[Sub] Weinig bass bij muziek

Pagina: 1
Acties:
  • 762 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
Dag mensen,

ik heb een Pioneer receiver (VSX839-RDS) en een subwoofer. En ik ben eigenlijk niet echt tevreden over de hoeveelheid bass die uit m`n subwoofer komt, en dan met name bij muziek. Ik heb de subwoofer aangesloten op de apparte subwoofer uitgang op m`n receiver. Met films komt hier wel wat bass uit maar bij muziek valt het zwaar tegen. Ik heb inmiddels alle opties op m`n receiver getest. Ik heb ook een andere subwoofer getest, maar het resultaat was het zelfde.

Mijn vraag: kan dit misschien aan een kabel oid liggen, of geeft m`n receiver gewoon weinig bass signaal?

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-07 17:16
Wat voor muziek is dat? 2.0 stereo? Dan zal je subwoofer niet gaan werken, tenzij je dat zo ingesteld hebt op je receiver dat hij alle lage tonen doorstuurt naar de subwoofer. Moet je het potmetertje wel even overeenstemmend draaien met wat je opgeeft in de receiver. Slaat de woofer zelf wel uit? Of doet die ook helemaal niks?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Verwijderd

Nou, als de pioneer iets niet doet dan is het wel weinig bassignaal uitsturen. In tegendeel, mijn ervaringen waren juist andersom ;) . Ik moest mijn sub aardig terugregelen. Maar ik neem aan dat je een actieve subwoofer hebt aangesloten op je versterker? Kan je deze niet gewoon wat harder zetten?

Verder is het misschien handig wat meer specs van de gebruikte surround set te posten. Ik heb nl absoluut geen idee wat voor speakers je eraan hebt hangen. Ik zou me zo voor kunnen stellen dat als jij een paar stevige fronts hebt staan en maar een iel subje dat deze idd niet het gewenste resultaat geeft. Ook maakt het uit hoe je je fronts en sub hebt ingesteld op je versterker. Ik weet niet precies hoe het ook alweer bij de pioneer zat, maar volgens mij had je daar ook gewoon een small/large instelling voor je speakers wat weer verband houdt met het freq. bereik wat je versterker doorstuurt naar je speakers. Ik had mijn sub namelijk eerst op basmix staan en mn fronts gewoon op large. Toen ik voor de grap de settings eens veranderde en mn fronts niet meer onder de 80Hz aanstuurde, bleek mijn sub het ineens stukken beter te doen. Verklaring hiervoor is dat de lage tonen golven van mn fronts interfereerde met die van mn sub waardoor ze als het ware "opgeheven" werden :P .

• Stephan Oudmaijer
sorry, even wat meer informatie.

Ik heb een Pioneer VSX 839. Hier zijn specs te vinden: http://www.smartshopper.c...08&type=store&template=EL

Ik heb een Infinity Alpha subwoofer, dat is een actieve sub. Ookal zet ik de crossover frequenty max en het volume ook, dan nog vind ik de bass matig. Hij slaat wel uit, dat voel je, maar het valt mij tegen. Ik heb ook een Pioneer sub in de auto maar die geeft wel ietsje meer bass :)

Het hele zaakje staat nu in m`n slaapkamer (binnenkort in m`n eigen woonkamer :) ), kan het zijn dat de subwoofer niet goed uit de verf komt in een kleinere ruimte?

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-07 17:16
Je kan nog proberen hem dichter bij de muur te zetten. Is het bij een x.1 muziek DVD ook zo "slecht"? En hoe lang is je kabel naar je sub?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Even aannemend dat het niet aan het basmanagement ligt.

... misschien eens een gehoortest laten uitvoeren...

Geen grap, maar als je je oren langdurig teistert met een boombas in je auto, gaat op den duur je gehoor sterk achteruit (niet alleen voor hoog, maar ook voor laag).

Of toch eens experimenteren met de kamerpositie, misschien zit je in een knoop te luisteren, loop eens door de kamer heen.

Ik heb mijn diy laagspeaker eens aangestuurd met een toongeneratortje op 34 Hz of zo, 120 watt versterker flink open. Op sommige plaatsen in de kamer is het bijna stil, op andere plaatsen doet het pijn aan je oren. Heftige staande golf, wel een weirde gewaarwording

Gelukkig heb ik 2 van die kasten, kunnen ze elkaar aanvullen. :)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Bij een staande golf is de toon juist bijna overal even hard grapjas :P

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-07 23:03

sphere

Debian abuser

m.m schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 00:02:
Toch niet op de knopen lijkt me.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Welke knopen? We hadden het over een staande golf toch?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-07 23:03

sphere

Debian abuser

Ja, dat is toch het hele kenmerk van een staande golf :?
Dat je vaste plekken hebt voor de knopen en de buiken.

[ Voor 4% gewijzigd door sphere op 11-01-2005 00:55 . Reden: s/met/voor ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:40

Jag

m.m schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 00:02:
Ik denk dat je een fout maakt :).

Bij een staande golf krijg je buiken en knopen. Denk maar aan dat touw (aan één kant vast) waaraan je slingers blijft geven: er zijn punten waar het stilstaat en punten waar het heftig beweegt.
Staande golven heeft iedereen. En het als dat hele complexe patroon van buiken en knopen (voor elke frequentie anders, kan met meerdere combinaties van muren) een beetje lullig uitkomt dan heb je idd weinig (of juist veel te veel) laag op je luisterplek. Je kan eens door de kamer heenlopen en luisteren of je een plek kan vinden waar het beter klopt (hoeken tellen niet echt mee, daar heb je zoiezo een bult laag).

Maar het kan ook gewoon een bass management iets zijn: de sub krijgt volgens mij gewoon geen signaal bij een stereo bron. Dan zou je de high level inputs moeten gebruiken. Dus je speaker level signalen van je fronts aansluiten op de high level inputs van je sub (voor de zekerheid fronts op large zetten). Als je dan nog steeds te weinig laag hebt, dan moet je het ergens anders in zoeken (zoals akoestiek dingen bijv).

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-06 20:27
Ik weet niet hoe je instelling van je sattelietspeakers staat, maar bij mijn receiver (de 511 van pioneer) komt er bij muziek bijna geen bas door de sub als de sats op large staan.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-06 12:53
Ik heb thuis ook een pioneer receiver staan en het valt mij op dat als je naar de radio luistert je extreem weinig bas heb (bas van een cd speler is velen malen beter!)

ik heb er nu een sub aan hangen die echt tot 20 Hz loop en dat gaat erg goed!! (eerder teveel bas ;) )

• shootguy2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Ben zelf nog een beetje nOOb 8)7 op het gebied van Audio, maar heb je misschien de front speakers meteen op de versterker uitgangen aangesloten? Bij mij kwam de bass ineens tot leven toen ik de front speaker uitgangen eerst verbond met de subwoofer "speaker ingang" en daarna pas weer doorluste naar de front speakers. De subwoofer filterde een stuk meer bass uit de muziek dan mijn receiver voor mij deed.>:)
Nu ben ik neit helemaal op de hoogte van wat voor eigenschappen je sub heeft en of dit wel mogelijk is, maar probeer t eens zou ik zeggen. En bij 5.1 zal je subwoofer uitomatisch alleen luisteren naar het signaal dat via je speciale subwoofer ingang binnenkomt is mijn ervaring.8)

Asrock 775DualVSTA-C2D6600-1GB-1,2TB-X800AIW

• Stephan Oudmaijer
shootguy2 schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 15:03:
Ben zelf nog een beetje nOOb 8)7 op het gebied van Audio, maar heb je misschien de front speakers meteen op de versterker uitgangen aangesloten? Bij mij kwam de bass ineens tot leven toen ik de front speaker uitgangen eerst verbond met de subwoofer "speaker ingang" en daarna pas weer doorluste naar de front speakers. De subwoofer filterde een stuk meer bass uit de muziek dan mijn receiver voor mij deed.>:)
Nu ben ik neit helemaal op de hoogte van wat voor eigenschappen je sub heeft en of dit wel mogelijk is, maar probeer t eens zou ik zeggen. En bij 5.1 zal je subwoofer uitomatisch alleen luisteren naar het signaal dat via je speciale subwoofer ingang binnenkomt is mijn ervaring.8)
Daar zeg je iets. Maar in het boekje is dat een beetje vaag dus. Ik maakte uit het boekje op dat wanneer je een actieve sub hebt, je subwoofer op de pre-out subwoofer uitgang moet worden aangesloten. Maar ik heb geen idee of m`n speakers nou op de subwoofer of op de versterker moeten worden aangesloten. Lijkt mij toch gewoon op de versterker, of zeg ik nu iets heel geks?

Ik ga het iig eens proberen wat jij zegt!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Er zit dan waarschijnlijk een high-level passief filter in de sub, dan krijgt je de sub inderdaad altijd het laag signaal onder de 100 Hz of zo (waarshijnlijk is het kantelpunt vast) en de satellieten krijgen de rest.

Overigens bij Rel subs sluit je de sub voor muziek bij voorkeur parallel aan de speakers aan (op de versterkeruitgang dus). Wel natuurlijk met de high level ingang van de sub (anders gaat het goed fout..).

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Stephan Oudmaijer
het een en ander getest. Ik heb op m`n receiver m`n front speakers op SMALL gezet, dan wordt er meer bass naar de subwoofer gestuurd. En ik heb m`n subwoofer anders geplaatst, met de bass uitgang naar de muur toe. En dat was echt een wereld van verschil. Klinkt stukken beter, de ramen trillen nu :)

Thnx voor de tips iedereen!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-06 12:53
CK schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 09:14:
het een en ander getest. Ik heb op m`n receiver m`n front speakers op SMALL gezet, dan wordt er meer bass naar de subwoofer gestuurd. En ik heb m`n subwoofer anders geplaatst, met de bass uitgang naar de muur toe. En dat was echt een wereld van verschil. Klinkt stukken beter, de ramen trillen nu :)

Thnx voor de tips iedereen!
als je je speakers op full hebt staan dan moet je je sub instelling op PLS zetten dan gaat ie wel aan!!

http://www.service.pionee...nt=ARC7296_VSX-859RDS.pdf

ik zie nu net in de bovenstaande handleiding dat jij hem op "plus" moet instellen....

ik weet niet of die link werk anders moet je gewoon even zoeken op "859" of "839" op http://www.pioneer-eur.co...?category=support/manuals

[ Voor 45% gewijzigd door hilbren op 12-01-2005 09:52 ]

• Stephan Oudmaijer
hilbren schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 09:44:
[...]

als je je speakers op full hebt staan dan moet je je sub instelling op PLS zetten dan gaat ie wel aan!!

http://www.service.pionee...nt=ARC7296_VSX-859RDS.pdf

ik zie nu net in de bovenstaande handleiding dat jij hem op "plus" moet instellen....

ik weet niet of die link werk anders moet je gewoon even zoeken op "859" of "839" op http://www.pioneer-eur.co...?category=support/manuals
ja ik las het ook in de handleiding, bedankt voor het meedenken :))
Pagina: 1