ergens aan te passen. Maar ik weet niet hoe. Dus daarom blijf ik ook lekker met de root pielen :+ Tot nu toe is het altijd goed gegaan.

.

Verwijderd

Paultje3181 schreef op 12 February 2003 @ 11:27:
Ik heb het hele topic gelezen. Ik snap het rechten verhaal wel, de command line alleen niet zo...
Het antwoord waarom ik in moet loggen als root:
"OMDAT IK HET WIL"
linux is er voor je eigen vrijheid, als ik grafisch wil klooien als root, dan wil ik dat ook kunnen. Het was niet mijn bedoeling om een hele discussie op gang te brengen over het nut van wel of niet als root grafisch inloggen. Het lukte me alleen niet. Ik weet hoe krachtig de root is, maar ik doe het op eigen risico!

Mjah, sorry dat ik het zeg.

Linux is keuzevrijheid ja, maar om nou advies van veel mensen met verstand van zaken zo in de wind te slaan.....je moet het zelf weten hoor.

Een bugje in een programme en je hebt kans je halve dir-structuur kwijt te zijn. Een klein exploitje in een van de programma's en de persoon die daar gebruik van maakt heeft meteen root rechten en mag dus alles. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het rechten-systeem zit er niet voor niks in en dat is juist iets wat van *nix een redelijk sterk/betrouwbaar systeem maakt t.a.v. inbreken etc.

Maar goed, ga vooral je gang zou ik zeggen. T.z.t. zul je vanzelf wel eea inzien, mag ik hopen.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 12:50

wzzrd

The guy with the Red Hat

* wzzrd voorziet gelazer in de toekomst als alle newbies deze instelling gaan vertonen...
argh... je kunt als het dan écht moet ook nog sudo instellen zodat je geen password hoeft in te voeren of zo, da's altijd nog beter dan dit! Ik snap werkelijk niet dat mensen hier niet aan willen! :( :'(

[ Voor 48% gewijzigd door wzzrd op 17-02-2003 17:06 ]

Verwijderd

tss, alleen mietjes zitten constant te su'en.... Je bent bikkel of je bent het niet.. je bent root of je bent het niet..

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 12:50

wzzrd

The guy with the Red Hat

Zeg dan nix

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 09:01:
tss, alleen mietjes zitten constant te su'en.... Je bent bikkel of je bent het niet.. je bent root of je bent het niet..

beurdy is altijd ingelogd als root
wilke gebruikt 'su'.
wilke is een mietje,
beurdy is stoer.

Als mensen absoluut niet willen luisteren, dan moeten ze dat zelf weten ('t is een vrij land), maar op de dag dat ik hier een topic zie 'oeps, m'n /usr/bin is ineens leeg' of 'hey, volgens mij is m'n computer ge0wnz0r3d', zal ik moeite hebben m'n lachen in te houden. Dat zou een beetje flauw zijn, maar na al deze waarschuwingen kun je onmogelijk aankomen met 'wist ik veel dat dat kon gebeuren'.

Nou ja, ik ben niet precies de eerste die het zegt, als het punt nog niet duidelijk is, dan verwacht ik ook niet dat 't dat nog wordt.

De waarschuwingen zijn nu meer dan duidelijk, ik sluit dit topic nu, want het loopt verder toch nergens meer op uit.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.