Meerdere internal servers toegankelijk vanaf internet

Pagina: 1
Acties:

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ik heb (zometeen) in het LAN twee webservers staan, zeg server1 en server2. Momenteel staat er 1, welke van het inernet bereikbaar is onder een domain name. Zometeen is het de bedoeling dat beide systemen toegankelijk zijn vanaf het internet. Er is echter maar 1 external IP en dus ook maar 1 domain name.

Nou neem ik aan dat er iets te regelen is met subdomains, dus bv. dat s1.domain.com verwijst naar server1 en s2.domain.com verwijst naar server2. Of iets dergelijks...

Vraag is: hoe zet ik dit op?

Beide servers moeten (liefst) intern op 't LAN toegankelijk blijven als server1 en server2.

Bonus vraag: momenteel heet de internet webserver op 't lan (bv) server1 en deze is extern toegankelijk onder domain name domain.com - de namen zijn dus niet hetzelfde. domain.com is intern niet toegankelijk. Is het op eoa. manier mogelijk dat domain.com ook werkt en dat dan wordt verwezen naar server1?

Nog wat extra informatie, voordat ik 't vergeet: de systemen staan achter een NAT en moeten toegankelijk zijn via SSH (de een is dat nu al). 'k Weet niet zeker of 't uitmaakt, maar toch...

[ Voor 11% gewijzigd door Explore op 06-02-2003 16:43 ]

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Weet niemand dit of is het ZO simpel dat niemand de moeite neemt om te reageren? Of... wat?

Verwijderd

Nee, dat gaat niet zomar, je hebt maar een poort op dat ene ip beschikbaar voor die service, je moet dus met alternatieve poorten gaan werken, b.v. main web server op 80 en links naar server2 op 8080, maar twee homepages op poort 80 zal dus niet zomaar gaan.

• mbrouwer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 12:42
wat je ook kunt doen maar dat is een beetje omslachtig is een server neerzetten op dat IP adres en daar vervolgens verschillende sites op hosten mbv host headers en die sites laten redirecten naar server1 en server2
Maar ja daar wordt het niet echt eenvoudiger van :)

"And As A Finishing Touch... God Created The Dutch"

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 17:41

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sim-Pel

Apache met de mod_proxy module.
Kun je intern proxy'en richting je andere server.
Uiteraard werkt dit alleen maar op HTTP niveau.

Verwijderd in "hostname linken naar intern ip"
[rml][ Win2K, WRP] traffic op bep. hostname forwarden[/rml]

Tijd voor een nieuwe sig..

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Hm, cool, blijkbaar is mod_proxy de oplossing voor meerdere server-problemen die ik hier heb. Ik zal het eens geen bekijken allemaal. Thanks voor de info!

Hoe het precies zit met die subdomains weet ik nog niet. Moeten die geregistreerd worden in Zone Edit? Met Zone Edit heb ik een naam aan ons externe IP kunnen hangen. Momenteel werkt alleen 'www.domain.com' en 'domain.com'. Als ik iets anders probeer, 'bla.domain.com', dan resulteert dat in een DNS Error. Of gaat dit vanzelf goed, zodra ik lokaal die subdomains heb aangemaakt?

[ Voor 56% gewijzigd door Explore op 09-02-2003 13:49 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Als je 2 buiten adressen bezit.

Zou je static nat kunnen gebruiken.

Hiermee is het mogelijk om een buiten adres door te sturen naar een binnen IP

bijvoorbeeld

62.58.50.5 -> 10.0.0.138
62.58.50.6 -> 10.0.0.139

Static nat wordt als het goed is ondersteund door de meeste routers en ook door netware 5.1 / 6.0

Windows weet ik niet.

Hmm ik moet toch een leren lezen geloof ik.

[ Voor 8% gewijzigd door raymonvdm op 09-02-2003 22:27 . Reden: LEZEN !!!! ]

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
M'n router heeft maar 1 extern adres, anders was 't inderdaad niet zo'n probleem geweest. 't Is verder gewoon een ADSL aansluiting, dus no specials... Ik ben al blij dat 't 1 static IP is.

Pagina: 1