[Debian] ACPI standby onder Debian Testing

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zoals sommigen van jullie perhaps al hebben gelezen in het 'ik voel me verloren' topic ben ik lekker bezig met linux op m'n laptop.

Daar waar ik me op dit moment het meeste aan stoor, is het ontbreken van een fatsoenlijke standby-functie.

Ik heb volledige ACPI support (AC, battery, etc) meegecompileerd in m'n kernel (2.4.28), en nadat deze kernel is geboot zie ik in KDE dus ook rechtsonderin een batterij-indicator staan (yay!). Die klopt ook nog eens, dus op dat vlak geen commentaar.

Vervolgens klik ik rechts op dat applicatietje, en zie dat het ding KLaptop heet. Ik kies 'Configure', en onder 'ACPI Config' (tabblad) krijg ik voorgeschoteld dat ik op de button 'Setup Helper Application' moet drukken; deze doet dan een chown op /proc/acpi/sleep, ik rammel mn rootwachtwoordje in en alles moet geregeld zijn. Makkelijk, want zo kun je geen typfouten maken en daarmee verkeerde rechten uitdelen naar dat ding.

Zo gezegd zo gedaan, en ik krijg een bak met functies erbij. Onder andere Standby, Suspend en Hibernate.

Sowieso miste ik even het verschil van deze eerste twee, maar daar komen we zo op. Het probleem wat ik namelijk heb is dat welke van deze opties ik ook kies (al dan niet gecombineerd met 'lock'), mijn laptop hangt per direct op en alleen een harde reboot (4 sec power inhouden) doet hem weer tot leven komen. Nadat mn ext3 partitie weer gevrijwaard is van fouten check ik alle beschikbare logs en zie daar niets in terug van de crash itself. Het is dus een directe, schaamteloze lockup. Hoppa.

Weet iemand wat ik fout doe? Waar ik kan zoeken? Hier op GoT is er feitelijk niks te vinden als ik zoek op 'linux' en 'standby', op google is het ook allemaal erg lastig.

Ik heb overigens een barebone centrino-alike (andere wlankaart) notebook van Paradigit, met een Pm 1.5ghz, ATI Radeon M10 (ik meen een 9600m?) en een gig geheugen. Ik draai linux dualboot met windows XP, en het kunnen standby'en zou een van mijn laatste stappen zijn om 100% over te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 20:48

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

ACPI-ondersteuning is al een hele tijd een lastig punt, en voor zover ik weet is dat in 2.4 nog veel erger dan in 2.6. Heb je de kans om over te gaan naar 2.6? Zo ja, dan absoluut doen. Waar je crash precies door wordt veroorzaakt is erg lastig te zeggen - soms kunnen kernelmodules niet tegen suspend of soortgelijk commando. In dat geval merk je het vaak pas bij het weer 'wakker worden', maar het is best mogelijk dat het al eerder fout gaat. Er zijn vast nog honderd andere oorzaken, maar die zou ik pas proberen te zoeken als je zeker weet dat het in 2.6.10 (met patch van acpi.sf.net, indien nodig) ook niet werkt :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
wat voor problemen kan ik tegenaan lopen met een overstap naar 2.6? Moet ik alles opnieuw compileren/installen? Waarschijnlijk m'n wlandrivers (MADWiFi) wel, maar dat is niet echt het grootste probleem denk ik dan :)

ik heb gewoon 0 ervaring met 2.6 en ben daarom een beetje angstig voor een overstap, omdat dit nu allemaal zo goed werkt. Maar, als je zegt dat het zou kunnen helpen, wil ik het graag proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 20:48

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op Debian Testing zal dat niet veel zijn verwacht ik. In eerste instantie zou ik gewoon van een package installeren, zodat je zeker weet dat je de juist dependencies hebt (module-init-tools en soortgelijke packages). Mocht je daarmee in ieder geval goed kunnen booten (je kan er gewoon een 2.4-kernel naast houden natuurlijk), dan kan je eens 2.6.10 gaan proberen te installeren met de acpi-patches - je weet dan in ieder geval al dat je systeem in de basis op 2.6 kan draaien en dat je alle benodigde software al hebt :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-01 12:02
HunterPro schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 19:02:[...]
Daar waar ik me op dit moment het meeste aan stoor, is het ontbreken van een fatsoenlijke standby-functie.
[...]
Vervolgens klik ik rechts op dat applicatietje, en zie dat het ding KLaptop heet. Ik kies 'Configure', en onder 'ACPI Config' (tabblad) krijg ik voorgeschoteld dat ik op de button 'Setup Helper Application' moet drukken; deze doet dan een chown op /proc/acpi/sleep, ik rammel mn rootwachtwoordje in en alles moet geregeld zijn. Makkelijk, want zo kun je geen typfouten maken en daarmee verkeerde rechten uitdelen naar dat ding.
Dat wachtwoordje heb je ingetiept om een helper applicatie (/usr/bin/klaptop_acpi_helper suid root te maken, zodat je als root kunt naar standby (S1) suspenden (S3) of swsusp/softwaresuspend2 (S4) gaat.
Zo gezegd zo gedaan, en ik krijg een bak met functies erbij. Onder andere Standby, Suspend en Hibernate.

Sowieso miste ik even het verschil van deze eerste twee, maar daar komen we zo op. Het probleem wat ik namelijk heb is dat welke van deze opties ik ook kies (al dan niet gecombineerd met 'lock'), mijn laptop hangt per direct op en alleen een harde reboot (4 sec power inhouden) doet hem weer tot leven komen. [...]

Weet iemand wat ik fout doe? Waar ik kan zoeken? Hier op GoT is er feitelijk niks te vinden als ik zoek op 'linux' en 'standby', op google is het ook allemaal erg lastig.
Linux en S3 (suspend-to-ram) is op dit moment nog niet erg stabiel, dat wil zeggen het werkt niet met alle hardware en drivers evengoed samen. Het kan meezitten, maar het kan dus ook dat het met jouw hardware nog niet lekker draait. Voor hibernate (suspend-to-disk) heb je op dit moment twee mogelijkheden: In 2.6 zit swsusp, daarnaast zijn er patches beschikbaar die een aantal leuke features toevoegen, zoals compressie van het memory image o.a.. Een hardware compatibility list kun je vinden op: http://swsusp.sourceforge.net/wiki/HardwareCompatibility (wat voor suspend2 geldt, geldt meestal ook voor de stock 2.6 versie swsusp. Ik heb een tijdje software suspend 2 ook onder 2.4 gebruikt en het werkte vrijwel veilloos. Mocht je niet willen switchen is dat een optie.

Ik heb zelf een tijdje geleden een howto geschreven, wat denk ik een redelijk overzicht geeft over hoe't met ACPI suspend en hibernate zit, je vindt het op: http://vizzzion.org/?id=acpi_sleep
Aardig wat nuttige informatie staat ook in linux/Documentation/power/*.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
ok, dat was best wel ff spannend. Nouja, weer wat ervaringen rijker.

2.6.10 boot prima; werkt prima (zelfs beter dan een 2.4.28!), boot sneller, en dingen lijken beter en vlotter te werken. Echter m'n wifi-module 'ath_pci' (voor Atheros wifi, madwifi-drivers) wil niet compileren en daardoor is m'n setje modules incompleet en doet wifi het dus niet.

Hierna getest of suspend het deed; dit werkte, alleen kwam ie daarna wel op oid :? maar gaf geen display en leek nergens op te reageren (heb geprobeerd om blind naar een andere tty te switchen, in te loggen als root en updatedb te draaien om diskactiviteit te creeeren maar dat werkte somehow niet). Wel zag ik af en toe diskactiviteit langskomen maar dat leek eerder gerelateerd aan mijn CTRL ALT DEL gedruk een paar keer (maar hij shutte niet down en gaf geen reboot).

Vervolgens de kernelpatch uitgevoerd, settings gedaan, heb de beta patch moeten downloaden omdat ik een .10 draai, oude kernelimage naar .old gerenamed en nieuwe kernelimage ervoor in de plek gezet, in grub alle extra settings gedaan, en gerebot. Resultaat: heeeeeeeeeeeeel veel warnings die heeeeeel snel over mn scherm heenschoten. En niet voorbij gingen. Oftewel: onbootbare kernel.

En hier zit ik nu weer, ff in 2.4.28. Weet niet wat er fout is gegaan met die patch. Met 2.6.10 heb ik geen wifi dus dat werkt ook niet. Ik ben moe. Ik ga slapen (nee nog niet gedaan - net 8 uur in de bar hier gewerkt :P). Vanmiddag ga ik het allemaal rustig aankijken, logjes uitpluizen enzo. For now ga ik 'm maar weer uitzetten, want str werkt nog steeds niet. Maarja, dat komt vast wel, want ondanks die laatste blooper zit er wel al progressie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
Dat je display niet wakker wordt, kun je vaak met acpi_sleep=s3_bios (als kernelparameter) verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
woei! Met 2.6.10, niet gepatched, met die kernelparameter, werkt STR prima!

Echter m'n wifi drivers compileren niet. deze persoon lijkt daar ook last van te hebben; Andrew post hier een antwoord op in de vorm van een patch onderaan zijn post.

Als ik compileer zonder die patch krijg ik dit resultaat.

Ik heb met de hand die dingen aangepast in de desbetreffende files, en toch compileert het niet. Sterker nog: ik krijg meer warnings dan before :X. Maar ik weet in ieder geval wel dat in 2.6.9 mn wifi driver nog wel zou moeten werken.

Nu vraag ik me 2 dingen af:

- Kan ik mn 2.6.10 kernelconfig overzetten naar 2.6.9 of gaat het dan grandioos stuk?
- Kan ik onder 2.6.9 mn wlan compileren en gebruiken onder 2.6.10? Of moet je _altijd_ je modules recompilen?

[ Voor 11% gewijzigd door HunterPro op 15-01-2005 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
HunterPro schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 22:34:
woei! Met 2.6.10, niet gepatched, met die kernelparameter, werkt STR prima!

Echter m'n wifi drivers compileren niet. deze persoon lijkt daar ook last van te hebben; Andrew post hier een antwoord op in de vorm van een patch onderaan zijn post.

- Kan ik mn 2.6.10 kernelconfig overzetten naar 2.6.9 of gaat het dan grandioos stuk?
Er gaat niets stuk, maar het is mogelijk dat ACPI S3 in 2.6.9 nog niet helemaal werkt, 2.6.10 heeft een aantal belangrijke ACPI + driver updates. Als ik het goed begrijp kun je met de patch die Andrew post de madwifi driver wel compilen.
- Kan ik onder 2.6.9 mn wlan compileren en gebruiken onder 2.6.10? Of moet je _altijd_ je modules recompilen?
Je moet de modules precies voor deze kernel bakken, modules die je voor 2.6.9 bakt kun je niet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
is er een manier om geautomatiseerd die diffs uit te voeren op een file? Ik heb het nu met de hand gedaan, en wie weet heb ik ergens een boo-boo gemaakt. Vond het ook al een onhandige manier van noteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
code:
1
2
3
4
cd /usr/src/modules/madwifi
patch -p1 --dry-run < ~/patch-uit-de-betreffende-email.diff
// Kijken of die er zomaar in wil ... en dan patchen met:
patch -p1 < ~/patch-uit-de-betreffende-email.diff

Daarna kun je met make-kpkg modules_image (of hoe je wilt) die dingen bakken. en packagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
ik heb 'm gepatcht, en vervolgens eerst geprobeerd om te make'n onder 2.4.28, aangezien het allemaal if's zijn mag ie dan geen errors geven. En dat deed ie ook niet; de code is dus prima in orde.

Echter als ik na een make clean onder 2.6.10 opnieuw make, is dit het resultaat. Veel meer fouten dus. Mis ik soms iets in m'n kernelconfig oid :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
Blijkbaar gaat het compilen gewoon goed, er staat geen error in. Mogelijk kun je met make install nu de modules installeren, depmod -a en proberen de drivers te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
je hebt helemaal gelijk! warnings zijn voor mij te vaak reden voor stress. Ik zit nu in 2.6.10 met wifi, en ik ga nu even testen of suspenden het nog steeds doet... en jawel! Woei!

* HunterPro likes (behalve dan de nieuwe touchpadhandler van deze kernel... synaptics, es kijken waar ik dat kreng kan configgen want dit werkt niet echt lekker :P)

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
HunterPro schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 05:19:
je hebt helemaal gelijk! warnings zijn voor mij te vaak reden voor stress. Ik zit nu in 2.6.10 met wifi, en ik ga nu even testen of suspenden het nog steeds doet... en jawel! Woei!
Koel. :-)
* HunterPro likes (behalve dan de nieuwe touchpadhandler van deze kernel... synaptics, es kijken waar ik dat kreng kan configgen want dit werkt niet echt lekker :P)
Hier is het relevante gedeelte uit mijn XF86Config-4, dit maakt het touchpad gevoelig voor dubbel'klik', horzontaal en verticaal scrollen e.d.. M'n touchpad krijgt de CorePointer, aangezien het altijd 'aangesloten' is, de USB muis is optional.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Section "InputDevice"
 Driver        "synaptics"
 Identifier    "Touchpad"
 Option        "Device"        "/dev/psaux"
 Option        "Protocol"      "auto-dev"
 Option        "LeftEdge"      "1900"
 Option        "RightEdge"     "5400"
 Option        "TopEdge"       "1900"
 Option        "BottomEdge"    "4000"
 Option        "FingerLow"     "25"
 Option        "FingerHigh"    "30"
 Option        "MaxTapTime"    "180"
 Option        "MaxTapMove"    "220"
 Option        "VertScrollDelta" "100"
 Option        "MinSpeed"      "0.02"
 Option        "MaxSpeed"      "0.18"
 Option        "AccelFactor" "0.0010"
 Option        "SHMConfig"     "on"
 #  Option       "Repeater"      "/dev/ps2mouse"
EndSection

[...]

Section "ServerLayout"
    Identifier  "Default Layout"
    Screen      "Default Screen"
    InputDevice "Generic Keyboard"
    InputDevice "Usbmouse"
    InputDevice "Touchpad"  "CorePointer"
EndSection

Hiervoor heb je xfree86-driver-synaptics - Synaptics TouchPad driver for XFree86 server nodig (apt!) en kernel-wise
code:
1
2
3
4
neo.sebas(~): zgrep EVDEV /proc/config.gz
CONFIG_INPUT_EVDEV=m
neo.sebas(~): lsmod|g evdev
evdev                   9600  1
Thanks!

Pagina: 1