[Mandrake8.2] Lettertype browsers

Pagina: 1
Acties:

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Als ik aan het browsen ben via mozilla, Opera of Konquer onder Mandrake 8.2 (pc vriendin) dan valt mij op dat de lettertype's die weergegeven worden ontzettend klein en onduidelijk zijn.

Als ik dan kijk op mijn pc en de zelfde browsers open dan zijn de letters normale grote en gewoon goed leesbaar.

Nu heb ik ff naar de instellingen van deze browsers gekeken bij mijn vriendin en vergeleken hoe de instellingen staan.
Deze staan dus gelijk met die van mij , maar toch zijn de letters onduidelijk.

Ook als ik andere waardes toeken blijft alles zeer klein en onduidlijk (font grote veranderen andere dpi waarde ect)

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Verwijderd

met mozzila kun je toch onder view textzoom toepassen?

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Ja dat klopt en deze staan gewoon op 100% net zoals bij mij.

daarnaast is het zo dat waneer ze een tweede scherm laat opkomen (2e tab) deze nog onduidelijker is qua letters (lijkt wel font grote 4 ofzo) zowel in de pagina als op de adres-balk zijn de letters dan van die grote (nogmaals mozilla, Opera of konquer maken geen verschil)

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
oke zoom functie werkt, maar zodra zij een andere pagina pakt is het weer klein. Wat ik dus zou willen is de grote die ik instel (120%) de defauld instelling word, maar bij mozilla kan ik niet vinden waar je dat kunt instellen (iemand een idee? )

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 13:42 schreef Mataraty het volgende:
oke zoom functie werkt, maar zodra zij een andere pagina pakt is het weer klein. Wat ik dus zou willen is de grote die ik instel (120%) de defauld instelling word, maar bij mozilla kan ik niet vinden waar je dat kunt instellen (iemand een idee? )
Ik gebruik zelf geen Mandrake, maar onder Redhat heeft het bij mij geholpen om
a) TrueType fonts toe te voegen aan de fontserver
b) deze fonts een 'hoge prioriteit' te geven in de font-server (als eerste vermelden in /etc/X11/fs/config)
c) op dezelfde manier als b) de 100dpi fonts hoger te zetten dan de 75dpi fonts

Als Mandrake alleen X11 fonts gebruikt, kun je dezelfde trucjes gebruiken in de XF86Config (/etc/X11/XFConfig). Voor truetype fonts moet je - na het toevoegen in de correcte directory - wel nog even een paar extra dingen doen, zie http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/mini/other-formats/html_single/TT-XFree86.html

Groeten,
Johan

Verwijderd

Dit is een oude topic maar kheb hetzelfde probleem. Ik heb dus Mandrake 9 geinstalled en de meeste lettertypen zijn te klein. Bijv als ik een text file open dan is deze gewoon niet te lezen. Bij het surven zijn het sommige sites die een te kleine lettertype hebben en andere kleine laat ie weer te groot zien.

Hoe komt dat dat zo is, je verwacht toch dat alles gewoon normaal werkt. Nou heb ik dus gedaan wat er in de link (zie vorige reply) beschreven stond. Kheb alle Win ttf gekopieert en de dir in de font-server als eerste vermeld ivm prioriteit. Maar nog is het niet goed. Vergeet ik iets, of is er iemand die hetrzelfde probleem had en weet hoe dit te verhelpen

Edit:

kmoet effe wel vermelden dat ik mandrake 9.0 heb :9

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2003 19:34 ]

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:49
Nu moet beelze ff reageren, die weet 't namelijk. Ik had 't ook dit probleem, maar ik weet de oplossing niet meer. Hij wel.

XPENG G9 Performance 2024

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Err.. fontsize kan je zowel in Mozilla zelf als in je Window Manager instellen.
* alt-92 werkt ook met freetype fonts.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 22:08
Je kunt drakfont gebruiken om extra lettertypen toe te voegen, dat hoef je niet per se handmatig te doen. In Mandrake 8.2 daarentegen zit nog niet standaard een goede freetype dus truetypes toevoegen heeft daar niet zoveel zin. Opwaarderen naar 9.0 of 9.1 (in beta) is daarom aan te raden.

Verwijderd

Ik heb een soortgelijk probleem gehad, maar dan enkel op mijn eigen pc.
Blijkt door de gewoonte te komen om soms in te loggen terwijl de monitor nog uitstaat en dan startx te doen; met de monitor aan kon X netjes de juiste instelling kiezen voor dpi, (~100dpi), met de monitor uit werd dit gedefault naar 75dpi (wat op een 21inch met 1600x1200 opeens vervelend kleine lettertjes overal opleverde: icoontjes op desktop, editors etcetc).

Ik dacht nog: irritant, linux hoort stabiel te zijn, als OS maar ook als systeem, dus niet elke keer zomaar anders als ik niks veranderd heb aan het systeem...

Kijk voor je huidige instellingen in de file /var/log/XFree.0.log (bij benadering, zit ff op een windows bak..) zoek naar DPI en vind de huidige instelling.
Je kan in de file /etc/X11/XF86Config-4 de schermgrootte instellen in de monitor sectie, zoek maar ff op google; hoe kleiner het scherm en hoe groter de resolutie, hoe meer groter de dpi instelling die X zal nemen, en hoe duidelijker / groter de tekst zal worden in je grafische omgeving.
Pagina: 1